4k UHD tv-ontvangers - Doe nu mee met onze Dolby Atmos PROMO test!

• 22 maart 2018
  • 27 reacties
  • 1785 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +21
Speciaal voor de 4k UHD tv-ontvangers!
Ervaar en nu nog rijker geluid op je 4k UHD tv-ontvanger van KPN! Doe mee met onze Dolby Atmos test.

Wat is Dolby Atmos?
Dolby Atmos is een geluidssysteem dat oorspronkelijk ontwikkeld is voor bioscopen en laat het geluid niet alleen van voren (stereo), en van achter (dolby 5.1), maar nu ook van boven (dolby Atmos) komen. In bioscopen zijn daar oorspronkelijk 22 luidsprekers voor nodig waarvan de meeste in het plafond. Dolby Atmos wordt ook wel 3D geluid genoemd. Dolby Atmos is inmiddels ook geschikt voor de huiskamer en een aantal nieuwe TV’s en soundbars beschikken over Dolby Atmos. De 4K UHD ontvanger beschikt ook over een Dolby Atmos 'passthrough'. Reden voor KPN om hiermee te gaan experimenteren.

Hoe gaan we testen?
Op de tv ontvanger is een testfilmpje geplaatst met Dolby Atmos audio. Deze vind je via Menu - On Demand - 4K On Demand.
Om het geluid te kunnen horen moetde ontvanger ingesteld staan op Dolby. Ga daarvoor naar Menu - Instellingen - Geluidsinstellingen en zet de HDMI en/of Optische interface op Dolby.
Als je dan een Atmos TV, cinema set of sound bar aangesloten hebt kun je het geluid van het Dolby Atmos filmpje horen.

Belangrijk:
Als er geen Dolby Atmos apparatuur is verbonden, dan is er helaas geen geluid hoorbaar. KPN gaat zelf uiteraard ook testen doen, maar is ook geïnteresseerd in jouw reactie.

Let op:
Voor de 4K klanten die in de speciale 'bugfix' software groep zitten hebben we niet kunnen testen of dit werkt. Mocht het dan ook niet werken, ligt het waarschijnlijk daaraan.

Geüpdatet 31 maart

27 reacties

Beste @Koen

Ik zou graag dit willen gaan testen. Ik heb een complete Dolby Atmos surround set (7.2.4) en heb ik er ook mega veel verstand van. Is er een mogelijkheid dat ik dit kan gaan testen? Zou geweldig zijn!

Ik hoor graag van u!

Groet,

Sander
Reputatie 7
Badge +27
Hey Sander, leuk om te horen dat je wilt testen. Ik heb het startbericht iets verduidelijkt, je hoeft hier namelijk niets speciaals voor te doen. Op de ontvanger vind je een Dolby Atmos testfilmpje. We hebben graag dat je die bekijkt. Vervolgens kun je in het topic hier je feedback achterlaten over geluidskwaliteit, eventuele verstoringen etc...

Het filmpje vind je in het Menu onder On Demand en dan 4K On Demand.
Reputatie 7
Badge +19
Heb het getest met dolby aan en met dolby uit.
Met dolby uit, prima geluid, met dolby aan vervormd geluid.
Ik heb hem bekeken, en beluistert en hij werkt prima.. hopelijk komt er snel een Update dat we netflix met dolby atmos kunnen bekijken! kijk er nu al naar uit!

