Beantwoord

beeld bevriest na 6 minuten

• 13 april 2015
  • 4 reacties
  • 1584 keer bekeken

Goede dag,

Sinds de upgrade (V1.01.00T09.7) van mijn Experia box v9, komt er om de 6 minuten een blauw scherm, met de mededeling om over te schakelen naar een ander kanaal en weer terug.

Tot afgelopen zaterdag (11 april 2015) kon ik met een factory reset terug naar een oudere versie (V1.01.00T09.4v2).

Maar sinds vandaag (13-april-2015) lukt dat niet meer. Met als gevolg dat als ik normaal TV wil kijken, ik mijn 2 routers die als switch zijn geschakeld, moet uitschakelen.

Met de oude software werkt het wel, maar met de nieuwe versie niet meer.

KPN ziet dit pas als probleem als er meer dan 5 klachten komen over ditzelfde probleem.

Dus mocht u dit probleem ook hebben geef dit dan aub door aan KPN.

U kunt zien of u een nieuwe versie heeft door in te loggen op de experia box en bij het status overzicht staat het versie nummer.

Met deze versie is KPN-FON mogelijk geworden op de v9 , maar ook krijgen de SetTopBox'n een lokaal IP-adres (192.168.*.*).

Over 2 dagen krijg ik een nieuw modem, geen idee welk type en of dit het probleem oplost.

Uit allerlei testen is er verder geen probleem gevonden in het modem of de verbinding.

https://

icon

Beste antwoord door udenix 14 april 2015, 13:19

Dank je wel, voor je antwoord.

Ik zal kijken of de optie erin staat.

Ik gebruik niet de WAN poort van de routers, maar heb 1 van de LAN poorten in gebruik.

Met de oude firmware werkte het wel, met de nieuwe niet.

Als het antwoord zou zijn geweest, dat de problemen ontstaan door de nieuwe manier van versturen van het TV signaal is. Dan was dat duidelijk geweest en weet ik wat ik kan doen om de problemen te voorkomen.  Maar zolang dat niet duidelijk is, is het volgens mij een "bug" die in ieder geval kenbaar gemaakt moet worden.

Nogmaals bedankt voor je reactie, ik zal op zoek gaan naar een goede switch en wifi access points.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Als die andere eigen routers de optie uPnP IGD hebben, zet die dan uit.

Zijn die eigen routers wel op de "officiële" wijze gekoppeld, d.w.z. met de WAN poort gekoppeld aan een LAN poort van de Experia Box?

Als je een tweede router via een LAN poort koppelt aan de bovenliggende router, dan is dat vroeg of laat altijd vragen om moeilijkheden, in zo'n geval moet je dan een normale switch of wifi accesspoint met ingebouwde switch gebruiken, geen router.

Met de firmware update is de distributie van TV streams sterk gewijzigd.

Deze is van bridged-mode (TV ontvangers hadden IP adres in de 10.x.x.x reeks) naar routed-mode gegaan waarbij het IP adres van de TV ontvangers ook in de 192.168.2.x reeks is komen te liggen.

Routed-mode is de toekomst en het vervangen van de router is uitstel van executie (voor het geval dat je een V8 zou krijgen).

Dank je wel, voor je antwoord.

Ik zal kijken of de optie erin staat.

Ik gebruik niet de WAN poort van de routers, maar heb 1 van de LAN poorten in gebruik.

Met de oude firmware werkte het wel, met de nieuwe niet.

Als het antwoord zou zijn geweest, dat de problemen ontstaan door de nieuwe manier van versturen van het TV signaal is. Dan was dat duidelijk geweest en weet ik wat ik kan doen om de problemen te voorkomen.  Maar zolang dat niet duidelijk is, is het volgens mij een "bug" die in ieder geval kenbaar gemaakt moet worden.

Nogmaals bedankt voor je reactie, ik zal op zoek gaan naar een goede switch en wifi access points.

Reputatie 7
Het betreft hier geen bug.

De oorzaak zit in het feit dat er een tweede router met een LAN poort aangesloten is op het netwerk van de Experia Box.

Wat vele mensen niet weten is dat een router toch echt meer functionaliteit bevat dan een switch of een wifi accesspoint, die actief blijft ongeacht de methode van aansluiten van zo'n router.

Zo zal in dit geval de eigen router hoogstwaarschijnlijk "querier" worden en daarmee de IGMP overnemen van de Experia Box.

Dit betekent dat een TV ontvanger denkt bij de eigen router te moeten zijn voor de ontvangst van de TV stream.

Voila, het beeld staat stil.

Daar had je voorheen inderdaad geen last van, immers TV zat op een apart subnet (10.x.x.x) en nu op hetzelfde subnet (192.168.2.x).

Het probleem zit echter niet in de firmware van de Experia Box, maar in het feit dat een tweede router niet op de "officiële" manier is aangesloten.

Dit was precies de informatie die ik nodig had.

Gisteren KPN glasvezel gekregen met de Experiabox v9. Router(TP-Link N750) via LAN poort aangesloten op experiabox (gebruik ik als access point). En inderdaad om de 6 minuten vastlopende iptv.

Het probleem bij mij opgelost door in de router de setting "IGMP proxy" op disabled te zetten. Daarna geen problemen meer met iptv!

Reageer