Vraag

Android TV installeren op Arris 5202. Kan dat?

  • 27 November 2021
  • 19 reacties
  • 971 keer bekeken

Ik heb een vraagje over de arris 5202 tv box. Ik lees hier en daar dat dat kastje vanuit de fabriek met android TV komt maar dat KPN het helemaal dichtgetimmerd heeft. Ook lees ik soms dat KPN er een custom linux versie op heeft gezet. Ik ben benieuwd of het mogelijk is om Android TV te installeren op zon kastje. Je kan ze soms best goedkoop krijgen op marktplaats dus het zou dan een leuke (goedkope) vervanger zijn voor bijvoorbeeld een Mi box S. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Beste @BekabeldeWifi,

Die Arris 5202 draaien op de software wat erop staat, dat gaat ook niet veranderen. KPN betaald voor die software, verder wil ik je mededelen dat de tv ontvangers op marktplaats niet verkocht mogen worden. Mensen die hem (ver)kopen krijgen de tv ontvanger niet aan de gang, want deze worden door KPN geblokkeerd op afstand. En eventueel een leuk bericht krijgen om deze zo snel mogelijk terug te sturen. 

@Dennis Schreve, Die kastjes mogen gewoon via MP verkocht worden omdat KPN in de voorwaarden heeft staan dat ze een vergoeding rekenen als je ze niet inlevert als KPN er om vraagt.

De rest klopt wel, ze zouden niet moeten kunnen werken als je hem wel koopt, dit omdat er vaak al een account in staat die niet meer bestaat, en doordat het aantal geregistreerde kastjes samengaat met het aantal dat je afneemt.

Dat leuke bericht hoef je niet te verwachten, als jij hem via Marktplaats koopt is die je wettelijke eigendom, een kastje die je als onderzetter kunt gebruiken.

Heel misschien lukt het om er andere firmware in te flashen, zal niet gemakkelijk gaan vermoed ik zo.

@Dennis Schreve, Die kastjes mogen gewoon via MP verkocht worden omdat KPN in de voorwaarden heeft staan dat ze een vergoeding rekenen als je ze niet inlevert als KPN er om vraagt.

De rest klopt wel, ze zouden niet moeten kunnen werken als je hem wel koopt, dit omdat er vaak al een account in staat die niet meer bestaat, en doordat het aantal geregistreerde kastjes samengaat met het aantal dat je afneemt.

Dat leuke bericht hoef je niet te verwachten, als jij hem via Marktplaats koopt is die je wettelijke eigendom, een kastje die je als onderzetter kunt gebruiken.

Heel misschien lukt het om er andere firmware in te flashen, zal niet gemakkelijk gaan vermoed ik zo.

prima

:wink: Het wil het wel eens lukken.:fearful:

Bij Telfort ging het makkelijker, daar had ik er 4 draaien op 1 TV abbo, bij de oude propositie ging dit nog, en dan ook nog eens "gratis” opnemen erbij omdat ik van MP diverse amino 540 met HDD had geplukt.:yum:

@Doornekamp33 oke,edit je reactie dan ook maar:)Ik heb het al gedaan:)

Reputatie 7
Badge +22

@Dennis Schreve, Die kastjes mogen gewoon via MP verkocht worden omdat KPN in de voorwaarden heeft staan dat ze een vergoeding rekenen als je ze niet inlevert als KPN er om vraagt.

Dit mag dus NIET! Deze discussie hebben we eerder gehad, ik heb dit doorgegeven aan @Lisa. Zij heeft het doorgegeven bij Security, als jij iets in bruikleen zou geven en ik verkoop het door dan zal jij dat ook niet leuk vinden. Als je iets in bruikleen krijgt is het niet van jou! En aangezien dat er een chip tekort is, klanten moeten die dingen gewoon terugsturen. Iets verkopen wat niet van jou is dat is heling. 

Reputatie 7

Dit mag dus NIET! Deze discussie hebben we eerder gehad, 

En toch heeft @Doornekamp33 gelijk.

Strikt juridisch wordt de abonnee impliciet eigenaar van de TV ontvanger zodra hij/zij de door KPN in rekening gebrachte vervangingswaarde heeft voldaan.

KPN zal artikel 22 van de algemene voorwaarden toch echt anders moeten formuleren wil zij dit voorkomen.

