Vraag

Arris vip5202: Eigen router. Geen actieve zender niet na update.

  • 4 December 2020
  • 52 reacties
  • 1882 keer bekeken

Hallo,

Wat moet ik instellen om updates te doen van de Arris via eigen modem/router?
Stappen:

Na het aansluiten waren de zenders beschikbaar en te zien.
Update uitgesteld.
Update niet meer uit te stellen na stand-by/weer aan.

Nu geen beeld (zwart) en een blauwe balk onderin.
Enige knop op afstandsbediening die reageert is de stand-by knop.
Reset van Arris (power+knop)

Ik heb iets gelezen op het forum over DNS servers.
VPN uitgezet.
DNS ingesteld op OpenDNS. Domeinnamen zijn te pingen.

Hoe ik het heb begrepen is dat de TV box deel uitmaakt van een private network want de network interface van de TV box heeft een private IP address. Welke rol speelt DNS dan?

(Oops typo in titel)

============
Internet werkt (vlan 6). IPTV zit op vlan 4 met kabel aan de router. 
Modem Draytek 165 (bridged) / Router: OpenWRT 19.07.4


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

52 reacties

Badge +12

Ik heb zelf geen eigen router (maar een Fritz!Box). Eerder ging bij mij een update ook niet goed doordat ik OpenDNS gebruikte. Stel hem even in op de standaard DNS van KPN en probeer het nog eens. Wel eerst even een powercycle.

Dank @SledgehammerNL Als DNS heb ik ingesteld:

195.121.1.34
195.121.1.66

Na reset TV box en reboot router: Zelfde resultaat (behalve kort een melding van de TV box ‘Geen verbinding met router’ tijdens reboot router)

Enige suggestie voor igmpproxy.conf? Ik weet niet zeker of dat correct is. De TV box is direct verbonden met vlan 4 van de router. TV box heeft een IP adres.

Badge +12

Wat betreft vlan etc ben ik een echte noob. Ik verwacht dat @wjb wel een antwoord weet. Wacht even totdat hij reageert.

Reputatie 7

Aan de LAN zijde van de router worden normaliter geen vlans gebruikt. De TV ontvangers moeten niet op vlan 4 aangesloten worden maar gewoon op hetzelfde (v)lan als alle andere apparatuur.

Kan je hier eens een screenshot plaatsen van de IGMP proxy server?

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb zelf geen eigen router (maar een Fritz!Box). Eerder ging bij mij een update ook niet goed doordat ik OpenDNS gebruikte. Stel hem even in op de standaard DNS van KPN en probeer het nog eens. Wel eerst even een powercycle.

Fritzbox valt wel onder categorie eigen router trouwens ook al zou je hem huren ik had hem zelf gekocht dus ik heb hem ook dus eigen router.

 

ik heb op zolder ook een tv kastje hangen en werkt prima switch op zolder wel igmp snooping aan gezet anders werkte het niet en idd wel eigen dns servers van Kpn gebruikt anders werkt tv ook niet

Reputatie 7

Fritzbox valt wel onder categorie eigen router trouwens ook al zou je hem huren ik had hem zelf gekocht dus ik heb hem ook dus eigen router.

Let op, als je vergeet om TR-069 uit te zetten op de FRITZ!Box dan "kaapt" KPN de FRITZ!Box en zal, net als bij de Experia Box op afstand wijzigingen kunnen doorvoeren in de configuratie en in jouw thuisnetwerk kunnen "kijken".

 

ik heb op zolder ook een tv kastje hangen en werkt prima switch op zolder wel igmp snooping aan gezet anders werkte het niet en idd wel eigen dns servers van Kpn gebruikt anders werkt tv ook niet

Een TV ontvanger kan best op een switch zonder IGMP snooping aangesloten worden. Het enige wat er dan gebeurt is dat het TV signaal naar alle aangesloten apparaten doorgestuurd wordt. Als daar echter een apparaat tussen zit die waarvan de netwerkaansluiting een snelheid heeft van 10Mbps dan zal je haperingen gaan krijgen. Zolang dat niet het geval is, is er niets aan de hand. Zo gebruik ik in onze slaapkamer een zeer oude 100Mbps van 3Com waar de TV ontvanger en de televisie zelf op aangesloten zijn. Dat is geen probleem.

