Beantwoord

Aansluiten conventionele radio op KPN tv-ontvanger

  • 12 December 2017
  • 28 reacties
  • 21812 keer bekeken

Sinds vandaag is met monteur (1.95cm lengte) en mezelf (180cm) een etherbnet kabel aangelegd via de kruipruimte. TV ontvangst is weer in orde.
Maar.... waar niemand duidelijkheid over kan geven is hoe de radio aan te sluiten op de tv-ontvanger, of aanwijzingen over het gebruik als zelfstandige eenheid (zonder tv-ontvanger).

Wij hebben een DENON FRA-F100 radio, en die is sinds vandaag aangesloten vanaf de tv-ontvanger op de audio-out ingang van de radio voor auxillary instrumenten zoals een videodeck, LD-speler, enz.

Ik heb nog geen geluk, er kotm geen muziek uit. Gezegd werd door de medewerker dat het radiokanaal gekozen wordt als de TV aanstaat en dan kun je in de radio-modus een zender kiezen, welke dan op de DENON te horen zal zijn. Nog niet gelukt. Wie weet advies te geven; de KPN zou een tv-ontvanger moeten leveren welke de radio apart voeden kan zonder tussenkomst van de tv, want die moet dan weer aanstaan en dat is weer onnodig energieverbruik en snellere slijtage van de TV. KOm op KPN, zorg daar voor, dan heb je een klein streepje voor op de rest van de markt.

Bij afspraken, stuur iemand die de kruipruimte in kan, en geen boomlange en goedgevulde persoon. Nu heb ik het werk voor hem/haar gedaan, moest even 20 meter omkruipen op m'n zoveelste zestigste jaar.

Vriendelijke groeten, wie kan me helpen. Ik ben bereid om telefonisch verder te gaan. 06- ...
Jan Langeveld

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy
icon

Beste antwoord door Jan-KUMC 22 December 2017, 14:46

Bekijk origineel

28 reacties

KPN levert geen FM en dus kun je de tuner van je stereoset ook niet gebruiken.
KPN levert het radio signaal (90 zenders) via dezelfde ontvanger als voor tv zenders. Via audio out (minijack) sluit je dit aan op een INgang op je versterker. Bij mij zijn er diverse: AUX IN, AUDIO IN, TAPE IN etc.
Wij hebben een DENON FRA-F100 radio, en die is sinds vandaag aangesloten vanaf de tv-ontvanger op de audio-out ingang van de radio voor auxillary instrumenten zoals een videodeck, LD-speler, enz.
Op een audio out gaat het natuurlijk niet werken. Het moet wel de versterker in :wink
Peter, bedankt. De ingang voor AUX kan ik niet vinden. Moet er wel aanwezig zijn maar rara.... Ik heb dus nog wat uit te zoeken.
Heel vee;l dank voor je mkoeite. Jan
Ik vind alleen de DRA-100.
Dat terzijde je kiest het gewenste radiostation op de TV- ontvanger en indien juist aangesloten komt het geluid dan via Denon. Je zou dus de audio out van de TV- ontvanger naar audio in op de Denon moeten aansluiten.
In de handleiding van de Denon lees ik ook de optie voor het aansluiten via wifi of ethernet op die manier zou je de Denon als standalone internetradio kunnen gebruiken. Dus niet conventioneel een ether zender zoeken.
Als het deze is zie afbeelding (achterkant) dan kan ie op
AUX, CD, TAPE PB of MD PB.
Dit zijn allen INgangen. (pb staat voor playback)
Op jouw versterker zijn die (geschikt) om de tv-ontvanger op aan te sluiten. Middels minijack naar cinch/tulp rood/wit.

Met de knop function op de voorkant kun je volgens mij kiezen uit die ingangen voor beluisteren.

P.S. Als ik zoek op FRA-F100 krijg ik DRA-F100 😉
Als dit dezelfde apparaat is dan heeft deze 2 optische aansluitingen voor audio en zo te zien standaard tulp aansluitingen ook ingang beide omcirkeld het pijltje wijst naar de ethernet aansluiting voor audio via dlna of eerder genoemde internetradio. Hoogst waarschijnlijk is dit niet het juiste model dus dan is het plaatje via het bericht van Peter van belang.

beste Peter, nogmaals. Ik kom terug op de Audio Out uit/ingang van m'n Denon DRA-F100 tuner/versterker. Ergens in de handleiding wordt dit ook genoemd de Audio uit- en ingang. Dus het signaal kan twee kanten op volgens mij en heb ik de juiste ingang gebruikt om het HDMI signaal te gebruiken voor weergave in m'n Denon radio.
Jan
Beste Galdor, jouw genoemde apparaat ias moderner dan de DRA-F100 die ik heb, die ziet er uit als bijgaand plaatje. Ik zal de discussie met een andere hulp nog eens nakijken. Die geeft nu aan dat het in de AUX ingang moet kunnen. Misschien heb ik de TV instelling nog niet goed.

