Beantwoord

Beeld kwaliteit 4K pakket ZTE ZXV8001 4K

  • 4 April 2019
  • 20 reacties
  • 2434 keer bekeken

Reputatie 2
Nav van wat post van mijzelf en een rondje 4K boxen in Europa ben ik benieuwd naar beeld kwaliteit ervaringen met klanten die een 4K box hebben en een recente goede UHD TV. De KPN helpdesk (erkent of herkent) dit probleem (nog) niet maar er zijn in Europa al meerdere ervaringen.

Wat is de reden van mijn vraag?
Providers in Europa stappen langzamerhand over van naar 4K kwaliteit of nieuwere set-top boxen. Daarbij valt mij het volgende op:

  • In Duitsland is UPC over gegaan van de Horizon (die kennen we wel van Ziggo) naar de UPC TV Box (Next boxt genaamd bij Ziggo). Sinds de overgang wordt daar op de Duitse UPC fora geklaagd over een achteruitgang in beeld kwaliteit, met name over de vage gezichten en mindere kleuren. Een voorbeeldje: https://community.upc.ch/t5/UPC-TV-Box/ORF1-HD-schlechte-Bildqualit%C3%A4t/m-p/132611?advanced=false&collapse_discussion=true&filter=location&location=category:de&q=schlechtere%20Bildqualit%C3%A4t&search_type=thread
  • In Engeland staat dezelfde box (V6) daar al maanden en zie ik vergelijkbare klachten op de Engelse fora over vage gezichten en kleuren bij mensen die een recente hele goede TV hebben
  • In Nederland is Ziggo nu bezig met de uitrol van de Mediabox Next, dat is dezelfde kast als in Duitsland en Engeland. Nog niet veel beeld ervaringen omdat een deel nog een NDA heeft (mag er dus nog niets over zeggen) en een ander deel is gewoon blij dat de oude Media box XL is vervangen
  • KPN in Nederland heeft de 4K ZTE ZXV8001. Ik ben zelf overgestapt van Ziggo recentelijk en zie een slechtere beeld kwaliteit (ook op Glasvezel kanalen en bij kale TV settings) met vagere gezichten en mindere kleuren dan ik voorheen had bij Ziggo coax
Mijn eerste voorzichtige conclusie is bij de overstap naar 4K boxen:

  • Blijft de beeld kwaliteit van Live TV onder coax altijd beter is (Ziggo eerste 10 kanalen bijvoorbeeld een veeld scherper beeld en heldere kleuren)
  • De beeld kwaliteit wordt slechter als er gebruik wordt gemaakt van Ethernet of cloud based oplossingen, helemaal als de de settop box zelf de upscaling doet
  • Terugschakelen van 2160 naar 1080P of I helpt daarbij niet of nauwelijks (bij terug schakelen doet de TV de upscaling, en dat gaat kwalitatief beter dan bij een settop box)
Ik bedoel dus dat met de overgang naar nieuwe settop boxen zoals die van KPN of Ziggo of UPC in Duitsland of Virgin in Engeland de beeld kwaliteit er eigenlijk op achteruit gaat. Ofwel de compressie/bitrate is minder of er spelen andere zaken. Een doorsnee klant zal er weinig van merken of het beeld beter vinden, maar:

  • Had je hiervoor al een goede recente UHD 4K TV (in mijn geval een OLED 65 inch) dan merk je dat direct in beeld kwaliteit in vagere gezichten en kleuren. Dat is dus wat ik lees op de diverse fora over verschillende providers. Overstappen lijkt dus geen zin meer te hebben omdat alle providers naar cloud based of ethernet achtige producten gaan. Ook Ziggo zal 4K uitzendingen niet via coax gaan doen maar via ethernet/wifi
Zijn er mensen die dit verhaal herkennen? (Vagere gezichten en mindere kleuren dan bij live coax TV op een 4K UHD TV)

