Wijziging Algemene Voorwaarden 2023 KPN

  • 1 February 2023
  • 278 reacties
  • 27291 keer bekeken
Wijziging Algemene Voorwaarden 2023 KPN

Toon eerste bericht

278 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Dat is wel vreemd @Hike. Mijn advies is dan toch nogmaals met de afdeling "Opzeggingen" contact op te nemen. Je bent immers contractvrij ook voor het mobiele nummer.

Beste Jeroen, 

Ik begrijp het ook niet maar ze blijven volhouden dat mobiele diensten hier niet onder vallen en ik maar een klacht moet indienen.

Is het overigens zo dat de overname van de mobiele contracten voor 1 april moeten hebben plaatsgevonden ? of althans de aanvraag daarvan ?

 

Heico

 

Reputatie 7
Badge +21

@Hike De nieuwe algemene voorwaarden zijn alleen van toepassing op alle E-mail only, Digitenne, Internet, Vast Bellen en/of TV abonnementen van KPN. Wanneer je een mobiel abonnement gekoppeld hebt aan jouw KPN Thuis abonnement en ontvang je hierdoor Combivoordelen dan is het gekoppelde mobiele abonnement ook contractvrij. Dit ben je vanaf het moment dat we je informeren over de wijziging tot het moment dat de wijziging ingaat (1 april 2023).

Hallo @Hike , je had dus beter eerst de mobiele dienst op kunnen zeggen en daarna pas het thuis-abo.

Nu je het thuisabo al opgezegd hebt, vallen je mobiele dienst niet meer onder de contract-vrij-regeling omdat er geen combikorting meer op van toepassing is, je gaat dus zelfs meer voor je mobiele abo's betalen vanaf het moment dat je thuis-abo bij KPN is vervallen en raak je tevens het gratis Plus-pakket kwijt.

 

 

 

Beste Vikash, 

Ik ben op de hoogte hiervan , alleen de KPN klantenservice niet.

Inmiddels iemand gesproken die de boel gaat oppakken en belt mij binnen 5 werkdagen terug.

Heico

 

Beste JanD, 

In de prijktijk kun je je mobiele diensten volgens KPN uberhaupt niet opzeggen, dus hoe ik de mobiele diensten eerst had moeten doen is mij een raadsel.

Ik raad jullie aan om eens een test belletje te wagen om dit voor elkaar te krijgen dan kom je er heel snel achter dat het bijna niet te doen is , ik heb nu iemand gevonden die het aan het uitzoeken is en er ook werkelijk tijd in wilt stoppen.

De meeste medewerkers geven aan , kan niet , klopt niet , ik kan het niet of dien in een klacht in.

 

Heico

 

 

Hallo @Hike , zelf heb ik 2 mobiele abo's gewoon op kunnen zeggen zonder opzegtermijn, omdat deze aan de voorwaarden voldeden, combi-korting i.v.m. thuisabo en ondergebracht bij Simyo (volle KPN-dochter).

 

 

Beste Jan, 

Ik helaas nog niet , ik ben nu 3 weken bezig.

We gaan het zien, ik zal doorgeven hoe het verder verloopt.

 

Heico

 

Reputatie 1

Wanneer hebben we hier een melding van moeten hebben? Wanneer er betaald moet worden dan weten ze mn mailadres prima te vinden, maar hierover heb ik NIETS ontvangen. 

Dat is wel vreemd @Hike. Mijn advies is dan toch nogmaals met de afdeling "Opzeggingen" contact op te nemen. Je bent immers contractvrij ook voor het mobiele nummer.

 

Vandaag 31 maart , mijn mobiele portering wederom afgekeurd.

Opzeggingen geeft aan dat aangezien mijn Internet Thuis nu contractvrij is mijn mobiele nummers kunnen worden overgenomen. Wederom niet dus.

Drama. 

Reputatie 7

Heb je voor de zekerheid ook gekeken in de spam map @Gremsems? Als het voor jou van toepassing is moet je het hebben gekregen.

 

Via het forum hebben wij daar helaas geen invloed op @Hike, je kunt het beste opnieuw telefonisch contact met ons opnemen.