Het staat KPN natuurlijk wel vrij om TV ontvangers te blokkeren zodat deze door de koper niet in gebruik genomen kunnen woreen. De koper zal dan verhaal moeten halen bij de verkoper.

 

Nog één toevoeging: Er is alleen sprake van heling als het artikel dat verkocht wordt door een misdrijf verkregen is en daar is na betaling van de vervangingswaarde geen sprake meer van.

Reputatie 7
Badge +17

Ik ben het er mee eens. Vanuit milieuoogpunt zouden we er goed aan doen om de voorwaarden anders te formuleren dat verkopen via MP geen optie meer is. Op papier hebben wjb en Doornekamp33 wel gelijk. Wanneer bruikleenapparatuur niet geretourneerd wordt, kun je een ‘boete’ krijgen.
Net als bij de bibliotheek. Als je je boek niet tijdig inlevert krijg je een boete oplopende tot x euro. Als de boete volbracht is, hoef je het boek niet meer in te leveren. Niet dat je op deze manier het boek gekocht hebt. De boete fungeert meer als schadevergoeding. Ditzelfde geldt voor onze bruikleenapparatuur. Jammer maar helaas. We blijven de voorbeelden wel doorzetten naar Security. 

@Dennis Schreve, Die kastjes mogen gewoon via MP verkocht worden omdat KPN in de voorwaarden heeft staan dat ze een vergoeding rekenen als je ze niet inlevert als KPN er om vraagt.

Dit mag dus NIET! Deze discussie hebben we eerder gehad, ik heb dit doorgegeven aan @Lisa. Zij heeft het doorgegeven bij Security, als jij iets in bruikleen zou geven en ik verkoop het door dan zal jij dat ook niet leuk vinden. Als je iets in bruikleen krijgt is het niet van jou! En aangezien dat er een chip tekort is, klanten moeten die dingen gewoon terugsturen. Iets verkopen wat niet van jou is dat is heling. 

Tuurlijk, ideaal is dat iedereen alles netjes terug stuurt/geeft, het is idd niet van jou en ik zou ook graag de dingen die ik uitleen terug willen.

Alleen gebeurt dit niet altijd om welke reden dan ook, en als de uitlener dan schadeloos gesteld word is het klaar en doe je afstand van je eigendom en is er geen sprake van heling, heling is goederen verkopen die van diefstal, eigenlijk ontvreemden van goederen of weder rechtelijk verkregen.

Is gewoon wettelijk geen spelt tussen te krijgen, het is dus ook geen boete die KPN kan uitdelen, mogen ze ook geeneens het is een schadeloos stelling.

De andere discussie is ook al gevoerd en sta ik ook achter, het is beslist niet wenselijk dat het gebeurt en het zou geeneens op MP aangeboden moeten worden.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb er nog nooit van gehoord dat KPN zo'n vergoeding daadwerkelijk in rekening heeft gebracht. Dus ga er maar van uit dat van al die kastjes op marktplaats staan er niks betaald is. En als koper heb je een onderzoeksplicht. Je behoort te onderzoeken of het object wat je koopt echt eigendom is van de verkoper. 

Verder: een dief die een auto steelt word nooit eigenaar van die auto. Ook niet als hij gepakt word en een gevangenisstraf / taakstraf uitgedient heeft of geldboete betaald heeft.

Als je een kar huurt voor achter de auto en je hebt daarvoor borg betaald, dan mag je hem ook niet verkopen. Want ondanks de borg is hij nog steeds eigendom van het verhuurbedrijf. Dat is met die kastjes net zo. Je zou dan die vergoeding achteraf betalen, maar het effect is hetzelfde: het kastje blijft van KPN. 

Reputatie 7

Als je een kar huurt voor achter de auto en je hebt daarvoor borg betaald, dan mag je hem ook niet verkopen. Want ondanks de borg is hij nog steeds eigendom van het verhuurbedrijf.

Klopt, maar de borg is dan ook bij lange na niet de vervangingswaarde.

 

Dat is met die kastjes net zo. Je zou dan die vergoeding achteraf betalen, maar het effect is hetzelfde: het kastje blijft van KPN. 

Nee, dat ligt juridisch toch echt anders. Door de vervangingswaarde in rekening te brengen doe je impliciet afstand van het eigendomsrecht.

