Beantwoord

4K TV decoder dagelijks moeten herstarten!

• 21 december 2018
  • 10 reacties
  • 254 keer bekeken

Bijna dagelijks moet ik de witte 4K TV decoder aan en uit zetten om beeld te krijgen. Heb al voor 100€ aan HDMI kabels geïnvesteerd, echter geen resultaat. Word wel erg vervelend, sta onderhand al op het punt om naar een andere provider over te stappen. (ook omdat de service van KPN het afgelopen jaar een stuk minder is dan voorheen, maar dat nu even ter zijde). Zijn er meer mensen die dit probleem met de 4K TV decoder hebben?
icon

Beste antwoord door wjb 27 december 2018, 10:27

Ik heb het vermoeden dat de HDCP 2.2 ketencheck niet goed verloopt. Helaas is de HDCP 2.2 handshake procedure een zeer tijd-critische procedure en als er ook maar iets te laat antwoord komt, dan is het al gebeurd ... zwarte schermen. Helaas zien we dit fenomeen bij meerdere Home Cinema Sets / Home Theater Systems / Receivers optreden.

Waarom sluit je de 4K TV ontvanger niet rechtstreeks op de televisie aan en sluis je het geluid door via de HDMI ARC (Audio Return Channel) naar de Sony STRDN1080?
Zo heb ik onze 4K TV ontvanger, Sony televisie en Sony Home Cinema Set ook onderling met elkaar verbonden.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Wil je echt zoveel ellende voor die anderhalve 4K zender?
Sorry hoor, maar eigenlijk zouden we met z'n allen een statement moeten maken en het Internet en TV 4K abonnement moeten opzeggen om terug te gaan naar het gewone Internet en TV abonnement.
Zelf heb ik deelgenomen aan de 4K Ultra-HD pilot en ik heb bijna een jaar lang problemen ondervonden met zwarte schermen en sneeuwbuien. Toen KPN aangaf dat ze het 4K abonnement in de markt gingen zetten hebben we vanuit de pilotgroep duidelijk aangegeven dat het product nog absoluut niet rijp was voor de uitrol. Maar ja, commerciële belangen zijn helaas andere dan de belangen van de klant.

Zelf heb ik geen 4K abonnement, maar ik heb de 4K Ultra-HD ontvanger nog wel in gebruik in combinatie met een Sony KD-43XD8305. Ik heb de beeldkwaliteit op 1080i staan en heb gelukkig geen problemen meer.
Reputatie 7
Badge +18
Hi Pauwer, welkom op het forum. Mag ik vragen hoe de ontvanger is aangesloten (draadloze adapter/kabel) en of je meerdere ontvangers hebt? Speelt dat ook op de andere? Uiteraard niet de bedoeling dat je ons gaat verlaten. Zou je je profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en mij een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Dan kan ik dit voor je nakijken.

@wjb, dank voor de lieve woorden. Fijne dagen gewenst.
Reputatie 7
Graag gedaan, jij ook fijne dagen.
Reputatie 7
Badge +18
Hallo @Pauwer
De 4K-ontvanger is een prima apparaat, ik heb er geen problemen mee.
Sluit deze niet aan op een DVL (draadloze adapter) en gebruik je een switch neem er dan een die IGMP-snooping ondersteund.
Ik heb er geen problemen mee, het werkt hier perfect.
Hi Pauwer, welkom op het forum. Mag ik vragen hoe de ontvanger is aangesloten (draadloze adapter/kabel) en of je meerdere ontvangers hebt? Speelt dat ook op de andere? Uiteraard niet de bedoeling dat je ons gaat verlaten. Zou je je profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en mij een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Dan kan ik dit voor je nakijken.

