Vraag

3x Moka 32 en 2 KPN itv kastjes = 1 tv met beeld

• 11 mei 2017
  • 29 reacties
  • 1685 keer bekeken

Badge
Ik doe vast iets niet juist maar ik krijg het niet voor elkaar om op 2 tv's die op het zelfde moment aan staan verbinding te krijgen. Het is de een of de andere :-(

Dit is de situatie:
Experiabox naar Moka 32, Moka 32 naar coax splitter, vanuit de splitter naar 2 Coax kabels, elke kabel weer naar een eigen Moka 32, 1 op zolder en 1 in de woonkamer. Vanuit de Moka's een utp naar de tv ontvanger.

Utp kabels trekken is geen optie en draadloze verbindingsets hebben mij de afgelopen jaren tot wanhoop gedreven, vandaar ik nu de moka methode aan het testen ben. Werkt perfect op 1 tv maar helaas dus niet op beide tv's. Heeft iemand ervaring met die Moka 32 adapters?

Groet,
Mike

29 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hallo huizekippenvreugd, welkom op het forum! Dit is een lastig iets, omdat we het niet ondersteunen. Dat betekent niet dat ik niet met je mee wil denken uiteraard. De eerste gedachte die ik heb, is dat je 2 splitters op elkaar hebt aangesloten en dat het daardoor niet helemaal goed werkt. Wil je er eens 1 tussenuit halen en kijken of het dan werkt?

@RobinFlikkema , weet jij hier misschien iets vanaf?
Badge
Hallo Cindy, Dank voor je reactie.

Het is maar 1 splitter. Vanuit de eerste Moka die op de experiabox is aangesloten ga ik naar een splitter, hierna komt geen splitter meer.

Groet,
Mike
Reputatie 7
Badge +24
Hoi! Het moet bijna wel in de splitter zitten als je het aan mij vraagt. Met de kans dat ik iets doms ga zeggen: het is te vergelijken met een hub gebruiken i.p.v. een switch. En dat werkt niet.

@wjb Wat denk jij? Ervaringen met dit soort apparatuur?
Badge
Ik heb die splitter aangeschaft omdat het moka 32 geschikt was maar blijkbaar niet dan. Deze splitter is mij aangeraden: VFC2104 van Hirschman
Reputatie 7
Badge +24
Ik heb die splitter aangeschaft omdat het moka 32 geschikt was maar blijkbaar niet dan. Deze splitter is mij aangeraden: VFC2104 van Hirschman

Volgens mij kan die Moka er wel mee omgaan maar alleen bij analoge en digitale televisie van Ziggo/Delta/Caiway (https://www.coaxkabelwinkel.nl/splitter/hirschmann-vfc-2104).

Alleen weet ik niet precies hoe die techniek werkt dus vandaar dat we Robin en wjb's hulp vragen. 😉 Zij weten veel dingen. En ik wil je niet naar een winkel sturen (of iets dergelijks) zonder dat ik het zeker weet.
Badge
Ik hoop dat zij het weten en wacht geduldig af 🙂 Ik heb de 2e tv nu via powerline aangelsoten kan gelukkig dus nog wel tv kijken boven al blijft hij soms hangen.
Reputatie 4
Badge +2
Beste Mike hier heb ik dus ook last van! Ook is mij opgevallen dat als ik Moka (boven) eerst aanzet, dat Moka (beneden) ook opstart. Maar dat na een dag de boel er weer uit ligt. Als ik Moka beneden opstart en daarna Moka boven, dan gaat het nooit goed....
Heb al diverse berichten met Hirschman gewisseld maar die gooien het op het niet goed uitdelen van IP adressen. Uiteraard is dat bij de huidige routing niet meer van belang, iedere box krijgt netjes een eigen IP adress.. Overigens gebruik ik Moka 16 en heb dezelfde reden om mijn coax niet te verlaten... die zitten vast in een laag beton...
Officieel moet wat we willen gewoon werken, maar ik denk toch dat KPN en Hirschmann even moeten praten, als ze dit probleem relevant vinden. Ik denk namelijk dat de settopboxen van KPN iets doen waar de Hirschmann van over de kook raakt.