 

Reputatie 7
Badge +24

Maar wie zegt dat die vergoeding hetzelfde is als de vervangingswaarde? 

Reputatie 7

Maar wie zegt dat die vergoeding hetzelfde is als de vervangingswaarde? 

Daar gaat het niet om, artikel 22 van de algemene voorwaarden spreekt over het in rekening kunnen brengen van de vervangingswaarde indien de TV ontvanger niet geretourneerd wordt. Die zin impliceert dat KPN daarbij afstand doet van het eigendomsrecht.

Begrijp me goed, ook ik keur het op Marktplaats aanbieden van Experia/KPN Boxen en TV ontvangers sterk af maar juridisch liggen dingen vaak anders.

Reputatie 7
Badge +24

Maar wie zegt dat die vergoeding hetzelfde is als de vervangingswaarde? 

Daar gaat het niet om, artikel 22 van de algemene voorwaarden spreekt over het in rekening kunnen brengen van de vervangingswaarde indien de TV ontvanger niet geretourneerd wordt.

Er staat dat het zou kunnen. Dat betekent dus ook dat het bedrag lager kan zijn of dat het bedrag helemaal niet in rekening gebracht word. Er staat eigenlijk gewoon niks.

Die zin impliceert dat KPN daarbij afstand doet van het eigendomsrecht.

Het is vanuit KPN gewoon een stukje juridisch indekken. Ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand zo'n bedrag ooit heeft moeten betalen. Hier op forum nog nooit een topic over gezien. In een ander topic heb ik wel eens gevraagd hoe hoog dat bedrag dan zou zijn, nooit reactie op gekregen. Dus ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat al die kastjes op marktplaats hartstikke "illegaal" zijn. 

@Nick83 , Of er wel of niet een vergoeding is betaald is niet relevant, KPN heeft door dat artikel in de voorwaarden te stoppen al afstand gedaan van hun apparaat als die niet word teruggestuurd.

Er is dus niks illegaals aan die dingen die op MP staan om de dood eenvoudige reden dat het niet retour sturen geen misdrijf is, KPN heeft namelijk de mogelijkheid geschapen om ze niet terug te kunnen eisen.

Reputatie 7
Badge +24

@Doornekamp33 dat is onzin. Wensdenken. Meer is het niet.

Als je een kar huurt voor achter de auto en je hebt daarvoor borg betaald, dan mag je hem ook niet verkopen. Want ondanks de borg is hij nog steeds eigendom van het verhuurbedrijf.

Klopt, maar de borg is dan ook bij lange na niet de vervangingswaarde.

 

Dat is met die kastjes net zo. Je zou dan die vergoeding achteraf betalen, maar het effect is hetzelfde: het kastje blijft van KPN. 

Nee, dat ligt juridisch toch echt anders. Door de vervangingswaarde in rekening te brengen doe je impliciet afstand van het eigendomsrecht.

 

Borg bij huur is iets anders volgens de verhuur voorwaarden dan KPN in de voorwaarden heeft, de borg is om mogelijke aangebrachte schade in te dekken, je krijgt de borg alleen terug als je het gehuurde in dezelfde staat terug brengt, buiten slijtage delen om.

Het is gewoon de kleine lettertjes lezen, daar zit het verschil.

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/overige-audio-tv-en-foto/m1740967044-arris-vip2952-v2-hdtv-ontvanger-voor-kpn-telfort-xs4all-nle?previousPage=lr maar toch gebeurt het .En dit in nog wel een handelaar ook.65 euro is trouwens te gek voor woorden.En hier:https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/routers-en-modems/m1778145946-experia-v10-draadloze-verbindingsset-tp-link-500-mb-med?previousPage=lr en dan ook nog zeggen ¨geschikt voor telfort,tiscalli,budget,etc¨Dat kan deels kloppen door het met de monteursreset werkend te krijgen.Maar de meeste mensen weten dat niet dus is dit eigenlijk een oplichter.

@Doornekamp33 dat is onzin. Wensdenken. Meer is het niet.

Tja, tegen onwetendheid is niet te discuseren, zelf @Lisa , De stem van KPN geeft toe dat er niks illegaals aan is en ze de regels willen aanpassen als dat mogelijk is.