Vraag

Beeld hapert als WiFi gebruikt wordt door bv iPhone

Reputatie 2
Badge
Sinds kort (volgens mij sinds een snelheidsverhoging) is er iets vreemds aan de hand, er lijkt geen enkel probleem te zijn tijdens tv kijken tot ik bv een app open op mijn iPhone (die dus verbinding maakt met internet via WiFi) dan valt heel even het beeld/geluid stil van de decoder en gaat vervolgens weer verder, hier heb ik nog nooit problemen mee gehad, en met 4 iPhones in huis die uiteraard veel gebruikt worden zul je vast begrijpen dat tv kijken niet echt rustgevender is geworden

Ik heb een EB10 en daarop bedraad een KPN WiFi versterker aangesloten, ook de decoders in huis zijn bedraad aangesloten (het probleem doet zich voor bij alle decoders) alles is gereset en de decoders heb ik opnieuw de software laten ophalen zonder resultaat

Iemand nog ideeën of nog beter DE oplossing?

edit: de WiFi versterker is aangesloten op de EB10 de tv ontvanger op de WiFi versterker, allen met kabel, ik heb net de WiFi versterker er tussenuit gehaald en dus de tv ontvanger rechtstreeks op de EB10 aangesloten, en opgelost...... raar toch? Wil natuurlijk wel die versterker blijven gebruiken

48 reacties

Ok dat is alle prima, maar kunnen we weer even on-topic een technisch inhoudelijke discussie voeren:

• waarom kan ik geen tv kijken bij de volgende opstelling: KPN EB V9 — KPN dvs 650 — KPN WiFi versterker — kabel — KPN interactieve tv kastje
bandbreedtte is ruim voldoende (zie eerdere posts), storing lijkt heel erg op verkeerde IGMP settingen (maar alles staat op de juiste instelling.

Graag reactie op technisch vlak (en niet je moet het met via een kabel aansluiten...)

update: ik vond deze info op de FAQ van KPN over de wifi versterker ivm de dvs:

“Kan ik de WiFi Versterker gebruiken als vervanging/aanvulling op de Draadloze Verbindingsset

De WiFi Versterker vervangt niet de Draadloze Verbindingsset.
....
U kunt wel de kabel van de tv-ontvanger gebruiken voor het aansluiten van de WiFi Versterker. Haal hiervoor de ethernetkabel uit uw tv-ontvanger en sluit deze aan op de gele poort van de WiFi Versterker. Vervolgens kunt u de tv-ontvanger weer op 1 van de grijze poorten van de WiFi Versterker aansluiten.

Vaak staat uw tv-ontvanger ook op een betere plek voor het WiFi signaal dan de ExperiaBox.

zie: https://kpn.com/faq/16955#dvs

dit is precies mijn situatie, graag advies hoe dit werkend te krijgen
Reputatie 7

Wat me verder opvalt:
- Je bent momenteel aangesloten VDSL, er is glasvezel op jouw adres beschikbaar (!). Daarmee kun je wel meer dan 500 Mbit/s halen. Het signaal is stabieler en zoals genoemd je kunt sneller internet ontvangen.
Ik ben al lang tevreden als gewoon 40Mbit/s uit de DVS+wifi versterker krijg, een 500Mbit/s aansluiting gaat mij daar niet helpen

Overstappen naar glasvezel zal je inderdaad niet helpen bij dit issue, maar er zitten wel een aantal voordelen aan glas die toch echt de moeite waard zijn.
1) Stabieler netwerk.
2) Hogere snelheden mogelijk.
3) HD-"Glas" zenders voor de Nederlandse publieke en commerciële zenders met een betere beeldkwaliteit.

En voor de prijs hoef je het niet te laten, want die is hetzelfde.
Bedenk je ook dat er tegelijkertijd maar twee adapters (goed) met elkaar kunnen communiceren. Als je dus drie adapters hebt, dan is er dus, bij volle belasting, maar 50% van de snelheid beschikbaar per adapter. En dat de Versterker daarmee ook nog eens WiFi moet uitzenden.
Dat moet nog steeds voldoende zijn: ik meet ca 300 Mbit/s op de devolo cockpit, 50% = 150Mbit/s - 10Mbit/s voor tv is nog 140Mbit/s over. Dit moet toch voldoende zijn bij mijn 50 mbit/s abo?