(Het spreekt voor zich dat ik mijn TV instellingen, kabels, settings op veel verschillende manieren heb ingesteld en natuurlijk contact heb gehad met de KPN helpdesk)
icon

Beste antwoord door Anonymous 15 April 2019, 07:11

Bekijk origineel

20 reacties

Hoi Koen. Je verhaal klopt helemaal. Ik ben 2 weken geleden overgestapt van Ziggo naar KPN. Ik heb het 4K abonnement en inderdaad ben ik behoorlijk achteruit gegaan met de kleuren en de scherpte van het beeld. Vooral de gezichten zijn wollig en hangt er een waas overheen. Voorheen zag je de details erg goed bij Ziggo, maar nu bij 4K KPN is het een achteruitgang. En dat voor 72,50 p/m abonnement!! Dit is niet KPN waardig als je zo`n duur abonnement aanbiedt en je er zo`n belabberde beeldkwaliteit voor terug krijgt. Op KPN forum zegt iedereen je 4K ontvanger instellen op 1080i of 1080P voor betere beeldkwaliteit maar waarvoor bieden ze dan een duur abonnement aan dat niet kan voldoen aan een helder en strak beeld voor de standaard HD uitzendingen??
Het bron materiaal is al niet in die 2160 lijnen hooguit 1080i at best. Veel oudere opnames zijn zelfs in 720i of 720p welke laatste beter is omdat dan het hele beeld wordt ververst en niet het halve beeld zoals met interlaced.
Die 4k ontvanger moet op die paar uhd kanalen die we hebben na de helft erbij verzinnen(upscalen) bij een instelling in uhd kwaliteit de tv zelf doet dit vaak beter vandaar dit advies over 1080I dan is er geen up of downscaling nodig afhankelijk van het bron signaal.

Wat ook nog eens mee speelt is schermformaat versus resolutie en de ideale kijk afstand.
Groter scherm = ga er verder vandaan zitten groter is bij tv zeker niet beter als je op dezelfde kijkafstand blijft zitten daar zijn hele studies naar gedaan.
Bij de genoemde 65 inch scherm moet je er meer dan 3 meter vandaan zitten anders zie je al snel de pixels dat wil je niet.

Ook Ziggo zal 4K uitzendingen niet via coax gaan doen maar via ethernet/wifi

Bij Ziggo is in het hele verspreidings gebied de verbinding met de woningen toch echt coax dus deze opmerking snap ik niet. Als je bedoelt dat het signaal via de Next zal gaan klopt het wel echter weet ik daarvan niet of deze regelrecht op een coax huisnet is verbonden of met ethernet/utp vanuit het modem via wifi lijkt me onwaarschijnlijk.


Terzijde de Horizon ken ik enkel van UPC deze is pas na de fusie bij Ziggo klanten gekomen.
Hallo Galdor68,
Bij de 4K-box van Ziggo gebeurt het cloudwerk via (draadloos) internet, het standaard tv signaal via coax.
Reputatie 7
Het bron materiaal is al niet in die 2160 lijnen hooguit 1080i at best.
Uitgezonderd de drie (!!!) 4K Ultra-HD zenders waarvoor de bron 2160p50 is.

Bij de genoemde 65 inch scherm moet je er meer dan 3 meter vandaan zitten anders zie je al snel de pixels dat wil je niet.
De ideale kijkafstand voor 4K is anders dan voor full-HD.


Bron.
Ik ging met de kijk afstand nog van FullHD uit dank voor het lijstje @wjb met uhd kan je inderdaad iets dichterbij . Waar het vooral om gaat dat een groter scherm al is deze geschikt voor UHD niet per definitie een betere kijk ervaring geeft door alle samenspelende factoren.

@Jan-D dus waar we bij KPN de tv ontvanger bedraad moeten aansluiten heeft die genoemde Next wifi aan boord ik zal de specs eens opzoeken alvast bedankt voor die toelichting,

Veranderd verder niks aan het feit dat de lijn naar binnen coax is, hier gaat het om de verdeling na het aop.