Groeten en bedankt, Jan
Hoi Jan. Je apparaat (als dat die is van de bijlage in je bericht had ik de goede) heeft geen hdmi-ingang, daar is ie veel te oud voor.
TAPE en MD zijn inderdaad in- en uitgangen. Maar die zijn wel apart. PB zijn de ingangen en REC zijn de uitgangen.
Het kan dus op één van de INgangen zoals ik hier al aangaf.
AUX en CD zijn alleen INgangen. Daar kan de tv-ontvanger, voor radio, dus ook in. Keuze genoeg met 4 ingangen, ondanks oude versterker.

p.s. 1
Of er geluid uit de audio-out (mini jack) van de ontvanger komt kun je checken met een koptelefoon. Daar zou zacht geluid op te horen moeten zijn. Met het juiste kabeltje (mini jack > tulp rood/wit) zou het op je versterker dan gewoon moeten werken.

p.s. 2
De tv kan uit blijven via weergave direct v.a. de tv/radio-ontvanger

p.s. 3
in je eerste bericht schreef je dus over FRA F100 maar het is dus de DRA F100.
Peter wat een respons. Zo snel. Inderdaaf had je me goed gecorrigeerdover het Denon model. Het is DRA-F100.
Jan
Snelheid is toeval. Had net uren tv gekeken en kroop er net nog even achter. 😉
Ik zal bij Denon te rade gaan want ondanks de aansluiting kan ik geen geluid uit m'n versterker krijgen.
Jan
Heb je 't al geprobeerd met een ander apparaat (bv cd of dvd speler) op dezélfde aansluiting? Dan kun je e.e.a. uitsluiten.

Of komt er met geen énkel apparaat, ongeacht de aansluiting, geluid uit je versterker?
Okay, dat mag, zal ik doen en vind het een goede tip.
Fantastisch dat je me helpt, Heb je zo veel tijd?

Groeten, Jan
Heb je zo veel tijd?Laten we zeggen: genoeg.🙄
Beste Peter, je advies opgevolgd, dat was de CD-speler aansluiten op de AUX ingang van de Denon DRA-F100. Werkt niet om dat te testen, want zo gauw ik de CD laat spelen moet ik de CD optie "CD-schijf" starten en is de AUX-instelling verdwenen. De versterker gaat dan automatisch naar de CD ingang, vermoed ik.
Groetjes, Jan-KUMC
Ik zal Denon moeten vragen hierover.

Waarom ontwikkelen ze geen tv- en radio-ontvanger bij de provider? Dan hoef je de TV niet aan te hebben als tussenmedium.
Waarom ontwikkelen ze geen tv- en radio-ontvanger bij de provider? Dan hoef je de TV niet aan te hebben als tussenmedium.
Hoi Jan. Het IS juist een TV/RADIO-ontvanger. Die sluit je direct aan op een versterker. En dan hoeft dus inderdaad de TV NIET AAN te staan. (en nee, de versterker gaat kpn niet leveren net zo min als een tv-toestel 😉 )

Je hebt een versterker uit jaren 80/90 zo te zien. Daar heb ik vele van versleten. Eentje daarvan heeft mijn moeder nog. TV/RADIO-ontvanger van KPN op AUX a.d. achterkant. Aan de voorkant kiest ze dan voor AUX (andere opties bv oa phono, tape, tuner) en ze luistert via KPN radio. Ze is 79 en heeft daar geen enkele moeite mee.

Met het knopje Function zou je gewoon de AUX ingang moeten kunnen kiezen met als gevolg het geluid (radio en tv zenders) van af de kpn ontvanger.

Als je bij jouw iets aan de achterkant op AUX hebt zitten moet je (voorkant) met de ingangskeuzeschakelaar gewoon AUX kunnen kiezen en zou het moeten werken.

Het gebruik van de FM radio in je versterker kun je bij KPN buiten gebruik laten.

Je verhaal rondom de CD met keuze "CD-schijf" kan ik ook totaal niet volgen. Je sluit toch gewoon een cd-speler aan, disc erin, en op de play-knop v.d. speler drukken? Of maken (maakten) ze het bij Denon weer onnodig ingewikkeld?
Peter ik ben nu met Denon zelf bezig en krijg binnen 3 dagen een antwoord. Alles wat je hebt aangewezen te doen is gebeurd, ook aan de voorkant met kiezen van AUX maar lau loene. Omdat je de CD speler moet laten draaien verandert het systeem waarschijnlijk meteen naar CD ingang. Ik heb dus nog geen uitslag of die AUX ingang in orde is. En ha, er is gedrukt op het systeem dat dat de AUX ingang is.
Reputatie 7
Waarom ontwikkelen ze geen tv- en radio-ontvanger bij de provider? Dan hoef je de TV niet aan te hebben als tussenmedium.
Hoi Jan. Het IS juist een TV/RADIO-ontvanger. Die sluit je direct aan op een versterker. En dan hoeft dus inderdaad de TV NIET AAN te staan...
Maar wel met een paar beperkingen waarvan ik hoop dat die weggenomen kunnen worden.
Zie: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/feature-request-optische-kabel-alleen-gebruiken-bij-radio-luisteren-442814
. . . verandert het systeem waarschijnlijk meteen naar CD ingang . . .Dat soort behulpzame "intelligentie" zit ik (ook) niet altijd op te wachten.
Maar je kunt elke geluidsbron er voor gebruiken, met je vinger het puntje van de tulp-plug aanraken geeft een brom toon, zo doe ik dat.
Of, altijd handig, een verloopje van 3,5mm jack (koptelefoon, "oortjes") naar 2 x tulp, dan kun je van alles aansluiten, bv een "telefoon".
Wat ook kan is een internetradio er bij zetten, daar loer ik zelf ook nog een beetje op, maar ik kan geen keus maken :-)