Groetjes, Frans 😀
Reputatie 7
Badge +18
@Erik_, welke filmpje moeten we dan bekijken? Wat is de titel? 🤔 @Justin_ weet jij dat toevallig? (Zie dat je dienst hebt. 😉 )
Reputatie 7
Badge +22
Ha Dennis, dat staat precies in de openingspost 😉
Hoe gaan we testen?
Op de tv ontvanger is een testfilmpje geplaatst met Dolby Atmos audio. Deze vind je via Menu - On Demand - 4K On Demand.
Om het geluid te kunnen horen moetde ontvanger ingesteld staan op Dolby. Ga daarvoor naar Menu - Instellingen - Geluidsinstellingen en zet de HDMI en/of Optische interface op Dolby.
Als je dan een Atmos TV, cinema set of sound bar aangesloten hebt kun je het geluid van het Dolby Atmos filmpje horen.
Het filmpje heet 'Promo Dolby Atmos - HD'
Reputatie 7
Badge +18
Het filmpje heet 'Promo Dolby Atmos - HD'Dank je wel @Justin_. 😉
Reputatie 7
Badge +18
😂 🤣 Holy shit!!!! Wat vet geluid zeg! 😂 Is er ook een geluid van een vliegende helikopter of vliegtuig? Dan zal het net lijken of die over komt vliegen! 🤣
Gisteren het geluid voor het eerst gehoord en het is geweldig. Vlug uitrollen deze geluidskwaliteit.
Reputatie 7
Badge +18
Gisteren het geluid voor het eerst gehoord en het is geweldig. Vlug uitrollen deze geluidskwaliteit.Ja dat geluid is echt mooi!
Reputatie 2
Ik ben blij verrast met deze test, had al eerder hierover geschreven dat ik de geluidsondersteuning nogal ondernaast vond, stereo geluid bij een 4K film, tenminste bij diverse welkom films.

Dan hierbij mijn complimenten voor deze test. Het geluid in Dolby Atmos op mijn Denon AVR 2400 met een 5.1.2 opstelling is erg goed. Het wordt gelijk als Atmos herkent, zie je in her audio scherm. Ik ken diverse demo signalen afkomstig van Dolby, en hoor geen enkel verschil via de 4K ontvanger of van een demo setje van Dolby.

Graag gauw verder uitrollen, en dan bij de films en series die het Atmos effect ondersteunen ook als zodanig als standaard erbij meevoeren.

Hiermee kan KPN zich verder onderscheiden, daar erg nog erg weinig set tops zijn die de Atmos ondersteuning als zodanig kennen.

Succes.
Ook ik heb getest met een onkyo 676e en het werkte perfect.
Ik hoop alleen dat ze niet te lang moeten wachten om deze codec uit en door te voeren zodat we optimaal kunnen genieten van bijvb. Netflix die al diverse nieuwe series ed in Dolby Atmos heeft uitgebracht.👌🏻
Reputatie 7
Badge +19
Naar verluidt wordt het voetbal ook met Dolby Atmos uitgezonden
bij mij lukt het wel dolby atmos, maar wanneer komen er ook films met dolby atmos op kpn?
en gaat netflix dat ook doen??
Reputatie 7
Badge +19
Hallo alikr538, Hierover is nog niets bekend. Zodra we er meer over weten, zullen we het hier op het forum ook melden. Op Netflix kun je al wel films streamen met Dolby Atmos. Informatie over Dolby Atmos i.c.m. Netflix kun je vinden in deze link.
Reputatie 7
Badge +18
@Marina_, ik ben nog geen titels tegen gekomen met de Dolby Atmos op Netflix met de 4K TV ontvanger. Maar ze zijn er wel volgens Netflix, dit haalde ik van de site van Netflix:

Reputatie 5
Op de tv ontvanger zie je bij Netflix nog geen Atmos titels omdat Netflix dat nog niet doorgeeft. Als ik op mijn Xbox One X de Netflix app laat zoeken naar Atmos dan vind ik wel films met Atmos geluid. Ook moet je een 4K abo hebben en moeten je instellingen bij Netflix goed staan hiervoor...
https://help.netflix.com/nl/node/64066?ba=SwiftypeResultClick&q=atmos