Edit beetje ingelezen over die Next handig dat utp niet noodzakelijk is.
Hallo Galdor68,
Het is net als tv kijken bij KPN/Telfort via de powerlines, het kan goed gaan, maar Telfort/KPN-advies beter bekabeld, zo is het ook bij de decoder van Ziggo, het kan draadloos goed werken, maar Ziggo geeft de voorkeur aan een bekabelde aansluiting.
Reputatie 2
De Ziggo next gaat 4K inderdaad via ethernet/ip aanbieden en de standaard kanalen over coax. Dat is ook wat ik lees en heb begrepen. Maar nog even ten aanzien van beeld afstand en dergelijke bij KPN 4K:

  • Het gaat niet om de pixels maar om gezichten die onscherp zijn, vooral bij bewegen en vage kleuren
De afgelopen dagen (heb ik ook in andere topics gepost) is het beeld sterk verbeterd: Meer details, minder vage gezichten en betere kleuren. Maar ook soms weer een daling van de kwaliteit Ik heb daarover nogmaals de helpdesk gesproken en deze hebben ook een product specialist mee laten kijken in mijn profiel:

  • Het probleem van vage gezichten, minder scherpe kleuren wordt herkend en erkend door de KPN helpdesk als een probleem dat af en toe voorkomt. Het is helaas (nog) niet goed te traceren omdat de indicatoren gewoon goed staan voor signaal en kwaliteit. Maar er zijn meerdere klachten en het probleem is bekend. Voor nu wordt het als een wat langer lopend probleem behandeld en niet als een actief probleem. Mede omdat er nog (te) weinig 4K klanten zijn en nog (te) weinig met de combinatie hoge kwaliteit TV's zoals bijvoorbeeld mijn 65 inch OLED
Kan enkel maar hopen dat meerdere mensen met dit probleem gaan reageren of zo af en toe eens goed kijken naar de beeld kwaliteit. Overigens prima helpdesk met mensen die echt verstand hebben van de details bij KPN.
De pixels en de refresh rate en wat andere zaken spelen in dit geval echt samen.
De pixels zijn de bouwstenen van de gezichten die je ziet.
Voor een UHD tv (3840x2160) moeten meer pixels worden opgebouwd ten opzichte van een HDscherm(1920×1080) dat ga je op een 65 inch scherm die geen pixels per inch meer heeft dan een 40 inch scherm zeker opmerken vooral met niet uhd kanalen als de tv niet op een resolutie voor HD staat moet er van alles worden bij verzonnen(upscalen) wat er niet is van 1 pixels moet de software er 4 of meer maken.

Is de bron in 60hz en staat de ontvanger of tv op 50h merk je dat ook al.

Los van dat speelt de gebruikte compressie techniek zeker een rol. Door compressie treedt er soms ook weer de benodigde kwaliteits verlies op.

Hoe dan ook het is een complex geheel in mijn ogen zijn de televisies die nu worden gemaakt te goed ten opzichte van wat er nu standaard leverbaar is bij lineaire providers. Nu pas dat HD vanaf 1 rond of zo goed als rond is.
Reputatie 2
Ha Galdor,

  • Ja die pixels en ook de refresh rate begrijp ik denk ik wel, daar heb je vast gelijk in hoor. Wat het lastig maakt om goed te begrijpen (aanvaarden) is dat enkel de gezichten vager worden en de algehele kleuren.
  • De compressie begrijp ik denk ik ook nog wel. Heb trouwens geen idee of dat hetzelfde is als H264/265 codecs? Of werkt dat heel anders?
  • Dat de bitrate ook een factor is begrijp ik ook wel, maar die is recent door een forum lid gemeten en was constant en hetzelfde als voorheen
Maar wat het lastig maakt tav bovenstaande is dat het wisselt: De laatste dagen gewoon goede erg kwaliteit op 1080P met de upscaling van de TV aan of alle kanalen. Als bitrate, compressie techniek en resolutie hetzelfde blijven hoe kunnen er soms vage gezichten en vage kleuren ontstaan?

