4K uitzendingen

• 25 juli 2014
  • 29 reacties
  • 7761 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
wanneer wordt er 4K uitzendingen geleverd ?

mediamarkt verkoop 4K televisie's begin dit jaar en ook voor het WK 2014 waarvan de finale in 4K werdt opgenomen maar wordt door KPN niet in 4K uitgezonden waarom zou ik dan nog een TV kopen ?

de SD kwaliteit is sterk verouderd en de HD is de nieuwe standaard en we wachten op 4K uitzendingen wat nu langzamer hand de nieuwste standaard wordt.

graag de TV decoders updaten of vervangen het wordt hoogtijd dat 4K uitzendingen geleverd worden en dat de consument dat via mijn KPN het aan- of uitgezet kan worden voor wie wel of geen 4K televisie heeft het naar eigen wens kan instellen.

29 reacties

Reputatie 5
Badge +7
En welke content wordt al in 4K aangeboden?

Reputatie 7
Badge +13
Zover ik weet alleen Netflix.

Verder volgens mij nog niets.

Ik vind het veel belangrijker dat er meer HD kanalen bijkomen en dat de stream van HD omhoog gaat.

4K staat nog in de kinderschoenen.

En als je het op een 65" toestel goed wilt zien, moet je op minder dan 2 meter van de tv gaan zitten.

Persoonlijk zie ik dat niet gebeuren.

Reputatie 4
Badge +4
Word steeds harder lachen met gebruiker777 !
Moet wel toegeven dat ie soms een puntje heeft !
Onmogelijke puntjes maar goed !
4K is voorlopig nog helemaal niks !
Zelfs bij tweakers word het afgeraden, puur omdat er nog geen content voor is !
Wel lachen dat kpn iets moet gaan uitzenden wat er helemaal niet is !
Misschien eerst hollywood gaan lastig vallen ???
Reputatie 1
Badge
http://www.nu.nl/gadgets/3014182/japanse-tv-zendt-2014-in-ultra-hd.html

en dan deze zin:

In juli 2014 wordt ook de finale van het WK voetbal in Brazilië uitgezonden. Dat wordt waarschijnlijk het eerste ultra-hd-programma. 4K content dus.

en deze zin:

pas in 2016 beginnen met uitzenden in 4K, maar is besloten om dat naar voren te schuiven. Zo moet de verkoop van 4K-televisies worden gestimuleerd.

ook 4K content wordt naar voren gehaald i.p.v. afwachten wat de meeste gebruikers doen.

en er zijn gebruikers die het willen omdat het mogelijk is.

en dan deze zin:

De eerste uitzending in 8K-resolutie zou inmiddels gepland staan voor 2016.

dus mogen ze wel opschieten anders missen ze de boot nog.

en stil staan is achteruitgang.

Reputatie 1
Badge
deze:

http://www.homecinemamagazine.nl/2013/01/japan-wil-finale-wk-voetbal-2014-in-4k-ultra-hd-uitzenden/

en deze:

http://tweakers.net/nieuws/86898/japan-wil-wk-finale-volgend-jaar-in-4k-kwaliteit-uitzenden.html

dus 8K staat al voor de deur terwijl 4K nog niet geleverd wordt.

Reputatie 1
Badge
https://

Reputatie 1
Badge
sorry voor de afbeelding dit hoort bij een andere onderwerp.

Reputatie 7
Badge +13
Dus jij wilt 4K, terwijl er nog geen uitzendingen in Nederland zijn.

Wij wonen namelijk niet in Japan.

Verder voor 4K heb je minimaal een stream van 20MB nodig.

KPN heeft helaas nog steeds een hele lage stream voor HD van 7,2 MB.

En waarom wil je eigenlijk 4K

Wat is volgens jouw het voordeel?

Ik heb al eerder het nadeel vermeld.

In 2008 had ik mijn eerste HD tv, er was toen nog nauwelijks HD materiaal.

