Beantwoord

Beeld kwaliteit 4K abonnement (zelf) verbeterd: Geen wazige gezichten meer en volle kleuren

  • 27 April 2019
  • 20 reacties
  • 4195 keer bekeken

Reputatie 2
De afgelopen maanden waren er een aantal topics over de beeldkwaliteit onder andere bij het KPN 4K abonnement waarbij er sprake was van wazige gezichten, fletse kleuren en onscherpe gezichten waarbij de poriƫn van de huid niet goed zichtbaar waren. Enkele topics ben ik zelf gestart en diverse andere van andere auteurs. LET OP: Mijn downstream is de afgelopen dagen wel verhoogd van 150mbit naar 200mbit voor de volledigheid en ik hoop niet dat dit een invloed heeft gehad:

Wat waren de klachten bij mij:
  • Soms, niet altijd maar op sommige momenten enkele uren of dagen [Lijkt voorlopig opgelost]
  • Wazige gezichten [opgelost]
  • Fletse kleuren [opgelost]
  • Onscherpe gezichten, geen poriĆ«n zichtbaar [opgelost]
  • Bij overschakelen van 1080P naar 2160@50 fletse kleuren en wazige gezichten [Deels opgelost maar blijft onder sommige refresh rates flets en iets minder scherp, maar wel verbeterd]
Wat heb ik eerder gedaan:
  • Beeld kwaliteit van onze LG OLED65C7V zo gezet dat alle instellingen neutraal of kaal zijn zonder beeld verbeteraars
  • de ZTE terug gezet naar 1080P (ZTE is het kastje om je TV mee te bedienen)
  • Diverse andere kleine en wat grotere zaken
  • Diverse malen contact gehad met KPN helpdesk die het probleem wel herkend maar nog niet echt een oplossing heeft
Wat heb ik nu gedaan:
  1. Alle relevant UTP/FTP ethernet kabels (die niet in de muren zitten) die ik van KPN heb gehad vervangen door cat 6 S/FTP kabels waar een betere isolatie in zit
  2. Alle kabels in de meterkast geĆÆsoleerd met aluminium folie
  3. Alle kabels in de meterkast gescheiden tussen stroom en data (Ik weet dat met S/FTP en FTP stroom best naast elkaar mag hangen, maar voor de zekerheid toch gedaan)
  4. Stroom zoveel mogelijk weg-geplaatst van data
  5. Achter de TV ook zo veel mogelijk scheiding tussen data en stroom (dus geen stroom kabels vastgemaakt aan data en geen data kabels in de buurt van stopcontact
  6. De RJ45 Ethernet plaat in de muur (waar je je kabel in stopt) vervangen door een geĆÆsoleerde RJ45 ethernet aansluiting aan de muur
  7. De DECT huis telefoon binnen verplaatst en stroom adapter van de DECT telefoon in een ander stopcontact gedaan
Het resultaat is een haarscherp beeld onder 1080P. Zelf onder 2160 is het een stuk beter geworden maar nog steeds bij bepaalde refresh rates wordt het beeld flets en minder scherp, bij een refresh rate van 30 is het redelijk, in ieder geval beter dan het was. Wat dus nog blijft is dat de beeld kwaliteit onder 2160@50/60 4K dus nog steeds niet goed is (flets en minder scherp) en DAT lijkt me echt iets in het ZTE kastje zelf en echt iets wat KPN kan/moet gaan verbeteren.


icon

Beste antwoord door koenvandoorn 23 May 2019, 15:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 2
Even een aanvulling van mijzelf ten aanzien van de fletse kleuren onder 4K en de eerste ervaringen van de Ziggo mediabox NEXT:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1913810/last

  • "Er zijn inderdaad meerdere forumleden die dit probleem hebben op een oled tv. Waaronder ikzelf ook. Als je de box op 4K zet dan pakt de tv opeens een BT2020 kleuren mapping deze wordt normaal alleen gebruikt bij HDR signaal. Maar de box zet hem op deze mapping zonder HDR signaal en verprutst het hele kleuren systeem.Dus of het nu een probleem van de lg software is of van de next box moet nog blijken.Op 1080P is het wel goed inderdaad. En mocht je hem op optie ā€˜van je tvā€™ kiezen geeft hij dezelfde kleuren problemen omdat de tv automatisch 4K pakt."
  • "Helder, aangezien andere 4k bronnen dit probleem niet hebben vermoed ik dat het probleem bij de next box ligt."
Daar loopt een soortgelijke discussie: Is dit nu een LG OLED probleem of een probleem van Ziggo.

