Beantwoord

4K tuner uitgang op UHD50HZ zetten

  • 9 April 2019
  • 35 reacties
  • 3472 keer bekeken

Hoe kan ik mijn uitgang op de 4K tuner aanpassen naar UHD@50HZ of naar UHD@60HZ? ik zie alleen maar HD standaard staan of SD in mijn beeldscherminstellingen op mijn 4K tuner.
Ik heb niet een echt strak beeld nu met mijn Samsung QLED TV QE 55Q7FNAL (2018) tv. Ben sinds afgelopen vrijdag overgestapt van Ziggo naar KPN. Bij Ziggo was mijn beeld loepzuiver en scherp. En dat was zonder 4K ondersteuning.

wie kan mij helpen hoe ik dit aan kan passen?
alvast bedankt!

gr.

Benno100
icon

Beste antwoord door Benno100 9 April 2019, 16:59

Bekijk origineel

35 reacties

Hallo @Benno100 ,
welk merk en type tv-decoder heb je van KPN?
In dezelfde rij waarin je de keuze hebt uit SD of HD heb je ook de keuze uit beeldscherminstellingen, daarbij kun je kiezen uit AUTO of diverse handmatige instellingen.
Persoonlijk zou ik kiezen voor AUTO.
Reputatie 7
Bij beeldschermresolutie kan je kiezen voor UHD@50Hz of UHD@60Hz.
Nu is de 4K Ultra-HD ontvanger vast en zeker minder goed in upscalen dan jouw televisie.
Zet hem ook eens op 1080i, levert dan een beter beeld op?
Mijn type tv-decoder is : ZTE ZXV8001 Set-Top Box. Productie datum 2018-09
Hij kan alleen naar die standen als er een 4K televisie aangesloten is. Enne: niet alle HDMI aansluitingen van een 4K televisie zijn geschikt voor 4K. Check dat dus ook effies. Probeer een andere aansluiting op je televisie.
Reputatie 7
Hij kan alleen naar die standen als er een 4K televisie aangesloten is.
Daar wordt in ieder geval aan voldaan met de Samsung QLED TV QE 55Q7FNAL.
Maar nogmaals, ik verwacht het beste resultaat bij een instelling 1080i.
Alleen bij de drie (!!!) 4K zenders is het zinvol om UHD@50Hz of UHD@60Hz te gebruiken.
Het klopt dat je bij de HD zenders minder beeld ervaart dan bij Ziggo.
Heb je glasvezel dan zijn de eerste 10 in gelijke HD kwaliteit beschikbaar als bij Ziggo. KPN 661 t/m 670.

Verder
Ziggo HD: NLD zenders (1 t/m 10, 14) 12 Mb/s; rest 9 Mb/s
KPN HD: 7,2 Mb/s (dat levert wel een zichtbaar wat minder beeld op idd. Hoe groter de tv hoe beter je het ziet)

De HD zenders worden er niet beter van met UHD@50 instelling. Mogelijk zelfs slechter omdat dan de upscaling van je tv niet werkt.
Inderdaad heb ik nu een veel strakker beeld via de instelling 1080i. Bedankt allemaal voor jullie gouden tips.
Reputatie 7
Inderdaad heb ik nu een veel strakker beeld via de instelling 1080i. Bedankt allemaal voor jullie gouden tips.
Ik hoop dat er iemand van KPN mee leest, al tijdens de 4K Ultra-HD pilot lang lang geleden is aangegeven dat de upscaling door de TV ontvanger veel minder van kwaliteit is dan het laten upscalen door de televisie zelf.
Ik heb dan ook gepleit voor de mogelijkheid dat de TV ontvanger automatisch de beeldscherminstelling overneemt uit het bronsignaal en zo upscaling aan de televisie overlaat.
Helaas heeft KPN hier nooit gehoor aan willen geven.
Reputatie 7
Hey @Benno100, welkom op het KPN forum. Goed dat je hier een vraag stelt, hier zijn ervaringsdeskundigen aanwezig die je verder kunnen helpen. Zo te zien is dat gelukt :)

