Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Beantwoord

2 Arris boxen op 1 poort van de Experiabox

Reputatie 3
Badge +1
In mijn opstelling heb ik 2 verbindingen liggen via Moca (Ethernet over Coax)... Nu wil ik 2 Arris settopboxen tegelijk aansluiten op 1 poort van de Experiabox via deze verbinding.

Nu valt mij het volgende op:

- Als ik beide Arrisboxen tegelijk aanzet, valt er 1 verbinding plat. Net alsof de Experiabox niet in staat is beide boxen een IP adres te geven. Coax kabels vervangen door CAT-5 is om diverse redenen niet mogelijk.

Graag wilde ik weten hoe dit zo goed mogelijk is op te lossen...

Grafisch:

Experiabox 10 -> Moca 1 -----+------ Moca 2 Arris boven
|
+------ Moca 3 Arris beneden
icon

Beste antwoord door joop2011 19 maart 2017, 17:09

wjb schreef:

Het is niet de MoCA's die een IP adressen krijgen, maar de TV ontvangers zelf.
Zo'n MoCA set is feitelijk niets anders dan een "draadloze" verbindingsset (Powerline) maar dan over coax i.p.v. het lichtnet.

Bedankt voor de info wjb.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +17
Als je op beide MoCa's IPV Arris ontvangers een laptop ofzo aansluit werkt het dan wel?
Die coax verbinding is dat met een splitter?
Reputatie 5
Badge +11
Als je ze parrallel heb gezet met een T stuk, dan werkt het niet.
Met CAT5 kan dat niet.
Je hebt zo wie zo een CAT5 switch nodig.
https://www.distrelec.nl/p/11029550 bijvoorbeeld deze.

Je kan ook de coax uit de leiding halen en vervangen door een CAT5 of CAT6 kabel.
Heb ik ook gedaan, werkt perfect.
Maar ook dan heb je een switch nodig.
Reputatie 1
Badge
Heb je ze toevallig allebei dezelfde naam gegeven?
Ik had 2 ontvangers via een ethernetadapter en dat werkte. Tot er een kapot ging. En ik een nieuwe kreeg.
En ik gaf die nieuwe toevallig dezelfde naam als de oudere bestaande ontvanger. Toen werkte het niet meer. Bij een van de 2 een naamswijziging maakte het dat ze alletwee weer werkten.
Reputatie 6
Badge +13
Ik heb ook 2 tv ontvangers op LAN1 met behulp van een switch, en me tv en blue ray zitten er ook op. Dus ik heb 4 dingen op LAN1. En het werkt perfect. 😳
Reputatie 3
Badge +1
Bedankt voor de reacties. In principe zouden dus 2 tv ontvangers aan 1 LAN poort moeten werken. Ik vroeg me ook af, KPN bied namelijk ook "draadloze" verbindingen aan, en die vormen (als je er 3 gebruikt) toch ook geen switch. Dus een switch zou niet verplicht mogen zijn.

Ik heb de namen gecontroleerd en die zijn toch zeker verschillend. Wat ik ook merkte is dat het gisteren bijvoorbeeld bijna een hele dag gewerkt heeft.
Ik vermoed toch problemen met de Moca adapters, want aan KPN ligt het niet...

Groetjes,
Menno
Reputatie 6
Badge +17
Technisch gezien moet het volgensmij kunnen. Beide MoCAs moeten even rekening houden dat ze niet tegelijk zenden e.d.. Volgens de MoCA Standaard moeten MoCA 1.1 adapters 16 MoCA apparaten ondersteunen

Er gaat ergens iets mis in die adapters/bridges. Kan je daar ook dingen op instellen ofzo?

Robin
Reputatie 5
Badge +11
MennovanEck97 schreef:

Bedankt voor de reacties. In principe zouden dus 2 tv ontvangers aan 1 LAN poort moeten werken. Ik vroeg me ook af, KPN bied namelijk ook "draadloze" verbindingen aan, en die vormen (als je er 3 gebruikt) toch ook geen switch. Dus een switch zou niet verplicht mogen zijn.