Groetjes Menno
Reputatie 7
...@wjb Wat denk jij? Ervaringen met dit soort apparatuur?Ik heb (helaas) geen ervaring met Moka adapters. Ik zou verwachten dat de mogelijkheden vergelijkbaar zijn met powerline adapters, maar ja... ...zoals gezegd ik heb geen ervaring.
Reputatie 4
Badge +2
Hi allen, de techniek in Moka zou identiek moeten zijn. De Moka adapters vormen samen een soort switch. Er zit echter m.i. een probleem in die dozen die ervoor zorgt dat ze zichzelf ophangen icm de arris boxen van KPN. Als Mike ook Arris vip 2952 heeft, dan wordt het voor mij verklaarbaar.
Badge
Hi Menno, Ik heb zowel de Arris als de arcadian box. Hirschman gooit he inderdaad bij mij ook op IP adressen vanaf de experiabox, dhcp settings staan goed op de modem dus dat kan het niet zijn. Beide boxen hebben ook een ander IP nummer. Welke splitter gebruik jij?
Reputatie 4
Badge +2
Hi Menno, Ik heb zowel de Arris als de arcadian box. Hirschman gooit he inderdaad bij mij ook op IP adressen vanaf de experiabox, dhcp settings staan goed op de modem dus dat kan het niet zijn. Beide boxen hebben ook een ander IP nummer. Welke splitter gebruik jij?

Hi Mike, ik gebruik de vfc 2104 van Hirschmann, wilde geen risico lopen. In mijn geval ben ik overgestapt van Ons Brabant Net naar KPN toen deze werd overgenomen. OBN heeft tv over coax, dus heb ik zondermeer aangenomen dat meer providers deze techniek op glas aan zouden bieden.
In mijn geval was Moka ook de enige manier om van het haperende beeld af te komen. Anyway, misschien toch maar eens zuchten en een cat5 kabel trekken...
Reputatie 7
Badge +10
Bij een coax verdeler zijn de de aansluitingen niet gelijk.
Er is een ingang en een aantal uitgangen, de uitgangen communiceren niet (of nauwelijks) met elkaar.

Wellicht ten overvloede, maar je zal het maar over het hoofd gezien hebben.
Reputatie 4
Badge +2
Bij een coax verdeler zijn de de aansluitingen niet gelijk.
Er is een ingang en een aantal uitgangen, de uitgangen communiceren niet (of nauwelijks) met elkaar.

Wellicht ten overvloede, maar je zal het maar over het hoofd gezien hebben.

De gebruikte splitter is speciaal geschikt voor tweeweg verkeer, maar ik ben het er mee eens dat de meeste splitters het retoursignaal volledig dempen.
Bedankt voor het meedenken,
Menno
Reputatie 7
Badge +10
Hm, dat is niet wat ik bedoel, maar ik heb even een plaatje opgezocht van de VFC2104, daar staat duidelijk op : 1 x IN en 2 x UIT, dus dat zal je wel juist hebben.
De gebruikte splitter is speciaal geschikt voor tweeweg verkeer,
Bij een passieve splitter lijkt me dat nogal wiedes, zouden ze ook pennen verkopen die speciaal gemaakt zijn om spaans mee te schrijven :-)
Of een antenne om digitale signalen mee te ontvangen en zo kan ik nog wel even door gaan
Reputatie 4
Badge +2
Hm, dat is niet wat ik bedoel, maar ik heb even een plaatje opgezocht van de VFC2104, daar staat duidelijk op : 1 x IN en 2 x UIT, dus dat zal je wel juist hebben.
De gebruikte splitter is speciaal geschikt voor tweeweg verkeer,
Bij een passieve splitter lijkt me dat nogal wiedes, zouden ze ook pennen verkopen die speciaal gemaakt zijn om spaans mee te schrijven :-)
Of een antenne om digitale signalen mee te ontvangen en zo kan ik nog wel even door gaan
Toch is het niet zo voor de hand liggend. De meeste splitters bevatten een filter om dit retourverkeer de nek om te draaien. Clubs als Ziggo zien dit namelijk terug in een verslechterde signaal ruisverhouding en ongewenste terugkoppeling.
De "datasheet" van de VFC2104 vermeld hier uitdrukkelijk retourgeschikt!
Netwerkverkeer is bi-directioneel, maar antennesignaal van Ziggo in principe niet.
In feite is hier de "spaans schrijvende pen" de norm en het "eenvoudige big pennetje" een special.
Groetjes Menno
Reputatie 7
Badge +30
Volgensmij heeft Menno hier gelijk wat betreft de splitters.

