Beantwoord

Arris 5202 instellen beeld resolutie

  • 20 June 2020
  • 28 reacties
  • 6090 keer bekeken

Na ontvangst van de nieuwe arris 5202 blijkt dat de beeldresolutie op automatisch staat. Weet iemand wat de hoogste resolutie is die op de arris is in te stellen? Dit vraag ik omdat het kijken in de automatische stand vreemd beeld gaf bij het kijken van voetbalwedstrijden. Nu ik de automatische stand heb aangepast naar 1080P 50Hz is dit verdwenen maar kom er niet achter wat nu echt de hoogste beeldkwaliteit is die dit kasje kan doorgeven.

icon

Beste antwoord door Chrizziey 20 June 2020, 10:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @pecara1964,

De hoogste resolutie die de ontvanger aan kan is UHD@60hz. De uitzendnorm op de normale zenders is 1080i en niet P en op de 4K zenders is dit UHD@50hz. Ik gebruik zelf wel de automatisch, want mijn tv is veel beter in upscalen dan de ontvanger zelf. 

Als je geen 4k abo van KPN hebt kun je de ontvanger 't beste op 1080i zetten, de resolutie waarin de meeste HD programma's de zender verlaten. Zoals Chris al aangeeft is je tv zelf (veel) beter in het upscalen naar de native resolutie van je tv dan de KPN ontvangers. 

Reputatie 7

Ik gebruik zelf wel de automatisch, want mijn tv is veel beter in upscalen dan de ontvanger zelf. 

Maar als je "automatisch" gebruikt dan zal de TV ontvanger dus kiezen voor de hoogst mogelijke instelling die zowel door de televisie als door de TV ontvanger ondersteund wordt. Je kiest er dan dus juist voor om de upscaling door de TV ontvanger te laten doen.

Mijns inziens is "automatisch" juist de instelling die je wilt vermijden.

Bij een 4K abonnement is mijns inziens UHD@50 de beste instelling als je daadwerkelijk naar 4K content kijkt. In alle andere gevallen is 1080i de beste instelling.

Reputatie 7
Badge +16

Mijns inziens is "automatisch" juist de jnstelling die je wilt vermijden.

@wjb Oh wist ik niet eens, maar op auto gaat het wel beter. Anders moet ik elke keer een resolutie wissel doorvoeren, zoals 1080i bij de hd kanalen en 2160 bij uhd. Mijn beeld wordt overigens erg lelijk als ik mijn ontvanger standaard op 2160 @50hz zou zetten(voetbal gaat dan bijvoorbeeld ontzettend haperen). Ik heb HDR ook op auto staan overigens.  

Ik heb 4k, en beide ontvangers (5202 en 8001) op UHD@50 staan. Heb de nieuwe menustructuur niet maar ook geen problemen met kijken. HDR doet 't prima. 

Reputatie 7

Mijn beeld wordt overigens erg lelijk als ik mijn ontvanger standaard op 2160 @50hz zou zetten(voetbal gaat dan bijvoorbeeld ontzettend haperen).

Dat is vreemd immers die hapering zou dan veroorzaakt moeten worden door de 5202 zelf of de hdmi kabel, de aanvoer blijft immers precies hetzelfde.

Wat voor een televisie heb je? (Merk en type)

Hoi Chris ik heb de lg oled55c6v staan.

Reputatie 7
Badge +25

Hi @pecara1964. Volgens mij zijn je vragen wel al beantwoord over wat de hoogste resolutie is. Uiteindelijk heeft iedereen weer andere tv waarbij de ervaringen kunnen verschillen, dus mijn advies zou zijn om bovenstaande suggesties gewoonweg te testen. Dan kun je zelf de conclusies trekken. Persoonlijk merk ik bijv. 0 verschil bij automatisch/1080i/1080p (ik heb geen 4K tv). Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Hier vind ik het beeld via 1080p50 net een slagje mooier op mijn 4k UHD Samsung dan met 1080i. 1080p50 upscaled niks, alleen worden de oneven en even lijnen samen getoond. Verdere upscaling naar 2160 gaat via de TV natuurlijk.

Waarom de ontvanger trouwens 1080p25 heeft… dat is toch geen norm?

Arris 2952

Reputatie 7

Waarom de ontvanger trouwens 1080p25 heeft… dat is toch geen norm?

1080i zou je kunnen vergelijken met 1080p25 immers 1080i kent 50 halve schermen per seconde ofwel 25 hele schermen per seconde.

Hallo @pecara1964,

De hoogste resolutie die de ontvanger aan kan is UHD@60hz. De uitzendnorm op de normale zenders is 1080i en niet P en op de 4K zenders is dit UHD@50hz. Ik gebruik zelf wel de automatisch, want mijn tv is veel beter in upscalen dan de ontvanger zelf. 


Hoi Chris,

Mijn televisie doet dit upscalen ook prima maar met deze nieuwe ontvanger op automatisch is het voetballen niet meer om aan te zien. Nu de ontvanger op UHD@50hz staat is het beeld weer goed.

