5.1 geluid van TV uitzendingen

  • 5 April 2019
  • 10 reacties
  • 3038 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Normaal gesproken worden bij puur 5.1 geluid stemmen voor 100% via het center kanaal weergeven.
DVD/Blu-ray content of Netflix, eigenlijk overal is dit het geval. Er zijn wel wat oudere documentaires waar de stemmen op Links en Rechts zitten, maar dat blijkt meer uitzondering.

Voor TV content is dit anders en dit is eigenlijk onafhankelijk van KPN of Ziggo, dus blijkbaar doen te TV programma producenten iets anders met het geluid, stemmen komen niet alleen uit het Center kanaal, maar OOK op links/rechts. Misschien doen ze het om compatibiliteit redenen, je kan het in ieder geval niet veranderen of uitzetten, ik vermoed dat het aan de bron bepaald is.
KPN (en Ziggo) geven in de 5.1 setup's dit gewoon goed door en met de receiver in "straight" mode kan je je dit snel vaststellen door bijvoorbeeld bij een praatprogramma te luisteren naar de verschillende speakers.

Ik ben op zoek naar een bevestiging dat dit inderdaad zo werkt en dat het ook de bedoeling is.
De reden is dat ik met de nieuwe Sony geïntegreerde Center speaker aan het testen ben in de AF9. Deze speaker heeft wel een eigen ingang, maar levert toch een vertraging van zo'n 15 Milliseconden op, waardoor stemmen niet synchroon worden weergegeven van TV programma's (klinkt als echo/badkamer geluid)
Je kan dit oplossen door de speaker timing van de receiver aan te passen, maar dat levert dan weer wat LipSync op. Ik ben aan het proberen dit bij Sony Support uit te leggen, maar ze blijven voorlopig wijzen naar de TV box als bron van het probleem, maar dit is niet het geval.

Er stonden eerder wel een aantal BBC documentaires op Netflix die hetzelfde probleem hadden (stemmen over Center en Links/Rechts.), maar Netflix lijkt dit opgeruimd te hebben, ik kan ze niet meer vinden, dus de content daar is puur 5.1 met stemmen uit het Center kanaal, of soms Links/Rechts.

Misschien moet ik het antwoord bij de TV producenten halen, of zou er toch iets in de Interactieve TV ontvangers zitten wat de stemmen niet puur over het Center kanaal stuurt?
Sorry als het wat ingewikkeld overkomt, ik hoop hier wat ervaring te vinden met mensen die al langer met 5.1 setups werken en ontdekt hebben dat TV content "anders" is.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Hmm, bij bijvoorbeeld praatprogramma's (DWDD, M, JINEK, JOURNAAL, EENVANDAAG, 6INSIDE, HART VAN, RTL BOULEVARD, RTL NIEUWS en meer) hoor ik bij 5.1 instelling de stemmen alléén uit de center. Uit de rest komt dan vaak niks. Terwijl het met veel films en tv-series prima surround is m.o. de geluidseffecten.

Dat de stemmen niet alleen uit center maar ook links en rechts komen kan ik hier tenminste niet bevestigen. (Zowel via Ziggo als KPN).

Zelf heb ik 't geluid daarom over 't algemeen op EXTENDED STEREO staan. Links wordt dan 2 X incl. de achter en rechts ook. Een deel van de monocomponent (het gesproken woord, wordt dan óók via de center weergegeven. Maar in ext. stereo ook via de 4 overige speakers. (prima verstaanbaarheid daardoor)