Beste Alex,

Alle kastjes zijn met vaste netwerkkabels aangesloten. Het is geen netwerk probleem. Het heeft te maken met de de HDMI weergave. Dit werkt niet goed samen met mijn sony 4k (strdn1080) versterker. Echter heb ik met andere apparaten geen problemen, (apple tv 4k, ps,4 4k etc) behalve met de KPN ontvanger. Heb al geprobeerd deze op een andere hdmi aansluiting te laten werken, echter regelmatig zwart beeld. (geluid via de optical aansluiting is dan wel aanwezig!). Als je het KPN 4k kastje dan herstart werkt alles direct weer.

Met vriendelijke groet,

Ramon
Reputatie 7
Ik heb het vermoeden dat de HDCP 2.2 ketencheck niet goed verloopt. Helaas is de HDCP 2.2 handshake procedure een zeer tijd-critische procedure en als er ook maar iets te laat antwoord komt, dan is het al gebeurd ... zwarte schermen. Helaas zien we dit fenomeen bij meerdere Home Cinema Sets / Home Theater Systems / Receivers optreden.

Waarom sluit je de 4K TV ontvanger niet rechtstreeks op de televisie aan en sluis je het geluid door via de HDMI ARC (Audio Return Channel) naar de Sony STRDN1080?
Zo heb ik onze 4K TV ontvanger, Sony televisie en Sony Home Cinema Set ook onderling met elkaar verbonden.

Beste WJB,

Ik denk dat jij gelijk hebt, ik heb inderdaad HDCP 2.2 aanstaan. Echter werken alle andere apparaten hier wel goed mee (na vervangen van de daarvoor geschikte HDMI kabels), het KPN kastje dan waarschijnlijk niet. Aangezien ik hier voor betaal vind ik ook dat KPN goed werkende hardware icm software mag leveren, KPN biedt de optie 4k aan, dan moet dit goed werken. Niet dat ik allerlei kabels moet gaan omleggen. Dat is het probleem verleggen lijkt me?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Ramon
Reputatie 7
Ik denk dat jij gelijk hebt, ik heb inderdaad HDCP 2.2 aanstaan. Echter werken alle andere apparaten hier wel goed mee (na vervangen van de daarvoor geschikte HDMI kabels), het KPN kastje dan waarschijnlijk niet. Aangezien ik hier voor betaal vind ik ook dat KPN goed werkende hardware icm software mag leveren, KPN biedt de optie 4k aan, dan moet dit goed werken. Niet dat ik allerlei kabels moet gaan omleggen. Dat is het probleem verleggen lijkt me?
KPN is in al haar software roomser dan de paus en als richtlijnen voorschrijven dat tijdens de HDCP 2.2 handshake binnen 20ms antwoord moet worden gekregen van het aangesloten apparaat, dan is dat in de KPN software ook 20ms en niet 21ms. Andere apparaten knijpen vast een oogje toe als het antwoord iets later ontvangen wordt waardoor daar de HDCP 2.2 handshake wel succesvol verloopt.
Ik adviseer je echt om de TV ontvanger eens rechtsreeks op de televisie aan te sluiten.

Dit is niet het enige issue waarbij apparatuur van KPN eerder zal ingrijpen dan apparaten van andere makelij. Zo zal de Experia Box V10 altijd het onderspit delven in het gevecht om kanaal 100 voor 5GHz wifi. Zodra er ook maar een greintje signaal van een andere wifi zender op kanaal 100 gesignaleerd wordt heeft de V10 al omgeschakeld naar kanaal 36 of 52.
Reputatie 7
Badge +18
Pauwer, ik snap je volkomen. Als het via een receiver gaat kan ik er weinig aan doen. Ik geloof wjb meteen als hij dit aangeeft en denk met je mee waar mogelijk, zolang het wel goed werkt rechtstreeks op de televisie.

Dit is denk ik je enige optie in dit geval.
Ah nu is het voor mij ook duidelijk. Ik vond het al zo irritant om iedere keer de ontvanger te moeten resetten. Jammer dat KPN de handshape protocol zo strict na leeft. Hierdoor prijzen ze zichzelf uit de markt voor High-End home cinema.

Reageer