Ik vind het jammer dat er geen oplossing mijn probleem wordt gezocht

Wat me verder opvalt:
- Je bent momenteel aangesloten VDSL, er is glasvezel op jouw adres beschikbaar (!). Daarmee kun je wel meer dan 500 Mbit/s halen. Het signaal is stabieler en zoals genoemd je kunt sneller internet ontvangen.

Ik ben al lang tevreden als gewoon 40Mbit/s uit de DVS+wifi versterker krijg, een 500Mbit/s aansluiting gaat mij daar niet helpen

- De tv-ontvanger Arris 2952 staat op SD-kwaliteit, je kunt hiermee ook HD ontvangen :)
Deze staat op SD om er voor te zorgen dat er nog meer bandbreedte overblijft voor de wifi versterker
Reputatie 7
Badge +12
Hey @StevenHoe e, ik heb alles even nagelopen in het systeem. Ik zie dat je er tot aan het modem een perfecte tv-signaal wordt doorgegeven. Ik snap dat je niet zonder reden de Versterker naar een ander plek in je huis installeert met de DVS. Toch is het niet optimaal, zoals wjb ook aangeeft: Bedenk je ook dat er tegelijkertijd maar twee adapters (goed) met elkaar kunnen communiceren. Als je dus drie adapters hebt, dan is er dus, bij volle belasting, maar 50% van de snelheid beschikbaar per adapter. En dat de Versterker daarmee ook nog eens WiFi moet uitzenden.

pietheingrun, bedankt dat je je ervaring hier deelt. Maar, jullie situatie is niet één op één vergelijkbaar. Stevenhoe heeft wel een goed signaal met de V9 en DVS650 op de TV zoals hij hier aangeeft:
Ik heb vandaag is getest met: WiFi versterker direct na de V9 en dan vanaf de WiFi versterker via de dvs naar de tv. Dit levert significant beter beeld op.
Het tv-signaal verliest zijn kwaliteit als de WiFi Versterker wordt aangesloten op de DVS en daarna de tv-ontvanger.

Wat me verder opvalt:
- De tv-ontvanger Arris 2952 staat op SD-kwaliteit, je kunt hiermee ook HD ontvangen :)

Ik kan je verbinding overzetten op Glas, just give me a call 😉
Reputatie 4
Badge +2
@StevenHoe
Ik heb een redelijk vergelijkbare setup. Ik gebruik geen wifi versterker als switch maar een netgear switch met imgp snooping op een dvs650. Bij mij begon indertijd het tv beeld in combinatie met een V9 behoorlijk te haperen. Een V10 heeft dat probleem wel opgelost. Nu ruim een jaar de V10 in gebruik en geen enkele hapering meer gehad. De V9 deed het destijds nog prima op internet maar tv gaf haperende beelden. Ik heb hier destijds ook een topic over gemaakt https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/itv-hapert-af-en-toe-441199
Hoi Nadia,
dat is wel een beetje een makkelijk antwoord. Ik heb de dvs in gebruik omdat ik niet de mogelijkheid heb om een kabel te trekken.
Het is toch raar dat deze setup maanden goed werkt en dan opeens ontzettend aan het haperen is. Lijkt wel alsof die IGMP functie opeens uitvalt.
Die dvs zou meer dan voldoende capaciteit hebben voor mijn 50mbit abo? Ik meet >300mbit in de devolo cockpit.
in een eerdere reactie werdt ook over de V10 gesproken die een stuk beter is dan de V9, kunnen we daar nog iets mee proberen?
Reputatie 7
Badge +12
Hallo StevenHoe, goed nieuws dat je nu wel een beter tv-signaal hebt. Advies is dan toch de WiFi Versterker met een kabel, zonder DVS, op de plek zetten waar je het nodig hebt. Uiteraard kun je de TV's gewoon aansluiten met de DVS. Ik snap dat het even een 'werk' is, maar dan heb je er wel veel plezier van.
Zou je eens willen testen of je een verschil merkt zonder de DVS650? Dus de WiFi Versterker rechtstreeks aansluiten met kabel op de EB V9. Ik hoor graag van je :)
Ik heb vandaag is getest met: WiFi versterker direct na de V9 en dan vanaf de WiFi versterker via de dvs naar de tv. Dit levert significant beter beeld op.
Alleen dit lost helaas niet mijn probleem op, de WiFi versterker staat nu immers op dezelfde plek als de V9 en het was juist de bedoeling om op een andere plek een sterk WiFi signaal te creëeren.

