Beantwoord

4K Pakket op Full HD-TV

  • 20 March 2019
  • 8 reacties
  • 1664 keer bekeken

Misschien is het een domme vraag en werkt het überhaupt niet.. Maar krijg je een scherper beeld op een Full HD-Tv met een 4K UHD Pakket?..

Ik zit momenteel bij Ziggo, maar omdat bestaande klanten altijd overal "vergeten" worden als het gaat om een leuke aanbieding of iets dergelijks, wil ik wel weer eens wat anders proberen..
Maar de vorige keer dat ik van Ziggo naar Tele2 overstapte en ik eerst al twijfelde omdat ik qua internetsnelheid al terug ging naar de helft van wat ik gewend was, schrok ik daarnaast van het verschil in beeldkwaliteit tussen beide providers.. Maar nu zag ik dat ik dezelfde snelheid als bij Ziggo kan behouden (200mb GÉÉN glasvezel) en dat maakt de beslissing om van provider te veranderen voor mij nog ietsje makkelijker..

Maar goed, ik dwaal een beetje af, maar ik vroeg me dus af of de beeldkwaliteit op een Full HD-TV ook beter word door een 4K UHD Pakket te nemen..
Ik kwam op hierop omdat tussen de informatie over het 4K pakket op de KPN site gesproken wordt over HD bij een resolutie van 1280x720p.. Dus als dat de maximale resolitie van de HD-ontvanger is, ipv de 1920x1080p zoals mijn TV is en de Horizon Mediabox van Ziggo ook als resolutie doorgeeft, dan zou de beeldkwaliteit me weleens opnieuw ontzettend tegen kunnen gaan vallen als ik overstap..

En daarnaast ook omdat het beeld van bijvoorbeeld een Xbox Spelcomputer wel behoorlijk scherper word als je de Xbox One X (4K versie) aansluit op een Full HD-TV leek het mij niet geheel onlogisch dat dit ook voor weleens voor een TV ontvanger zou kunnen gelden..
Zeker als de maximale resolutie van de normale HD-TV ontvanger slechts 1280x720p is (of dit ook het geval is weet ik eigenlijk niet, maar omdat deze resolutie HD word genoemd ging ik daar vanuit)..


Groeten John
icon

Beste antwoord door wjb 20 March 2019, 23:20

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Misschien is het een domme vraag en werkt het überhaupt niet.. Maar krijg je een scherper beeld op een Full HD-Tv met een 4K UHD Pakket?..
Nee, daar krijg je geen scherper beeld door. Sterker nog, zelfs de bezitter van een 4K televisie zal met het 4K abonnement geen scherper beeld ervaren, simpelweg omdat er maar drie 4K zenders zijn waarvan er waarschijnlijk maar naar één gekeken wordt en voor maximaal een paar uurtjes per week. Alle andere zenders zijn de "gewone" zenders met precies dezelfde kwaliteit als bij het "gewone" abonnement.

Overigens is de HD resolutie uiteraard gewoon 1920x1080.
Bedankt voor de super snelle reactie.. Dan zou ik het dus alleen moeten kiezen vanwege het design van het kastje.. haha..
Reputatie 7
Bedankt voor de super snelle reactie.. Dan zou ik het dus alleen moeten kiezen vanwege het design van het kastje.. haha..
Ik heb er hier één staan als erfenis uit de 4K Ultra-HD pilot en qua design ziet de ZTE ZXV8001 er een stuk beter uit dan de Arcadyan HMB2260 en de Arris 2952. De afstandbediening ligt ook veel lekkerder in de hand omdat de gewichtsverdeling van die afstandbediening veel beter is.
Last but not least, de 4K Ultra-HD ontvanger wordt met bluetooth bediend en dus kan je de ontvanger uit het zicht in een kast of achter de televisie plaatsen.
Maar dat alles is natuurlijk geen €10,- per maand waard.
Maar nu zag ik dat ik dezelfde snelheid als bij Ziggo kan behouden (200mb GÉÉN glasvezel) en dat maakt de beslissing om van provider te veranderen voor mij nog ietsje makkelijker..
Waar zag je dat? Op deze site wordt een tamelijk betrouwbare schatting gegeven van de te verwachten snelheid op jouw adres.
Reputatie 2
Ik wil er graag als recente overstapper van Ziggo naar KPN 4K wat aan toevoegen. Wij hebben een LG 4K OLED65 inch TV en sinds kort het KPN 4K abonnement met de ZTE ZXV8001:

  • De drie 4K kanalen zijn prima van kwaliteit, echt heel mooi als je de ZTE ZXV8001 op 2160@50hz zet
  • de 4K kast van KPN is stabiel en schakelt lekker snel, veel beter dan de Ziggo Mediabox XL
  • Op alle kanalen is duidelijk zichtbaar dat vooral de gezichten onscherp en wazig zijn en blijven, met name tijdens het bewegen van de hoofden maar op enkele kanalen ook bij "stilstaande" gezichten.
Dit was Ziggo absoluut niet het geval, altijd scherpe gezichten en iets vollere kleuren. Onze instellingen staan op 1080P@50hz. Hiermee "upscaled" onze LG OLED het beste. Op alle andere instellingen wordt het beeld minder. In veel fora staan technische details over bitrates. Daarin wordt verteld dat de glasvezel kanalen dezelfde (of zelfs iets betere) bitrate heeft dan Ziggo. Dat kan allemaal best waar zijn (ik geloof dat ook) maar de gezichten blijven ook op glasvezel kanalen onscherper dan bij Ziggo. En uiteraard hebben wij alle TV instellingen doorgelopen, What-HIFI adviezen en andere beeld-verbeter technieken van de TV uitstaan.

Overal ben ik wel tevreden om dat de stabiliteit en snelheid beter is geworden.
Reputatie 2
beste koen, ik was al klant van telfort glasvezel en ben toen het beschikbaar kwam meteen overgestapt naar het kpn 4K abonnement. ik heb daar nog steeds geen spijt van want ik vindt de 4k ontvanger veel beter dan de Arris die ik daarvoor had. wel heb ik lang moeten zoeken op mijn samsung tv's naar de optimale instellingen v.w.b. kleur enz.enz. beginnende vanuit "film" mode (vraag me niet waarom maar dat had ik ergens eens gelezen in een artikel van een expert?). ook is 2 keer mijn glasvezel verbinding nagekeken: vuil op het uiteinde van de binnenkomende kabel en een ander aansluitpunt in de wijkkast brachten de oplossing. Tijdens de overstap kon kpn mij niet garanderen dat ik een model 10 router toegestuurd zou krijgen, en bleek het een model 8 te zijn: maar de plaatselijke kpn winkel heeft hem gelukkig omgeruild.
al met al HET HEEFT VEEL MOEITE GEKOST maar ik heb ik nu een verbinding en een tv beeld OP ALLE zenders om door een ringetje te halen: echt super !
Reputatie 2
beste koen, ik was al klant van telfort glasvezel en ben toen het beschikbaar kwam meteen overgestapt naar het kpn 4K abonnement. ik heb daar nog steeds geen spijt van want ik vindt de 4k ontvanger veel beter dan de Arris die ik daarvoor had. wel heb ik lang moeten zoeken op mijn samsung tv's naar de optimale instellingen v.w.b. kleur enz.enz. beginnende vanuit "film" mode (vraag me niet waarom maar dat had ik ergens eens gelezen in een artikel van een expert?). ook is 2 keer mijn glasvezel verbinding nagekeken: vuil op het uiteinde van de binnenkomende kabel en een ander aansluitpunt in de wijkkast brachten de oplossing. Tijdens de overstap kon kpn mij niet garanderen dat ik een model 10 router toegestuurd zou krijgen, en bleek het een model 8 te zijn: maar de plaatselijke kpn winkel heeft hem gelukkig omgeruild.
al met al HET HEEFT VEEL MOEITE GEKOST maar ik heb ik nu een verbinding en een tv beeld OP ALLE zenders om door een ringetje te halen: echt super !



Dank je wel GePe,

Fijn dat bij jou/jullie alles is goed gekomen. Alle instellingen ben ik al helemaal doorgelopen op mijn OLED. In de link hieronder zie wat verdere reacties over mijn (en andere) ervaringen tot nu toe met het $k pakket en de beeld kwaliteit:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/4k-kastje-kleuren-verschil-470536#post743110

Wat betreft dat vuil op een glasvezel kabel had ik nog nooit van gehoord. Kan me wel voorstellen dat de algehele kwaliteit achteruit gaat maar niet enkel een wazig gezicht of minder volle kleuren.
Beste Gepe,

ik heb ook een Samsung Qled tv. Zou je mij jullie tv instellingen willen doorgeven? Dan kan ik deze ook eens proberen op mijn tv.

Reageer