Beantwoord

Beeld en geluid-kwaliteit Wifi t.o.v. glasvezel.

  • 16 January 2019
  • 10 reacties
  • 327 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb afgelopen november een Samsung Qled 4K TV gekocht. Via de z.g. smarthub kan ik vanaf de tv apps opstarten zoals bijvoorbeeld Netflix en Youtube. Nu heb ik ook een abonnement genomen op NLZiet. Deze betaalde app (abonnement) maakt het mogelijk om NPO en RTL zenders te bekijken (ook vooruit en terugkijken) ZONDER die vreselijke reclameblokken (die steeds langer lijken te duren). Dan komt nu eindelijk mijn vraag:
Het signaal van deze apps wordt via de Wifi (experiabox KPN) vanuit de meterkast naar de TV gezonden.
Dat gaat helemaal geweldig. Maar is de beeld- en geluidkwaliteit net zo goed als de bekabelde glasvezelverbinding die via de (4K) tv ontvanger van de kpn op mijn tv is aangesloten?
Het gaat in dit geval niet om 4K, maar om de vergelijking tussen Wifi en glasvezel .
Visueel zie ik niet meteen verschil, maar toch heb ik twijfels.... ook m.b.t. het geluid (dolby 5.1). Ik heb een Sonos geluidsinstallatie aangesloten op de TV.
icon

Beste antwoord door Alex van KPN 17 January 2019, 20:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi Jan. Goede vraag. Heb dit even proberen te achterhalen. Op de website van NLZoet wordt dit echter niet duidelijk vermeld, daar staat het volgende: "Bij NLZIET worden alle programma's in de hoogst mogelijke kwaliteit online gezet. De beeldkwaliteit kan verschillen per aanbieder en per apparaat waarop het wordt afgespeeld. De kwaliteit kan ook beïnvloed worden door andere factoren, zoals je locatie, de beschikbare bandbreedte en/of de snelheid van je internetverbinding." Dat laatste zit bij jou wel goed zo te lezen.

Op een ander forum (Tweakers) zegt een gebruiker: "Kwaliteit van de uitzendingen is redelijk HD, maar toch wel een stuk minder dan normale digitale tv (van Ziggo). Met name bewegingen zie je nogal wat artifacts. Maar het is zeker niet slecht."

Met zekerheid kan ik dit dus niet zeggen, of iemand moet hier iets meer van weten. Zolang je zelf geen verschil ziet zou ik vooral genieten van deze dienst zonder je al te veel zorgen te maken, maar dat laat ik uiteraard aan jou over. 😉
Reputatie 1

sinds een half jaar overgegaan naar nl ziet, kwaliteit is goed en goed scherp, ik denk dat het verschil met kpn nihil is, veel meer extra tot 1 jaar alle serie terug kijken ook van npo, wij hebben geen moment spijt, maar we hebben wel glasvezel en kijken via Apple TV.

Reputatie 7
Badge +24

sinds een half jaar overgegaan naar nl ziet, kwaliteit is goed en goed scherp, ik denk dat het verschil met kpn nihil is, veel meer extra tot 1 jaar alle serie terug kijken ook van npo, wij hebben geen moment spijt, maar we hebben wel glasvezel en kijken via Apple TV.

Fijn om te horen, dankjewel voor het doorgeven hier. 

Reputatie 7
Badge +20

sinds een half jaar overgegaan naar nl ziet, kwaliteit is goed en goed scherp, ik denk dat het verschil met kpn nihil is, veel meer extra tot 1 jaar alle serie terug kijken ook van npo, wij hebben geen moment spijt, maar we hebben wel glasvezel en kijken via Apple TV.

 

En als je het vergelijkt met de HD glas kanalen 661 - 670?

Die worden in de originele stream van 12,5 Mb/s verzonden.

En ik denk ook dat het aan de grootte en soort tv afhangt. 😉

Maar als u tevreden bent, dan is het toch goed.😉😉

Reputatie 1

Hier wordt op 65 inch  uhd televisie gekeken, en nog steeds goede kwaliteit, maar als je tevreden bent met kpn decoders prima toch, lekker door blijven kijken. 