Wel vreemd dat het tv signaal zo slecht wordt als de bandbreedte van de dvs gedeeld wordt voor “gewoon internet” en het tv signaal maar dat ik met laptop en telefoons totaal geen last het van lagere WiFi snelheid...

wat zou een oplossings richting kunnen zijn?
Ik ben wel erg benieuwd of je op welke tv-ontvanger je een kort stilstaand beeld ervaart? Zou je eens willen testen of je een verschil merkt zonder de DVS650? Dus de WiFi Versterker rechtstreeks aansluiten met kabel op de EB V9. Ik hoor graag van je :)
Stilstaand beeld is enkel bij de 2952.
Voor deze test moet ik wel even op zoek naar een flinke netwerk kabel, de dvs zit er immers niet voor niets... maar ik ga het proberen.
Mbt de stabiliteit van de dvsen: ik kijk regelmatig hoe ze het doen in devolo cockpit, laagste snelheid is ca 350 Mbit, dit zal toch wel voldoende moeten zijn voor een 8 Mbit tv signaal
Reputatie 7
In dit topic https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/dvs-1200-adapter-wil-niet-koppelen-462838/index1.html#post691328 heb ik een printscreen geplaatst van mijn devolo cockpit (dvs 650) met de snelheden die ik haal. Deze snelheden zijn wel enigszins variabel.
Dat zijn hele mooie snelheden. Dat betekent dat je bij volle belasting effectief snelheden van zo'n 150Mbps zult kunnen halen en dat is ruim voldoende voor goed werkende TV ontvangers.
Reputatie 4
Badge +2
@wjb klopt dat bedoelde ik met 'te negatief' 😉
In dit topic https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/dvs-1200-adapter-wil-niet-koppelen-462838/index1.html#post691328 heb ik een printscreen geplaatst van mijn devolo cockpit (dvs 650) met de snelheden die ik haal. Deze snelheden zijn wel enigszins variabel.
@joop2011 Het is logisch dat je hier weleens over problemen leest met devolo's (al is dat niet vaak). Als alles prima werkt zullen mensen dat over het algemeen niet op een forum vermelden.
Tuurlijk zal het niet bij iedereen probleemloos werken maar dat is waarschijnlijk bij een kleine minderheid. En daarbij is het ook de vraag of ze zich aan de regels houden bij het aansluiten.
Reputatie 7
Badge +13
@wjb bedankt voor je opmerking.
Helemaal met je eens.

Uiteraard bedoel ik het niet negatief en ook niet éénzijdig.
Maar een echt schoon electrititeits net bestaat helaas niet.
Het kan inderdaad goed werken.
Hoewel ik heel veel problemen leest op dit forum en hoort via anderen.

Vaste kabels heeft overigens nog een super groot voordeel.
Je bespaart hiermee de energie die de Devolo's gebruiken.
Samen 4 of 5 watt, tikt toch aan.
Bij 4 watt samen, bijna 3 KWH per maand.

De IPTV decoders gebruiken ook vermogen, maar gemiddeld is dat lager dan de decoder van bijvoorbeeld Ziggo.
Reputatie 7

‘ Als je een heel schoon electrititeits netwerk heb EN op dezelfde groep zit, wil het wel eens goed gaan’

dit is te negatief Joop.. het gaat vaker goed dan niet goed. Tuurlijk is bekabeld het beste, maar de devolos zijn gewoon een prima alternatief, zeker de dvs 650 en 1200.
Ik begrijp je opmerking helemaal niet.
Wat is hier nou negatief aan?