 

Zie ook "De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping".

 

Reputatie 7
Badge +8

@wjb jij raad wel iedereen in andere topics aan juist met IGMP snooping waarom zeg je nu dan kan ook wel zonder mits je geen oudere apparatuur aansluit wat 10 mbit heeft.

Reputatie 7

Zeer zeker raad ik het gebruik van switches met IGMP snooping aan en dat zal ik ook blijven doen maar dat is wat anders dan zeggen dat het niet zal werken zonder IGMP snooping.

Let overigens op, ik spreek ook nergens over oudere apparatuur wat 10Mbps betreft. Weet dat veel computers (ook moderne) de snelheid van hun netwerkkaart terugzetten naar 10Mbps zodra ze standby of uit gezet worden. Het zijn juist de computers die uit staan die dan voor die haperingen zorgen.

Badge +12

Zeer zeker raad ik het gebruik van switches met IGMP snooping aan en dat zal ik ook blijven doen maar dat is wat anders dan zeggen dat het niet zal werken zonder IGMP snooping.

Klopt. Ik heb hier ook nog een ‘oude’ unmanaged Netgear GS605v4 in mijn netwerk zitten. Wel gigabit maar geen IGMP-snooping. Nu is er geen itv-ontvanger op aangesloten maar in het verleden draaide dat ook. 

@wjb Zonder vlan4 geen internet.
Ik heb deze link gebruikt https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm
 

igmpproxy.conf:

quickleave

phyint pppoe-wan upstream ratelimit 0 threshold 1
        altnet 192.168.1.0/24

phyint br-lan downstream ratelimit 0 threshold 1

 

TV box zit niet op br-lan poort. Deze zit op vlan4 rechtstreeks aan de router via kabel.
Zoals ik het begrepen heb is igmp snooping niet per se noodzakelijk. Klopt dat?
Hierboven staat wel kpn dns gebruiken. Op de site van KPN staat dns niet gebruiken.

Waarom heeft de TV box internet toegang nodig (of niet)? IPTV is toch private network?

Reputatie 7

Zonder vlan4 geen internet.

Internet loopt niet over vlan 4 maar over de pppoe verbinding op vlan 6.

Begin nu eens door aan de LAN zijde helemaal geen vlans te gebruiken.

 

De IGMP proxy server moet upstream niet naar de pppoe verbinding wijzen, maar naar vlan 4 op de WAN poort.

In het onderstaande screenshot zie je een voorbeeld van de IGMP proxy server op een EdgeRouter waarbij eth0.4 vlan 4 op de WAN poort is en eth1 de LAN poort (zonder vlan).

 

Upstream moet je het alt-subnet gewoon op 0.0.0.0/0 laten staan. 

Downstream kan je dat ook doen maar daar mag je ook het subnet van jouw LAN invullen.

 

Waarom heeft de TV box internet toegang nodig (of niet)? IPTV is toch private network?

De TV ontvanger haalt alleen de TV streams op via vlan 4, de rest (zoals de apps) loopt gewoon over Internet (vlan 6).

Poort waar de tv box op zit ‘tagged’ geeft fout 843 (geen ip),
bij ‘untagged’ start de tv box op maar blijft het beeld zwart (met blauwe balk onderin) en ‘Geen actieve zender in lijst’

Reputatie 7

Gebruik GEEN vlans aan de LAN zijde van jouw router en plaats je aangepaste IGMP proxy server instellingen hier nog eens.

@wjb Hoe doe ik dat dan met verschillende subnetten per poort (guest 172.16.xx/lan 192.x.x.x/tvbox 224.3.2.6 denk ik)
TV box krijgt  nu ip adres via vlan4 neem ik aan. Welk ip adres zou ik de tv box moeten geven en hoe? Op de tvbox kan ik niets instellen.

Reputatie 7

Jouw TV ontvanger moet gewoon in hetzelfde (v)lan hangen als jouw andere computer apparatuur en moet absoluut NIET gebridged worden op vlan 4.