Nu is HD nog steeds niet 100% aanwezig, veel is upgraded SD.

Dus laten we eerst HD goed op de rails zetten met een hogere stream.

Vergeet niet, dat SD, HD, UHD alleen iets zegt over het aantal beeldpunten en niets over de beeldkwaliteit.

Reputatie 1
Badge
maar wij volgen Amerika en Japan op

en er wordt al 4K TVs verkocht waarom eigenlijk er is toch geen 4K content dus wat heeft het dan voor zin om 4K TVs te verkopen ach ja marketing heet dat.

en ik ben het inderdaad eens dat SD moet gaan verdwijnen en HD is nu de standaard maar lopen nog erg achter de feiten aan.

de lage stream heeft te maken dat er nog 10/2 Mbits worden geleverd en vooral waar geen VDSL of glasvezel aanwezig is maar alleen ADSL en het niet sneller gehaald kan worden over een ADSL lijntje.

die moet ook gaan verdwijnen en minimaal een 50/5 Mbits zodat de HD streams beter worden en zodat we kunnen voorbereiden op de 4K streams en hoger.

maar dan moeten de providers en de studios waar de opnames gemaakt worden wel weer heel veel geld neer leggen om te innoveren en dan stellen ze het alleen maar uit. en van uitstel komt afstel.

Reputatie 1
Badge
Laten ze eerst maar eens de stream opschroven naar de top van de HD bitrate en Nederland 1 HD op 1 zetten in plaats VAB 70-.
Reputatie 7
Badge +13
Gebruiker777, de KPN HD stream is helaas maar 7,2 MB

Was hij maar 12,2 MB

En via de moderne software is het een makkie om Glasvezel en ook VDL van hogere streams te voorzien.

Of wij Japan en Amerika volgen, dat is jouw opvatting. 

Niet de mijne.

Lees ook eens verder wat ik over 4K schrijf.

Waarom wil jij zo graag 4K en straks 8K

Ga jij echt op een afstand van minder dan 2 meter van je 65" toestel zitten?

Anders zie je het verschil niet meer.

SD, HD, UHD, zegt alleen iets over het aantal megapixels en helemaal niets over de beeldkwaliteit.

Door de lage HD stream van KPN, is het beeld bij KPN minder mooi dan bij Ziggo.

P.S.

Ik heb KPN en ben wel tevreden.

Ik ga ervan uit dat de stream wel een keer omhoog gaat.

Alleen duurt het wel erg lang.

Reputatie 7
Badge +19
Mee eens joop2011
Eerst maar eens meer HD zenders, Wat Ziggo heeft weet ik niet, ik ben een ex UPC-er, maar die heeft meer dan 45 HD zenders en allemaal gratis bij het plus pakket.
Dus KPN hint hint......

Reputatie 7
joop2011 schreef:
Door de lage HD stream van KPN, is het beeld bij KPN minder mooi dan bij Ziggo.

Niet volgens de gebruikerstest in de laatste Consumentengids, waar HD van KPN nipt hoger werd gewaardeerd dan dat van Ziggo en UPC was nog minder ...

Reputatie 7
gebruiker777 schreef:
en er wordt al 4K TVs verkocht waarom eigenlijk er is toch geen 4K content dus wat heeft het dan voor zin om 4K TVs te verkopen ach ja marketing heet dat.

Er worden ook nog steeds veel 3D-TV's verkocht maar 3D TV is compleet geflopt, zelfs de BBC is gestopt met 3D-uitzendingen. 3D is alleen nog via BlueRay beschikbaar. En juist daar zie ik ook voor UHD-TV's de komende jaren de belangsrijkste (enigste) toepassing.

Het NOS-journaal b.v. wordt nog steeds niet in HD uitgezonden, en zo zijn er nog zoveel programma's. Laten ze dat eerst maar eens goed op de rails zetten, voordat ze aan het volgende nieuwe speeltje van de TV-fabrikanten beginnen.