Onderstaande apparaten ondersteunen Dolby Atmos voor Netflix:
  • LG OLED-tv's (modellen uit 2017 en later)
  • Windows 10-app (vereist Windows 10 RS3 build 16299 of later)
  • Xbox One, Xbox One S en Xbox One X
marina het klopt niet, want je krijgt geen dolby atmos via de tv ontvanger alleen via windows 10 via de pc of xbox. en er zijn geen films via demand op kpn met 5.1 of atmos- dts x
Reputatie 5
marina het klopt niet, want je krijgt geen dolby atmos via de tv ontvanger alleen via windows 10 via de pc of xbox. en er zijn geen films via demand op kpn met 5.1 of atmos- dts x
Dat is ook wat ze aangeeft; je kan wel Atmos streamen, maar je moet wel een daarvoor geschikt apparaat hebben.
Reputatie 7
marina het klopt niet, want je krijgt geen dolby atmos via de tv ontvanger alleen via windows 10 via de pc of xbox. en er zijn geen films via demand op kpn met 5.1 of atmos- dts xDat is ook wat ze aangeeft; je kan wel Atmos streamen, maar je moet wel een daarvoor geschikt apparaat hebben.Ik lees niet dat Marina dat aangeeft en misschien/waarschijnlijk heeft alikr538 ook een daarvoor geschikt apparaat.
Reputatie 7
Badge +19
Mijn antwoord was inderdaad niet helemaal duidelijk. Zoals Roko al aangeeft moet je apparaat het wel ondersteunen. Via KPN/Netflix zijn er drie dingen aan de orde, je ontvanger moet het ondersteunen(in dit geval doet de 4K ontvanger dat), je TV moet het ondersteunen en er moeten films geleverd worden met deze geluidtechniek.
Reputatie 5
Detail is wel dat de Netflix app op de 4K ontvanger nog geen Atmos doorgeeft, dat moet Netflix activeren en kan KPN niet zelf doen.
nee heb geen geschrikt apparaat ervoor, alleen 4k blueray speler, kpn 4k tv, samsung smart tv, denon atmos reveiver.
komt er ook een keer vudu in nederland??? want vudu is beter
Reputatie 7
Badge +18
Helaas staat ie er niet meer op! 😥
Ha Dennis, dat staat precies in de openingspost 😉

Hoe gaan we testen?
Het filmpje heet 'Promo Dolby Atmos - HD'

Mogen we dat filmpje weer terug? 😁
Speciaal voor de 4k UHD tv-ontvangers!
Ervaar en nu nog rijker geluid op je 4k UHD tv-ontvanger van KPN! Doe mee met onze Dolby Atmos test.

Wat is Dolby Atmos?
Dolby Atmos is een geluidssysteem dat oorspronkelijk ontwikkeld is voor bioscopen en laat het geluid niet alleen van voren (stereo), en van achter (dolby 5.1), maar nu ook van boven (dolby Atmos) komen. In bioscopen zijn daar oorspronkelijk 22 luidsprekers voor nodig waarvan de meeste in het plafond. Dolby Atmos wordt ook wel 3D geluid genoemd. Dolby Atmos is inmiddels ook geschikt voor de huiskamer en een aantal nieuwe TV’s en soundbars beschikken over Dolby Atmos. De 4K UHD ontvanger beschikt ook over een Dolby Atmos 'passthrough'. Reden voor KPN om hiermee te gaan experimenteren.

Hoe gaan we testen?

Belangrijk:
Als er geen Dolby Atmos apparatuur is verbonden, dan is er helaas geen geluid hoorbaar. KPN gaat zelf uiteraard ook testen doen, maar is ook geïnteresseerd in jouw reactie.

Let op:
Voor de 4K klanten die in de speciale 'bugfix' software groep zitten hebben we niet kunnen testen of dit werkt. Mocht het dan ook niet werken, ligt het waarschijnlijk daaraan.

Geüpdatet 31 maart

Is de demo van Dolby bij on demand 4K weg gehaald? Ik kan de demo niet meer vinden. 

Reageer