@ Moderators, specialisten op dit forum en KPN: Hoe zien jullie dat?
Reputatie 2
En nog maar even eentje:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/kleuren-flets-in-4k-upscaling-nieuwe-mediabox-39350

"Net de nieuwe mediabox in gebruik. Werkt vlot, maar met de 4k upscaling gaat iets mis. De kleuren zijn wat flets. Vooral rood is fletser. Brightness lijkt ook iets af te wijken. Als ik de resolutie met de hand naar 1080p zet zijn de kleuren weer prima. Komt hier nog een oplossing voor?"

Hetzelfde probleem dus als hier bij KPN dat ik (en anderen) ervaren. is er iemand die hier nu een goed advies of oplossing voor heeft?

  • Moeten we naar onze TV leverancier(s) toe gaan?
  • Is er toch iets mis zowel bij de Ziggo Next als KPN 4K ZTE?
Ik zoek echt even constructief naar een oplossing zonder al te veel te willen klagen: KPN moderaters kunnen jullie dit voorleggen aan jullie specialisten, zelf ook testen en met een advies komen? En dat advies mag best zijn dat we zelf iets verkeerd doen of naar onze TV leverancier moeten gaan. Nu weet ik als klant echt niet waar ik het moet gaan zoeken en ik begrijp dat de KPN helpdesk zelf geen budget heeft om dit probleem te testen. Wie of wie komt met een advies waar we echt wat mee kunnen?
Reputatie 7
Het allerbeste advies is om het 4K abonnement om te zetten naar een "gewoon" abonnement en de Arris of Arcadyan te gebruiken.
Wil je toch de ZTE ZXV8001 blijven gebruiken, zet die dan op 1080i en laat de upscaling over aan de televisie zelf. PS: Ook dan heb je natuurlijk niets aan het 4K abonnement en is die ā‚¬10,- per maand mijns inziens nog steeds weggegooid geld.

De constructieve oplossing zal door KPN en de leverancier van de uiteindelijke 4K TV ontvanger gerealiseerd moeten worden. Of dat ZTE is blijft ... ik weet het niet.
Hoi Koen. Interessant kwestie. Het zijn vragen die ik simpelweg niet kan beantwoorden. Ik heb niet de beschikking over jouw type tv en kan dus ook niet de conclusie trekken of het LG gebonden is of dat het een wisselwerking is tussen onze tuner en dit type tv. Fijn dat je al zoveel voorwerk hebt gedaan! Ik heb je hele analyse plus vragen doorgestuurd naar de ontwikkelaars van ons itv platform. Zodra ik een antwoord heb, laat ik jou dat weten.
Badge +12
Gevoelsmatig denk ik dat het een LG Oled "probleem" is. Ik heb hier een Philips 4K tv met een ZTE 4K ontvanger. Ontvanger ingesteld op 1080i en ik laat d etv het werk doen. Beeldverbeteraars staan allemaal uit (behalve upscaling dan). Gewoon perfect beeld (wat binnen de bandbreedte en stream van KPN mogelijk is). Ik gebruik zoveel mogelijk Cat6 maar het inpakken van kabels met alufolie lijkt me toch wel ver gaan. Of het moet zijn dat de LG daar heel erg gevoelig voor is. De aanpassingen die TS zullen geen kwaad kunnen maar lijken me toch wel heel erg overdreven om een mooi beeld te krijgen.

Overigens heb ik geen 4K abbo. Ben wel gek..šŸ˜‹
Reputatie 7
Ik heb niet de beschikking over jouw type tv en kan dus ook niet de conclusie trekken of het LG gebonden is of dat het een wisselwerking is tussen onze tuner en dit type tv.
Je hoeft ook geen LG OLED televisie te hebben om te weten dat dit fenomeen zijn oorzaak vindt in de firmware van de ZTE ZXV8001, dat dit tijdens de pilot (heel lang terug) al gemeld is en zich niet beperkt tot televisies van LG, maar ook optreedt bij televisies van andere makelij.
Het is niet voor niets dat ik onze 4K Ultra-HD ontvanger op 1080i heb ingesteld want ook met een Sony KD-43XD8305 is het beeld bij HD zenders gewoon minder van kwaliteit als je de upscaling door de 4K Ultra-HD ontvanger laat uitvoeren.

