Beantwoord

Arris VIP2952 en VGA Beamer

• 20 januari 2016
  • 21 reacties
  • 823 keer bekeken

Ik heb een oudere VGA Beamer met alleen VGA, S-Video en Composiet ingangen.
Nu heb ik een König HDMI naar VGA converter (KN-HDMICON26) aangeschaft, om het HDMI signaal van de kpn decoder (Arris VIP2952) te converteren naar VGA en zo op de Beamer aan te sluiten.
Dit werkt in zoverre dat alleen de menu's van de decoder getoond worden, maar geen tv beelden.
Aansluiten op een VGA Monitor levert hetzelfde resultaat op. Ook andere HDMI kabels lossen het probleem niet op.
De menu's worden wel doorgegeven en getoond, maar het feitelijke tv signaal niet.
Iemand ervaring hiermee ? Bvd.
icon

Beste antwoord door PeterG 20 januari 2016, 12:27

S-video is in Europa nooit een 'norm' geweest. Ook niet via scart. Ik heb één apparaat die dat wel heeft, een Sony dvd/sacd speler. Maar die staat inmiddels als reserve in de kast.

Psst. Ik had het in mijn eerdere antwoord ook over scart naar TULP en niet scart naar s-video ;)

En dat verhaal daarna, mijn hemel. Waarom maak je het zo ingewikkeld?

De Arris heeft alleen CVBS OUT via scart. Dat is die gele aansluiting. De beamer heeft dat als ingang. Met RGB hoef je op 480i echt geen beter beeld te verwachten. RGB zou mogelijk zijn via HDMI OUT naar VGA, maar, nogmaals, dat raad ik niet aan.

En nogmaals. De Arris biedt GEEN RGB op de SCART. Enkel CVBS. Gewoon geel naar geel verbinden dus!!

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Zou je voor de zekerheid de Ontvanger op een TV kunnen proberen?

Robin
RobinFlikkema schreef op 20 jan '16 om 09:20uZou je voor de zekerheid de Ontvanger op een TV kunnen proberen?

Robin 
Dag Robin,

De betreffende ontvanger i.c.m. tv via hdmi werkt gewoon zoals het moet.

Ik heb voor de zekerheid ook een andere ontvanger geprobeerd, maar deze geeft precies hetzelfde resultaat, wel menu's maar geen tv beeld.

Groet Marcel.

Reputatie 7
Badge +30
Zou het iets met HDCP zijn? Voor zo ver ik lees ondersteund de converter gewoon HDCP, maar de symptomen lijken heel veel op een HDCP probleem.

Misschien eerst de converter en beamer opstarten en dan pas de Ontvanger?

Of misschien even klooien met de video instellingen van de TV Ontvanger?

Robin
RobinFlikkema schreef op 20 jan '16 om 09:59uZou het iets met HDCP zijn? Voor zo ver ik lees ondersteund de converter gewoon HDCP, maar de symptomen lijken heel veel op een HDCP probleem.

Misschien eerst de converter en beamer opstarten en dan pas de Ontvanger?

Of misschien even klooien met de video instellingen van de TV Ontvanger?

Robin 
Tja, ik heb alle mogelijke combi's geprobeerd qua scherm-instellingen en opstartvolgorde.

Ik zie dat er ook HDMI naar S-video converters zijn. De beamer heeft ook een S-video ingang.

Zie hier: http://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=hdmi%20naar%20s-video

Maar deze ondersteunt geen HDCP, althans dat staat er niet bij.

Zou dit een probleem kunnen zijn i.c.m. de Arris VIP2952 ?

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dat zou best kunnen want ik denk dat je daar nu al tegen aan loopt.

SCART naar VGA misschien? Of zit er ook HDCP op SCART.

Robin
RobinFlikkema schreef op 20 jan '16 om 10:19uHoi,

Dat zou best kunnen want ik denk dat je daar nu al tegen aan loopt.
@PeterG

SCART naar VGA misschien? Of zit er ook HDCP op SCART.

Robin 
In de spec's van de ontvanger staat enkel dat bij scart: SCART [tv]      RGB
Er staat niets over HDCP bij scart.

Bij HDMI staat HDCP wel expliciet vermeld: HDMI met HDCP V1.2

Reputatie 7
Ik heb ooit een (niet HD) beamer gebruikt op een blurayspeler. Die blurayspeler had video out (composiet) dus dat was geen probleem. Redelijke beeldkwaliteit.

