Alternatieven voor Brava via KPN

• 5 juli 2017
  • 53 reacties
  • 11250 keer bekeken

Reputatie 7

Breaking News

Stingray Brava terug bij KPN per april 2019! Kanaal 115 (pluspakket)

Onderstaande laatst aangepast op 26 juli 2017

Er zijn bij KPN 2 alternatieven met beeld voor Brava beschikbaar. En ook nog 6 audiokanalen (hoe vaak had u Brava aan zonder echt te kijken?).

Allereerst is er onder MéérTV de app AVROTROS KLASSIEK met ruim 500 opnamen van klassieke concerten. Veelal in HD.
Informatie over klassieke muziek via de website van Avro Klassiek.
Youtube kanaal

Verder is er de app van PARMANDO. Dit is een tv station dat live cultuur uitzendt. Dus niet alleen klassieke muziek. Maar je kunt in de app ook kiezen voor video's.
Parmando via laptop, tablet incl. Gids.

Qua beeld is er nog een 3de mogelijkheid. NPO Cultura (88) zendt ook regelmatig concerten met klassieke muziek uit. En documentaires over klassieke componisten en musici.

Onderstaand screenshots, met dank aan Dennis.

Om te luisteren naar klassieke muziek zijn er ook nog de volgende 'radio'zenders:
NPO radio 4 op 804
Classic FM op 812
Concertzender op 824
VRT Klara op 842
BBC radio 3 op 863
SRAY classical op 907

(26 juli 2017) Deze zomer heeft de NPO het vizier op klassieke muziek.
zie Klassiek viert de zomer bij de NPO

53 reacties

Reputatie 7
Badge +17
Ik zet hierbij de foto's er even bij voor de klanten:
AVRO Klassiek: (MéérTV)

Parmando: (MéérTV)

Veel kijkplezier! 🙂
Reputatie 3
Het is een grof schandaal ,dat Bravatv zonder berichtgeving uit het pakket is gedonderd. In wat voor maatschappij leven wij? Welke cultuurbarbaar heeft dit bepaald? Dat een "eerbiedwaardige" maatschappij als de KPN geen cultuur cq klassieke muziek meer heeft geeft aan dat men dit niet belangrijk vindt. Moet het echt allemaal kinderprogrammas of hopvaldera muziek worden? Reden om over te stappen naar Ziggo. Die hebben tenslotte ook nog die Franse cultuurzender Mezzo erbij. Teleurstellende degeneratie van de tijdgeest!
Reputatie 7
@Berlioz
Het is op 1 mei aangekondigd. Op deze site en diverse andere websites. (o.a. totaaltv, mediamagazine, breedbeeldweetjes). Verder is er op 11 mei een mail naar alle klanten gegaan. Met onderstaande alinea. Daarin een link die naar alle tarief- en zenderwijzigingen verwees. Ik ben dus ábsoluut niet met u eens dat het "zonder berichtgeving" is geweest. Dat mag wettelijk (mediawet) niet eens. Tussen aankondiging en wijziging moet zelfs minimaal één maand zitten waarin men volgens de mediawet het recht heeft kosteloos op te zeggen of over te stapen.

En heeft u het onderwerpbericht hierboven gelezen?

De alinea uit de mail van 11 mei:
Verandering zenderaanbod Interactieve TV
Per 4 juli 2017 wijzigen de zenders in het Basispakket, het Pluspakket. Daarnaast zullen de regionale zenders vanaf dan alleen beschikbaar zijn in de desbetreffende en omliggende regio’s. Een overzicht van alle veranderingen in het zenderaanbod vindt u hier.
Reputatie 3
Blijft nog steeds geen reden om Brava te verwijderen. Dit soort zenders zouden net als Arte zonder meer vast in t basispakket moeten zitten. Of moeten we dan maar die ordinaire RTL cultuur accepteren? Als je voor de kijkcijfers kiest zend dan alleen maar André Hazes of André Rieu uit! Het laagste denkbare niveau....
Reputatie 7
Badge +24
Hoi Berlioz. Ik denk dat Peter meer refereert naar het "zonder berichtgeving" gedeelte van je bericht.