Ook ik heb geen 4K abonnement. Ben niet gek. šŸ˜‹

Edit: De gebruikte netwerkkabels kunnen overigens absoluut geen impact hebben op de beeldkwaliteit. Daar praten we immers over een digitale uitwisseling van gegevens die of in z'n geheel goed gaat of zal leiden tot een hertransmissie als er een bitje omgevallen is. Dat laatste zou leiden tot glitches en niet tot een minder scherp beeld. Alleen bij variabele bitrates (zoals bij Netflix) zou de beeldscherpte bij zeer lage snelheden minder kunnen worden, maar KPN gebruikt geen variabele bitrates.
Reputatie 2


Edit: De gebruikte netwerkkabels kunnen overigens absoluut geen impact hebben op de beeldkwaliteit. Daar praten we immers over een digitale uitwisseling van gegevens die of in z'n geheel goed gaat of zal leiden tot een hertransmissie als er een bitje omgevallen is. Dat laatste zou leiden tot glitches en niet tot een minder scherp beeld. Alleen bij variabele bitrates (zoals bij Netflix) zou de beeldscherpte bij zeer lage snelheden minder kunnen worden, maar KPN gebruikt geen variabele bitrates.


Ha WJB,

Dat heb ik eigenlijk ook tegen beter weten in gedaan en ben het eens met je beschrijving over glitches, maar ik wilde alles uitsluiten. Het resultaat is echter met de betere kabels, scheiding stroom/data en isolatie dat het significant is verbeterd en gestabiliseerd. Wellicht dat we hier in de toekomst bij andere gebruikers nog wat horen over hun ervaringen.

"Het allerbeste advies is om het 4K abonnement om te zetten naar een "gewoon" abonnement"

Ik zit meer op het spoor om het samen zo te kunnen maken dat het wel goed gaat werken, zeker nu Ziggo vergelijkbare problemen heeft, maar ik snap je reactie wel.

"Hoi Koen. Interessant kwestie. Het zijn vragen die ik simpelweg niet kan beantwoorden. Ik heb niet de beschikking over jouw type tv en kan dus ook niet de conclusie trekken of het LG gebonden is of dat het een wisselwerking is tussen onze tuner en dit type tv. Fijn dat je al zoveel voorwerk hebt gedaan! Ik heb je hele analyse plus vragen doorgestuurd naar de ontwikkelaars van ons itv platform. Zodra ik een antwoord heb, laat ik jou dat weten."

Hoi Erwin,

Ik deel niet alles en probeer zoveel mogelijk technische details te vermijden hier voor de leesbaarheid, maar ik heb (ook) de indruk dat het niet enkel een LG OLED probleem is. Fijn dat je het hebt doorgestuurd!
Reputatie 2
Voor de KPN techneuten, en gewoon ter vermaak en lering, nog maar eens wat Ziggo weetjes en aanloop probleempjes:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514

Met onder andere:
"ik ervaar precies hetzelfde ik zelf gebruik dan wel een QLED tv van samsung weet niet of dat wat uitmaakt. Ik merkte ook dat de mediabox xl een rustiger en een mooier beeld had om na te kijken op 1080p [scherper] en de kleuren klopten ook beter. 4k is een ramp op de next, daar is niks 4k achtig aan. vind het maar vreemd"

en ook weer:
"Maar wat wel bleef en echt storend blijft is de overdreven gladde gezichten en kleurvlakken (denk aan een overdreven Instagram filtertje...) en verlies van detail in het beeld van de Next ten opzichte van de ouwe Horizon XL of zelfs tov het beeld dat mijn hele ouwe eerste generatie chromecast geeft op mijn TV via de hdmi poort. Ik vergelijk daaarbij beelden van de Nederlandse zenders zoals het journaal op NPO 1 waarbij de beeldkwaliteit 100% zou moeten zijn (en ik vermoed ook de hoogste bitrate krijgen)"

Het verhaal van glitches artifacts en bitjes 0 of 1 die blokken geven als het beeld puur digitaal, is duidelijk. Maar wat mij persoonlijk blijft opvallen is dat Ziggo dezelfde (aanloop) problemen had/heeft als KPN waarbij er sprake is van gladde gezichten, kleurproblemen en onscherp beeld. Ik ga dan toch echt denken dat dit ergens anders aan ligt zoals ook al eerder besproken hier in het forum.

