Analoge radiozenders te ontvangen via glasvezelKPN?

• 12 september 2015
  • 10 reacties
  • 7422 keer bekeken

Heb digitale glasvezelaansluiting van KPN.

Verder PVR HMB 2260 modem.

Sony Home Theatre system BDV-E 380

Bestaat de mogelijkheid om de digitale ontvangst van de radiozenders om te zetten in analoge radiozenders?

Luister graag naar enkele radiozenders ( analoog).

Johan59

10 reacties

Reputatie 7
Badge +31
KPN biedt geen analoge signalen aan in vorm van een FM-frequentie.

Om naar radio te luisteren via je HTS sluit je de tv-ontvanger analoog of digitaal (optisch spdif) aan op de resp. aux in of spdif van de HTS. V.a. 801 kun je dan de radiozenders kiezen zonder dat je tv aan hoeft te staan. Dankzij de display op de ontvanger kun je de zendernummers zien zonder dat je tv aan staat. Het geluid komt uit de speakers van je set.

Voordeel, ook het geluid van tv-zenders kun je dan uit je set laten komen.

Onderstaande lijstje kun je printen en bij je set leggen:

801 Radio 1
802 Radio 2
803 3 FM
804 Radio 4
805 Radio 5
806 Radio 6
807 Juize FM
808 Sky radio 101
809 Radio 538
811 Q-music
812 Classic FM
813 Radio 10
814 Arrow Classic Rock
815 BNR Nieuwsradio
816 Slam! FM
817 Radio 8FM (was Hitradio Veronica)
818 Sublime FM (jazz,blues,funk)
819 Radio Veronica
821 FunX
822 Radio Decibel
823 100 % NL
824 Concertzender
825 Radio NL
826 Puur NL
827 Radio Continue
828 Pinguin radio
829 Groot Nieuws radio (NIEUW 1 juli 15)
841 VRT Radio 1
842 VRT Klara
843 MNM
844 Studio Brussel
847 VRT Radio 2
849 WDR 3
850 Deutschland Funk
851 Radio Ujala
861 BBC Radio One
862 BBC Radio Two
863 BBC Radio Three
864 BBC Radio Four
865 BBC World Service
866 Sunrise FM

880 Omrop Fryslân, 881 Radio Noord
882 Radio Drenthe, 883 Radio Oost
884 Radio Gelderland, 885 Omroep Flevoland
886 Omroep Brabant, 887 Radio M Utrecht
888 Radio Noord-Holland, 889 Radio West
890 Radio Rijnmond, 891 L1 Radio
892 Omroep Zeeland

900 – 949 SRAY non stop zenders

PeterG

Sorry, Heb vraag wat onduidelijk gesteld denk ik.

Digitale aansluitingen  en ontvangst zijn goed.

Ik wil een zender (WDR4 radio) ontvangen, welke niet in KPN pakket zit.

Wil weten of ik via aansluiting "antenne FM Coaxial 75"van de "Sony Home theatre system BDV-E 380"  iets kan aansluiten en dit dan via de tunerverbin?ding kan laten afspelen?

Johan59

Zer07

Jouw bericht van 16.33u. niet op verkeerde plaats?

Johan59

Reputatie 7
Badge +31
Sorry dat ik nu pas weer reageer, maar heb geen e-mail notificatie ontvangen.:@

@  Zer07: FM tuner bij KPN gebruiken kan niet. Ook Telfort levert aan nieuwe klanten géén signaal meer via COAX! Waarom knullig? Het is een prima verbinding! FM is, analoog, ook al een klein beetje ouderwets.

Uiteraard geef ik hier, in eerste instantie, de KPN oplossing. Dit is tenslotte het forum daarvoor. ;)

Je (FM) tuner in onbruik? De tuner via COAX van de tv werkt i.c.m. KPN ook niet meer, maar daar hoor je (bijna) niemand over. Veel mensen gebruiken ook op de kabel een losse fm tuner. En via het digitale kastje bij Ziggo krijg je ook veel meer radiozenders dan via de FM van de kabel.

Je kunt ook, prima, een FM draadantenne verbinden. Kun je redelijk makkelijk wegwerken. Je haalt zo'n 20 tot 30 zenders prima uit de ether, zolang daar op FM uitgezonden wordt. Want als dat niet meer het geval is zal er wsl via kabel ook geen FM meer zijn. Aan alles wat analoog is (qua uitzendtechniek) komt een end.

@  Johan: KPN biedt geen FM signaal, net zo min als Telfort dan bij nieuwe klanten nog doet. De door mij genoemde zenders kun je prima via de tv-ontvanger aan je versterker aanbieden. De mini-jack voldoet uitstekend, anders gebruik je de optische toslink!

