Goededag,
Als ICT specialist werk ik al sinds 1982 met computers, alle versies van Windows al voorbij zien komen en sinds ik weet wat daar onder de “ motorkap” draait overgestapt naar Apple en geen seconde spijt van gehad. Dat om mijn positie in deze even duidelijk te maken ;)
Nu over de problemen en de oplossing.
Probleem : KPN ITV
Als provider bediend KPN de massa en graag zoveel mogelijk klanten met hun verbindingen en hun daarop geboden diensten over deze verbindingen. Diensten zoals TV (4K/HD), streaming en meer worden thans aangeboden via het veel bediscussieerde “ Arris “ TV ontvangst systeem met al zijn problemen en eigenaardigheden. Enkele problemen die in het forum genoemd worden :
- Ontvangst kwaliteit ( beeld kwaliteit )
- Slechte software ( haperend/ uitval / etc )
- Incompatibiliteit met moderne systemen ( Geen HDMI-CEC )
- HDR implementatie onjuist
- Problemen met Afstandsbediening
- Netwerk issues
Er zijn nog veel meer problemen te noemen waar dit forum vol mee staat.
Apps
KPN heeft diverse Apps die het heeft ontwikkeld en zelfs een aparte ITV website.
In deze heeft KPN overduidelijk een voorliefde voor Android gebaseerde applicaties, zowel in de Apps als in de ondersteuning van Smart-TV’s omdat Android gebaseerde systemen draaien op veelal Open Source software zoals afgeleiden van Android, wat op zich ook Open Source software is.
Hoewel Open Source een goede basis kent en er heel veel goede zaken uit voort komen, is privacy een issue en is eens te meer gebleken dat Android Apps in de Google Play store gezet worden zonder enige controle van functionaliteit, privacy en meer. Kortom, een Android App is leuk en door iedereen te programmeren, maar kan ook daardoor instabiliteit veroorzaken. Reden te meer om een bredere basis te vinden die wel gecontroleerd wordt.
Apple
Apple is verre van perfect, dat geldt voor alle grotere tech bedrijven, maar sommige zaken doen ze wel erg goed. Kijk naar het aantal tevreden iPhone gebruikers en - wat ook veel zegt - het feit dat KPN vanaf het begin van de iPhone hier groot op in zette met aan de iPhone aangepaste dienstverlening. Apple heeft KPN dus al veel inkomsten gebracht, hoe je het ook bekijkt.
Echter Apps voor Apple devices moeten door de Apple wizards onderzocht worden op hun functionaliteit...daar zitten dus kosten aan om een App in de App store te krijgen, bij Android is dat veelal gratis omdat er dus geen controle is.
Apple TV
De Apple TV is een van de devices die - doorgaans rond de 150 Euro - aan te schaffen is voor allerhande gebruikers en welke eenvoudig op elk TV toestel met HDMI is aan te sluiten. Het toestel kan tot 4K beelden verwerken, koppelen met andere devices, kan zelfs overweg met Android toestellen en zou - mijns inziens - het hele probleem met de Arris TV ontvangers oplossen.
Door in te zetten op deze devices zou KPN een enorme besparing kunnen realiseren op de aanschaf en het onderhoud aan de Arris TV ontvangers die verre van perfect zijn.
Implementatie
Het enige wat er eigelijk voor een App nodig is, is dat deze beschikt over een lijst met URL’s welke de diverse zenders vertegenwoordigen, want dat is de methode die via IPTV wordt gebruikt, je kijkt feitelijk naar een soort webstream van MPEG data. ( Kort gezegd ) .
Dat dit mogelijk is hebben de diverse Apps die er al zijn voor Android gebaseerde systemen al bewezen. Daarnaast kan men volstaan met het abonnementsnummer en additionele checks om ervoor te zorgen dat de kijker wel echt een klant is. Daarentegen zullen zou men eenvoudig een controle bij de server neer kunnen leggen die ervoor zorgt dat alleen binnen het eigen KPN netwerk spectrum ( IP Adressen ) men deze dienst kan gebruiken, die techniek is er…
IK stel dan ook voor dat KPN gaan inzetten op het aanbieden van Apps die werken op Apple TV en andere populaire mediaspelers in plaats van zich te specialiseren op slechts 3 TV merken ( Samsung, Philips, LG ) die allen Android gebaseerde OSsen gebruiken.
In tegenstelling tot hetgeen men “ denkt te weten “ bij KPN is er een behoorlijk grote basis aan Apple TV gebruikers in Nederland die op deze manier bediend zouden kunnen worden. Dat zou een flinnk aantal onnodige Arris kastjes kunnen schelen en dus minder support, etc, etc.
Ik hoop dat KPN echt eens meeleest en niet alleen een vriendelijke moderator laat reageren met “ Daar wordt naar gekeken “ want dat is een dooddoener die we al teveel gezien hebben in dit forum en die veelal nergens op gebaseerd blijkt te zijn omdat er niets van komt.
Dit verhaal is mijn persoonlijke mening en niet iedereen zal die delen.
Een tot dusver redelijk tevereden maar ook wel redelijk gefrustreerde KPN klant.
Peter