Beantwoord

Atmosferische storing?

  • 2 June 2020
  • 23 reacties
  • 1008 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Na lange tijd storingvrij, weer regelmatig beeld- en geluid- onderbrekingen. Het begint met een grijze flits en stotterend beeld…en geluid... Dat herhaalt en intensiveert zich…, totdat het beeld geheel grijs wordt en wegvalt. Na het uitzetten van de I-TV  ontvanger gaat de storing gewoon door op de Tv, dus die moet ook uit. 

Zo ongeveer alles is al een keer vervangen aan de installatie: dus modem, ITV-kastje zijn jaar terug door KPN vervangen, zelf heb ik een half jaar terug de twee switches vervangen. Ook toen last.. 

In mijn directe omgeving geen storingsbronnen… wel klaagde een buurman die op 50 meter afstand woont een keer over het zelfde probleem...

Opnieuw opstarten van de modem en / of I-TV kastje niets helpt.  Na een uur of zo zet ik mijn installatie weer aan en kijk ik weer ongestoord…

 

Wie weet raad?

icon

Beste antwoord door Lisa 27 June 2020, 14:04

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Tv ook al een keer vervangen? 

Het gaat hier over bekabelde apparatuur, itv, dan kan er van atmosferische storing geen sprake zijn.

. . de twee switches vervangen.

Bedoel je “draadloos” via het elektriciteits net ? Die dingen zijn bij voorbaat verdacht.

In mijn directe omgeving geen storingsbronnen…

Dat is niet zo eenvoudig te stellen, alle “moderne” spullen veroorzaken storing op het net.

 

 

Reputatie 1
Badge

Storing op beide Tv,s... van verschillend merk. Beide Tv,s bedraad aangesloten.

Reputatie 7
Badge +24

Gebruikt u deze?

Probeer dan eens bij wijze van test een rechtstreekse kabel van Experiabox naar tv ontvanger. 

Ik begrijp er niets meer van.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @GDe! Ik zie dat er nog niemand van ons heeft gereageerd. Is het probleem inmiddels verholpen of kunnen we nog iets voor je betekenen? Laat het maar weten. Ik zoek graag samen naar een oplossing! 

Reputatie 1
Badge

Storing komt en gaat op onregelmatige tijden....Nu nergens last van. Wel regelmatig hele korte Internetonderbrekingen...Ik zal van de storing eens een filmpje maken als het weer zover is. 

Reputatie 7
Badge +17

@GDe Dat is gek en absoluut niet de bedoeling hoor! Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan kijk ik even mee of ik iets kan vinden. 
Ik hoor graag van je. 

Reputatie 1
Badge

Mijn profiel heb ik daarnet bijgewerkt. De TV's zijn bedraad aangesloten. In het bedrade huisnetwerk(je) bevinden zich 2 (nieuwe) Netgear switches… 

Reputatie 1
Badge

Zo ziet zo'n storing er uit… 22 juni 8:28 … Storing duurde een paar minuten, nu alles weer ‘normaal’…

https://photos.app.goo.gl/EKsoe6bevqeLtqh2A

Zo ziet zo'n storing er uit… 22 juni 8:28 … Storing duurde een paar minuten, nu alles weer ‘normaal’…

https://photos.app.goo.gl/EKsoe6bevqeLtqh2A

Dit lijkt op het niveau van ethernet-IP in het netwerktransport. Waarschijnlijk valt maar 1 datapaket weg of de payload raakt al ergens in de KPN infra corrupt, maar de ethernet-IP omkapseling is nog wel correct (dus CRC wel correct).

Ik denk dat dit alleen bij live televisie is en dat er een hardware probleem op 1 van de laaste knooppunten naar jouw toe is, daar de buurman het ook ziet. Kan een falende geheugenchip o.i.d. zijn in straatkast of iets verderop. Kan ook systeemontwerp zelf zijn, dus ingecalculeerd risico als load/bealsting in zeldzame gevallen even over de top piekt.

Als je met iets geheel anders aan video of televisieinhoud afspeelt (Youtube, Netflix, of KPN cloudopname iTV terugkijken), zal het effect er niet zijn. Want dan worden op hoger niveau, zoals TCP,  correcties/hertransmissies gedaan.

Het lijkt dus iets voor KPN NetwerkNL of KPN operator/WBA om in de infrastructuur te gaan monitoren.

Hebt je DSL ? En welk modem?

Reputatie 1
Badge

Het modem is recent: een KPN experiabox V10

 

Het modem is recent: een KPN experiabox V10

En glasvezel of DSL?

Reputatie 1
Badge

DSL

Reputatie 7
Badge +17

@GDe  Ik kan op dit moment geen verbrekingen vinden, dus het probleem lijkt zich te bevinden in het klantdomein. Het probleem doet zich alleen voor op de tv's? Hiermee bedoel ik, het internet (wifi) blijft gewoon functioneren? 
Heb je al eens HDMI- poorten onderling verwisseld? 
Wat ik nog niet begrijp is of de tv's direct zijn aangesloten op de Experiabox of niet? 
Mocht er een switch/router/oid tussen zitten, zou je deze er eens tussenuit willen halen? Direct een kabel van de ontvanger naar de V10. 
Ik ben benieuwd of dat het oplost. 

