Beantwoord

4K kastje kleuren verschil

  • 26 March 2019
  • 25 reacties
  • 2447 keer bekeken

geachte heer mevrouw ik heb onlangs een sony kd55xf8505 4k tv gekocht en daarbij het 4k pakket van kpn bij genomen. het beeld is op zich niet om over te klagen maar er word wel een heel mooi beeld geschetst vand e 4k beleving. dit is niet helemaal het geval misschien op de 4k kanalen na. het beeld laat me echter toch wat te wensen over en heb de instellingen perfect gekalibreerd nu op de tv. maar het vreemde is dan wanneer ik de decoder op 4k zet dat de kleuren contrast veel minder is dan wanneer ik hem op op 1080p 50 hz zet hoe is dat mogelijk ??? ik snap dat de uitzendingen van de reguliere zenders niet in 4k word weergegeven maaar waarom is er verschil in de keuzes op de decoder zo enorm dat ik als ik hem op 4k zet er gewoon minder kwaliteit beeld is.
icon

Beste antwoord door wjb 26 March 2019, 13:20

Bekijk origineel

25 reacties

Hallo @beukkiebeer ,
mijn ervaringen met een UHD Sony tv in combinatie met een 4K-decoder, (wel van een andere provider):
zowel de decoder als de tv-instellingen in den beginne op AUTO zetten, bij goed beeld verder nergens aan komen.
99,99% van de reguliere uitzendingen zijn toch grotendeels in (Full) HD.
Hallo @beukkiebeer ,
mijn ervaringen met een UHD Sony tv in combinatie met een 4K-decoder, (wel van een andere provider):
zowel de decoder als de tv-instellingen in den beginne op AUTO zetten, bij goed beeld verder nergens aan komen.
99,99% van de reguliere uitzendingen zijn toch grotendeels in (Full) HD.


dan pakt die automatisch het uhd signaal waardoor het kleuren palet veel minder is dan bij 1080p 50 hz alles word dan veel doffer. heel vreemd maar waar en de keuze voor een hdmi poort maakt bij dit toestel niet uit wel getest natuurlijk 🙂 de scherpte en leuren palet is gewoon ander en verschild heel veel. snap oo niet hoe dit kan al gegoogled maar kan nergens het antwoord vinden.
Reputatie 7
Upscaling moet je aan de televisie overlaten en al helemaal als het een Sony is, die zijn daar namelijk veel beter in.
De TV ontvanger kan je dan ook het beste op 1080i zetten, het ingangssignaal voor de HD zenders.
In het uitzonderlijke geval dat je eens iets op een 4K zender wilt kijken zal je hem dan even op UHD@50 moeten zetten.
Zelf heb ik een KD-43XD8305 en de 4K ontvanger (erfenis uit de 4K Ultra-HD pilot) staat op 1080i.
Het fenomeen dat upscaling door de ZTE ten koste gaat van de kwaliteit is tijdens die pilot al aangegeven en toen is al het verzoek gedaan om de uitvoer van de TV ontvanger automatisch te laten schakelen op basis van het invoersignaal. KPN wil daar niet aan omdat ze bang zijn dat er dan tijdens zappen korte onderbrekingen zouden zijn met een zwart scherm.
Hallo @beukkiebeer ,
De Sony heeft diverse HDMI-poorten, waarvan enkele speciaal voor UHD/4K, probeer die poort eens met de juiste instellingen binnen de tv.
Succes.☺️
Bij 1080p50 doet je televisie de upscaling. En die doet dat veel beter dan de 4K ontvanger.
Bij uhd@50 zal de tv niks doen met het beeld. Maar de upscaling van de ontvanger is vrij matig (heb ik begrepen).

