Wijziging Algemene Voorwaarden 2023 KPN

  • 1 February 2023
  • 278 reacties
  • 27286 keer bekeken
Wijziging Algemene Voorwaarden 2023 KPN

Toon eerste bericht

278 reacties

@JanD Bedankt voor de aanvulling en correctie. Mijn bericht was gebaseerd op datgene wat de medewerkster van de klantenservice me vertelde. Ze zei: ik moet even iets aanpassen en bleef vervolgens >3 minuten weg.

Maar mooi om te lezen dat je kennelijk niet hoeft te bellen. Ik verkeerde abusievelijk in de veronderstelling dat de overstap heel snel kon gaan, maar dat is alleen zo bij een prepaid kaartje, niet bij een bestaand abonnement. 

Het wordt tijd dat KPN duidelijkheid biedt over de voorwaarden waaronder mobiele abonnementen contractvrij zijn. 

Deze week heb ik contact gehad met de afdelingen opzeggingen mobiel. 

De medewerker gaf eerst aan niet bekend te zijn met het contractvrij maken van mobiele abonnementen.

Na ruggespraak met een collega was de boodschap dat er een volgordelijkheid zit in het opzeggen van abonnementen. Waarbij eerst het Thuis-abonnement moet worden opgezegd en vervolgens pas mobiele abonnementen kunnen worden opgezegd. 

Vreemd, ik heb dat nog nergens kunnen teruglezen. 

Stel dat dit klopt, dan ontstaat mi. een praktisch probleem. 

Door de volgordelijkheid is het lastig om alle abonnementen (Thuis en mobiel) voor 1 april over te zetten naar een nadere partij. Het bieden van voldoende tijd voor het overstappen is iets waar in het verleden veel om te doen is geweest en de ACM scherp op is..

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor jouw bericht, @Marco1234x! Ik zal je bericht/ het signaal intern doorgeven!

Mocht het nog niet duidelijk zijn:
 

Door de wijziging van de Algemene Voorwaarden word je contractvrij. Dit ben je vanaf het moment dat we je informeren over de wijziging (in februari) tot het moment dat de wijziging ingaat (1 april 2023).

Heb je een mobiel abonnement gekoppeld aan jouw KPN Thuis abonnement en ontvang je hierdoor Combivoordelen? Dan is het gekoppelde mobiele abonnement ook contractvrij. 

  

  • Klanten moeten eerst door ons geïnformeerd zijn, dus de mail hebben ontvangen, voordat ze eventueel actie kunnen ondernemen.
  • Als je Compleet/Hussel voordelen hebt, heb je twee overeenkomsten. Die zijn door verruimd bundelbegrip beide opzegbaar geworden. Maar je mag als klant zelf bepalen hoe je dat opzegrecht gebruikt. Door één of beide overeenkomsten te beëindigen.

 

….

Stel dat dit klopt, dan ontstaat mi. een praktisch probleem. 


Klanten zijn contractvrij vanaf het moment dat ze door ons geïnformeerd zijn over de wijziging (in februari) tot het moment dat de wijziging ingaat (1 april 2023). 

Als we afscheid van elkaar nemen, is er ruim voldoende tijd om een overstap of opzegging in orde te maken.

Hallo @Marco1234x De afdeling opzeggingen heeft het niet goed door te zeggen dat eerst een thuisabo opgezegd moet worden om een mobiel abo op te zeggen.

Maar de juiste interpretatie van de aankomende voorwaarden is nog niet tot iedere KPN-medewerk(st)er en KPN-systeem doorgedrongen, helaas.

Je kunt een mobiel abo opzeggen, mits dat mobiel abo een combivoordeel heeft i.c.m. het thuisabo, dit kun je dan doen vóór 1 april 2023 en gaat 1 maand later in i.v.m. de opzegetermijn van 1 maand.

Je moet echter wèl al de persoonlijke mail over de voorwaarden hebben ontvangen.

 

Het wordt tijd dat KPN duidelijkheid biedt over de voorwaarden waaronder mobiele abonnementen contractvrij zijn. 

Deze week heb ik contact gehad met de afdelingen opzeggingen mobiel. 

De medewerker gaf eerst aan niet bekend te zijn met het contractvrij maken van mobiele abonnementen.

Na ruggespraak met een collega was de boodschap dat er een volgordelijkheid zit in het opzeggen van abonnementen. Waarbij eerst het Thuis-abonnement moet worden opgezegd en vervolgens pas mobiele abonnementen kunnen worden opgezegd. 

Vreemd, ik heb dat nog nergens kunnen teruglezen. 

Stel dat dit klopt, dan ontstaat mi. een praktisch probleem. 

Door de volgordelijkheid is het lastig om alle abonnementen (Thuis en mobiel) voor 1 april over te zetten naar een nadere partij. Het bieden van voldoende tijd voor het overstappen is iets waar in het verleden veel om te doen is geweest en de ACM scherp op is..