Update 5-4-2023 

 

Maar een klacht ingediend, als je naar de klantenservice belt krijg je steeds een discussie dat de algemene voorwaarden niet voor mobiel gewijzigd zijn.

@Jasper ik dacht dat KPN afdelingen ook in de forums meekeken en actie konden ondernemen, vandaar.

 

Reputatie 7
Badge +28

Op 1 april 2023 wijzigen de Algemene Voorwaarden bij KPN. Dit geldt voor alle consumenten en Klein Zakelijk klanten. Je leest hier precies wat dat betekent.

Inhoud

 

 

  • Het moment waarop wij de prijzen van de vaste en overige abonnementen kunnen aanpassen op basis van de CBS consumentenprijsindex (inflatie), verandert naar 1 juli. Als we dit doen, dan hoor je dat minimaal 1 maand van tevoren.
  •  

 

Wat bijna niemand zich realiseert:

De kans is groot dat de CBS consumentenprijsindex (inflatie) over het jaar 2023 uitkomt op een negatief getal. Dat zou dan betekenen dat KPN de prijzen per 1 juli 2024 niet mag verhogen onder het mom van "prijsindexatie".

Het jaar 2023 is nog niet om, maar de laatste stand is -0,4

 

bron :    

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/70936ned

 

Jaarmutatie consumentenprijsindex; vanaf 1963

Perioden Jaarmutatie CPI(%) Jaarmutatie CPI, afgeleid(%) 

2023 oktober* -0,4 -2,0 Bron: CBS.

Reputatie 7
Badge +21

De inflatiecorrectie per 1 juli 2024 (overige diensten) is gebaseerd op heel 2023, niet alleen oktober. Het begin van 2023 staan nog flinke positieve percentages (februari  8%) dus een negatief jaar-resultaat moet ik nog zien.

Reputatie 7

De inflatiecorrectie per 1 juli 2024 (overige diensten) is gebaseerd op heel 2023, niet alleen oktober. Het begin van 2023 staan nog flinke positieve percentages (februari  8%) dus een negatief jaar-resultaat moet ik nog zien.

Dat percentage bij oktober 2023 is al het percentage t.o.v. oktober 2022 en de percentages van de maanden ervoor zijn niet meer relevant.

Reputatie 7
Badge +28

Zou kunnen hoor @RBxx .

Maar ik lees in de algemene voorwaarden de tekst : 

De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 januari t/m 31 december. Dit geldt onder andere voor vaste telefonie, vast internet, tv en Digitenne. 

Daar staat niet dat het gemiddelde percentage wordt genomen. Mijn interpretatie is dat er gekeken wordt naar de wijziging van 31 december vergeleken met 1 januari.

 

Reputatie 7
Badge +21

De inflatiecorrectie per 1 juli 2024 (overige diensten) is gebaseerd op heel 2023, niet alleen oktober. Het begin van 2023 staan nog flinke positieve percentages (februari  8%) dus een negatief jaar-resultaat moet ik nog zien.

Dat percentage bij oktober 2023 is al het percentage t.o.v. oktober 2022 en de percentages van de maanden ervoor zijn niet meer relevant.

Dat percentage vergelijkt alleen de maand oktober 2023 met de maand oktober 2022, niet de voorgaande 11 maanden. 

Kijk maar naar de inflatiecorrectie Mobiele abonnementen afgelopen oktober. Het percentage 8,9% (door KPN toegepast 8,4%) was niet de 5,7% die op de CBS website staat bij juni 2023.

Reputatie 7
Badge +28

@RBxx

In dat geval voert KPN de Algemene Voorwaarden niet uit op de manier waarop het beschreven staat. 

Zie mijn eerdere reactie : 

 

De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 januari t/m 31 december. Dit geldt onder andere voor vaste telefonie, vast internet, tv en Digitenne. 

Daar staat niet dat het gemiddelde percentage wordt genomen. Mijn interpretatie is dat er gekeken wordt naar de wijziging van 31 december vergeleken met 1 januari.

 

 

Wederom blijkt dat KPN de tekst in de Algemene Voorwaarden duidelijker hoort te omschrijven.  Elke vorm van verkeerde interpretatie zou vermeden moeten worden. 