Dus die doodenkele keer dat je één van die 4K zenders aanzet de output op uhd@50 zetten. Voor de overige zenders i.c.m. 4K-televisietoestel op 1080p50 zetten.
Hallo @beukkiebeer ,
De Sony heeft diverse HDMI-poorten, waarvan enkele speciaal voor UHD/4K, probeer die poort eens met de juiste instellingen binnen de tv.
Succes.☺️


dat maakt bij deze tv niet uit ale poorten ondersteunen 4k signaal
ik denk dat je ook naar de kabels moet kijken
netwerkkabels vanaf cat
hdmikabels geschikt voor UHD liefst premium
ontvanger op 4k 50hertz zetten
beeld is wel donkerder (contrast) bij 4k
je kan het beeld op je tv aanpassen naar eigen voorkeur
je hebt verschillende presets van auto algemeen foto muziek bioscoop
spel grafisch sport en hdr
sommige zijn aan te passen
ik heb het ook gedaan
beetje spelen naar jouw smaak
Reputatie 2
Ik heb als recente overstapper van Ziggo een aantal ervaringen hier gedeeld(waarvan dit de laatste: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/4k-pakket-op-full-hd-tv-470298).

  • Ook de uitrol nu van de Ziggo 4K variant (Next) heeft vergelijkbare problemen als KPN 4K ZTE. Op de fora in Engeland waar Virgin al wat langer 4K uitzendingen heeft met het Next kastje zijn vergelijkbare problemen te lezen als slechtere beeld kwaliteit en mindere kleuren onder 4K. Ook daar wordt aangeraden om terug te schakelen naar 1080P of 1080I. Dat geeft betere beeld kwaliteit voor gewone Full HD zenders.
  • Alle 4K "kastjes" zoals de Next van Ziggo en de KNP ZTE upscalen het beeld veel minder goed dan de nieuwe huidige TV's. De instelling 1080P@50 hz werkt bij ons het beste in combinatie met inderdaad goede HDMI kabels, de kabel die KPN mee levert voor 4K is goed.
  • Wel blijven de gezichten en de kleuren bij KPN 4K veel minder in kwaliteit en scherpte dan bij Ziggo (media XL). Volgens mij kan in de ZTE van KPN 4K daar echt nog wel e.e.a. worden verbeterd om het beeld scherper te krijgen en de kleuren beter, dus zowel onder 4K als 1080P.
Ik heb als recente overstapper van Ziggo een aantal ervaringen hier gedeeld(waarvan dit de laatste: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/4k-pakket-op-full-hd-tv-470298).

  • Ook de uitrol nu van de Ziggo 4K variant (Next) heeft vergelijkbare problemen als KPN 4K ZTE. Op de fora in Engeland waar Virgin al wat langer 4K uitzendingen heeft met het Next kastje zijn vergelijkbare problemen te lezen als slechtere beeld kwaliteit en mindere kleuren onder 4K. Ook daar wordt aangeraden om terug te schakelen naar 1080P of 1080I. Dat geeft betere beeld kwaliteit voor gewone Full HD zenders.
  • Alle 4K "kastjes" zoals de Next van Ziggo en de KNP ZTE upscalen het beeld veel minder goed dan de nieuwe huidige TV's. De instelling 1080P@50 hz werkt bij ons het beste in combinatie met inderdaad goede HDMI kabels, de kabel die KPN mee levert voor 4K is goed.
  • Wel blijven de gezichten en de kleuren bij KPN 4K veel minder in kwaliteit en scherpte dan bij Ziggo (media XL). Volgens mij kan in de ZTE van KPN 4K daar echt nog wel e.e.a. worden verbeterd om het beeld scherper te krijgen en de kleuren beter, dus zowel onder 4K als 1080P.
ik ervaar dat dus ook zo dat het beeld bij een ander die ziggo heeft met een 4ktv het beeld scherper is terwijl die een merkloze tv hebben staan tegenover mijn sony nou is het ook weer niet slecht te noemen maar naar mijn smaak kan het zeker beter en scherper. gewoon tijd dus dat kpn daar wat mee gaat doen. want overstappen zit ik niet echt op te wachten hebben een super snel internet aansluiting via glasvezel vanwege het online gamen. maar als er niks aan gaat gebeuren zal ik dat zeker gaan overwegen. bedankt voor je reactie ☺️
Reputatie 3
Badge +2
ik heb zelf geen 4k abo, maar

Welke kleuren pallet stuurt kpn eigenlijk bij 4k?