 

 

Ik had vanmiddag exact hetzelfde probleem. Thuisabbo werd zonder gedoe op contractvrij gezet. Mobiel wist de medewerker niks van. Na verwijzing naar dit forum en naar de mail, ging de medewerker 20 minuten lang overleggen. Om terug te komen en te zeggen ik zie het inderdaad staan maar de kpn systemen accepteren niet dat ik deze stop zet. Hij belt maandag terug en gaat het intern aankaarten. Mijn inziens hoort dit vlekkeloos te verlopen en ik merk op het forum dat dit niet het geval is voor de mobiele abonnementen met combivoordeel.

Bij mij kon het wel, ik denk dan ook niet dat het aan het systeem ligt. Inmiddels ook een emailtje met een bevestiging ontvangen. Het enige wat ik nog niet weet is wanneer de overstapdatum is. Ik reken op een maand maar in ieder geval voor 1 april.

KPN Thuis heb ik nog niet opgezegd, dat doe ik pas als zeker is dat internet en tv van de concurrent feilloos werkt. Dan maar een maand dubbel betalen, wil niet het risico lopen om een dag zonder internet te zitten.

Goede morgen

Ik ben net op de hoogte gebracht dat mijn mobiel abonnement niet contract vrij is omdat dit na 24 januari is ingegaan (31 januari). hierdoor is mijn abonnement niet contract vrij ?

klopt dit wel ?

Goede morgen

Ik ben net op de hoogte gebracht dat mijn mobiel abonnement niet contract vrij is omdat dit na 24 januari is ingegaan (31 januari). hierdoor is mijn abonnement niet contract vrij ?

klopt dit wel ?

Kleine aanvulling. Ik heb ook een combinatie voordeed met internet en tv wat al eerder was afgesloten.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Gerwin Struijs, het klopt dat wij na 24 januari de nieuwe algemene voorwaarden al hebben meegestuurd. In principe geldt dat als jouw abonnement daarna is ingegaan, dat je dus de nieuwe voorwaarden al hebt ontvangen. Is er echter sprake van nummerbehoud, dan is jouw abonnement wellicht al wel eerder aangevraagd? Je hebt dan nog de oude algemene voorwaarden gekregen en je bent dan wél contractvrij. Neem in dat geval nog eens contact op met de klantenservice via 0800-0402.

Beste @Gerwin Struijs, het klopt dat wij na 24 januari de nieuwe algemene voorwaarden al hebben meegestuurd. In principe geldt dat als jouw abonnement daarna is ingegaan, dat je dus de nieuwe voorwaarden al hebt ontvangen. Is er echter sprake van nummerbehoud, dan is jouw abonnement wellicht al wel eerder aangevraagd? Je hebt dan nog de oude algemene voorwaarden gekregen en je bent dan wél contractvrij. Neem in dat geval nog eens contact op met de klantenservice via 0800-0402.

Dankjwel.

ik heb idd de aansluiten eerder aangevraagd, namelijk

  • Aansluitdatum: 31-12-2022
  • Ingangsdatum contract: 31-01-2023

ik ben geadviseerd om contact op te nemen met opzeggen@kpn.nl

bedankt voor uw hulp

Reputatie 4
Badge +3

@Marcia_ ik heb op 3 februari 2023 mijn TV/Internet abonnement verlengd met een jaar door over te stappen naar TV+. Als bijlage zaten de AV versie januari 2023 daarbij. Dus niet die van april 2023. Ben ik contractvrij?

Reputatie 7
Badge +12

@Marcia_ ik heb op 3 februari 2023 mijn TV/Internet abonnement verlengd met een jaar door over te stappen naar TV+. Als bijlage zaten de AV versie januari 2023 daarbij. Dus niet die van april 2023. Ben ik contractvrij?

Komen we bij je op terug @TonM1965!

Dat moeten de voorwaarden zijn die per 1 april 2023 a.s. ingaan, is wel verwarrend dat er versie januari 2023 bij staat. kan juridisch een discussiepunt worden.

Dan zou tot nu toe niemand de nieuwe voorwaarden hebben ontvangen.

 

 

Reputatie 4
Badge +3

@JanD Het zijn de oude voorwaarden, niet die van april.

@JanD Het zijn de oude voorwaarden, niet die van april.

Heb je daar een bron voor @TonM1965 , want er wordt via de downloadlink in de mail verwezen naar die voorwaarden.

 

Reputatie 4
Badge +3

@JanD Je hebt gelijk, het zijn toch de nieuwe voorwaarden. Heb ze nu goed vergeleken!

