Wat is de reden van mijn vraag?
Providers in Europa stappen langzamerhand over van naar 4K kwaliteit of nieuwere set-top boxen. Daarbij valt mij het volgende op:
- In Duitsland is UPC over gegaan van de Horizon (die kennen we wel van Ziggo) naar de UPC TV Box (Next boxt genaamd bij Ziggo). Sinds de overgang wordt daar op de Duitse UPC fora geklaagd over een achteruitgang in beeld kwaliteit, met name over de vage gezichten en mindere kleuren. Een voorbeeldje: https://community.upc.ch/t5/UPC-TV-Box/ORF1-HD-schlechte-Bildqualit%C3%A4t/m-p/132611?advanced=false&collapse_discussion=true&filter=location&location=category:de&q=schlechtere%20Bildqualit%C3%A4t&search_type=thread
- In Engeland staat dezelfde box (V6) daar al maanden en zie ik vergelijkbare klachten op de Engelse fora over vage gezichten en kleuren bij mensen die een recente hele goede TV hebben
- In Nederland is Ziggo nu bezig met de uitrol van de Mediabox Next, dat is dezelfde kast als in Duitsland en Engeland. Nog niet veel beeld ervaringen omdat een deel nog een NDA heeft (mag er dus nog niets over zeggen) en een ander deel is gewoon blij dat de oude Media box XL is vervangen
- KPN in Nederland heeft de 4K ZTE ZXV8001. Ik ben zelf overgestapt van Ziggo recentelijk en zie een slechtere beeld kwaliteit (ook op Glasvezel kanalen en bij kale TV settings) met vagere gezichten en mindere kleuren dan ik voorheen had bij Ziggo coax
- Blijft de beeld kwaliteit van Live TV onder coax altijd beter is (Ziggo eerste 10 kanalen bijvoorbeeld een veeld scherper beeld en heldere kleuren)
- De beeld kwaliteit wordt slechter als er gebruik wordt gemaakt van Ethernet of cloud based oplossingen, helemaal als de de settop box zelf de upscaling doet
- Terugschakelen van 2160 naar 1080P of I helpt daarbij niet of nauwelijks (bij terug schakelen doet de TV de upscaling, en dat gaat kwalitatief beter dan bij een settop box)
- Had je hiervoor al een goede recente UHD 4K TV (in mijn geval een OLED 65 inch) dan merk je dat direct in beeld kwaliteit in vagere gezichten en kleuren. Dat is dus wat ik lees op de diverse fora over verschillende providers. Overstappen lijkt dus geen zin meer te hebben omdat alle providers naar cloud based of ethernet achtige producten gaan. Ook Ziggo zal 4K uitzendingen niet via coax gaan doen maar via ethernet/wifi
(Het spreekt voor zich dat ik mijn TV instellingen, kabels, settings op veel verschillende manieren heb ingesteld en natuurlijk contact heb gehad met de KPN helpdesk)
Beste antwoord door Anonymous
Bekijk origineel