2e router achter experiabox v9 voor tv en internet

• 11 december 2014
  • 2 reacties
  • 1518 keer bekeken

Hallo, 

Ik heb sinds afgelopen week een experiabox v9 met interactieve tv en internet. Ik deel 1 aansluiting met mijn onderbuurvrouw, en zij heeft een eigen router (sitecom wlr-4100), met daarachter haar tv ontvanger. Het is nu als volgt aangesloten (er is nog niks verandert aan de instellingen van beide routers):

- dsl lijn in de experiabox (experiabox heeft internet)

- lan 3 van experia naar WAN op sitecom

- tv ontvanger op LAN1 van sitecom

De sitecom heeft wel internet verbinding, maar de tv ontvanger werkt niet via de sitecom. De ontvanger is wel al even direct verbonden geweest met de experiabox zodat deze al is ingesteld.

Is het mogelijk om haar router te configureren zodat deze zowel het tv signaal als internet doorgeeft? 

EDIT:

Ik heb zojuist deze tutorial gevolgd, maar het mocht niet baten 

http://glasvezelemmen.blogspot.nl/2014/08/gebruik-van-een-eigen-router-bij-kpn.html

2 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dag Huub,

Ik kan je helaas niet helpen met deze router, maar ik kan wel aangeven waar het probleem zit; de TV-ontvangers werken op een andere IP-reeks (10.x.x.x) dan overige apparaten (192.168.2.x). De Sitecom router krijgt daarom een 192.168.2.x adres waardoor de TV-ontvanger geen verbinding kan krijgen met het netwerk. Jouw buurvrouw zal waarschijnlijk foutcode 12 krijgen te zien.

Een oplossing kan zijn om de kabel die nu naar de Sitecom router loopt aan te sluiten op een (unmanaged) switch. Als je een switch in het installatiepakket hebt ontvangen is deze geschikt. De TV-ontvanger kan vervolgens op de switch worden aangesloten, evenals de Sitecom router.

Mogelijk zijn er manieren om de Sitecom router anders te configureren, ik hoop dat andere forumgebruikers hiermee kunnen helpen!

Joran
Reputatie 7
Hoi hub1988, welkom op het forum.

Het klopt dat je het TV signaal niet via een tweede router kan routeren.

Door een switch tussen de Experia Box en de Sitecom te plaatsen en de TV ontvanger aan te sluiten op de switch (i.p.v. de Sitecom) zal het wel gaan werken.

Je kunt overigens klantenservice bellen voor een switch, deze zullen er dan één opsturen.

PS. Heb je er overigens wel bij stilgestaan dat jouw onderbuurvrouw in staat zal zijn om jouw apparaten te benaderen. Niet dat ik direct verwacht dat dit een "probleem" zal zijn, maar toch goed om te weten. Zet bijvoorbeeld geen "onbeveiligde" netwerkschijf op jouw netwerk, die zal dan immers ook door haar benaderd kunnen worden.

Reageer