NB, als er bij het aansluiten en testen geen geluid is zet dan niet de volume regelaar helemaal open, dat kan je je luidsprekers kosten.
Dag Kees, dank je. Ik geloof dat ik zo’n 3.5 jack met dubbele tulp al in de tv ontvanger had gebruikt om de kabelverbinding (12 meter ongeveer, ik had een tweede snoer nodig omdat de eerste maar 10 meter lang was, hopelijk is daar de aansluiting niet los geraakt, zit in plint achter mn piano) naar de AUX ingang van mn radio te maken.
Die brom test heb ik geprobeerd met diverse instellingen op de tuner (AUX, CD, tuner) maar ik hoor die niet. Het kan zijn dat ik de verbinding in bekabeling moet controleren. Ik wacht eerst contact met Denon af. Duurt enkele dagen.
Maar wel met een paar beperkingen waarvan ik hoop dat die weggenomen kunnen worden.
Zie: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/feature-request-optische-kabel-alleen-gebruiken-bij-radio-luisteren-442814

Ik kan bij radio luisteren (optisch van STB naar HTS) er wel degelijk voor kiezen om het volume van de HTS met die van KPN te regelen d.m.v. hdmi cec. Van de TV staat op dat moment zowel het scherm als het geluid uit, maar geeft ie wel dat signaal door. Verbruik TV dan slechts 10 Watt.

Bij radio luisteren zonder TV zul je ten allen tijde ook de afst.bed. van de versterker moeten gebruiken dus heb je sowieso 2 ab's. Dat je dan een hebt voor zenders kiezen en de andere ab voor volume, pfff.
Bovendien hééft jou Denon geeneens afstandsbediening, toch?
En hoe vaak verander je het volume als de (hele dag) radio aan staat? Ik alleen bij aanzetten.
Dat jij, Jan, geen geluid via AUX krijgt ligt m.i. aan je versterker.
De Denon heeft afstandsbediening en handbediening. Ik vermoed dat de AUX optie kapot is. Ik hoor ook geen geluid als ik de kabels er aan of afkoppel, terwijl dat wel het geval is bij de CD ingang.

STB is... geluid naar TV boxen?
HTS??? Hogere technische school.

Spijt me Peter, maar daar gaat m'n pet onder zitten. Optisch? Is me ook niet duidelijk.
STB= set top box (de tv-ontvanger; de term STB wordt al sinds de jaren '60 gebruikt m.n. toen in de V.S.)
HTS= Home theater set (surround audioset, kan ook gebruikt worden voor stereoversterker)
Optisch, tja dat heb je niet op je Denon hè (die is zo jaren '90 😉 )
Opitsch wordt ook wel Toslink genoemd, zie uitleg wikipedia. De toslink aansluiting van de STB zit achter een klepje; je ziet daar rood licht in branden.
Hallo, hallo:
Hier een volgende oproep voor eventuële oplossing probleem.

DeAUX ingang van de DENON DRA-F100 werkt toch. Ik ben er mee naar een dealer geweest, en het probleem dat kon worden opgelost door de systeem kabel tussen CD-speler en tuner-versterker los t etrekken, daarna kon de tuner/versterker met de CD-speler in AUX ingang wel geluid produceren.

Maar, nog kan ik geen radiouitzendingen gedaan krijgen uit de tuner versterker vanaf de TV-ontvanger, zelfs na nog eens overleggen bij KPN die verzekerde dat dat wekl mogelijk is waarbij afstandsbediening van TV-ontvanger op radio ingedrukt moet worden en radiokanaal keuze volgens lijstje KPN op die afstandsbediening kan worden gekozen (bijv. radio 1 = keuze 801). Helaas helaas. Zou de Loewe TV en ARRIS TV-ontvanger (model VIP2952 V2) hier nog een probleem veroorzaken????

Groetjes, wie weet heeft iemand nog een tip.
Controleer met een koptelefoon eens of er signaal (geluid) komt uit de mini jack aansluiting op de achterkant van de ontvanger.

Reageer