Jouw TV ontvanger krijgt dus GEEN IP adres via vlan 4 maar gewoon van de DHCP server van jouw router, net als jouw computer, telefoon en tablet. Het is de IGMP proxy server die er voor moet zorgen dat de TV streams via vlan 4 opgehaald worden. Geen enkel ander onderdeel van jouw thuis netwerk communiceert via vlan 4.

 

Plaats daarom alsjeblieft jouw aangepaste IGMP proxy instellingen nog eens op het forum.

Dan gebruik ik waarschijnlijk een configuratie (scheiding tussen internet/dmz/lan) die niet samengaat met iptv van KPN. Jammer.

Ik zal er verder naar gaan zoeken. Hoop dat het ooit nog gaat lukken…
Dan eerst maar de tv box update doen via de Experiabox en dan kijken of het lukt. Voor de update had ik nl. wel zenders.

Bedankt voor de hulp in ieder geval.

Reputatie 7

Waarom plaats je jouw aangepaste IGMP proxy server configuratie niet want daar zit het probleem immers in.

Daarnaast zou ik graag willen weten of rfc3442-classless-static-routes actief zijn op jouw router en zou ik graag de routing tabel willen zien.

igmpproxy.conf wordt overschreven in OpenWRT 19.07.4. Die staat hierboven. Kan een bug zijn in OpenWRT.
Static routes gebruik ik niet als dat hetzelfde is.

De link op KPN site heb ik gevolgd. Die stappen werken behalve de update van de tvbox.
Er zijn te veel zaken onduidelijk voor mij. Wat ik voral niet begrijp is waarom ik wel zenders kon kijken na de eerste keer opstarten en niet meer nadat de tvbox een update afdwong (niet meer uit te stellen na stand-by en weer aan).
Ik zou denken dat de configuratie goed is voor de streams. Want hoe heb ik anders kunnen kijken?
‘Alleen’ de updates gaan fout.

De igmpproxy config file is:

config igmpproxy
        option quickleave 1
#       option verbose [0-3](none, minimal[default], more, maximum)

config phyint
        option network wan
        option zone wan
        option direction upstream
        list altnet 192.168.1.0/24

config phyint
        option network lan
        option zone lan
        option direction downstream

 

Reputatie 7

Static routes gebruik ik niet als dat hetzelfde is.

Nee, dat is niet hetzelfde als rfc3442-classless-static-routes.

 

Wat ik voral niet begrijp is waarom ik wel zenders kon kijken na de eerste keer opstarten en niet meer nadat de tvbox een update afdwong (niet meer uit te stellen na stand-by en weer aan).
Ik zou denken dat de configuratie goed is voor de streams. Want hoe heb ik anders kunnen kijken?

Heeft de TV ontvanger een IP adres beginnend met 10. of met 192.168.?

Reputatie 7

De igmpproxy config file is:

config igmpproxy
        option quickleave 1
#       option verbose [0-3](none, minimal[default], more, maximum)

config phyint
        option network wan
        option zone wan
        option direction upstream
        list altnet 192.168.1.0/240.0.0.0/0

config phyint
        option network lan
        option zone lan
        option direction downstream

 

Mijn router port (DHCP client)
IPv4: 10.223.157.165/22
Zet ik deze interface op 'unmanaged' dan maakt het niets uit.

TVBox: 224.2.3.2.6 denk ik als ik de output van 'tcpdump -i eth0.4' zie.
Het beeld is zwart dus ik kan niet geen instellingen zien.

igmpproxy config gewijzigd en igmpproxy en tvbox herstart.

Reputatie 7

Het beeld is zwart dus ik kan niet geen instellingen zien.

Gewoon op menu drukken, als het goed is dan is het menu wel zichtbaar.

Kijk bij de systeem informatie wat het IP adres van de TV ontvanger is.

Na de (poging tot) update reageert alleen de stand-by knop.

Reputatie 7

Is rfc3442-classless-static-routes actief op jouw router?

Is er een route naar 213.75.112.0/21 die via vlan 4 loopt?

Gebruik je aan de LAN zijde (voor nu) geen vlans?