Na de aanpassingen door mij hierboven beschreven is het beeld over het algemeen nog steeds erg scherp, maar het wil nog wel eens iets minder zijn af en toe (vage gezichten enzo) maar veel en veel minder dan voor de maatregelen die ik genomen heb.. Met uitzondering van de instelling 2160@50/60, daarbij zijn de kleuren vaag en het beeld iets onscherper.
Reputatie 2
Beste allemaal,
in navolging van volgende bijdrage:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/beeld-kwaliteit-4k-abonnement-zelf-verbeterd-geen-wazige-gezichten-meer-en-volle-kleuren-472322

Onderstaande is opgelost:

  • Matige beeldkwaliteit en verkeerde kleuren onder 4K bij LG Oled TV's : Opgelost door recente firmware update 05.80.25: https://www.lg.com/nl/ondersteuning Bevestigd in divers fora waaronder Ziggo en diverse buitenlandse websites
Wat soms dus nog overblijft is:
  • Onscherp beeld en glad getrokken/wazige gezichten onder HD (1080)
Al eerder heb ik diverse bijdragen van het Ziggo forum gedeeld waar exact hetzelfde speelt onder 1080P en 1080I als hier soms met KPN het geval is. De beeldkwaliteit wordt daar met het nieuwe "Next" kastje als slechter beoordeeld dan voorheen:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514/index3.html

Vraag: Er wordt daar geschreven (gefantaseerd) over een mogelijke "Filter" in de Ziggo NEXT die de wazige gezichten en onscherp beeld zouden kunnen veroorzaken. Nu hebben de Moderators en de KPN specialisten al vaker aangegeven dat het KPN HD glasvezel beeld onbewerkt zou worden doorgegeven. Maar hoe zit dat met een mogelijke "ruis filter" in het KPN 4K kastje?

Admin: bericht onder betreffende topic verplaatst t.b.v. het overzicht
@koenvandoorn Excuses voor het uitblijven van een antwoord. Er is mij verzekerd dat de beelden onbewerkt doorgegeven worden. En dit komt bij de bron vandaan. Ik kan je dus helaas niet veel meer vertellen 😞

Hoi, ik heb Samsung 75 inch Ultra en ik merk het verschil tussen tv en tv ontvanger van KPN dat Netflix bij tv veel beter is en scherpe beeld heeft dan bij tv ontvanger en ik heb bij tv ontvanger verschillende resoluties uitgeprobeerd en alleen UHD@50Hz heeft wel goede beeld, maar ook niet scherp en het snelheid van het beeld als het gaat draaien van links naar rechts, van onder naar boven is onscherp. Modem is aangesloten met telefoonlijn. Het beeld hapert ook. Deze tv ontvanger is al vervangen, maar het helpt niet. Wat is het probleem en hoe kan ik het oplossen?Ā 

Hoi @RBootsĀ . Heb je de problemen ook bij gewoon tv kijken via het itv kastje?

Ja, minder scherp en het hapert bij het snelheid van het beeld. Alleen via tv is heel scherp. App van iTV is ookscherp, maar helaas geen Nederlandse ondertiteling van 888. Dat is jammer.

Kun jij je profiel aanvullen en mij een seintje geven, @RBootsĀ 

Ik heb ingevuld

Ik kan proberen om de firmware van jouw tv ontvanger om te laten zetten naar de nieuwste (test) versie. Lees hier meer:Ā https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/pilot-tv-van-kpn-het-nieuwe-tv-menu-495360

Je hebt hier de mogelijkheid om uhdĀ aan of uit te zitten en dat zou wel eens de oorzaak van jouw problemen kunnen zijn. Hoewel ik dat nog niet zeker weet.

Ik neem aan dat de tv ontvanger rechtstreeks is aangesloten en er geen gebruik is gemaakt van een draadloze verbindingset?

Wij hebben ook een resente OLED LG en warenĀ jaren tevreden Ziggo klant. Super scherp beeld je kon de huid poriĆ«n zien. Nu verhuist en KPN abonnementĀ en bovenstaand heel herkenbaar. Het viel meteen op echt een stap terug. Zelfde tv andere provider. Lukt nog niet om dit te verbeteren.Ā 

Reputatie 7

Wij hebben ook een resente OLED LG en warenĀ jaren tevreden Ziggo klant. Super scherp beeld je kon de huid poriĆ«n zien. Nu verhuist en KPN abonnementĀ en bovenstaand heel herkenbaar. Het viel meteen op echt een stap terug. Zelfde tv andere provider. Lukt nog niet om dit te verbeteren.Ā 

Heb je een glasvezelabonnement of VDSL?

Zelf ervaar ik juist perfect beeld met de HD-"Glas" zenders van KPN dat absoluut niet onder doet van de door Ziggo geleverde kwaliteit.

Hi WJB, wij hebben 500 Mbit glasvezel en ben toch al even aan het ā€œsleutelenā€ geweest met alle eerder gelezen tips maar kom niet op het oude Ziggo niveau. HDR aan uit je ziet ook op de LG dat HDR wordt herkent, software update het maakt geen verschil. Mogelijk heb je zelf nooit het verschil ervaren in de oude situatie kon ik ook van dichtbij de details ervaren.

Reputatie 7

Welk kanaal heb je gebruikt voor die tests.