 

Reputatie 1
Badge

Tja.. we circelen een beetje rond .. KPN monteur  heeft jaar terug niets bijzonders kunnen vinden in het klantdomein. Hij adviseerde mij de oude switches te vervangen. Dat heb ik een halfjaar terug gedaan. Dus toen was alle klantspecifieke apparatuur een keer vervangen, zonder dat het probleem (bleek later) werd opgelost. 

Na lange tijd storingvrij, weer regelmatig beeld- en geluid- onderbrekingen. Het begint met een grijze flits en stotterend beeld…en geluid... Dat herhaalt en intensiveert zich…, totdat het beeld geheel grijs wordt en wegvalt. Na het uitzetten van de I-TV  ontvanger gaat de storing gewoon door op de Tv, dus die moet ook uit.

 

Bedoel je, dat als je de ontvander uitzet en dan weer aanzet, de TV nog steeds in een soort foute toestand is blijven hangen?

In mijn directe omgeving geen storingsbronnen… wel klaagde een buurman die op 50 meter afstand woont een keer over het zelfde probleem…

Dit zou nog kunnen duiden op sterke 230V verstoring in de buurt, maar dan zou je denk ik wel problemen hebben met meerdere apparaten

 

Opnieuw opstarten van de modem en / of I-TV kastje niets helpt.  Na een uur of zo zet ik mijn installatie weer aan en kijk ik weer ongestoord…

 

Je zou op moment van die beeldstoring eens op de DSL Status pagina in de ExperiaBox kunnen kijken. Daar zouden dan b.v. extreem veel CRC errors te zien moeten zijn. Je kan sowieso die pagina wel in de gaten houden, misschien valt de DSL verbinding wel veel vaker weg zonder dat je er erg in hebt. 

 

Reputatie 1
Badge

Hartelijk dank voor je antwoord... Vanmorgen wéér korte storing, bij kijken van opname zelfs bij stilstaand beeld. Storing gaat soms ook door nadat ik ITV heb uitgezet. Regelmatig valt ook Internet heel kort uit. Geïnstalleerd KPN tooltje meldt dan die verstoring... 

Ik ga met je antwoord nog eens verder zoeken...

Hoewel de v10 doorgaans op dit forum als KPN’s beste modem wordt gezien, kan ook een v10 ‘in de war’ raken als er een hardware probleem in de wijkkast of straatkast zou zijn. Als je een v10a zou hebben, daar is meer mee aan de hand.

Het is mij niet duidelijk wat ‘KPN tooltje’ inhoud. Internet gaat over een ander logisch kanaal op de DSL lijn als de TV verbinding. Wel wijst dit op waarschijnlijk dus onderliggend uitval van de DSL lijn en mijn vermoeden is dat de oorzaak ervan in de wijcentrale/staatkast zit. Die industriele hardware kan ook falen, maar hebben vaak allerhande methodes om vrijwel geruisloos delen even te resetten enz. Dat KPN/Lisa momenteel niks ziet (voor hoelang terug in de tijd?) doet er niet zo veel toe, men zal over 3 maanden ofzo zaken moeten beschouwen.

Reputatie 7
Badge +17

Storing gaat soms ook door nadat ik ITV heb uitgezet. 

 

Dit begrijp ik niet helemaal. Bedoel je dat de storing blijft doorgaan als je bijvoorbeeld Netflix kijkt via de ontvanger of bedoel je dat de storing doorgaat nadat je de ontvanger uitgezet hebt? Ik meet wegvallende/haperende verbindingen over het tijdsbestek van één week ongeveer. 

Vanuit mijn kant kan ik momenteel geen verstoringen vinden. Afgelopen week zijn er geen verbrekingen te zien in de verbinding. 
Ik kan helaas niet inzien wat er een half jaar geleden is aangepast, verwijderd of toegevoegd @GDe.  Als ik op de gok een monteur inplan en de monteur komt er op locatie achter dat het aan de DVS, switch, splitter of een simpele kabelbreuk ligt, dan zadel ik jou op met monteurs en materiaalkosten. Dit willen we natuurlijk voorkomen. Daarom is het voor mij van belang dat ik eerst alles, maar dan ook alles, uit sluit voordat er daadwerkelijk een monteur langs komt. 

 

Ik ben benieuwd naar de analyse die je, op advies van tmoesel,  gaat uitvoeren. Laat je weten wat de resultaten zijn? 

 

 

Reputatie 1
Badge

Ga op onderzoek uit  :grinning:

Reputatie 1
Badge

Vermoedelijk werd de storing veroorzaakt door een 'stervende zwaan' een storende afstandsbediening waarmee je lampen aan & uitzet en dimt... Dat laatste... Je dimt net geen 100% en dan stoort de lamp of afstandsbediening... 

Goed dat je het hebt gevondenen het hier meldt.

Zo zie je maar weer dat . . . .

Reageer