Aangezien je een componist als forumnaam hebt ga ik er even vanuit dat dit ook een principekwestie is voor jou. Ook al zijn er alternatieven om klassieke muziek te luisteren via de tv-ontvanger.
Er keken weinig mensen naar Brava. En de zender kost natuurlijk geld. Dan wordt er soms een keuze gemaakt om de zender stoppen. Heel vervelend voor jou en de andere kijkers maar op dit moment is het niet anders. Ik hoop dat je toch uit de voeten kan met de AVRO KLASSIEK app.

Ik kan trouwens wel lagere niveaus bedenken dan André Hazes of André Rieu. 😉
Reputatie 7
@Berlioz In het startbericht vermeld ik de app AVRO KLASSIEK onder MéérTV in de decoder. Daarin staan video's van ruim 500 klassieke concerten. En in HD. M.i. zelfs van betere kwaliteit dan wat Brava aanbood (heel veel herhaling ook).
Verder is er, via een app, ook nog de zender Parmando, die de hele dag uitzendt. Niet alleen klassiek, maar wel dagelijks. Er staan ook on demand video's in de Parmando app.

Brava is, helaas, een zender met dure inkoop. Als er dan (te) weinig mensen per dag op afstemmen kan ik me voorstellen dat ie verdwijnt. KPN kan dat heel precies meten. Als een decoder op een zendernr. wordt gezet vraagt ie om de stream. Ga je er van af dan meldt ie zich weer af.
Begrijp me goed: ik ben er ook niet blij mee. Vandaar dat ik dit topic met de alternatieven gestart ben.

Ik was al niet blij (heel geïrriteerd) toen op 1 juli vorig jaar (2016) de zender Djazz tv verdween. Daar stemde ik wekelijks wel enige uren op af.
Djazz en Brava zijn beiden van Stingray (afk. Sray).
We hebben alleen nog de Stingray radiokanalen.

@Paul_ Tegelijk, Paul. 😉
Reputatie 3
Wat een vreemd antwoord. Het is een principekwestie niet voor mij persoonlijk ,maar voor iedereen die van muziek houdt. Kwaliteit kost nu eenmaal geld. Het gaat erom dat er weer wat van waarde verdwijnt en niks voor terug komt. Eigenlijk zou net als vroeger iedereen cultuur , theater,toneel,opera, ed mee moeten krijgen van school of van huis uit ,begrijp echter dat dit bij jou ook niet t geval was. Anders zou je wel een andere reactie geven hierop. Op deze manier wordt inderdaad de westerse cultuur systematisch afgebroken! Of er een nog lager niveau is dan bv Hazes cq is helemaal niet relevant....
Reputatie 7
Badge +24
Wat een vreemd antwoord. Het is een principekwestie niet voor mij persoonlijk ,maar voor iedereen die van muziek houdt. Kwaliteit kost nu eenmaal geld. Het gaat erom dat er weer wat van waarde verdwijnt en niks voor terug komt. Eigenlijk zou net als vroeger iedereen cultuur , theater,toneel,opera, ed mee moeten krijgen van school of van huis uit ,begrijp echter dat dit bij jou ook niet t geval was. Anders zou je wel een andere reactie geven hierop. Op deze manier wordt inderdaad de westerse cultuur systematisch afgebroken! Of er een nog lager niveau is dan bv Hazes cq is helemaal niet relevant....
Vreemd antwoord van mij of van Peter? Iedereen die van muziek houdt? Dat is een grote aanname.
Wat je aangeeft over dat er wat van "waarde" verdwijnt en geen vergelijkbare zender voor terugkomt heb je gelijk in.
Wat je zegt over dat ik (of Peter?) geen cultuur e.d. mee heb gekregen van huis/school is ook een grote aanname. Dat zegt meer over jou dan over mij denk ik.
Je begint zelf over dat lage niveau... Mijn opmerking was een grapje (op jouw blijkbaar niet relevante opmerking). Zie de 😉
Reputatie 7
Badge +17
Ik heb ook al tig keer aangegeven met foto's dat er alternatieve zijn voor klassiek. Het lijkt wel dat jullie dit niet willen zien. @PeterGen @Paul_ en ik hebben dit al meerdere keren gezegd dat het op MéérTV klassiek te zien is:

Dit is echt de laatste keer dat ik dit erop zet. BravaTV komt niet terug. Blijkbaar toch te weinig animo voor geweest. En KPN kan dit meten. Als er tussen de 50% en 80% naar BravaTV was gekeken, dan hadden ze BravaTV er niet afgegooid.
Reputatie 7
Badge +18
Wat kunnen sommige mensen zich druk maken over het verdwijnen van een TV-zender.
Ook ik vind het jammer dat Brava verdwenen is, ik keek er ook graag naar, maar daar ga je toch geen halszaak van maken?
Er zijn heus wel ergere dingen in het leven dan het verdwijnen van een TV-zender.

Althans zo denk ik er over, maar ja wie ben ik?
Reputatie 4
Badge +1
Wat kunnen sommige mensen zich druk maken over het verdwijnen van een TV-zender.
Ook ik vind het jammer dat Brava verdwenen is, ik keek er ook graag naar, maar daar ga je toch geen halszaak van maken?
Er zijn heus wel ergere dingen in het leven dan het verdwijnen van een TV-zender.

Zou je ook zo'n topic krijgen als je Meiden van Holland weghaalt? Of houdt iedereen dan wijs zn mond?
Reputatie 7
Badge +18

Zou je ook zo'n topic krijgen als je Meiden van Holland weghaalt? Of houdt iedereen dan wijs zn mond?

😀 😂 🤣 😆
Reputatie 7
Badge +17
Zou je ook zo'n topic krijgen als je Meiden van Holland weghaalt? Of houdt iedereen dan wijs zn mond?😂 🤣 lekker sarcastisch! 😁 LOL!
Reputatie 7
Badge +17

Je het gelijk hoor. 😉
Reputatie 2
Badge
...na 9 dagen haak ik aan...beetje laat, maar wil toch ook even reageren.

Als eerst @DennisSchreve en @PeterG dank voor een alternatieven voor Brava.
Ik mis het ook. Was geen frequente kijker maar op zijn tijd stond het wel eens aan. Vooral ook als achtergrond, maar toch. De alternatieven zijn prima heb ik mogen constateren.

Aanhakend op wat andere opmerkingen hier.... @Berlioz... het giert aannames en eenzijdige conclusies in jouw berichten, erg eenzijdig en onjuist. Ik heb vanuithuis meegekregen dat cultuur heel divers is. Ik heb theater opera toneel meegekregen, maar ook pop, rock en het levenslied.

Cultuur komt in alle vormen tegen en is zeker niet verschillend in niveau. De ene vorm is niet elitair aan de ander.
Je hanteert de Nick name Berloiz, vergeet niet toen hij zijn werken schreef dit veelal als te modern en vulgair in die tijdgeest werd bestempeld ? Het was de moderne muziek van de 19e eeuw.

Daarbij André Rieu heeft zelf teruggegrepen naar een wijze van dirigeren zoals die in de 18-19e eeuw werd gebruikt. Muziek werd in de 17 en 18e eeuw veelal in volkshuizen en openbare gelegenheden gespeeld ter vermaak van de lage en middenklassen met kleine beurs.

Mozart was in zijn arme tijden bekend om zijn 'academies' . Zelf georganiseerde optredens op diverse locaties die openbaar waren. Tegen betaling van een vergoeding was een ieder welkom. Laterop in zijn leven werden deze optreden grootser en verdiende hij heel veel geld. Dus "vergelijkbaar" met hedendaagse artiesten en met dit in ogenschouw is de "methode Rieu" toch historisch correct? Het elitaire benadering (stijf en formeel) van de muziek (wat wij nu als "klassiek" bestempelen) kwam pas verder op in de 19e eeuw als volgens mij een tijdswaan. Niets meer niets minder.