Reputatie 4
Badge +3

@JanD Toch nog er even op terugkomen! Dit staat er in mijn overeenkomst:

“Contractvoorwaarden en Privacy Op de overeenkomst zijn de Algemene Voorwaarden voor vaste en mobiele telecommunicatiediensten versie december 2020 van toepassing en op deze aanvraag zijn de actuele tarieven en tariefsvoorwaarden van toepassing. KPN gebruikt uw (persoons- en verkeers)gegevens voor de doeleinden die zijn beschreven in de Algemene Voorwaarden en het toepasselijke Privacystatement, zoals marktonderzoek of verkoopactiviteiten. U kunt hier bezwaar tegen maken door de procedure te volgen zoals vermeld in het Privacystatement. 

Reputatie 4
Badge +3

@JanZ_ Nog even als aanvulling! 

 Toch nog er even op terugkomen! Dit staat er in mijn overeenkomst:

“Contractvoorwaarden en Privacy Op de overeenkomst zijn de Algemene Voorwaarden voor vaste en mobiele telecommunicatiediensten versie december 2020 van toepassing en op deze aanvraag zijn de actuele tarieven en tariefsvoorwaarden van toepassing. KPN gebruikt uw (persoons- en verkeers)gegevens voor de doeleinden die zijn beschreven in de Algemene Voorwaarden en het toepasselijke Privacystatement, zoals marktonderzoek of verkoopactiviteiten. U kunt hier bezwaar tegen maken door de procedure te volgen zoals vermeld in het Privacystatement.”

 

Reputatie 4
Badge +3

@JanZ_ @JanD Volgens mij ben ik contractvrij, zie ook de mail van 14 februari j.l. van KPN dat ik dat ben!

Beste meneer Munter,

Op 1 april 2023 veranderen onze Algemene Voorwaarden. We hebben een paar artikelen bijgewerkt en duidelijker opgeschreven.


De veranderingen gelden voor deze abonnementen

De nieuwe Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle E-mail only, Digitenne, Internet, Vast Bellen en/of TV abonnementen van KPN.


Dit zijn de belangrijkste veranderingen:

  • We hebben extra informatie toegevoegd over de kwaliteit van een draadloze verbinding en wat je van de kwaliteit mag verwachten.
  • We hebben de regels aangepast voor het gebruik van je eigen apparatuur (zoals een eigen modem) op ons netwerk.
  • Het moment waarop we de prijzen van de vaste en overige abonnementen kunnen aanpassen op basis van de CBS consumentenprijsindex (inflatie), verandert naar 1 juli. Als we dit doen, dan hoor je dat minimaal 1 maand van tevoren.
  • We leggen duidelijker uit in hoeverre wij aansprakelijk zijn wanneer een dienst niet beschikbaar was. Ook hebben we duidelijker beschreven wanneer jij aansprakelijk bent.
  • We hebben 3 omschrijvingen verwijderd over het onderwerp privacy. Alles daarover vind je namelijk al in ons privacy statement.

Je hoeft verder niets te doen. Als je de nieuwe Algemene Voorwaarden helemaal wil doorlezen, download deze dan via kpn.com/2023av. Of bekijk hieronder de verschillen tussen de oude en nieuwe Algemene Voorwaarden.

 

Vragen mag altijd

We zijn blij dat je klant bij ons bent en helpen je graag verder. Kijk voor meer informatie op kpn.com/av2023. Wil je door deze verandering liever iets aanpassen aan je abonnement(en) of opzeggen? Dan kan dit tot 1 april 2023 zonder kosten, schriftelijk of via onze Klantenservice. Je kan ons gratis bellen op 0800-0402. Dat kan op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Met vriendelijke groet,
Team KPN

 

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de aanvullingen, @TonM1965. We zijn aan het navragen wat hier nu de situatie is, en wat voor jou dan geldt.

Reputatie 4
Badge +3

@Erik_ Dank je

Wanneer wordt de mail verstuurd?   Heb nog steeds geen mail ontvangen.

Reputatie 7
Badge +15

@gerbenz Wie wanneer de mail ontvangt verschilt per klant. 

Helaas kan ik niet per klant inzien wanneer de mail verstuurd wordt. 

Ik moet je dan ook om geduld vragen.

@gerbenz Wie wanneer de mail ontvangt verschilt per klant. 

Helaas kan ik niet per klant inzien wanneer de mail verstuurd wordt. 

Ik moet je dan ook om geduld vragen.

Neem aan dat dit voor 1 maart gebeurt toch?

Reputatie 7
Badge +15

@gerbenz

Wat betekent deze wijziging voor mij?

Door de wijziging van de Algemene Voorwaarden word je contractvrij. Dit ben je vanaf het moment dat we je informeren over de wijziging (in februari) tot het moment dat de wijziging ingaat (1 april 2023).

Klopt inderdaad, je wordt hier in februari over geïnformeerd. 

Reageer