Rec709, Rec2020, DCI-P3, of is dat afhankelijk van de zender?

Want ook daar kun je je tv verkeerd instellen en krijg je evt rare kleuren als dat fout loopt. Ook moet je alle beschikbare kleuren apart kalibreren (indien mogelijk op je tv). uiteraard kun je REC709 (= hd kleuren) altijd gebruiken bij 4k, misschien vind je die mooier dan rec2020 omdat je dat niet gewend ben dan wel dat het niet (goed) is gekalibreerd (of zelfs helemaal niet (of deels) mogelijk).

op YouTube zijn er vele 4k filmpjes die alleen rec709 gebruiken bijv. en als je die in rec2020 afspeel ziet het er vaak niet zo goed uit.
Reputatie 2
Wat KPN verstuurd weet ik niet, maar wellicht een techneut op het forum hier wel.

Mijn LG OLED65C7V heb ik gekalibreerd en volg regelmatig de discussies hier: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled/settings. Deze OLED heeft ook HDR trouwens.

  • De kleuren bij KPN 4K (zowel 1080P als 216050/60hz zijn " minder vol" dan via Ziggo (Mediabox XL en niet de Next) dus wellicht stuurt Ziggo een ander pallet?
  • Wat echt opvalt is zoals eerder aangegeven de onscherpe gezichten, niet op elk kanaal maar op de meeste kanalen inclusief de glasvezel kanalen.

Hallo @beukkiebeer ,
De Sony heeft diverse HDMI-poorten, waarvan enkele speciaal voor UHD/4K, probeer die poort eens met de juiste instellingen binnen de tv.
Succes.☺️
dat maakt bij deze tv niet uit ale poorten ondersteunen 4k signaal

Hallo @beukkiebeer ,
dat klopt, je kunt via alle HDMI-poorten 4K kijken, toch zijn er bij 1 of 2 HDMI-poorten extra instellingen mogelijk om optimaal van 4K gebruik te kunnen maken, loop het instellingenmenu binnen de tv inzake HDMI maar eens na.
Het kan natuurlijk ook zijn dat jouw tv dat niet ondersteunt en die van mij wel, maar dat kun je nazien.


Hallo @beukkiebeer ,
De Sony heeft diverse HDMI-poorten, waarvan enkele speciaal voor UHD/4K, probeer die poort eens met de juiste instellingen binnen de tv.
Succes.☺️
dat maakt bij deze tv niet uit ale poorten ondersteunen 4k signaal
Hallo @beukkiebeer ,
dat klopt, je kunt via alle HDMI-poorten 4K kijken, toch zijn er bij 1 of 2 HDMI-poorten extra instellingen mogelijk om optimaal van 4K gebruik te kunnen maken, loop het instellingenmenu binnen de tv inzake HDMI maar eens na.
Het kan natuurlijk ook zijn dat jouw tv dat niet ondersteunt en die van mij wel, maar dat kun je nazien.


klopt en hij staat op poort 2 waarbij je de resolutie naar een verbeterd 4k signaal kan verhogen maar bemerk weinig voordeel hiervan is uiteraard wel zo ingesteld met de beste opties. ook de instellingen zijn op zijn hoogst
Wat KPN verstuurd weet ik niet, maar wellicht een techneut op het forum hier wel.

Mijn LG OLED65C7V heb ik gekalibreerd en volg regelmatig de discussies hier: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled/settings. Deze OLED heeft ook HDR trouwens.