Klassieke muziek is de moderne muziek van 200 jaar terug...

Wat betreft kwaliteit kost geld, daar ben ik het mee eens. Als je deze kwaliteit wenst te ontvangen, moet je dieper in de buidel tasten. Je kan niet dan KPN verlangen dat zij stevige bedragen moeten afdragen aan stingray terwijl amper iemand kijkt. Zij geven het uit aan wat de klanten willen , want zij willen hun klanten behouden..

Ik zelf baal stevig van geen brava en djazz, maar snap het wel. Niets degeneratie van de tijdgeest. Simpelweg meerderheid bepaald bij collectieve diensten. Kosten wegen niet op tegen de baten. Harde constatering, maar zeker geen vreemde lijkt mij zo.
En de alternatieven zijn er zeker te vinden, je moet er alleen even op zoek naar of in de buidel voor tasten (streaming media).
..
Reputatie 2
Ik vindt heel goed dat Peter alternatieven aangeeft in dit forum voor BravaTV, maar het kijken naar de 'TV zender op kanaalnummertje ...' kijken staat onder druk. Daar bedoel ik mee 'het zappen van kanaal naar kanaal' en niet het openen van apps en internet. Daar heb ik tenminste geen TV voor aangeschaft. Dat doen we wel met de mobiele apparaten.
KPN zelf zal nooit volledig aangeven waarom er TV zenders verdwijnen, maar contracten spelen de hoofdrol en niet alleen de kijkcijfers, dat is nu duidelijk te zien met StingrayTV.
En kijk...51 topics op dit forum over het verdwijnen van BravaTV.

KPN waardeert muziek steeds minder in dit geval.
Gratis Spotify is uit de pakketten gehaald, KPN doet weinig tot niks met zijn eigen kanalen zoals bijv. concerten of evenementen zoals de avondvierdaagse en KermisFM wat nu dan is.

Het is jammer, maar het is even doorbijten en hopen dat volgend jaar de zenders weer terugkomen.
Anders overstappen naar een andere aanbieder.
Reputatie 7
Spotify was nooit helemaal gratis in die abonnementen hoor, @Sebas1481. Anders waren de abonnementen met Spotify erbij niet duurder (geweest) dan die zonder 😉
Meer bij de prijs inbegrepen. En daardoor wel een beetje korting. Maar gratis, nee.

En het lineair tv kijken, cijfertje en kijken, zal steeds minder worden. Ook met een TV kun je via apps naar programma's kijken. Denk maar aan de enorme populariteit van Netflix. Dat wordt voor een groot deel toch echt op televisies (met Netflix-app) gekeken.

Met je opmerking "daar heb ik geen televisie voor" merk ik dat je nog heel erg lineair en wat ouderwets denkt over de verschillende schermen.
Zelfs ik, ben bijna 54, kijk veel online en on demand via . . . mijn televisiescherm. O.a. youtube. On demand veel via de kpn-box. Ik kijk juist online via mijn televisiescherm, want dat is gewoon groter dan de "mobiele apparaten".
Ik weet niet hou oud jij bent, jij hebt in je profiel niet "toon leeftijd" aangegeven, maar je denkwijze over de verschillende schermen is "een pietsie" ouderwets. Je denkt te veel of of i.p.v. en en.

De jeugd kijkt bijna geen televisie meer via de kanalen maar alles online. Maar vaak wel via een televisiescherm hoor. Ook zij gaan geen film kijken op een klein schermpje van een smartphone of tablet. Maar ze kijken die op televisie via een online kanaal als bv. Netflix.
Reputatie 2
Allereerst...we kunnen hier uren over praten over van alles wat er tegenwoordig omheen is met apps en internet naast lineair TV. Over de toekomst van lineair TV kijken is de aanbieder ook deels verantwoordelijk.
Ik heb het nu over het aanbod van TV zenders.