In ieder geval ben ik blij dat KPN het probleem wel herkend en er (helaas op wat langere termijn) wat aan probeert te doen, zeker als er meer klachten komen.
Reputatie 7
De pixels en de refresh rate en wat andere zaken spelen in dit geval echt samen.
De pixels zijn de bouwstenen van de gezichten die je ziet.
Voor een UHD tv (3840x2160) moeten meer pixels worden opgebouwd ten opzichte van een HDscherm(1920×1080) dat ga je op een 65 inch scherm die geen pixels per inch meer heeft dan een 40 inch scherm zeker opmerken vooral met niet uhd kanalen als de tv niet op een resolutie voor HD staat moet er van alles worden bij verzonnen(upscalen) wat er niet is van 1 pixels moet de software er 4 of meer maken.

En toch zijn de 4K Ultra-HD televisies uitstekend in staat om een kwalitatief hoogwaardig beeld af te leveren bij upscaling van 1080i50 naar 2160p50. Als ik van heel dichtbij kijk, dan zie ik nog steeds geen wollige of vage gezichten op mijn Sony KD-43XD8305.

Is de bron in 60hz en staat de ontvanger of tv op 50h merk je dat ook al.
Het bronsignaal is bij KPN altijd een 50Hz signaal. Het is mijns inziens dan ook niet verstandig om de TV ontvanger op UHD@60Hz in te stellen.

Mijn advies is nog altijd om die drie (!!!) 4K zenders te vergeten, de 4K Ultra-HD in te stellen op 1080i (gelijk het bronsignaal) en de upscaling aan de televisie over te laten.
En als je dan een keer naar één van de drie (!!!) 4K zenders wilt kijken, dan zet je de TV ontvanger tijdelijk even op UHD@50Hz.
Reputatie 2

Mijn advies is nog altijd om die drie (!!!) 4K zenders te vergeten, de 4K Ultra-HD in te stellen op 1080i (gelijk het bronsignaal) en de upscaling aan de televisie over te laten.
En als je dan een keer naar één van de drie (!!!) 4K zenders wilt kijken, dan zet je de TV ontvanger tijdelijk even op UHD@50Hz.


WJB,

even een ander vraagje tussendoor als het mag:

  • Wat kan de reden zijn dat bij ons het beeld bij 1080I (in zijn geheel) wat onscherper oogt dan onder 1080P?
En die wollige gezichten zijn zoals ik al schreef nu ook even weg bij ons, maar dat is wel erg volatiel.
I interlaced ververst elke keer de helft van de 1080 lijnen per frame.
P proggresive ververst alle 1080 lijnen.

Ik heb zelf geen 4k kastje en kan de tv niet zelf op een hogere resolutie zetten dus niet laten upscalen maar ik ben wel van mening dat het probleem eerder in die 4k KPN kastjes zit dan in de televisies op basis van de diverse topics.

Mijn advies behalve vanwege de mooiere vormgeving de eerste paar jaar nog niet doen.
Reputatie 7
even een ander vraagje tussendoor als het mag:

  • Wat kan de reden zijn dat bij ons het beeld bij 1080I (in zijn geheel) wat onscherper oogt dan onder 1080P?

Dat zou eigenlijk niet het geval moeten zijn.
Als jij de TV ontvanger op 1080p hebt staan dan betekent dat dat de omzetting van 1080i (interlaced) naar 1080p (progressive) door de TV ontvanger gedaan zal worden. Dat zou betekenen dat jouw televisie daar minder goed in is dan de TV ontvanger.

En die wollige gezichten zijn zoals ik al schreef nu ook even weg bij ons, maar dat is wel erg volatiel.
Treedt dat "wollige" dan wellicht op bij bepaalde kanalen of uitzendingen?
Bij ons wordt het meerendeel van de tijd naar HD-"Glas" zenders gekeken.
Reputatie 2
Dank Galdor,

Wjb,

Treedt dat "wollige" dan wellicht op bij bepaalde kanalen of uitzendingen?
Bij ons wordt het meerendeel van de tijd naar HD-"Glas" zenders gekeken.