Glas kanalen w.s wel scherper, maar kan dit niet meer  meer vergelijken, heb in het verleden ook nl ziet gehad, maar toen heel snel weer de decoders van kpn besteld, want toen was het echt geen kijken, kwaliteit erg slecht, maar nu hun update naar 1080 p is er echt een hele verbetering gekomen,  en al je programma's en series een heel jaar terugkijken is voor ons echt de doorslag geweest. En ik denk dat via de apple tv kijken ook nog een meerwaarde is ten opzichten van de app op je televisie. 
Als je twijfelt en je hebt 2 kpn decoders dan kan je altijd 1 opzeggen en dan gaan vergelijken, en de kpn decoders zijn gewoon goed, daar geen twijfel over, mag ook gewoon gezegd  worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hier wordt op 65 inch  uhd televisie gekeken, en nog steeds goede kwaliteit, maar als je tevreden bent met kpn decoders prima toch, lekker door blijven kijken. 

Glas kanalen w.s wel scherper, maar kan dit niet meer  meer vergelijken, heb in het verleden ook nl ziet gehad, maar toen heel snel weer de decoders van kpn besteld, want toen was het echt geen kijken, kwaliteit erg slecht, maar nu hun update naar 1080 p is er echt een hele verbetering gekomen,  en al je programma's en series een heel jaar terugkijken is voor ons echt de doorslag geweest. En ik denk dat via de Apple tv kijken ook nog een meerwaarde is ten opzichten van de app op je televisie. 
Als je twijfelt en je hebt 2 kpn decoders dan kan je altijd 1 opzeggen en dan gaan vergelijken, en de kpn decoders zijn gewoon goed, daar geen twijfel over, mag ook gewoon gezegd  worden.

 

1080P?

De zenders zenden uit in 1080i (i.v.m. bandbreedte) en ook dat is Full HD en een mooi beeld.

Als u tevreden bent met een lagere bitrate is dat natuurlijk prima.

 

HD KPN tv app 5 Mb/s

HD KPN tv decoder 7,5 Mb/s

HD KPN glas kanalen 12,5 Mb/s (dit is de originele stream).

 

Voordeel 2 KPN tv decoders is, dat je zonder extra kosten ook programma's kunt opnemen.

Dat is de reden dat wij 2 KPN tv decoders hebben.

Wij hebben een 48” Oled in de woonkamer en kijken met de KPN tv decoder.

Dat beeld is echt veel mooier.

 

Alleen streamingdiensten (Netflix, Disney+ en VisPlay) kijken wij altijd op de app op de tv en zijn daardoor ook in 4K (ViaPlay nog niet)

Alleen op za. en zo. kijken wij de F1 op kanaal 225. 😉

Wat is een smarthub @Jan07 ?

Het tv toestel ook bekabeld aansluiten, net als de tv decoder, geeft de beste stabiele kwaliteit daar kan geen wifiverbinding tegenop.

 

 

@JanD Helemaal mee eens, maar of @Jan07  daar na 3 jaar nog op gaat antwoorden ? 😉

@JanD Helemaal mee eens, maar of @Jan07  daar na 3 jaar nog op gaat antwoorden ? 😉

Ha @HansaanZet , helemaal mee eens, die verwarring komt doordat forumleden in gaan breken in een bestaand topic en dan heb je niet zo snel in de gaten dat het om  'ouwe meuk' gaat.

Daarom pleit ik er al enige tijd voor om topics letterlijk af te sluiten als een onderwerp afgerond is, dan moet andere forumleden vanzelf een eigen topic openen en kan er geen verwarring meer ontstaan.

Je kunt in de huisregels wel schrijven dat je niet in mag breken in een bestaand topic, maar als die topics open blijven staan is het vechten tegen de bierkaai.

 

Reputatie 7
Badge +20

@JanD Helemaal mee eens, maar of @Jan07  daar na 3 jaar nog op gaat antwoorden ? 😉

 

@Marianna1 heeft op een lopende topic ingebroken (die zelfs ergens anders over ging).

Niet echt netjes en mag volgens de regels ook niet.

Ik adviseer @Marianna1 om een eigen topic aan te maken. 😉