  • De kleuren bij KPN 4K (zowel 1080P als 216050/60hz zijn " minder vol" dan via Ziggo (Mediabox XL en niet de Next) dus wellicht stuurt Ziggo een ander pallet?
  • Wat echt opvalt is zoals eerder aangegeven de onscherpe gezichten, niet op elk kanaal maar op de meeste kanalen inclusief de glasvezel kanalen.

ik heb gezocht naar een software programma die ik kan afspelen via een usb maar kan deze niet vinden. en voor de ideale calibrate met de gewone stappen methode zijn er ontelbaar vele mogelijkheden maar dat blijft echt persoonlijk dus daar ga ik niet op af. ik heb hem nu op 1080i en o pzo veel mogelijk contrast mogelijkheden en kleur ook bij de instellingen bij beeld staat hij op hoge resolutie in plaats van normaal waardoor het beeld ook groter word uitgetrokken. en ben redelijk tevreden nu met deze instelling. al ben ik van mening dat kpn hier zelf niks mee doet behalve promotie maken voor het design van het 4k kastje en je voor niks 10 euro meer betaald per maand wat een verkoper van te voren had kunnen melden toen ik belde om het abbonement om te zetten
Reputatie 2

Wat KPN verstuurd weet ik niet, maar wellicht een techneut op het forum hier wel.

Mijn LG OLED65C7V heb ik gekalibreerd en volg regelmatig de discussies hier: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled/settings. Deze OLED heeft ook HDR trouwens.

  • De kleuren bij KPN 4K (zowel 1080P als 216050/60hz zijn " minder vol" dan via Ziggo (Mediabox XL en niet de Next) dus wellicht stuurt Ziggo een ander pallet?
  • Wat echt opvalt is zoals eerder aangegeven de onscherpe gezichten, niet op elk kanaal maar op de meeste kanalen inclusief de glasvezel kanalen.
ik heb gezocht naar een software programma die ik kan afspelen via een usb maar kan deze niet vinden. en voor de ideale calibrate met de gewone stappen methode zijn er ontelbaar vele mogelijkheden maar dat blijft echt persoonlijk dus daar ga ik niet op af. ik heb hem nu op 1080i en o pzo veel mogelijk contrast mogelijkheden en kleur ook bij de instellingen bij beeld staat hij op hoge resolutie in plaats van normaal waardoor het beeld ook groter word uitgetrokken. en ben redelijk tevreden nu met deze instelling. al ben ik van mening dat kpn hier zelf niks mee doet behalve promotie maken voor het design van het 4k kastje en je voor niks 10 euro meer betaald per maand wat een verkoper van te voren had kunnen melden toen ik belde om het abbonement om te zetten



Merk je verschil tussen 1080I en 1080P? Bij 1080I wordt het totale beeld bij ons nog wat onscherper, op 1080P hebben wij het "beste" (minst slechte) beeld.


Wat KPN verstuurd weet ik niet, maar wellicht een techneut op het forum hier wel.

Mijn LG OLED65C7V heb ik gekalibreerd en volg regelmatig de discussies hier: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled/settings. Deze OLED heeft ook HDR trouwens.

  • De kleuren bij KPN 4K (zowel 1080P als 216050/60hz zijn " minder vol" dan via Ziggo (Mediabox XL en niet de Next) dus wellicht stuurt Ziggo een ander pallet?
  • Wat echt opvalt is zoals eerder aangegeven de onscherpe gezichten, niet op elk kanaal maar op de meeste kanalen inclusief de glasvezel kanalen.
ik heb gezocht naar een software programma die ik kan afspelen via een usb maar kan deze niet vinden. en voor de ideale calibrate met de gewone stappen methode zijn er ontelbaar vele mogelijkheden maar dat blijft echt persoonlijk dus daar ga ik niet op af. ik heb hem nu op 1080i en o pzo veel mogelijk contrast mogelijkheden en kleur ook bij de instellingen bij beeld staat hij op hoge resolutie in plaats van normaal waardoor het beeld ook groter word uitgetrokken. en ben redelijk tevreden nu met deze instelling. al ben ik van mening dat kpn hier zelf niks mee doet behalve promotie maken voor het design van het 4k kastje en je voor niks 10 euro meer betaald per maand wat een verkoper van te voren had kunnen melden toen ik belde om het abbonement om te zetten

