Beantwoord

4K Netflix via tv ontvanger kpn of via de tv app wifi

  • 16 January 2020
  • 37 reacties
  • 3776 keer bekeken

Goedemiddag, 

Ik heb vorige week een premium (4k) abonnement bij Netflix afgesloten. 
Wanneer ik nu een Netflix film kijk op zender 200 via de tv ontvanger van Kpn zie ik (met de info toets) het volgende rechtsboven in beeld “3840x2160 / 25p invoersignaal extra UHD". Is het nu zo dat het beeld toch 4K kwaliteit is? De tv ontvanger is namelijk geen Arris 4K ontvanger. 

Wanneer ik kijk via de Netflix tv app zie ik linksboven in beeld ook 3840x2160 staan, een tijd lopen meelopen en 15mbps(?) staan.
(Bij de Netwerkcontrole functie in het Netflix menu krijg ik overigens een verbindingssnelheid van 64 mbps te zien??)

Hoe zit het nu precies? Op beide manieren kijken eigenlijk geen 4K vanwege de 15 mbps? Of juist op beide manieren wel 4K ontvangst ondanks het feit dat de tv ontvanger geen Arris is, maar dat het met het streamen van Netflix te maken heeft?

Via de tv app of via de Kpn ontvanger…...Ik zie eigenlijk geen verschil qua beeldscherpte. Ben erg benieuwd en wil graag weten of ik niet ten onrechte voor een premium abonnement betaal terwijl ik geen goede 4K ontvangst heb.
Een 4k filmpje kijken d.m.v. Youtube app geeft een beduidend scherper beeld.

Wie zou mij kunnen helpen?

Groeten,
Les Sterk
 

icon

Beste antwoord door Anonymous 18 January 2020, 15:34

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Les en welkom op het forum! Het is niet mogelijk om Netflix in 4K op onze reguliere ontvangers te kijken, als je een 4K ontvanger hebt kan dit wel. :slight_smile:  Je kunt Netflix dan ook in 4K kijken via de Netflix app of via je PC of laptop. Op deze Netflix informatiepagina kun je alle vereisten vinden om Netflix in 4K te kunnen kijken. 

Ik kan me echter ook goed voorstellen dat je het op de TV in 4K wilt zien, dus je kunt hierbij overwegen om 4K aan je KPN abonnement toe te voegen. Op onze 4K pagina kun je daar alles over vinden. Een bijkomend voordeel is dat onze nieuwe 4K ontvangers ook een stuk kleiner zijn dan de reguliere ontvangers. :smile:  Mocht je echter tevreden zijn met je huidige KPN abonnement, dan kun je er ook voor kiezen om je Netflix abonnement te downgraden. Hopelijk kun je met deze informatie uit de voeten!

@Sterkos voor je besluit om over te gaan naar een Hussel abonnement of Netflix downgraden een paar andere punten.

Jouw TV verbeterd het beeld van de tv ontvanger naar 3840/2160 15 Mbps is een HD bandbreedte voor 4K zit dat richting 25Mbps. Niet elke titel op Netflix is 4K houd daar ook rekening mee. Gebruik in dit geval de app op de smart tv zelf voor een pc of laptop heb je ook geschikte hardware nodig zoals de grafische kaart en het beeldscherm het is niet zo heel vanzelf sprekend dat je dan wel meteen 4K materiaal te zien krijgt.

De 64Mbps van de test zegt mij dat indien beschikbaar een film in 4k doorgegeven kan worden.

Wat ook mee speelt is er HDR techniek voor de kleuren toegepast bij het maken van een film dat heeft zo mogelijk een nog grotere rol in de kijkbeleving. Die pixels maken het verschil niet afhankelijk van het schermformaat en de kijkafstand.

Een bijkomend voordeel is dat onze nieuwe 4K ontvangers ook een stuk kleiner zijn dan de reguliere ontvangers. :smile:  

Een groot nadeel is dat ze geen display meer hebben en dat is vooral bij radio luisteren zonder de tv aan te hebben erg lastig.

Reputatie 7

15 Mbps is een HD bandbreedte voor 4K zit dat richting 25Mbps

Bij Netflix is een gemiddelde van 15Mbps voor 4K Ultra-HD best reëel.

In de bovenstaande grafiek zie je de netwerkbelasting terwijl er via de Netflix app van onze Sony 4K Ultra-HD televisie naar een 4K titel gekeken wordt en op een ander televisie tegelijkertijd naar een HD-"Glas" zender van KPN. Die laatste leidt tot een continue belasting van 12,5Mbps.

