auto-standby AV receiver werkt niet door tv-ontvanger KPN

  • 20 March 2019
  • 11 reacties
  • 320 keer bekeken

Reputatie 1
Jammer om zo een oude forumpost op te moeten halen maar de vraag is denk ik steeds meer relevant. Iedereen die met een AV receiver werkt zal herkennen dat de auto-standby niet meer werkt omdat hij signaal blijft ontvangen. Evenzo is omgedraaid de functie om de receiver automatisch aan te laten springen bij binnenkomend signaal op de HDMI poort, ook waardeloos nu - er staat immers altijd signaal op waardoor de receiver het verschil niet kan onderscheiden. Enige oplossing zou zijn om de KPN decoder in geheel van de stroom te halen, maar dat is niet met de afstandsbediening te doen en zorgt bovendien voor een veel te lange opstarttijd.

Ergo, een (geavanceerde) optie om de 'screensaver' uit te kunnen zetten zou zeer wenselijk zijn. Wat is de geëigende route om zo'n verzoek in te dienen?

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Ha @Ladegro, welkom! Het klopt wat je zegt! Ik zal het verzoek bij de betreffende afdeling neerleggen, zodat zij het mee kunnen nemen. Ik kan je niet zeggen of ze er iets mee gaan doen, maar dan hebben we in ieder geval jouw wens kenbaar gemaakt!
Reputatie 5
Fijn dat het weer bij de betreffende afdeling neergelegd wordt. Helaas zal het wel weer er op uitdraaien dat het geen prio heeft of wat dan ook. Zie ook de discussie in een ver verleden over groen KPN en het stand-bye verbruik. Dooooodse stilte hierover.
De (vrij nieuwe) 4k-ontvanger heeft die optie heel even gehad, voordat een firmware-update 'm de nek omdraaide. Dat doet vermoeden dat ook andere ontvangers die optie in principe wel hebben, maar verborgen.
Er is KPN blijkbaar nog steeds alles aan gelegen om de boodschap over het indrukkken van de iTV-toets om de ontvanger te starten, altijd te laten zien als de ontvanger "uit" staat. Ik denk echter dat je dat welliswaar standaard zou kunnen instellen maar dat de gebruiker wel de mogelijkheid krijgt om de ontvanger in een deep sleep status te zetten. Er zijn al veel vaker (iig. op dit forum) verzoeken op dat gebied gedaan, maar daar is "de betreffende afdeling" blijkbaar niet gevoelig voor.
Per slot van rekening is het ook mogelijk om de resolutie (standaard nog steeds de inmiddels 8erhaalde 1080*720) aan te passen en daar kun je - als je dat niet goed doet - veel meer problemen mee krijgen.
Reputatie 1
De reactie van Henk2304 doet vermoeden dat de functionaliteit in de software bestaat en het dus relatief eenvoudig toegevoegd zou moeten kunnen worden. Ik zie het inderdaad als een geavanceerde gebruikersoptie om dat aan te passen, desnoods voor eigen risico (maar er is niet echt een risico toch?). Zou mooi zijn om een vorm van terugkoppeling te ontvangen over de mogelijkheden...
Fijn dat het weer bij de betreffende afdeling neergelegd wordt. Helaas zal het wel weer er op uitdraaien dat het geen prio heeft of wat dan ook.
Nee, ik denk niet dat het iets met prio te maken heeft, maar dat het bij KPN, zoals ik hierboven al aangaf, veel principiëler ligt.
Reputatie 7
Badge +30
Als jullie het goed vinden, ga ik niet mee speculeren over wat de reden kan zijn dat dit niet gebeurt 😉. Wel heb ik het voorstel zojuist doorgestuurd naar de betreffende afdeling, dus hopelijk wordt het in de toekomst opgepakt!

Ook ik liep vandaag tegen dit probleem aan. Automatische HDMI switch gekocht, maar het automatisch schakelen werkt niet omdat de KPN tv ontvanger in standby modus videosignaal blijft sturen. (“Druk op (power) om de tv ontvanger aan te zetten”)

Ik kom verschillende threads hierover tegen op de KPN forums van jaren terug, dit een van de recentste. 
Erg jammer om te zien dat er in al die tijd nooit wat aan gedaan is door KPN. 

Is er inmiddels al meer nieuws over of er hier al een fix voor onderweg is?

De 5202 en (sinds kort ook ) de 2260 beschikken over een slaapstand. De ontvanger gaat daarbij bijna helemaal uit, ook op de HDMI poort staat dan geen signaal meer. Nadeel hiervan is dat het opstarten veel langer duurt, omdat telkens (een deel van) de software opnieuw geladen moet worden.

Ooit had ook de 8001 die optie, maar of die daar nog terugkomt is allerminst zeker, evenmin als de beschikbaarheid voor de 2952. 

De 5202 en (sinds kort ook ) de 2260 beschikken over een slaapstand. De ontvanger gaat daarbij bijna helemaal uit, ook op de HDMI poort staat dan geen signaal meer. Nadeel hiervan is dat het opstarten veel langer duurt, omdat telkens (een deel van) de software opnieuw geladen moet worden.

Ooit had ook de 8001 die optie, maar of die daar nog terugkomt is allerminst zeker, evenmin als de beschikbaarheid voor de 2952. 

Had inderdaad de optie voor de slaapstand gevonden. Helaas staat de tijd hier voor vast op 15 minuten, en duurt het opstarten inderdaad ook erg lang. Hoewel ik me kan voorstellen dat het kwa stroomverbruik wat kan schelen, is het dus geen oplossing voor het probleem.

De tv ontvanger zou in standby gewoon geen videosignaal uit moeten sturen, of hier zou in ieder geval een optie voor moeten zijn om dit uit te schakelen. Op deze manier is het onmogelijk voor andere apparatuur om te detecteren wanneer de receiver in of uit wordt geschakeld.

Ha @Ladegro, welkom! Het klopt wat je zegt! Ik zal het verzoek bij de betreffende afdeling neerleggen, zodat zij het mee kunnen nemen. Ik kan je niet zeggen of ze er iets mee gaan doen, maar dan hebben we in ieder geval jouw wens kenbaar gemaakt!


hoezo niet, voor mij echt de reden, wat een onzin

 

Als jullie het goed vinden, ga ik niet mee speculeren over wat de reden kan zijn dat dit niet gebeurt 😉. Wel heb ik het voorstel zojuist doorgestuurd naar de betreffende afdeling, dus hopelijk wordt het in de toekomst opgepakt!


good job!