Merk je verschil tussen 1080I en 1080P? Bij 1080I wordt het totale beeld bij ons nog wat onscherper, op 1080P hebben wij het "beste" (minst slechte) beeld.


ik merk niet echt veel verschil tussen de 1080p of 1080i terwijl de 1080p met 50 hz kan en me tv 100 hz verversing heeft
Reputatie 3
Badge +2
Wat KPN verstuurd weet ik niet, maar wellicht een techneut op het forum hier wel.

Mijn LG OLED65C7V heb ik gekalibreerd en volg regelmatig de discussies hier: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled/settings. Deze OLED heeft ook HDR trouwens.

  • De kleuren bij KPN 4K (zowel 1080P als 216050/60hz zijn " minder vol" dan via Ziggo (Mediabox XL en niet de Next) dus wellicht stuurt Ziggo een ander pallet?
  • Wat echt opvalt is zoals eerder aangegeven de onscherpe gezichten, niet op elk kanaal maar op de meeste kanalen inclusief de glasvezel kanalen.


ik hoop dat je de kleuren hebt gecalibreerd (of beter isf calibratie) en niet de kleuren van rtings hebt overgenomen, kan toeval zijn dat jouw paneel hetzelfde uitkomt. Het kan een goede startpunt zijn, maar elk panel is anders.

En het lijkt erop dat kpn rec709 gebruikt en Ziggo een hogere p3 of rec2020 op basis van jouw ervaring althans.
Reputatie 2

Wat KPN verstuurd weet ik niet, maar wellicht een techneut op het forum hier wel.

Mijn LG OLED65C7V heb ik gekalibreerd en volg regelmatig de discussies hier: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled/settings. Deze OLED heeft ook HDR trouwens.

  • De kleuren bij KPN 4K (zowel 1080P als 216050/60hz zijn " minder vol" dan via Ziggo (Mediabox XL en niet de Next) dus wellicht stuurt Ziggo een ander pallet?
  • Wat echt opvalt is zoals eerder aangegeven de onscherpe gezichten, niet op elk kanaal maar op de meeste kanalen inclusief de glasvezel kanalen.
ik hoop dat je de kleuren hebt gecalibreerd (of beter isf calibratie) en niet de kleuren van rtings hebt overgenomen, kan toeval zijn dat jouw paneel hetzelfde uitkomt. Het kan een goede startpunt zijn, maar elk panel is anders.

En het lijkt erop dat kpn rec709 gebruikt en Ziggo een hogere p3 of rec2020 op basis van jouw ervaring althans.



Uiteraard anders en zelf gekalibreerd (met name de rode kleuren), moet helaas ook weer na iedere LG Webos update.

Maar kan dat KPN/Ziggo kleuren pallet ook iets te maken hebben met de scherpte van de gezichten? Of heeft dat enkel te maken met mijn beleving van de kleuren?


Wat KPN verstuurd weet ik niet, maar wellicht een techneut op het forum hier wel.

Mijn LG OLED65C7V heb ik gekalibreerd en volg regelmatig de discussies hier: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled/settings. Deze OLED heeft ook HDR trouwens.

  • De kleuren bij KPN 4K (zowel 1080P als 216050/60hz zijn " minder vol" dan via Ziggo (Mediabox XL en niet de Next) dus wellicht stuurt Ziggo een ander pallet?
  • Wat echt opvalt is zoals eerder aangegeven de onscherpe gezichten, niet op elk kanaal maar op de meeste kanalen inclusief de glasvezel kanalen.
ik hoop dat je de kleuren hebt gecalibreerd (of beter isf calibratie) en niet de kleuren van rtings hebt overgenomen, kan toeval zijn dat jouw paneel hetzelfde uitkomt. Het kan een goede startpunt zijn, maar elk panel is anders.