De 4K titel van Netflix vraagt zo'n 40% van de tijd een belasting van globaal 30Mbps. Het gemiddelde ligt dus in de buurt van 15Mbps. Bij het kijken naar een 4K zender van KPN zie je wel een continue belasting van ruim 25Mbps.

Heel veel 4K Ultra-HD titels zijn bij Netflix nog 2160/25p terwijl KPN 4K zenders 2160/50p zijn. Vandaar het verschil in verbruikte bandbreedte.

Zie ook deze pagina.

Waarvan akte waar het in hoofdzaak om gaat gebruik de smart tv waar die voor is. Dat er zoals door de topic starter geschreven geen verschil zichtbaar is zit in diverse overige factoren.  Er wordt niet ten onrechte voor betaald wel als enkel de KPN ontvanger wordt gebruikt.

Reputatie 7

Waarvan akte waar het in hoofdzaak om gaat gebruik de smart tv waar die voor is. Dat er zoals door de topic starter geschreven geen verschil zichtbaar is zit in diverse overige factoren.  Er wordt niet ten onrechte voor betaald wel als enkel de KPN ontvanger wordt gebruikt.

Er wordt sowieso niet ten onrechte voor betaald immers TS heeft zelf voor het Premium abonnement gekozen. Of het zinvol is om een Premium abonnement af te nemen is een andere vraag.

Zelf hebben wij ook Netflix Premium, terwijl we maar sporadisch naar 4K titels kijken. (Het aanbod is nog heel laag.) De reden bij ons is dat er af en toe op meer dan twee apparaten tegelijkertijd gekeken wordt en ook daar is een Premium abonnement voor nodig.

 

TS doet er verstandig aan om 4K titels van Netflix via de Netflix app van de televisie zelf te bekijken. Die app geeft zeer zeker een veel beter resultaat.

Op de Arris VIP2952 en de Arcadyan HMB2260 kunnen in de Netflix app geen 4K titels geselecteerd worden. De titel zal dan de full-HD versie zijn.

Precies voor velen zal dat laatste de grootste reden zijn.

Dank voor jullie reacties!

Kpn 4k abonnement valt voor mij wel af. Wel vraag ik mij nog steeds af waarom een 4k  filmpje via de youtube tv app zoveel scherper is dan een 4k serie (bijvoorbeeld Blacklist) via de Netflix-tv-app.

Tijdens het kijken van een 4k film zie ik met de info toets een tijd lopen en Beeld: 15.25Mbps/2160. Dat is toch voldoende voor 4K? Het komt ook voor dat de Mbps naar 5.15 teruggaat met 1080. Gaat het Uhd beeld dan automatisch terug naar Hd? 

Is dat de bandbreedte? En kan/moet daar dan misschien iets aan worden verbeterd? Woon in het buitengebied en heb een 4G Modem van Kpn. Zowel de tv bedraad aan modem of aan de router of via wifi geeft een verbindingssnelheid van 64mpbs.

Alvast dank voor jullie reacties!

Les Sterk

 

 

Reputatie 7

Tijdens het kijken van een 4k film zie ik met de info toets een tijd lopen en Beeld: 15.25Mbps/2160. Dat is toch voldoende voor 4K?

Dat is inderdaad een normale waarde voor 4K via Netflix.

Het komt ook voor dat de Mbps naar 5.15 teruggaat met 1080. Gaat het Uhd beeld dan automatisch terug naar Hd? 

Netflix hanteert variabele bitrates. Dat betekent dat Netflix de kwaliteit automatisch terugschroeft als de bandbreedte niet meer toelaat. Als zoiets gebeurt dan zal je dat direct zie in de beeldkwaliteit.

Die 64Mps zal met de overige gebruikers worden gedeeld hoe meer actieve verbindingen hoe minder beschikbaar voor Netflix bijvoorbeeld, als het aantal gebruikers niet meespeelt is terug naar de HD optie mogelijk verstandig.

Dank Wjb en Galdor,

Kan ik nog iets doen aan die bandbreedte?

Ben op zoek naar dezelfde beeldkwaliteit als van de youtube 4k filmpjes. Die ik overigens nergens kan nakijken qua info betreffende mbps / pixels? Werkt dat anders?

Alvast bedankt weer.

 

Gr. Les Sterk

Reputatie 7

Wat is de snelheid van jouw Internet verbinding gemeten via deze site vanaf een bekabeld aangesloten PC?

Ik neem zelf geen 4K af bij Netflix en kan daar niet over oordelen de 4K content die ik via Youtube heb gekeken lijkt meer in de kleuren het HDR deel  bijvoorbeeld te zitten dan in de daadwerkelijke pixels. 

Op basis van de eerder genoemde snelheden zou als er geen andere gebruikers zijn UHD geen probleem mogen zijn. 