@pietheingrun zegt daarmee dat je het "te zwart-wit ziet", te negatief als zijnde alleen dan werkt het en in alle andere gevallen niet. Dat is natuurlijk niet zo, ook met een wat minder schoon electriciteitsnetwerk kan het nog best werken, zo zwart-wit is het allemaal niet.

Toch zou men voor de grap met de devolo cockpit de snelheid tussen de adapters eens moeten meten. Weet dat een behoorlijk percentage (25-50%) gebruikt wordt voor hertransmissies om communicatiefouten (storingen) te corrigeren. Dan zie je hoeveel bandbreedte je effectief overhoudt. Bedenk je ook dat er tegelijkertijd maar twee adapters met elkaar kunnen communiceren. Als je dus drie adapters hebt, dan is er dus, bij volle belasting, maar 50% van de snelheid beschikbaar per adapter.
Reputatie 7
Badge +13
‘ Als je een heel schoon electrititeits netwerk heb EN op dezelfde groep zit, wil het wel eens goed gaan’

dit is te negatief Joop.. het gaat vaker goed dan niet goed. Tuurlijk is bekabeld het beste, maar de devolos zijn gewoon een prima alternatief, zeker de dvs 650 en 1200.

Ik begrijp je opmerking helemaal niet.
Wat is hier nou negatief aan?
En ik bedoel iets helemaal niet negatief.
Ik beledig toch niemand?

Wat het electrititeitsnet beteft, heb je o.a. de volgende vervuilers:
Föhn
Slechte LED lampen (niets met de prijs te maken)
Laders
TL en spaarlampen
Filters, zoals overspanningsbeveiligingen.

2de probleem is als je de netwerkverlengers op 2 verschillende groepen hebt aangesloten.
En als die ook nog een op een fase zitten, dan kan het zelfs helemaal niet (maar dat komt heel zelden in een huis voor).

Jij zegt het gaat vaker goed dan fout, dat is niet mijn ervaring.
Reputatie 4
Badge +2

Reputatie 7
Badge +13
Dat ze je iedere keer Joop maar bij mij werkt het perfect op de dvs650. Daarnaast heeft niet iedereen de mogelijkheid om kabels te trekken.
Het probleem kan best in de experia box zitten.. Ik heb zelf ook een tijd last gehad van haperingen van mijn tv beeld. En het werd nog erger als mijn vriendin ging werken op haar laptop. Dit was indertijd met een experiabox v9.. Na vervanging voor een v10 waren alle haperingen verdwenen. Ik zou dus als eerste dat eens proberen. Ook al omdat het kennelijk een probleem van de laatste tijd is een het voorheen in deze opstelling wel goed gewerkt heeft.

Uit ervaring weet ik ook dat hier meestal het probleem ligt.
Daarom meld ik het iedere keer.
Als je een heel schoon electrititeits netwerk heb EN op dezelfde groep zit, wil het wel eens goed gaan.
Maar zelfs dan heb je geen garantie.

Vaak heb je leidingen waar de coax kabel inloopt, die coax kabel kan je vervangen door UTP kabel.
Ook een oude PTT (nu KPN) leiding loopt er in veel huizen van de ene naar de andere ruimte en daar heb ik dus de CAT6 kabel in getrokken.
Ik denk dat in de meeste gevallen kabels wel te trekken zijn.

Ik heb ook V10 en die heb ik al 2 keer moeten resetten, i.v.m. storing.

Het tv signaal is nu eenmaal gevoeliger dan het internet signaal.
(voordat je het zegt, het is inderdaad niet helemaal hetzelfde).
Reputatie 4
Badge +2
@wjb Na het nog even zorgvuldig lezen van het hele topic ligt het idd voor de hand dat de wifi versterkers de oorzaak zijn.
Ik heb sowieso mijn twijfels bij de kwaliteit van de nieuwe versterkers. Ik heb ze teruggestuurd omdat er niet goed geschakeld werd tussen de 2,4GHZ band en de 5GHZ band, zelfs als ik op 1 meter van de versterker stond bleef mijn telefoon verbinden met de 2.4GHZ band. Nu mijn oude router ingezet als accesspoint en schakelen gaat perfect.