Reputatie 4
Badge +1

Beetje oude draad wellicht, maar ook ik zag het rare effect. Beetje stroboscoop, maar heel duidelijk te zien op een zogenaamde “ticker tape” dat er iets niet 1:1 liep. 

Aangezien netflix en andere streaming diensten geen problemen geven, begon ik de autostand van de ontvanger te verdenken.
En ja hoor, op UDR@50 mooi strak beeld.

Ik gok dat de autostand 1080i laat zien terwijl de uitzending denk ik gewoon 1080p@50 is.

 

Reputatie 7

Ik gok dat de autostand 1080i laat zien terwijl de uitzending denk ik gewoon 1080p@50 is.

HD uitzendingen zijn 1080i, niet 1080p50. Ik denk dat de refreshrate van jouw televisie een veelvoud van 50Hz is terwijl de instelling automatisch resulteerde in UHD@60. Het verschil tussen die 60Hz en 50Hz kan tot stroboscopische effecten leiden. Je kunt daarom inderdaad beter kiezen voor UHD@50.

Reputatie 4
Badge +1

Thx. Makes sense, behalve de 60Hz. Waarom is die optie er? We leven in een land met 50Hz op het net.

Reputatie 7

Thx. Makes sense, behalve de 60Hz. Waarom is die optie er? We leven in een land met 50Hz op het net.

Klopt, 60Hz kunnen ze mijns inziens beter niet aanbieden maar helaas zijn er zeer veel televisiemerken die ook hun Europese modellen met 60Hz ondersteuning leveren.

helaas zijn er zeer veel televisiemerken die ook hun Europese modellen met 60Hz ondersteuning leveren .

Helaas?? Gelukkig doen ze dat. Films op BRD zijn 60 Hz (30 beelden per seconde). Ook mijn NTSC DVD's hebben die iets hogere frequentie nodig. Mijn DVD speler speelt ze gewoon NTSC af.

Reputatie 4
Badge +1

Dat is idd mooi voor je regio 1 materiaal, maar voor Nederlandse zenders zou het niet nodig zijn. Wellicht voor dingen die je via apps doet, maar dan nog. De auto stand is verkeerd in mijn geval en dat is zonde als je er niet mee bezig bent en je hebt een nieuwe dikke tv. Echt een vervelend effect.

Reputatie 7
Badge +25

Hi @SiR-ROUND. Toevallig zit onderstaande wijziging in de update die de komende dagen wordt uitgerold. Dus hopelijk komt jouw situatie dan niet meer voor, en zal het in de eerste instantie goed gaan.

  • Om de beste kijkervaring te krijgen, worden bij beeldscherminstellingen, keuze Automatisch, de volgende instellingen maximaal actief:
    • 5202, 8001: UHD@50Hz (indien tv dit ondersteunt, anders lagere resolutie)
    • 2260, 2952: 1080p@50Hz (indien tv dit ondersteunt, anders lagere resolutie)
Reputatie 7

Top, dat is mijns inziens een goede aanpassing.

Top, dat is mijns inziens een goede aanpassing.

Voor HD toch beter 1080i (meest gebruikte zenderresolutie), zodat de tv's zelf de upscaling kunnen doen?

Reputatie 7

Top, dat is mijns inziens een goede aanpassing.

Voor HD toch beter 1080i (meest gebruikte zenderresolutie), zodat de tv's zelf de upscaling kunnen doen?

Klopt, maar daarmee is dit nog steeds een goede aanpassing. :wink:

Overigens lijkt het ook dat de 5202 behoorlijk goed is in het upscalen naar UHD.

Wij hebben de 5202 nu dan ook op UHD@50 staan en gebruiken nu ook regelmatig de Netflix app op de TV ontvanger i.p.v. de televisie zelf om 4K titels te kijken.

Reputatie 4
Badge +1

Goed nieuws! Bedankt!

 

Mijn ervaring is ook dat de Arris prima is in upscaling.

Badge

Top, dat is mijns inziens een goede aanpassing.

Voor HD toch beter 1080i (meest gebruikte zenderresolutie), zodat de tv's zelf de upscaling kunnen doen?

Klopt, maar daarmee is dit nog steeds een goede aanpassing. :wink:

Overigens lijkt het ook dat de 5202 behoorlijk goed is in het upscalen naar UHD.

Wij hebben de 5202 nu dan ook op UHD@50 staan en gebruiken nu ook regelmatig de Netflix app op de TV ontvanger i.p.v. de televisie zelf om 4K titels te kijken.

Bij mij draait Netflix alleen vloeiend op uhd 60hz, bij alle andere instellingen hapert het beeld (arris vip 5202)?

 

Reputatie 4
Badge +1

Wat zijn de instellingen op je tv? Motion control etc?

Wat zijn de instellingen op je tv? Motion control etc?

Ja, da's een goeie!. Veel tv's hebben allerlei instellingen voor beeldverbetering, maar die zijn vooral bedoeld voor het gebruik van de tv met de ingebouwde tuner. Voor andere (HDMI-)apparaten zoals de KPN iTV-ontvanger kun je die instellingen beter uitzetten: ze verpesten meestal meer dan dat ze verbeteren.