 

Wat dan ook nog weer meespeelt de compressie technieken van youtube zijn mogelijk anders dan wat KPN of Netflix gebruikt. Dat heeft op de kijk beleving ook effect.

Wjb en Galdor wederom dank!

Speedtest geeft aan 48.1 / 5.9 via de  wifi.

En 48.2 / 9.2 bekabeld van laptop naar router. En zelfde snelheid van laptop naar 4G Modem.

Hebben jullie verder nog tips? Fijn om jullie advies te krijgen. Weet er zal te weinig van af.

Gr. Les Sterk

Reputatie 7

Met die snelheden zou 4K Ultra-HD geen enkel probleem mogen zijn.

Gebruik de Netflix en de YouTube app op televisie zelf voor een goed vergelijk.

Zit er dan echt een kwaliteitsverschil tussen 4K films?

De Netflix app op de TV ontvanger zou ik persoonlijk niet voor 4K titels gebruiken.

Welk toestel heeft de voorkeur? Als dat de tv ontvanger is dan stel ik een downgrade voor. Wordt er zoals eerder genoemd soms op meer dan twee schermen tegelijk gekeken houd het aan, dat blijft verder een eigen beslissing.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de tv zelf uit. Kijk beleving blijft een discussie punt zie je geen noemenswaardige verschillen via de ontvanger of de tv zelf is het in mijn ogen zonde om het duurdere abonnement af te nemen

 

Dezelfde kwaliteit als YouTube materiaal zal nog wel even duren.  Heb je toevallig een voorbeeld van YouTube? 

Beste Wjb en Galdor,

Op zich heb ik geen voorkeur voor een toestel. Ben gewoon op zoek naar de beste weergave. 

4K via de tv lijkt mij wel de makkelijkste weg. Dat het beeld soms naar 5 Mbps /1080 gaat, blijft voor mij wel een moeilijk verhaal.

Netflix in 4K weergave via de Kpn ontvanger zou volgens Kpn niet mogelijk moeten zijn zonder een abonnement/Arris tv ontvanger, maar het beeld is eigenlijk (via de Onkyo receiver/upscaling?) nagenoeg hetzefde. De "info toets" geeft overigens opeens HD i.p.v. UHD aan zodra de Onkyo receiver uit wordt gezet. 

Beiden weergaven in vergelijking met een YouTube ultra hd video ("Costa Rica in 4k 60fps HDR") zijn beduidend minder.

 

Gr. Les Sterk

Reputatie 7

Dat het beeld soms naar 5 Mbps /1080 gaat, blijft voor mij wel een moeilijk verhaal.

Als de televisie via wifi verbonden is, dan zou het kunnen zijn dat de wifi verbinding slecht is.  Als je de WiFi Analyzer app op een Android tablet of telefoon hebt staan, meet dan eens de veldsterkte van de wifi vlak voor en achter jouw televisie. Hoeveel dBm meet je?

Sluit de televisie ook eens met een netwerkkabel aan. Heb je dat probleem dan ook?

 

Netflix in 4K weergave via de Kpn ontvanger zou volgens Kpn niet mogelijk moeten zijn ...

Dat is onjuist. De Netflix app op de ZTE ZXV8001 en Arris VIP5202 zijn geschikt voor 4K Ultra-HD.

De beeldschermkwaliteit zal dan wel op bijvoorbeeld UHD@50 gezet moeten zijn.

Als ik het goed heb is er geen sprake van een 4k tv ontvanger de Arris vip 2952 geeft geen 4k door lijkt mij  de HMD evenmin.

Met een goede upscaling zal je nauwelijks verschil zien. Echter daar zal ieder zijn eigen mening over hebben.

 

Bedankt voor de info Wjb en Galbor!

Interessante materie. Fijn dat jullie wel deskundig zijn.

De meting van dBm gaf -56 aan. Is dat voldoende?

Waarom zou jij eigenlijk kiezen voor 4K kijken via de tv ontvanger? Via de Tv app is toch altijd de “kortste” weg. En dat lijkt mij dan toch kwalitatief het beste. Of heeft de tv ontvanger andere voordelen?

De beeld “terugloop” bij 4K Netflix films naar 5 mbps  / 1080 heeft dus te maken met de bandbreedte? Hoe zou ik die kunnen verbeteren?

 

Bedankt weer.

 

Gr. Les Sterk

 

 

Reputatie 7

De meting van dBm gaf -56 aan. Is dat voldoende?

Dat is in principe voldoende. Het zou beter kunnen maar het is voldoende.

 

Waarom zou jij eigenlijk kiezen voor 4K kijken via de tv ontvanger? 