En het lijkt erop dat kpn rec709 gebruikt en Ziggo een hogere p3 of rec2020 op basis van jouw ervaring althans.

Uiteraard anders en zelf gekalibreerd (met name de rode kleuren), moet helaas ook weer na iedere LG Webos update.

Maar kan dat KPN/Ziggo kleuren pallet ook iets te maken hebben met de scherpte van de gezichten? Of heeft dat enkel te maken met mijn beleving van de kleuren?


dat heb ik ook vaak heb het nu met de overscan redelijk voor elkaar met het beeld maar het laat zeker te wensen soms en inderdaad bij gezichten is het vaak te zien ligt wel aan welke uitzending overigens. en spelen met rode kleuren ben ik niet eens aan begonnen nog de kleuren op zich bij gewoon beeld knallen er echt wel uit alsmede de andere kleuren maar mis net dat ene scherpen beeldje soms waar je anders had verwacht met zin dure tv en abonnement. al zijn sommige gezichten het betere beeld ook niet waard 🙂
Reputatie 3
Badge +2


Wat KPN verstuurd weet ik niet, maar wellicht een techneut op het forum hier wel.

Mijn LG OLED65C7V heb ik gekalibreerd en volg regelmatig de discussies hier: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled/settings. Deze OLED heeft ook HDR trouwens.

  • De kleuren bij KPN 4K (zowel 1080P als 216050/60hz zijn " minder vol" dan via Ziggo (Mediabox XL en niet de Next) dus wellicht stuurt Ziggo een ander pallet?
  • Wat echt opvalt is zoals eerder aangegeven de onscherpe gezichten, niet op elk kanaal maar op de meeste kanalen inclusief de glasvezel kanalen.
ik hoop dat je de kleuren hebt gecalibreerd (of beter isf calibratie) en niet de kleuren van rtings hebt overgenomen, kan toeval zijn dat jouw paneel hetzelfde uitkomt. Het kan een goede startpunt zijn, maar elk panel is anders.

En het lijkt erop dat kpn rec709 gebruikt en Ziggo een hogere p3 of rec2020 op basis van jouw ervaring althans.

Uiteraard anders en zelf gekalibreerd (met name de rode kleuren), moet helaas ook weer na iedere LG Webos update.

Maar kan dat KPN/Ziggo kleuren pallet ook iets te maken hebben met de scherpte van de gezichten? Of heeft dat enkel te maken met mijn beleving van de kleuren

Wel lastig dat je iedere keer alles opnieuw moet instellen, duidelijk een software fout bij lg. Maar de juiste kleur instelling zal weinig (misschien een tikje, kleursaturatie juist instellen helpt iestjes, had het net gestest puur ivm scherpte) aan de scherpte iets kunnen doen, wel allerlei instellingen zoals wie kan beter scalen, kpn of je tv. Daarvoor moet je alle combinaties uittesten hoe klein het verschil dan ook mag zijn, want een opsomming van verbeteringen is gelijk aan ook een scherper beeld. Scherpte hoog zetten op een tv maakt het beeld juist slechter, dit moet meestal op of dicht bij 0 liggen, testbeelden helpen daarbij. Ook vele zogenaamde beeld verbeter instellingen maken het beeld vaak slechter. Je kunt die het beste allemaal uitzetten en 1 voor 1 testen of die in jouw geval het beeld beter of slechter maken. Dan, mijn opinie, de hdmi kabel draagt ook bij aan de kwaliteit van het beeld, let wel op dit is zeer minimaal en is niet voor iedereen noch voor iedere tv weggelegd, op mijn 82 inch tv wel in ieder geval, meer rust, meer scherpte, beter kleur. Uiteraard blijft de source altijd het belangrijkst. Ik heb kpn en ziggo nooit op exact dezelfde tvs naast elkaar gezien, wel sat en kpn, en satelliet is bijv bij ard scherper en dat zit hem dan in de bitrate.
Reputatie 2
Dank je wel Mo, Ik hoop dat we niet té ver off-topic raken ;)