Het treed op bij elk kanaal (nu dus een aantal dagen al niet). Zowel SD, HD, HD Glasvezel en een flink stukje minder bij 4K uitzendingen (ontvanger staat altijd op 1080P ook bij de 4K uitzendingen). Tijdens "goede dagen" is het beeld veel helderder, scherper en gezichten zijn te zien met poriën en blijven scherp ook bij bewegingen. Tijdens "slechte dagen" is bij al het hierboven genoemde minder of slechter. Wat de oorzaak van "goed" en "slecht" is, is dus niet bekend maar het probleem an sich wel bekend bij KPN.
Reputatie 7
Het treed op bij elk kanaal (nu dus een aantal dagen al niet). Zowel SD, HD, HD Glasvezel en een flink stukje minder bij 4K uitzendingen (ontvanger staat altijd op 1080P ook bij de 4K uitzendingen).
Dat het een stuk minder optreedt bij 4K uitzendingen is an sich logisch immers dat is in jouw geval een downscaling van 2160p50 naar 1080p50 en dat geeft nog altijd twee keer meer info door dan 1080i50.

Tijdens "goede dagen" is het beeld veel helderder, scherper en gezichten zijn te zien met poriën en blijven scherp ook bij bewegingen. Tijdens "slechte dagen" is bij al het hierboven genoemde minder of slechter. Wat de oorzaak van "goed" en "slecht" is, is dus niet bekend maar het probleem an sich wel bekend bij KPN.
Hier heb ook ik echt geen verklaring voor.
Dat laatste zou ik bijna verklaren als overbelasting van het TV platform maar dan zou dit bij alle klanten moeten voorkomen niet enkel de klanten met een 4K ontvanger/pakket.
Reputatie 7
I interlaced ververst elke keer de helft van de 1080 lijnen per frame.
P proggresive ververst alle 1080 lijnen.

Precies en het bronsignaal van de HD en HD-"Glas" zenders is interlaced, helaas nog altijd de standaard in Europa.

Ik heb zelf geen 4k kastje en kan de tv niet zelf op een hogere resolutie zetten dus niet laten upscalen maar ik ben wel van mening dat het probleem eerder in die 4k KPN kastjes zit dan in de televisies op basis van de diverse topics.
Als het in de televisies zou zitten, dan zou hetzelfde issue waarschijnlijk veel vaker gemeld worden immers dan zou dit ook optreden op 4K televisies met de Arris of Arcadyan als KPN TV ontvanger.

Mijn advies behalve vanwege de mooiere vormgeving de eerste paar jaar nog niet doen.
Helemaal eens, die drie (!!!) 4K zenders zijn natuurlijk absoluut geen €120,- per jaar waard.
Reputatie 7
Dat laatste zou ik bijna verklaren als overbelasting van het TV platform maar dan zou dit bij alle klanten moeten voorkvomen niet enkel de klanten met een 4K ontvanger/pakket.
Dat kan ook niet immers KPN kent geen dynamische bitrates. Bij overbelasting zou het TV signaal dus gaan haperen, maar de "kwaliteit" blijft ongewijzigd.
Helaas niet dat zou een boel schelen want dan kan bij glasvezel klanten ook 661 gewoon op 1.
Maar dat is te ver of topic.
Reputatie 7
Helaas niet dat zou een boel schelen want dan kan bij glasvezel klanten ook 661 gewoon op 1.
Dat staat volledig los van variabele bitrates, SD en HD staan nu samen op 1 en HD-"Glas" zal daar aan toegevoegd gaan worden. Dat is door KPN ook al bevestigd, de vraag is alleen nog wanneer dat zal plaatsvinden.

Reageer