Je beamer is 480i. Het heeft m.i. geen zin om van de Arris naar de beamer wat anders dan een scart naar tulp kabel op te zetten. Anders krijg je allerlei omzettingsproblemen die geen betere beeldkwaliteit zullen opleveren.

De scart van de Arris geeft een CVBS (composiet) videosignaal. Ik heb er nog nooit RGB uit gekregen. Er zit wel een Copy Once beveiling op de tv-zenders, maar daar mag de beamer geen last van hebben.

VGA werkt het beste i.c.m. een computer i.v.m. de iets andere beeldfrequentie. Een HDMI naar VGA omzetting kan daardoor jitter in het beeld opleveren. Een computer levert meestal 60 Hz en dat verwacht de beamer daar dan ook. HDMI naar VGA zal echter 50 Hz opleveren.

PeterG schreef op 20 jan '16 om 11:46uIk heb ooit een (niet HD) beamer gebruikt op een blurayspeler. Die blurayspeler had video out (composiet) dus dat was geen probleem. Redelijke beeldkwaliteit.

Je beamer is 480i. Het heeft m.i. geen zin om van de Arris naar de beamer wat anders dan een scart naar tulp kabel op te zetten. Anders krijg je allerlei omzettingsproblemen die geen betere beeldkwaliteit zullen opleveren.

De scart van de Arris geeft een CVBS (composiet) videosignaal. Ik heb er nog nooit RGB uit gekregen. Er zit wel een Copy Once beveiling op de tv-zenders, maar daar mag de beamer geen last van hebben.

VGA werkt het beste i.c.m. een computer i.v.m. de iets andere beeldfrequentie. Een HDMI naar VGA omzetting kan daardoor jitter in het beeld opleveren. Een computer levert meestal 60 Hz en dat verwacht de beamer daar dan ook. HDMI naar VGA zal echter 50 Hz opleveren.

Dag Peter,

Uiteraard heb ik eerst geprobeerd om met een simpele scart->s-video converter de Beamer via de S-video ingang te voeden.

Scart adapter Met input/output schakelaar

Dit werkt echter niet. Ik vermoed dan ook de Arris via de Scart geen S-video signaal aanbied, maar enkel RGB als in de spec's vermeld staan.

Ik zoek nu dus naar een converter die de Scart RGB signalen kan omzetten naar D-Sub van de Beamer, of naar S-Video of desnoods naar component.

Ik zou verwachten dat als de Arris S-video via de scart levert er ook een aparte S-Video uitgang op zou zijn gemaakt...

Reputatie 7
S-video is in Europa nooit een 'norm' geweest. Ook niet via scart. Ik heb één apparaat die dat wel heeft, een Sony dvd/sacd speler. Maar die staat inmiddels als reserve in de kast.

Psst. Ik had het in mijn eerdere antwoord ook over scart naar TULP en niet scart naar s-video ;)

De Arris heeft alleen CVBS OUT via scart. Dat is die gele aansluiting. De beamer heeft dat als ingang. Met RGB hoef je op 480i echt geen beter beeld te verwachten. RGB zou mogelijk zijn via HDMI OUT naar VGA, maar, nogmaals, dat raad ik niet aan.

En nogmaals. De Arris biedt GEEN RGB op de SCART. Enkel CVBS. Gewoon geel naar geel verbinden dus!!

PeterG schreef op 20 jan '16 om 12:27uS-video is in Europa nooit een 'norm' geweest. Ook niet via scart. Ik heb één apparaat die dat wel heeft, een Sony dvd/sacd speler. Maar die staat inmiddels als reserve in de kast.

Psst. Ik had het in mijn eerdere antwoord ook over scart naar TULP en niet scart naar s-video Smiley Knipoog

Ok, volgens mij heb ik dat ook al eens geprobeerd destijds, maar toen nog met een ziggo ontvanger.

Maar dat ga ik dus straks ook proberen met de Arris.

Ik sluit de converter zoals hierboven afgebeeld aan op de scart uitgang van de Arris.

De gele composiet uitgang sluit ik aan op de composit ingang van de beamer.

En stel de converter in als uitgang...

Zodra ik het getest heb zal ik je wat laten weten.

Reputatie 7
Badge +30
Ik ben benieuwd!