Die beeldinstellingen heb ik van boven naar onder en weer terug allemaal uitgeprobeerd zoals ik in de eerdere topics al aangaf. Verder lijkt het mij vreemd dat je zoveel moet instellen aan een uitstekende OLED TV om een scherp beeld te krijgen. Ik krijg na het lezen van diverse topics het gevoel dat bijna alles neer wordt gelegd bij de gebruiker en zijn/haar apparatuur of de kennis daarvan. Dat lijkt me niet zinvol:

  • 1080P Ziggo Mediabox XL Kale instellingen TV of met alle instellingen: Betere kleuren en scherpere gezichten
  • 1080I/P & 2160 KPN 4K ZTE Kale instellingen TV of met alle instellingen: Mindere kleuren en geen scherpe gezichten (ook niet op glasvezel kanalen)

Het lijkt mij dat we deze bewijslast eens om moeten gaan draaien en dit verschil bij KPN, bitstream, compressie, ZTE of wat dan ook zouden moeten gaan zoeken.
Reputatie 3
Badge +2
Dank je wel Mo, Ik hoop dat we niet té ver off-topic raken ;)

Die beeldinstellingen heb ik van boven naar onder en weer terug allemaal uitgeprobeerd zoals ik in de eerdere topics al aangaf. Verder lijkt het mij vreemd dat je zoveel moet instellen aan een uitstekende OLED TV om een scherp beeld te krijgen. Ik krijg na het lezen van diverse topics het gevoel dat bijna alles neer wordt gelegd bij de gebruiker en zijn/haar apparatuur of de kennis daarvan. Dat lijkt me niet zinvol:

  • 1080P Ziggo Mediabox XL Kale instellingen TV of met alle instellingen: Betere kleuren en scherpere gezichten
  • 1080I/P & 2160 KPN 4K ZTE Kale instellingen TV of met alle instellingen: Mindere kleuren en geen scherpe gezichten (ook niet op glasvezel kanalen)
Het lijkt mij dat we deze bewijslast eens om moeten gaan draaien en dit verschil bij KPN, bitstream, compressie, ZTE of wat dan ook zouden moeten gaan zoeken.


Je hebt waarschijnlijk wel gelijk maar bij een zo goed als perfect (voor dat model) ingesteld tv (inclusief alle bekabeling) moet het minder opvallen dan bij een (deels) verkeerd ingestelde. Maar glaskanalen en Ziggo zouden 99% hetzelfde moeten zijn voor HD, zelfde source en bitrate volgens mij.

Maar ja graag zie ik ook wel hogere bitrates voor alle zenders en belangrijker zeker geen SD zenders meer. SD vind ik dan wel echt irritant want dat is pas onscherp. Alleen voor die 3 mensen die nog op een 32 of kleiner tv kijken maakt het weinig uit. Aangezien in de winkel zelfs de 75 al bijna de normale maat aan het worden is kan sd echt niet meer.
Waarom in vredesnaam nu al de 4K ontvanger gebruiken voor € 10 meer per maand, terwijl het beeld minder is en er nog nauwelijks 4K content is?

Dank je wel Mo, Ik hoop dat we niet té ver off-topic raken ;)

Die beeldinstellingen heb ik van boven naar onder en weer terug allemaal uitgeprobeerd zoals ik in de eerdere topics al aangaf. Verder lijkt het mij vreemd dat je zoveel moet instellen aan een uitstekende OLED TV om een scherp beeld te krijgen. Ik krijg na het lezen van diverse topics het gevoel dat bijna alles neer wordt gelegd bij de gebruiker en zijn/haar apparatuur of de kennis daarvan. Dat lijkt me niet zinvol:

  • 1080P Ziggo Mediabox XL Kale instellingen TV of met alle instellingen: Betere kleuren en scherpere gezichten
  • 1080I/P & 2160 KPN 4K ZTE Kale instellingen TV of met alle instellingen: Mindere kleuren en geen scherpe gezichten (ook niet op glasvezel kanalen)
Het lijkt mij dat we deze bewijslast eens om moeten gaan draaien en dit verschil bij KPN, bitstream, compressie, ZTE of wat dan ook zouden moeten gaan zoeken.
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk maar bij een zo goed als perfect (voor dat model) ingesteld tv (inclusief alle bekabeling) moet het minder opvallen dan bij een (deels) verkeerd ingestelde. Maar glaskanalen en Ziggo zouden 99% hetzelfde moeten zijn voor HD, zelfde source en bitrate volgens mij.

Maar ja graag zie ik ook wel hogere bitrates voor alle zenders en belangrijker zeker geen SD zenders meer. SD vind ik dan wel echt irritant want dat is pas onscherp. Alleen voor die 3 mensen die nog op een 32 of kleiner tv kijken maakt het weinig uit. Aangezien in de winkel zelfs de 75 al bijna de normale maat aan het worden is kan sd echt niet meer.


ik bemerk niet dat er nog zenders zijn die in sd uitzenden en de kwaliteit hoort ten opzichte van een 32 inch of een 55 inch weinig uit te maken scherp hoort gewoon scherp te zijn .
jammer dat KPN hier zelf geen verantwoordelijk neemt en wel schaamteloos de 4k pakketten aanbieden wat dus gewoon gebakken lucht is. daar ben je dan jaren vaste klant voor.

ik heb me tv nu ingesteld op sport met een de juiste instellingen waarin alles het scherpst over komt door uren te hebben gespeeld met allerlei instellingen pauzes met fotos maken en fotos vergelijken van de verschillenden opties bij deze instellingen komt alles het scherpst naar voren ook in de achtergrond waar de beelden nu redelijk tot leven komen. ook de gezichten zijn nu veel scherper alleen jammer dat je daar een tijd mee bezig bent voor de juiste configuratie en niet via de 4k resolutie kan dit kan echt beter KPN!!!. in dit geval heb ik dan geluk dat mijn toestel een goede upscaling heeft maar zonde dat het zo moet. betaal nu gewoon extra voor boelshit. dat zulke grote bedrijven als kpn dit nog nodig hebben om de consument een simpele poot uit te draaien met voor leugens dat vind in erg bedroevend en word daar gewoon verdrietig van, nou kan ik dat tientje wel missen daar gaat het niet om maar verkoop zon abonnement alleen als het productief iets aan je huidige situatie verbeterd in plaats van nul komma nul verandering.dan hoor je daar netjes mee te wachten i.p.v het grote geld te kiezen want nou 100.000 meer abonnementen met 10 euro per maand nou reken maar op jaarbasis.

NIET netjes en daarbij mijn vertrouwen wel een beetje mee beschaamd wordt
Reputatie 2
Waarom in vredesnaam nu al de 4K ontvanger gebruiken voor € 10 meer per maand, terwijl het beeld minder is en er nog nauwelijks 4K content is?

Dat is een goed vraag Casey. In mijn (ons) geval zijn we overgestapt van Ziggo voor:

  • De stabiliteit, deze is veel beter dan de Mediabox XL van Ziggo
  • Ethernet ipv Coax (Ook Ziggo 4K Mediabox next is Coax)
  • Toekomst bestendig met 4K
  • Met het overstappen krijg je ook de eerste maanden korting dus voor ons voelt het niet als 10,- euro meer per maand
Als ik had geweten dat de KPN 4K beeldkwaliteit zo is als hij nu is bij KPN had ik niet overgestapt maar op de uitrol van Ziggo Next gewacht. Dat houden we dan ook maar achter de hand en als het zo blijft gaan wij weer teug naar Ziggo.

Reageer