Netflix staat even los van het aanbod TV zenders.
Spotify moet je nu gewoon de volle pond voor betalen ipv korting dan.

Mijn kinderen kijken dan maar ouderwets naar Pebble TV of NickJr via de TV. En de oudste kijkt naar 538TV ook ouderwets via de TV. Deze zenders zijn ook niet via de websites te bekijken.

Je bent afhankelijk van de aanbieder van bepaalde zenders of het wel of niet wordt aangeboden. Wat KPN dus nu doet en aan meewerkt is het verschralen van het lineair TV kijken en dus ook dat mensen minder TV kijken. Dus ook de kinderen.
Ik hoor de buurjongen nog zeggen: Leuk! Jullie hebben 538TV en VH1classic, dat kunnen wij niet krijgen want wij hebben KPN. Ik wil wel bij jullie komen kijken hoor als dat mag.

Ik zit nu weer bij Ziggo en ben blij dat die nu momenteel meer aanbied dan KPN. En de zenders waar ik en mijn kinderen ook graag naar kijken.
Nogmaals jammer dat KPN het aanbod steeds verschraald en daar is de BravaTV kijker nu de dupe van.
Reputatie 7
538tv is wel gewoon via de website te kijken https://www.538.nl/

Kies onderaan "kies station" en klik op 538TV. Op koningsdag gebruik ik dat altijd. Kan het dan ook v.a. de laptop streamen naar het tv-scherm. N.B. Ziggo is de énige provider in NL die 538TV heeft... dat geeft te denken.

Pebble tv heeft KPN sinds 4 juli niet meer. Er zijn wel een stuk of 10 (!) zenders bij KPN voor de allerkleinsten.

Wat betreft de niche zenders ben je inderdaad nog steeds (te) afhankelijk van providers. Dit omdat de zenders zélf daar nog steeds voor kiezen i.v.m. de doorgiftevergoeding wat weer deels hun inkomsten is. Het ligt dus niet alleen aan de provider als een zender er niet op is.

Ziggo heeft als voordeel dat het deel uitmaakt van een groot internationaal concern (Liberty Global) waardoor niche zenders daar wat makkelijker door te geven zijn denk ik zo. Financieel beter op te vangen.
KPN is KPN en van niemand anders. Relatief klein want alleen Nederland(s).

Ik heb, voor kennissen, hééle slechte ervaringen met de helpdesk van Ziggo. Bel je meerdere keren ivm ontbreken van zenders, ook bij de buren. Dat geef je aan. Maar nee. Volgt toch weer het riedeltje met opnieuw zoeken zenders, vervangen kabels etc. Terwijl ik nog wel aangeef dat dát allemaal niet geholpen heeft.
Reputatie 7
Badge +18

Ik zit nu weer bij Ziggo en ben blij dat die nu momenteel meer aanbied dan KPN.

Waar maak jij je dan nu nog druk om?
Reputatie 7
Zou je ook zo'n topic krijgen als je Meiden van Holland weghaalt? Of houdt iedereen dan wijs zn mond?Volgens mij heb ik deze op de lijst van afgevoerde zenders zien staan en volgens mij heb ik er geen enkel protest over gelezen. Dus je zal wel gelijk hebben.😉 🤐
Reputatie 7
Meiden van Holland (de soft versie in basispakket) is inderdaad ook per 4 juli weg. 😉
Van dat type zender zijn er overigens nog 2 in het basispakket. Dan is zo'n topic als deze minder nodig lijkt me.
Reputatie 7
Is dat zo? Geen idee, ik had alleen de naam van de bewuste zender op de lijst zien staan. Gelukkig worden dat soort zenders in het basispakket (en het pluspakket?) tegenwoordig standaard verborgen toch?!
Reputatie 7
Gelukkig worden dat soort zenders in het basispakket (en het pluspakket?) tegenwoordig standaard verborgen toch?!Ja. Had ze altijd al verborgen. Niet mijn genre 😉 👬
Reputatie 7
't Mijne ook niet, maar om andere redenen dan bij jou vermoed ik🤔

Reageer