Reputatie 7
Badge +13
Henk2304, staar je niet blind op de consumenten gids.

Dat vergelijk is onjuist.

Waar vergelijken de klanten het mee, dat staat er niet bij.

Het beeld van HD KPN is inderdaad niet slecht.

Maar het kan echt veel beter.

Ik heb verleden jaar KPN en Ziggo naast elkar gezien en het beeld van Ziggo HD is gewoon veel mooier.

Mijn buurman is pas teruggegaan naar Ziggo en zei meteen dat het beeld echt mooier is.

KPN verliest hierdoor ook onodig klanten en dat is gewoon jammer.

Zolang je het niet hebt, zie je het niet.

Maar als KPN de stream verhoogd, zal je zien hoeveel mooier het beeld wordt.

Kleur, contrast, helderheid en diepte wordt echt veel mooier.

Ik blijf ondankts dat ik dit weet, wel bij KPN.

Ben verder dik tevreden.

Reputatie 4
Badge +6
Ik heb ook nog steeds tv van Ziggo naast KPN iTV. Dat er zo'n verschil in zit, zie ik echt niet. Heb meerdere keren vergeleken en kan niet zeggen dat het beeld van Ziggo zo veel mooier is. Heb een 42 inch tv en kijk Ziggo tv via CI+ module. Heb mijn tv optimaal ingesteld, wellicht dat dat ook verschil maakt.
Wat ik wel beter vind bij Ziggo is Dolby Digital 5.1 bij de Nederlandse HD-zenders, maar ik kan ook niet zeggen dat PCM zoals KPN het doorgeeft slecht is. Veel uitzendingen bij publieke en commerciële omroep zijn niet 5.1. Op mijn receiver zie je dan wel dat er 5.1 wordt doorgegeven, maar dat is niet meer dan een soort upscaling van het stereogeluid. Bij blu-ray's zit pas echt goede 5.1 (DTS of Dolby) en aan de beeldkwaliteit van een goede blu-ray kan geen enkele provider tippen.
Reputatie 7
Badge +13
JanR1981, vergelijk eens bij een echte HD uitzending.

Dus niet bij een upscaled SD uitzending.

Helaas is er nog steeds heel erg veel upscaled SD op de meeste HD zenders.

Alleen dan zie je het verschil.

Maar wat ik al aangaf, het beeld van KPN is best goed.

Maar het kan beter en zeker via glasvezel mag je toch het beste verwachten.

Je betaald ook meer via glasvezel.

Ook het aantal HD zenders bij KPN is helaas nog erg laag in vergelijking met UPC en Ziggo en Canal Digital.

Maar ik blijf zo wie zo bij KPN.

Ik ga ervan uit dat ook het KPN beeld wel een keer super wordt.

Reputatie 4
Badge +6
Joop2011, ben het met je eens dat er heel veel upscaled SD te zien is. En zoals ik al zei, dat zenders met een 5.1 geluidssignaal worden doorgegeven, betekent niet dat je naar een volwaardig 5.1,geluid luistert. HBO zendt films wel uit met echt 5.1, maar bij publieke en commerciële omroep is dat meestal niet het geval.
Ik heb een jaar lang gratis iTV, dus blijf wachten op verbetering tot mei volgend jaar. Tegen die tijd ga ik een afweging maken. Internet en telefonie van KPN is prima. TV is aan de ene kant goed, opnemen in de cloud, serie opnemen, begin gemist vind ik hele mooie functies. Aan de andere kant mis ik een aantal zaken die allemaal opgesomd zijn in dit forum.
Reputatie 2
Badge
@Joop: Die test van consumentenbond is een tevredenheidsonderzoek.

Geen kwaliteitsonderzoek.

Er wordt alleen onderzocht of de klant tevreden is met zijn provider.