Nu ga ik toch echt uit van wat zij schrijven : de periode van 1 januari t/m 31 december wordt gehanteerd voor de berekening van de prijsindex. Dus bij de verhoging komende zomer per  1 juli 2024 het prijsindexcijfer op 31 december 2023 vergelijken met het prijsindexcijfer op 1 januari 2023.  

 

Reputatie 7
Badge +21

Het is niet KPN die de prijsindex berekent, dat is het CBS. KPN volgt dit, net als de andere providers.
Afgelopen jaar kwam het CBS op 10% voor het hele jaar, het gemiddelde van de 12 maanden.

bron: CBS

Reputatie 7
Badge +28

Juist @RBxx 

Dat is de interpretatie die KPN eraan geeft. Ik snap hoe zij het toepassen.

 

Maar in de Algemene Voorwaarden wordt niet gesproken over het gemiddelde percentage verhoging over het hele jaar gezien.  

Ik ben het dus niet eens met hoe KPN de Algemene Voorwaarden toepast. 

Reputatie 7
Badge +21

Nee, het is de berekening van het CBS.  KPN volgt dit alleen maar, net als de andere providers.

Laten we het maar afwachten, we worden het zo niet eens. Stop die getallen maar eens in een spreadsheet. Dan ga je wellicht anders naar die getallen kijken 😉

Reputatie 7
Badge +28

Nu (laatste bekende stand eind oktober 2023) Is de stand 127,73. Ten opzichte van oktober 2022 (128,25) levert dat een daling op van 0,4 procent. 

Dadelijk gaan we kijken naar de stand van sinds december 2023. Ter vergelijking wordt dan gekeken naar december 2022 (124,94) 

Op dit moment zou er nog sprake zijn van een stijging van 2,23 procent. (127,73/124,94) 

Nu ik dit nareken is de kans op een negatieve stand over 2023 wel wat kleiner geworden, want de huidige stand is hoger dan 124,94.  

 

Reputatie 7
Badge +21

De kans op een negatieve stand over 2023 acht ik nihil. Zelfs als november en december hetzelfde resultaat hebben als in 2022 kom ik met de CBS berekening uit op 3,6% voor heel 2023.

 

Reputatie 7
Badge +21

De eerste snelle raming voor het resultaat over 2023 is verschenen op de CBS website (bron: CBS)

Gelukkig niet de 10% van een jaar geleden, maar ook niet “bijna” nul of de negatieve waarde die hierboven verwacht werd.

Reputatie 7
Badge +28

Nu (laatste bekende stand eind oktober 2023) Is de stand 127,73. Ten opzichte van oktober 2022 (128,25) levert dat een daling op van 0,4 procent. 

Dadelijk gaan we kijken naar de stand van sinds december 2023. Ter vergelijking wordt dan gekeken naar december 2022 (124,94) 

Op dit moment zou er nog sprake zijn van een stijging van 2,23 procent. (127,73/124,94) 

Nu ik dit nareken is de kans op een negatieve stand over 2023 wel wat kleiner geworden, want de huidige stand is hoger dan 124,94.  

 

Ha @RBxx ,

Ik zat al te zoeken naar dit topic. Helaas is die stand van december 2023 nog niet gevuld op de website van het CBS:

 https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?ts=1521196612519

 

Zou je (voorlopig) even uitgaan van november 2023/december 2022, dan wordt het percentage 1,17 procent (126,40/124,94). En dat is fors minder dan de 3,8 procent waar KPN waarschijnlijk ten onrechte vanuit zal gaan. Ik ben benieuwd naar het definitieve getal van december 2023. 

En nee, ik ga mijn mening natuurlijk nooit herzien. 😉 Tenslotte volg ik de letterlijke tekst in de Algemene Voorwaarden van KPN. (Artikel 9.1)

De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 januari t/m 31 december. Dit geldt onder andere voor vaste telefonie, vast internet, tv en Digitenne. De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.

Als de CBS Consumentenprijsindex negatief is zullen de prijzen niet worden aangepast.

 

Reageer