@wjb we hechten veel waarde aan jullie feedback. We proberen dit dan ook zo veel mogelijk te implementeren, daar waar kan. Helaas worden er soms andere keuzes gemaakt, of krijgen andere projecten voorrang. Ik zal je verbetervoorstel nog eens naar voren laten komen, vind het zeker geen onredelijk voorstel 😉
Bedankt dat je het naar voren brengt bij KPN. Alle verbetering zijn welkom. En je krijgt er alleen maar tevreden klanten mee.
Reputatie 2
Hey @Benno100, welkom op het KPN forum. Goed dat je hier een vraag stelt, hier zijn ervaringsdeskundigen aanwezig die je verder kunnen helpen. Zo te zien is dat gelukt :)

@wjb we hechten veel waarde aan jullie feedback. We proberen dit dan ook zo veel mogelijk te implementeren, daar waar kan. Helaas worden er soms andere keuzes gemaakt, of krijgen andere projecten voorrang. Ik zal je verbetervoorstel nog eens naar voren laten komen, vind het zeker geen onredelijk voorstel ;)


Dag Nadia,

Ik sluit me van harte aan bij de wens en feedback van wjb en dit voorstel: Heel graag instellingen overnemen van het bronsignaal:

  • Dan is het mogelijk 4K UHD kanalen goed te bekijken en voor HD kanalen doet de upscaling van de moderne TV het werk zelf (beter). (Maar dan wel graag bij de HD kanalen 1080P in plaats van 1080I. 1080I geeft echt een slechter/vager beeld dan 1080P ondanks dat de bronkanalen 1080I standaard doorgeven in Europa.)
  • Het SD en HD beeld van KPN lijkt bij ons (4K pakket nog geen extra internet snelheid gemeten) sinds enkele dagen beter & scherper. De wazige en wollige gezichten lijken verdwenen en ik zie de porien in de huid weer van mensen. Aan settings niets veranderd bij ons
Het SD en HD beeld van KPN lijkt bij ons (4K pakket nog geen extra internet snelheid gemeten) sinds enkele dagen beter & scherper. De wazige en wollige gezichten lijken verdwenen en ik zie de porien in de huid weer van mensen. Aan settings niets veranderd bij ons

Dat is grappig. Die indruk heb ik hier nou ook! (Arris HD ontvanger; 32 inch HD televisie)

Misschien kan @wjb zijn meettrucje er weer eens op los laten?
Reputatie 2

Het SD en HD beeld van KPN lijkt bij ons (4K pakket nog geen extra internet snelheid gemeten) sinds enkele dagen beter & scherper. De wazige en wollige gezichten lijken verdwenen en ik zie de porien in de huid weer van mensen. Aan settings niets veranderd bij ons
Dat is grappig. Die indruk heb ik hier nou ook! (Arris HD ontvanger; 32 inch HD televisie)

Misschien kan @wjb zijn meettrucje er weer eens op los laten?



Het is inderdaad echt opvallend beter. Ik heb een aantal topics gestart of aangevuld met de wazige/wollige/vage kleuren van SD en HD kanalen ook op glasvezel en kale settings van mijn OLED TV. Maar het is opvalland scherper geworden zonder dat er iets veranderd lijkt in snelheid, babels of upgrade op de ZTE.

@wjb kun jij daar iets meer over zeggen of wellicht een bitrate meten dan?
@Moderaters: is er iets bij jullie bekend over een mogelijke verbetering? (graag houden zo!!)
Reputatie 7
Ik zal vanavond eens meten wat de verbruikte bandbreedte is bij SD, HD en HD-"Glas".
Ik zal vanavond eens meten wat de verbruikte bandbreedte is bij SD, HD en HD-"Glas".
TOP!