Maar, is het niet van belang om te weten welke type MoCa adapters er worden gebruikt?

Beide boxen krijgen dus een verschillend IP-adres (in de 192.168.2.x-range)? Maar ze kunnen niet tegelijk aan staan?
Heb je dit probleem ook als je op beide TV's een programma gaat terug kijken?
Badge

Maar, is het niet van belang om te weten welke type MoCa adapters er worden gebruikt?

Beide boxen krijgen dus een verschillend IP-adres (in de 192.168.2.x-range)? Maar ze kunnen niet tegelijk aan staan?

Moka 32 adapters (moca 2.0) van Hirschman. Ze kunnen inderdaad niet samen aan staan, het is de een of de andere die werkt. Met terugkijken heb ik geen probleem kunnen ontdekken.
Reputatie 7
Badge +30

Moka 32 adapters (moca 2.0) van Hirschman. Ze kunnen inderdaad niet samen aan staan, het is de een of de andere die werkt. Met terugkijken heb ik geen probleem kunnen ontdekken.
Dus als ik het goed begrijp kan terugkijken op beide TVs tegelijk?
Badge
Nee, terugkijken werkt op de de TV die het op dat moment doet. Niet op beide aangezien ze niet tegelijkertijd te gebruiken zijn. Als ze beide aanstaan is er op 1 van de 2 geen verbinding. Heb al geprobeerd een andere splitter te gebruiken (DPO 2104) maar ook zonder succes:

Kenmerken Hirschmann Multimedia splitter SHOP DPO 2104

DPO 2104 is een IEC tweeverdeler met 3,8 dB demping. De Hirschmann Multimedia DPO heeft een IEC female ingangsaansluiting en twee IEC male uitgangen. De splitter is van hoge kwaliteit, heeft goede afscherming, excellente intermodulatie eigenschappen en isolatie. Een kleine alleskunner, die zeer snel geplaatst kan worden in uw installatie. De DPO splitter ondersteunt DOCSIS 3.1 en MoCA 2.0.
Reputatie 7
Badge +30
Je hebt de coax bekabeling op de F-connecter het dichtst bij de netwerkaansluiting? (Op alle MoKa32's?)

Misschien lees ik ergens overheen, maar als ik zo dit topic lees dan zie ik niet precies wat je precies ervaart als je de 2e TV probeert aan te zetten. Je zegt dat het niet werkt enzo, maar het menu enzo werkt wel toch?
In die ontvangers kan je toch ook IPs enzo zien, wat staat daar op beide TV's als het niet werkt?
Heb je ook geprobeerd om een laptop/PC op die MoCA adapter aan te sluiten om te kijken of het internetten e.d. dan wel werkt? En of je DHCP krijgt (ipconfig).

Welke Experiabox gebruik je?

In die MoCA adapters kan je toch ook een soort statuspagina zien? Staat daar nog iets wat nuttigs?

Als ik naar de specificaties kijk, dan zorgt MoCA alleen voor de laag 1 en 2 connectiviteit en dit zou dus niets uit moeten maken voor de IP-connectiviteit. Dat is nou juist het hele doel van het OSI model.
Hoi! Het moet bijna wel in de splitter zitten als je het aan mij vraagt. Met de kans dat ik iets doms ga zeggen: het is te vergelijken met een hub gebruiken i.p.v. een switch. En dat werkt niet.Nou, dat is totaal niet dom, en precies hoe het werkt. Echter is het protocol (MoCA 2) hiervoor geschikt (netzoals als Ethernet (CSMA/CD)). 't Is alleen niet zo efficiënt als een 1 op 1 verbinding omdat je de lijn moet delen. Maar met tijdsloten o.i.d. is dat op te lossen.