Ik heb de namen gecontroleerd en die zijn toch zeker verschillend. Wat ik ook merkte is dat het gisteren bijvoorbeeld bijna een hele dag gewerkt heeft.
Ik vermoed toch problemen met de Moca adapters, want aan KPN ligt het niet...

Groetjes,
Menno

Jawel, 3 draadloze poweradaptors vormen samen inderdaad een switch.
Dus 2 IP adressen, voor elke TV ontvanger 1.
Met een T stuk krijg je maar 1 IP adres en dat werkt niet.
Je hebt dus zo wie zo een switch nodig.
Maar wat is het probleem, een switch is niet duur.
Je kan er zelfs 1 zonder kosten van KPN krijgen.
Reputatie 6
joop2011 schreef:

Jawel, 3 draadloze poweradaptors vormen samen inderdaad een switch.
Dus 2 IP adressen, voor elke TV ontvanger 1.
Met een T stuk krijg je maar 1 IP adres en dat werkt niet.
Je hebt dus zo wie zo een switch nodig.
Maar wat is het probleem, een switch is niet duur.
Je kan er zelfs 1 zonder kosten van KPN krijgen.

KPN levert alleen nog maar een gratis switch als er minstens drie TV ontvangers moeten worden aangesloten, anders kan je er één via de webshop kopen.
Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/switch-aanvragen-431406/index1.html#post482845

Overigens hoeft hier helemaal geen switch gebruikt te worden immers op elke MoCA adapter is maar één TV ontvanger aangesloten.
Het probleem lijkt mijns inziens echt in die MoCA adapters te zitten. Zijn die MoCA adapters door KPN geleverd?
Reputatie 5
Badge +11
Ihttp://www.cablers.nl/ethernet-over-Coax

Ik zie in zijn tekening 3 moca's op 1 ethernet poort.
Als de Moca maar 1 IP adres aankan, heb je dus een probleem.
Ik denk dat je dan 4 moca's nodig hebt en die naar een switch naar de experiabox of naar 2 poorten op de experiabox.

Dus de vraag is, verzend de Moca maar 1 of meerdere ip adressen?
Elke tv ontvangen heeft een eigen ip adres nodig.
Vandaar de switch.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met de Moca, vandaar mijn vragende opmerking.
Ik hoor graag hoe het zit.

En wat ik eerder vermelde, je kan ook de coax kabel vervangen door UTP kabel.
Zo heb ik het ook gedaan.
Dan is het probleem meteen opgelost.
Reputatie 6
Zo'n MoCA set is feitelijk niets anders dan een "draadloze" verbindingsset (Powerline) maar dan over coax i.p.v. het lichtnet.
Reputatie 5
Badge +11
wjb schreef:

Bedankt voor de info wjb.
Reputatie 3
Badge +1
Ik zie een levendige discussie, bedankt daarvoor. De Moca adapters vormen inderdaad een switch (hebben zelf GEEN IP adress) en zijn dus niet "anders" dan 3 powerlines... Ik heb gemerkt dat de Arris boxen inderdaad een Eigen naam en Eigen IP adressen hebben (wat uiteraard noodzakelijk is voor een goede werking). Ik heb zelfs gemerkt dat het soms een bepaalde tijd lang werkt, maar dat er spontaan een Moca uitvalt, dus het ligt (m.i.) inderdaad aan de Moca adapters (en niet aan de Experiabox).... Ik zal daar nog even mee experimenteren. KPN levert geen Moca, aangezien er "gestandaardiseerd" is op powerline. Die werkt voor mij echter niet omdat ik 3 fase aansluitingen heb, en ik kan moeilijk al mijn slaapkamers op 1 fase duwen....

Bedankt, ik ben hier goed mee geholpen,

Menno
Reputatie 6
Ik heb begrepen dat KPN-monteurs vaak wel een set Moca's in de auto hebben, voor het geval dat powerlines niet werken en een UTP-kabel trekken absoluut geen optie is. Helemaal onbekend zijn ze er dus niet mee.

Reageer