Dat kan ik mogelijk dit verhaal gaan aanpassen 😄
https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/de-hd-en-sd-bitrates-bij-kpn-en-ziggo/
Reputatie 7
Ik meet gewoon de normale bandbreedtes:
- HD-"Glas": 12,5Mbps
- HD: 7,1Mbps
- SD: 3,1Mbps
Tja, daar is idd niets aan veranderd. 😕
Reputatie 2
Ik zie de kwaliteit vanavond ook iets minder dan gisteren. Vandaag minder scherp, poriën wel zichtbaar maar alles weer wat waziger. Heel jammer.
Reputatie 2
Vagere kleuren ook en onscherp. Echt balen! Het was een aantal dagen echt heel goed. Weet niemand hier t antwoord op, of nog beter: Alsjeblieft KPN mag dat scherpe vollere beeld weer terug?
Hoe kan ik die wollige gezichten scherper krijgen op mijn Samsung QE55Q7FNAL tv via ZXV8001 4k ontvanger van KPN?
Het is echt niet scherp en hier had ik niet op gerekend sinds ik vorige week ben overgestapt van Ziggo naar KPN 4k abonnement.
Ik heb alles geprobeerd qua menu instelling 4k ontvanger en ook via mijn tv, maar het blijft een slechte kwaliteit. Kabels vervangen, HDMI poorten gewisseld, etc, maar er veranderd niets.
Bij Ziggo waren de kleuren en gezichten vlijmscherp via mijn mediabox XL.
4k tuner staat nu op 1080i, maar het is nog niets verbeterd.
ik krijg nu al spijt dat ik bij Ziggo weg ben gegaan, zeker omdat zij nu ook binnenkort met een 4K ontvanger komen.

heeft er nog iemand een tips wat ik nog kan verbeteren? Of zijn die gezichten bij iedereen zo onscherp?
Anders moet ik nu al gebruik maken van de overstapregeling naar Ziggo.

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Bedankt voor het delen van je ervaring met iTV @koenvandoorn. Ik weet niets van een wijziging (verbetering) op de SD/HD/HD- Glas kanalen. Ik heb de vraag uitstaan. Kom erop terug!
Reputatie 7
Hey @Benno100, ik dacht dat beeldinstellingen via 1080i de gewenste oplossing was. Maar ik zag dat je toch weer opnieuw een topic bent gestart. Niet tevreden? Meld het dan vooral hier, dan kan de community je meteen weer helpen vanaf het punt waar we gebleven waren.
Iemand nog bruikbare tips om die wazige, wollige, onscherpe gezichten strakker te krijgen?
Reputatie 2
Iemand nog bruikbare tips om die wazige, wollige, onscherpe gezichten strakker te krijgen?


Hoi Benno,

ik heb in een ander topic nog wat gepost over de beeld kwaliteit en het onderzoek dat de KPN helpdesk (prima geholpen!) voor mij heeft gedaan:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/beeld-kwaliteit-4k-pakket-zte-zxv8001-4k-471025#post751352

Samenvattend:

  • Het probleem van vage gezichten, minder scherpe kleuren wordt herkend en erkend door de KPN helpdesk als een probleem dat af en toe voorkomt. Het is helaas (nog) niet goed te traceren omdat de indicatoren gewoon goed staan voor signaal en kwaliteit. Maar er zijn meerdere klachten en het probleem is bekend. Voor nu wordt het als een wat langer lopend probleem behandeld en niet als een actief probleem. Mede omdat er nog (te) weinig 4K klanten zijn en nog (te) weinig met de combinatie hoge kwaliteit TV's zoals bijvoorbeeld mijn 65 inch OLED
Reputatie 2
Mij is het gelukt de beeld kwaliteit een heel stuk te verbeteren:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/beeld-kwaliteit-4k-abonnement-zelf-verbeterd-geen-wazige-gezichten-meer-en-volle-kleuren-472322

Reageer