Wat de devolo's aangaat, ik denk dat vooral de dvs200 gevoelig waren voor storingen icm HD tv vanwege de veel lagere bandbreedte. Wij laden de accu van onze elektrische fiets op aan hetzelfde stopcontact van één van de devolo's zonder storing op het tv beeld. Als ik google op 'kpn dvs650 dvs1200 forum' dan zijn er ook maar heel weinig storingen gemeld de laatste jaren op het forum mbt devolo's.
Reputatie 7
Dat ze je iedere keer Joop maar bij mij werkt het perfect op de dvs650. Daarnaast heeft niet iedereen de mogelijkheid om kabels te trekken.
Toch is de kans dat de oorzaak in een gebrekkige verbinding tussen de DVS adapters zit vele malen groter dan dat bijvoorbeeld de Experia Box hier debet aan zou zijn. De werking van een "draadloze" verbindingsset is sterk afhankelijk van hoe "schoon" het lichtnet is. Ook bij jou zou die werking van vandaag op morgen ineens heel slecht kunnen worden doordat er bijvoorbeeld een storende telefoonoplader aangesloten wordt. Ik sluit me dan ook wel aan bij Joop.

Aan de andere kant zijn er meer van dergelijke berichten op het forum te vinden waarbij er telkens een KPN WiFi "versterker" in het spel is.
Ik ben dus juist benieuwd of het probleem ook optreedt als de iPhone met de wifi van de Experia Box verbonden is of dat de PC niet met de KPN WiFi "versterker" verbonden is maar met de V9. De TV ontvanger blijft hierbij dan wel op de KPN WiFi "versterker" aangesloten.
Reputatie 4
Badge +2
Het probleem kan best in de experia box zitten.. Ik heb zelf ook een tijd last gehad van haperingen van mijn tv beeld. En het werd nog erger als mijn vriendin ging werken op haar laptop. Dit was indertijd met een experiabox v9.. Na vervanging voor een v10 waren alle haperingen verdwenen. Ik zou dus als eerste dat eens proberen. Ook al omdat het kennelijk een probleem van de laatste tijd is een het voorheen in deze opstelling wel goed gewerkt heeft.
Reputatie 7
Badge +13
Zie ook hier:
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/tv-begint-ge-stotteren-bij-bv-update-app-op-telefoon-462940
Is dit hetzelfde probleem?

Ik denk dat je met mijn tip hier aan het einde het probleem volledig kan oplossen.
Wel veel werk, maar daarna veel plezier.
Dus overal CAT5E of CAT6 kabels trekken.
Niets meer over het electriciteitsnetwerk, daar zit zoveel rommel op en juist de TV is daar heel erg gevoelig voor.
Reputatie 7
Badge +12
Hey StevenHoe, ik was je niet vergeten. Maar ik zie dat je nog geen reacties hebt gehad, sorry. Ik was in de veronderstelling dat ik je een bericht had gestuurd. Ik zie dat jouw netwerk als volgt is aangesloten:

Ik ben wel erg benieuwd of je op welke tv-ontvanger je een kort stilstaand beeld ervaart? Zou je eens willen testen of je een verschil merkt zonder de DVS650? Dus de WiFi Versterker rechtstreeks aansluiten met kabel op de EB V9. Ik hoor graag van je 🙂
@StevenHoe zou jij je forumprofiel willen aanvullen met je gegevens? Dan kijk ik het op een afstandje voor je na. Vind jij het ook goed dat ik met een tool je apparatuur en netwerk uitlees? Ik kan dan zien welke apparaten met elkaar verbonden zijn.
Beste Nadia, heb je bovenstaande al kunnen doen? Bedankt
done, ja dat is prima.
Reputatie 7
Badge +12
@StevenHoe zou jij je forumprofiel willen aanvullen met je gegevens? Dan kijk ik het op een afstandje voor je na. Vind jij het ook goed dat ik met een tool je apparatuur en netwerk uitlees? Ik kan dan zien welke apparaten met elkaar verbonden zijn.
Hoi, nee ik heb gewoon de standaard tv ontvangers.
Snelheid is rond de 50mbit via WiFi op de versterker. Kan de test niet doen bedraad, heb geen ethernet poort om mijn MacBook air...

Reageer