Ik geloof niet dat er hier iemand is die zou kiezen voor 4K kijken via de TV ontvanger. :wink:

 

De beeld “terugloop” bij 4K Netflix films naar 5 mbps  / 1080 heeft dus te maken met de bandbreedte? Hoe zou ik die kunnen verbeteren?

De bandbreedte van jouw Internetaansluiting is meer dan voldoende.

Waar het om gaat is of de wifi ook altijd de vereiste bandbreedte kan leveren.

Met -56dBm zou dat eigenlijk geen probleem mogen zijn.

Toch zou ik je nogmaals willen vragen om de televisie eens met een netwerkkabel aan te sluiten en te kijken of je dat probleem dan nog steeds hebt.

Ik ben ook sterk van mening om de Televisie bedraad aan te sluiten. Mijn voorkeur gaat juist niet uit naar de TV ontvanger, maar naar apps op de TV zelf zoals je schrijft de kortste weg. 

Ik gebruik nu zelf sinds ruim een jaar de vip 2952 en ondervind dat Netflix minder fijn kijkt dan via de app op de TV zelf. 

*persoonlijke noot voorlopig wordt 4K/uhd zwaar overschat het grotere aantal pixels heeft het meeste nut bij grotere schermen vanaf 50 inch of daaronder als je eigenlijk te dicht op het scherm zit. Neem de oude amber of groene pc monitoren, of de oude tv's waar je de beeldlijnen goed kon zien als je daar dicht bij zat. Als je op een bepaalde afstand zit merk je wel iets verschil, maar nauwelijks.

De beste UHD en Dolby beleving heb je in de bioscoop, thuis zal je de beste beleving met beeldmateriaal vanaf blu-ray hebben. Zodra bandbreedte en daarmee samenhangende noodzakelijke compressie technieken een rol spelen zal je moeten inleveren.

 

Klanten kiezen voor deze methode (het kastje)voor het gemak van 1 afstandsbediening.

Reputatie 7

*persoonlijke noot voorlopig wordt 4K/uhd zwaar overschat het grotere aantal pixels heeft het meeste nut bij grotere schermen vanaf 50 inch of daaronder als je eigenlijk te dicht op het scherm zit.

Veel sites geven dat inderdaad aan maar ik kan dit persoonlijk niet onderschrijven. 

Wij hebben een 43 inch Sony 4K televisie (KD-43XD8305) en kijken vanaf zo'n 3 á 3,5 meter afstand. Zelf ervaar ik op die afstand een natuurdocumentaire in 4K Ultra-HD nog steeds als superieur t.o.v. full-HD. Nu ben ik gezegend met een uitmuntend zicht op grotere afstand ondanks het feit dat ik brildragend ben en dus zal ook dit niet voor iedereen gelden.

Dat is dus het hele punt persoonlijk daarom ondanks alle onderzoeken blijft dit een heikel punt. Kijk beleving blijft een persoonlijk iets. Alle overige mogelijke instellingen van een TV  tot de door de producent gebruikte camera's spelen allemaal een belangrijke rol.

Meer pixels maar kleiner heeft enkel nuttig effect als de fysieke oppervlakte en afstand gelijk blijft. Een 43 inch 4k scherm moet altijd een betere beleving geven tegenover een FullHD scherm met goede upscalings techniek mag er op een 4k scherm bijna geen verschil zijn in de beleving tussen HD materiaal en echt UHD materiaal.

Daar zullen we binnen het kader van dit topic maar bij laten.

 

Opsomming sluit de TV bedraad aan en vergelijk het dan nog eens. Is de upscaling van de gebruikte TV en of de Onkyo zo goed dat je geen verschil blijft zien kan je de vraagstellen of die paar Euro meer  voor Netflix het waard is. Een speelfilm wordt er in mijn beleving niet beter op, een slechte voetbal wedstrijd blijft een slechte wedstrijd. Bij natuur series lijkt inderdaad de visuele ervaring het best uit te komen toch ben ik van mening dat dit door de som van het geheel komt niet alleen de pixels.

Reputatie 7

Hoi @Sterkos, omdat Sanne vandaag vrij is reageer ik even namens haar. Zo te zien heb je van wjb en Galdor al een hoop extra informatie gekregen waarmee je volgens mij vooruit kan. Het bekabeld aansluiten van het TV toestel op de Experia Box sluit ik me bij aan, het signaal komt dan via een beschermde route. Als het via WiFi gaat kan het signaal onderweg andere objecten tegenkomen die het signaal verstoren. Bij het laden van een internetpagina merk je dat niet heel erg, als er een stukje van het tv beeld mist merk je dat eerder.

Reageer