En in Dolby modus met 5.1 aanvoer dus eigenlijk altijd alleen via de center.
Voor de verstaanbaarheid bij feitelijk niet-5.1 programma's (de ontvangers bij KPN en Ziggo sturen wel altijd in 5.1 uit) heb ik de versterker dus op extended stereo staan. Alleen met een film of serie zet ik om naar "echte" 5.1 weergave.
Reputatie 2
Badge
Oooohhh, dat is heel interessant, Heb een andere ervaring. Bij praatprogramma's in echte 5.1, dus zonder receiver programma erover heen, ook geen Dolby Prologic, komen stemmen zeker uit het midden, maar zeker ook uit links rechts. Kan mijn niet voorstellen dat het door mijn receiver instellingen komt.
Maar als je bevestigd dat er helemaal niets uit de andere kanalen komt is er misschien sprake van een andere setting? Ik hoor naast de stemmen bij TV programma's en ook reclame's toch echt wel surround hoor. Wel goed om nog eens extra te testen met andere ontvangers misschien.

Ik dacht te ontdekken dat programma makers dit express deden, maar misschien is het niet zo.
Mijn test is altijd: Pure 5.1, alles op straight en dan bij een Netflix film de Center speaker los koppelen dan hoor je geen stemmen meer, helemaal niets. Bij een TV programma hoor je dan de "overflow" naar links/rechts. En als die dus vwb timing niet hetzelfde zijn krijg je er een echo door...
Hmmmm… Bedankt voor je observatie en delen van ervaring.
Zelf ben ik purist. Mijn versterker heeft wel allerlei poespasinstellingen, maar gebruik alleen de originele.
Dus geen wijzigingen in instellingen (behalve equalizer, maar meer vanwege de buren).
Dus stereo is bij mij stereo; nou ja extended stereo dus. Dolby 5.1 is ook zonder poespas: wat erin komt gaat eruit. Merk wat dat betreft dus, nogmaals, geen verschil Ziggo of KPN. Het is dus wat de zenders doorgeven. Ik vind het heel irritant; kwam het maar zoals jij beschijft óók uit links en rechts bij praatprogramma's.... Vandaar meestal de instelling extended stereo. Dan komt het, hier, uit alle 5 de kanalen. Prima verstaanbaarheid daardoor.
Met films en (sommige) series switch ik dan naar Dolby.

De pure variant. Oude series, waar DOLBY PROLOGIC vermeld wordt (Frost bijvoorbeeld) dan doe ik het ook zo. Zorg er dus voor dat het geluid STEREO naar de versterker gaat en niet Dolby 5.1 zoals het van RTL 7 komt. Dat STEREO geluid decodeer m'n versterker dan weer met de instelling DOLBY PROLOGIC II MOVIE. Ik kies dus wel voor de 'digitale' variant van PROLOGIC.
Mijn ervaring is namelijk ook dat zenders het PROLOGIC geluid slecht omzetten naar Dolby 5.1.

Overigens gaat de BBC, vrijwel als enige, in mijn ogen, oh pardon, oren wel goed om met 5.1 bij veel programma's. Maar bij hun is stereo dan weer écht stereo. Er branden dan ook maar 2 kanaallampjes. Alle Nederlandse zenders laten het geluid voor het gemak maar 5.1 staan terwijl het vaak helemaal zo niet uitgezonden wordt. En dan is het vaak alleen center, waar ik me dan weer groen, geel, paars en nog een paar kleuren aan erger. Maar dus opgelost met extended stereo.
Reputatie 2
Badge
Ik snap je uitleg, ben zelf ook behoorlijk purist. Altijd alles straight. Vind bij TV programma's het niet erg als stemmen naast Center ook uit Links/Rechts komen, dat balanceert wat. Iets wat jij met je Extended Stereo oplost. Maar wel heel vreemd dat je helemaal niets uit Links Rechts hoort van de stemmen, het doet eigenlijk vermoeden dat er toch iets Pro-Logic achtig gebeurd ergens in de keten.

Ik kies vaak voor Pro-Logic bij pure Stereo uitzendingen omdat de stemmen dan wat meer naar het midden gaan. Pro-Logic wordt overruled als je pure 5.1 content stuurt. Mijn Center speaker van de Sony AF9 is best goed en ik heb er ook een Subwoofer bij aangesloten, dus stemmen klinken helder en zwaar en bovendien echt uit het scherm, ipv uit een soundbar eronder dat heeft Sony heel goed gedaan.
Maar de vertraging maakt het dus niet helemaal ok.