De door jouw genoemde zender (WDR4) zal zeker ook een livestream hebben. Ik zie hem (ook) hierbij staan: http://www.deutschland.fm/ . Hier de rechtstreekse link naar die zender ( http://www.wdr.de/wdrlive/wdrplayer/wdr4player.html ) Kies dan bv. voor Flash.

TIP: waarschijnlijk is je kabelaansluiting analoog (nog) niet afgesloten. Dan kun je die FM ook nog gebruiken.

Je kunt in DIT TOPIC (klik op link) suggesties doen voor zenders bij KPN, ook radio. Die komen dan wel, uiteraard, in de 800 reeks erbij als KPN ze honoreert. ;)

Je kunt je pc simpel met je versterker verbinden. Met bv. AUX IN op je versterker. Als je versterker HDMI heeft kun je je pc (als deze ook over HDMI OUT beschikt) ook daarmee verbinden.

Op de COAX 75 ohm kun je alleen kabel FM of een FM draadantenne aansluiten.

Reputatie 7
Badge +31
. Fabrikanten bouwen tv's met een prima tuner. Die wordt bij KPN óók niet gebruikt!! Daar hoor ik je helemaal niet over. Dan is het kennelijk wél prima dat het een apart kastje is. 

Als je de minijack onvoldoende vind, waarom dan niet de optische toslink ??????

Het kernpunt snap ik WEL. Ook ik heb diverse zenders niet via de FM waar ik wel regelmatig naar luister. O.a. radio 5 en 6. Maar die zijn prima via KPN via Toslink!

Ik vind je opmerkingen hierboven verder dermate dat je mijns inziens gewoon niet een klant van KPN hoort te zijn. Dan heb je gewoon de verkeerde keuze gemaakt! Je "hoort" bij de kabel te zitten, met het FM signaal. Dat overigens minder van kwaliteit is dan FM via de ether hoor. Daar ga je dan met je "hoogwaardige" tuner.

"Telfort levert het signaal, punt!"
Nou helemaal geen punt, want ze zijn het nu juist aan het afbouwen. Ook bestaande klanten zullen t.z.t. ongetwijfeld geen FM via COAX meer krijgen. Nieuwe klanten krijgen al geen COAX FM signaal meer.

En waarom laat het je koud dat Telfort ook bij nieuwe klanten het FM en UHF signaal niet meer levert? Dat zegt toch wel wat!

Via FM is het frequentiebereik beperkt tot 14,5 khz. KPN levert een signaal dat tot 20 khz gaat. Geef mij dat KPN signaal dan maar.

Het lijkt mij dat het versterkerdeel hoogwaardiger is. Tenslotte is de randapparatuur wel los! Ik kan dus écht niet meegaan in je betoog dat het zo'n goede tuner is. Je mag van mij die tuner best weer gebruiken... bij de kabel ;)

Ik wou niet meer reageren, maar je verhaal rammelt aan alle kanten. Zie ook dus mijn eerste opmerking in deze reactie.

Reputatie 5
Badge +7
,

Indien mogelijk een simpele satellietschotel plaatsen met de Astra1 (19,2 Oost) zou een oplossing kunnen zijn. Dan heb je o.a. tientallen Duitse radiozenders waaronder WDR4.

Via de KPN apparatuur is het nu eenmaal niet mogelijk helaas.

Reputatie 7
Badge +18
Die FM frequenties zijn binnenkort toch voorbij. Dan wordt alles toch DAB+.

Welke termijn is "binnenkort"?

Kessels414

Reputatie 7
Badge +31

kessels414 schreef op 30 sep '15 om 08:16u

Welke termijn is "binnenkort"?

Kessels414

[/quote]
[/quote]
Dat zou dan 8 jaar zijn. Medio 2023 zou de FM via de ether gestopt (kunnen) worden. Vergunningen lopen namelijk tot oktober 2022. Het lijkt me waarschijnlijk dat de FM via de ether dan niet verlengt gaat worden, gezien de ontwikkeling met DAB+. V.a. dat moment zullen waarschijnlijk alleen nog lokale stations via FM in de ether te krijgen zijn. FM via de kabel zal waarschijnlijk gewoon doorgaan. Tenzij consumenten nog idioter internetsnelheden willen.

FM via de kabel is qua geluidskwaliteit echter wel minder dan via de ether; hoorbaar op een goede set. Kabel FM is dus onvoldoende voor een 'top'tuner 😉 De geluidskwaliteit digitaal via de kabel en IPTV (w.o. KPN) is beter. Helaas blijft DAB+ op dat gebied nog wat achter. Via DVB-T audio klinkt het gelijk aan FM ether.

PeterG

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide informatie

Kessels414

Reageer