Reputatie 4
Badge +3
@JanR1981,

Zelfde hier! 1 jaar lang gratis iTV van KPN! En daarnaast krijg ik ook eens een uitgebreid zenderaanbod! 6 Maanden lang gratis: Videoland Unlimited, HBO Pakket en het Film1 pakket!

Ben zeer tevreden over KPN, maar het kan altijd beter! Ook ik zou meer HD Zenders willen zien, evenals dat de HD Zenders op nummer 1, 2, 3, staan ect. voor de klanten die HD kunnen ontvangen!
Reputatie 7
Badge +13
@Satneef, dat is ook wat ik bedoel.

En ook ik ben tevreden.

Maar het beeld is helaas nog aan de magere kant.

Erg jammer op een modern medium als Glasvezel.

Ik heb FTTH, fiber to the home.

Ineternet 100/100 perfect, ook zeer lage ping.

Telefonie aan de dure kant, € 0,10 per minuut is erg duur.

Televisie, veel te weinig HD zenders en een te lage stream voor een optimaal HD beeld bij echte HD uitzendingen.

KPN, in oktober 2013, toen ik IPTV erbijnam, hebben jullie mij dat wel tegezegt.

IPTV 3.0 of zo noemde jullie het.

Maar nu bijna een jaar later.

Reputatie 1
Badge
een paar linkjes die aangeven hoeveel bandbreedte je moet hebben voor  Full HD / 4K / 8K

en dat is beste veel als het niet gecomprimeerd zou worden maar om het helemaal te comprimeren is niet nodig zeker bij glasvezel is het nergens voor nodig als je genoeg bandbreedte hebt.

http://bgr.com/2013/09/26/netflix-4k-streaming/

http://blog.streamingmedia.com/2014/01/dirty-little-secret-4k-streaming-content-owners-cant-afford-bandwidth-costs.html

http://www.pcworld.com/article/2146462/prepare-for-fake-4k-new-standard-will-silently-compress-pc-tablet-video.html

http://www.digitaltrends.com/home-theater/everything-need-know-streaming-ultra-hd-2014/#!buE9r7

http://variety.com/2013/digital/news/4k-ultra-hd-tv-faces-bandwidth-challenge-to-get-into-homes-1200570763/

Reputatie 6
Badge +9
Pfff en dat te bedenken dat ik net mijn 16K TV heb besteld in Japan..........

Sarcasme........ :D

Reputatie 7
Badge +13
Gebruiker777, voor jou is dit misschien nieuwe informatie.

Voor mij is dit oud nieuws.

SD, HD, UHD zegt alleen iets over de resolutie en helemaal niets over de beeldkwaliteit.

Dus over het aantal beeldpunten.

Hoe hoger deze resolutie, hoe dichter je bij je tv moet zitten of hoe groter je tv moet zijn.

Voorbeeld UHD 65" kijkafstand 2 meter.

Persoonlijk vind ik beeldkwaliteit belangrijker dan de resolutie.

Reputatie 7
joop2011 schreef:
Henk2304, staar je niet blind op de consumenten gids.

Dat vergelijk is onjuist.

Waar vergelijken de klanten het mee, dat staat er niet bij.

Nee Joop, dat doe ik ook niet. Ik vrees alleen dat de resultaten van zulke onderzoeken niet erg meehelpen om KPN te bewegen wat te doen aan het verhogen van de beeldkwaliteit van (HD-)uitzendingen. Ze hoeven alleen maar te wijzen op dit onderzoek om aan te geven dat er blijkbaar niets mankeert aan de beeldkwaliteit.

Verder zie ik ook op dit forum (ex-)Ziggo gebruikers die aangeven dat de beeldkwaliteit van KPN niet onderdoet voor die van Ziggo. En ik moet eerlijk zeggen sinds ik een 2260 heb vind ik ook dat er niet zoveel aan de (HD-)kwaliteit mankeert.

Reageer