Robin
Badge
Je hebt de coax bekabeling op de F-connecter het dichtst bij de netwerkaansluiting? (Op alle MoKa32's?)

Direct ernaast met bijgeleverde korte coax. Mijn experiabox is de V10

In die ontvangers kan je toch ook IPs enzo zien, wat staat daar op beide TV's als het niet werkt?
Heb je ook geprobeerd om een laptop/PC op die MoCA adapter aan te sluiten om te kijken of het internetten e.d. dan wel werkt? En of je DHCP krijgt (ipconfig).

Ik ga het laten zien met wat plaatjes:
Deze melding ontvang in op de TV die ermee stopt. In dit geval de TV beneden.

Op het moment dat deze stopt gaat de TV boven verder tot deze weer de melding krijgt:

en op deze wijze wisselen ze elkaar af.

De settopboxen hebben om beurten verbinding met de experiabox via de Moka's. Met om beurten bedoel ik ongeveer een minuut. Ik heb dan bv ook geen internet via die Moka's, dus totaal geen signaal. Uiteraard ook om beurten, dus boven wel, beneden niet en vice versa.

Ik hoop dat jullie er nog chocolade van kunnen maken 🙂
Badge
Beide boxen hebben een ander ip nummer:
Beneden: 192.168.2.9
Boven: 192.168.2.22

Het lijkt erop dat die splitter het Moka signaal (netwerk) dus niet tegelijk over beide aangesloten coax kabels kan sturen. Misschien gebeurd er iets vanuit de experiabox waardoor ongeveer om de minuut het signaal veranderd en de moka's ruilen van signaal. Hirschman blijft het houden op een IP DHCP instelling op mijn experiabox maar dat staat echt goed ingesteld.

De moka kastjes zelf hebben geen ip nummer in tegenstelling tot Powerline adapters die dat volgens mij wel hebben.

Ik weet het echt niet meer:?:?:?
Reputatie 7
Badge +30
@wjb, is dit toevallig iets met IGMP Proxing wat de MoCA misschien onterecht doet ofzo?
Heb je op deze ontvangers ook MeerTV? Is het dan mogelijk om op beide ontvangers bijvoorbeeld YouTube te openen?

Kan het zijn dat de bandbreedte die je binnenkrijgt niet genoeg is voor iTV? cq. welke internetsnelheid haal je ongeveer?

Heeft Hirschmann ook een reden gegeven voor dat DHCP gedoe? Want volgensmij kan je overduidelijk zien dat dat niet het probleem is. Beide krijgen gewoon een IP.
Badge
MeerTV etc werkt dan ook niet. De bandbreedte is fantastisch dus dat kan het niet zijn.
Modulation type VDSL VDSL
Actual rate (Up/Down) 33032/107643 kbps 33032/106655 kbps
Attainable rate (Up/Down) 45171/109575 kbps 47345/109784 kbps
Bonding totaal bereik (Up/Down) 66064/214298 kbps

Bericht van Hirschmann:
Ervan uitgaande dat u alleen de rechter F-poorten van de MOKA unit
onderling verbonden heeft, is het waarschijnlijk een instelling op de router. Deze moet wel op DHCP ingesteld staan. Omdat er maar op één data-poort meerdere uitkopellende devices aangesloten worden en MOKA niets met de inhoud van het data signaal doet.
Ik vermoed toch dat er maar één IP adres beschikbaar komt op de ingang van de MOKA, dat verklaard ook dat er steeds maar één verbinding actief is.
Reputatie 7
Badge +30
@Paul_, jullie zien wel dat er administratief 2 TV Ontvangers staan?

De snelheid zou inderdaad ruim voldoende moeten zijn, zeker aangezien TV voorrang krijgt op Internet.

Hirschmann zit hier overigens niet bij het juiste eind. Dit kun je verifiëren door ipv de MOKA een switch aan te sluiten met 2 apparaten daar op aangesloten. En door naar de DHCP leases van de IPTV ontvangers te kijken. Die hebben overduidelijk een IP-adres verkregen (via DHCP).

Reageer