Stemmen bij TV programma's komen bij mij echt OOK uit links rechts bij TV content uit het KPN kastje en ik heb laatst bij een Ziggo vriend dit gecontroleerd. Moet toch nog eens op zoek waarom dan. Kan mij niet voorstellen dat de Receiver (We hebben beide een Yamaha) hier iets aan doet.

Misschien komt het uit de ARC setup, maar ik herinner mij wel een rechtstreekse test op de Receiver, waarbij ik ook geluid uit Links/Rechts hoorde van TV programma stemmen.

Ik heb overigens het nieuwe 4K kastje van KPN, kan daar geen instellingen vinden die dit mogelijk veroorzaken. Ik ga nog even verder zoeken
Nog een kleine fine tuning, om in de termen te blijven.

Bij genoemde programma's hoor ik niet niets op L en R. Maar als ze alleen maar praten te weinig om te spreken van "de stemmen komen ook uit links en rechts".

Zelf ging ik in mijn tijd v.d. lokale omroep anders om met het stereobeeld bij meerdere sprekers. Die verdeelde ik over het stereobeeld. Presentator altijd uit L en R even hard. Verder de rest verdeeld, maar nooit 100 % links of rechts.

Kon ik thuis ook terugluisteren met Prologic. Dan had ik de presentator op center en de rest was over L, C en R verdeeld. Echt tof.
Reputatie 2
Badge
Ja, een mooie logische verdeling over de L, C en R kanalen zou eigenlijk het beste zijn.
Heb jij het KPN kast je rechtstreeks op de Receiver? Of op de TV en geluid met ARC naar de Receiver?
Dat scenario moet ik denk ik nog eens goed doortesten.
Heb 't beide. Optisch van Arris naar receiver. En van Arris naar TV (HDMI) en dan naar TV. Mijn versterker ondersteund alles via HDMI behalve Audio Return Channel dus daarvoor zit, volgens gebruiksaanwijzing ven de receiver, nog een optisch kabeltje voor van TV naar receiver. Komt in the end hetzelfde uit als ARC.

Optisch van Arris naar receiver gebruik ik vnml om radio te luisteren waarbij de TV dan uit kan blijven.
Reputatie 3
Badge +1
Mijn persoonlijke mening is dat met gewoon het stereo geluid moet volgen. Dus ook voor de spraak. In mijn 7.2 installatie is de centerspeaker de minst goede box. Mijn 2 voorste speaker zijn natuurlijk de beste speakers, dan de linkse en de rechter en tot slot de 2 achterste boxen.
Reputatie 7
Badge +9
Goede middag heren wat een mooie uit leg over dat geluid 5.1 ikzelf heb hem ook met optische kabel aan gesloten en heb mijn home cinema set op automatisch gezet. Ik weet wat jullie bedoelen. Het gaat prima zo. 😀👍
Reputatie 2
Badge
Heb 't beide. Optisch van Arris naar receiver. En van Arris naar TV (HDMI) en dan naar TV. Mijn versterker ondersteund alles via HDMI behalve Audio Return Channel dus daarvoor zit, volgens gebruiksaanwijzing ven de receiver, nog een optisch kabeltje voor van TV naar receiver. Komt in the end hetzelfde uit als ARC.

Optisch van Arris naar receiver gebruik ik vnml om radio te luisteren waarbij de TV dan uit kan blijven.

Je zegt dat je een Arris hebt, dat is toch dat zwarte doosje? Ik heb die nieuwe 4K ontvanger die wit is aan de bovenkant. Zou best nog eens een verschil kunnen zijn. Volgens mij heb ik de Arris nog leggen, toch maar eens proberen of daar het verschil zit.