Het werkt ! Heb nu de s-video kabel afgekoppeld en alleen de composiet via de scart aangesloten. Voorheen waren ze altijd beide ingestoken.

Zou het kunnen dat als je beide ingangen, dus composiet en s-video tegelijk aansluit, het compisiet signaal wegvalt ?

Hoe dan ook, PeterG bedankt !
Reputatie 7

M_D schreef op 20 jan '16 om 18:18u
Het werkt ! Heb nu de s-video kabel afgekoppeld en alleen de composiet via de scart aangesloten. Voorheen waren ze altijd beide ingestoken.

Zou het kunnen dat als je beide ingangen, dus composiet en s-video tegelijk aansluit, het compisiet signaal wegvalt ?

Hoe dan ook, PeterG bedankt !

Jep, dat klopt. De beamer "kijkt" naar waar pluggen ingestoken zijn (er hoeft niet eens signaal op te staan!). S-video heeft dan voorrang op de composiet. VGA heeft dan wsl ook weer voorrang op s-video en dus ook op composiet (CVBS). Altijd dus maar één aansluiting tegelijk een stekker insteken dus. Dit heb ik al met een beamer van een vriend uitgetest, maar ging er niet van uit dat je de s-video kabel erin liet zitten ;)

Fijn dat het nu werkt! Veel kijkplezier al is het met deze beamer natuurlijk géén HD...

Ik heb ook een soortgelijk probleem. Heb een video2pc set gekocht zodat ik videobanden kan overzetten op mn pc. Er zit een apparaatje bijgeleverd met 4 ingangen, een witte, gele, rode en S-video. In mijn video echter zit alleen een witte uitgang en een rode en een scart. Ik krijg dus alleen geluid te horen en heb het ook al met een klonekabel geprobeerd die ik dan in mijn scartuitgang doe en de s-video stekker in het apparaatje maar nog steeds geen beeld. iemand een idee hoe ik dit kan oplossen.

mvg,

annelis

Reputatie 7
Badge +30
SCART > RCA - adapter gebruiken?
RobinFlikkema schreef op 10 feb '16 om 17:24uSCART > RCA - adapter gebruiken? ook al geprpbeerd maar geen beeld. Wel geluid

Reputatie 7
Even zo'n kabeltje kopen. Klaar is ke... eh, Annelis. Scart plug in de video (schakelaartje daarop op 'out'). Geel (beeld) en rood en wit (geluid) in de video2pc kaart.

PeterG schreef op 10 feb '16 om 18:58u@annelis Even zo'n kabeltje kopen. Klaar is ke... eh, Annelis. Scart plug in de video (schakelaartje daarop op 'out'). Geel (beeld) en rood en wit (geluid) in de video2pc kaart.

Bedankt, ik ga het zo proberen. Heb zo'n kabeltje besteld dus ben benieuwd.

gr. Annelis

annelis schreef op 11 feb '16 om 08:28uPeterG schreef op 10 feb '16 om 18:58u@annelis Even zo'n kabeltje kopen. Klaar is ke... eh, Annelis. Scart plug in de video (schakelaartje daarop op 'out'). Geel (beeld) en rood en wit (geluid) in de video2pc kaart.

Bedankt, ik ga het zo proberen. Heb zo'n kabeltje besteld dus ben benieuwd.

gr. Annelis

Nog steeds geen beeld te zien. Nog een andere tip??

Reputatie 7
Nee, niet echt. Aangezien je dit meldt:

annelis schreef op 10 feb '16 om 17:04u

Ik heb ook een soortgelijk probleem. Heb een video2pc set gekocht zodat ik videobanden kan overzetten op mn pc. Er zit een apparaatje bijgeleverd met 4 ingangen, een witte, gele, rode en S-video.

Dus die witte en rode (voor het geluid) en die gele (beeld) v.a. de scartkabel zou echt moeten werken. Staat het schakelaartje op de scartplug van die kabel op OUT? En zit ie in de goede scart aansl. van de video? Vaak, als ze er 2 hebben, is er maar één ook uitgang.

Wat verder nog zou kunnen is dat de instellingen voor dat apparaatje op S-video staat en niet op Composiet (die gele). Dan werkt het natuurlijk ook niet.

Reputatie 7
Badge +30
Plaats anders een screenshot van de instellingen die je hebt in de software

Reageer