Beantwoord

Beeld valt weg

  • 26 October 2019
  • 31 reacties
  • 4463 keer bekeken

Wij hebben al enkele jaren het probleem dat het beeld zo nu en dan uitvalt. Het tv menu of logo is ook niet te zien. Het geluid en het Ambilight van Philips gaan dan wel door. Soms komt het beeld na een paar seconden terug, maar soms blijft het wel eens een half uur weg. 

Het begon in ons vorige huis met een Samsung tv. Verhuizen bleek niet de oplossing, want in het nieuwe huis hebben we hetzelfde probleem. Ook het vervangen van de modem, de tv ontvanger en alle kabels heeft niet geholpen. Zelfs het vervangen van de Samsung tv door een Philips tv mocht niet baten, want die nieuwe tv begon na een tijdje dezelfde kuren te vertonen.

Vervolgens hebben we nog de modem van onder de tv naar de meterkast verplaatst, maar dit heeft ook niet geholpen. Wisselen van de HDMI poort van de tv heeft soms een tijdelijk positief effect, maar is geen permanente oplossing. Hetzelfde geldt voor het resetten van de tv ontvanger. Verder is de meest recente software op de tv geinstalleerd, dus daar kan het niet aan liggen.

In de eerste helft van dit jaar ging het bijzonder goed, het beeld is slechts een enkele keer uitgevallen, maar de laatste twee maanden is het weer dramatisch. Soms hebben we vaker geen beeld dan wel beeld, dus we zijn er helemaal klaar mee.

Ik heb al veel gezocht op internet en dit forum, maar dat heeft nog geen oplossing opgeleverd. Dus daarom de vraag: heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn? We zouden heel blij zijn met een oplossing!

icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 14 November 2019, 10:48

Bekijk origineel

31 reacties

Badge +19

De tv ontvanger is direct met een kabel aangesloten op de experiabox of zit er iets tussen?

Reputatie 5
Badge +4

@Marin0 Het probleem ligt dus niet aan de KPN aansluiting (beide huizen gaven/geven problemen).
Is het een glasvezel- of koperaansluiting? Wat is uw snelheid voor internet?
Zijn er andere apparaten aangesloten tijdens het tv kijken, bijv. laptop, tablet, telefoon??
En hoe zit het met kijken via de app van KPN op de laptop, tablet en telefoon??
Graag nog even laten weten welke apparaten uw verder hebt aangesloten op het internet.
Misschien ook even de IP adressen controleren in het modem. Succes en laat wat van u horen….

De tv ontvanger is direct met een kabel aangesloten op de experiabox of zit er iets tussen?

Een kabel van de experiabox door muur/vloer naar de wandcontactdoos. Daarvandaan een kabel rechtstreeks naar de tv ontvanger. Er zitten dus geen apparaten tussen.

Badge +19

Vreemd zeg. En internet doet het goed?

Reputatie 7
Badge +9

Goedeavond misschien IS de kabel defect die van af de modum naar tv probeert eens een andere kabel er kan een breukje in zitten 🤔

@Spacestar Volgens mij is het een koperaansluiting. Speedtest geeft download 45.3 en upload 24.7 Mbps.

De tv is nu via een Philips Fidelio soundbar op de ontvanger aangesloten, maar het probleem is er ook zonder deze soundbar ertussen.

Tv kijken via de app op de telefoon gaat wel goed.

Wat bedoel je met 'Zijn er andere apparaten aangesloten tijdens het tv kijken?’ Waarop zouden deze aangesloten zijn? Via WiFi op de experiabox? Dat zijn soms een prive laptop, soms een werk laptop, en 1 of 2 mobiele telefoons. Oja, de thermostaat is ook via WiFi aangesloten, maar die is vrij nieuw. Het probleem was er daarvoor al.

Als ik inlog op de experiabox zie ik 5 items onder WiFi en 1 item onder LAN. Maar of die dan ook actief zijn, weet ik niet.

Wat zou ik kunnen checken qua IP-adressen?

Vreemd zeg. En internet doet het goed?

Geen merkbare problemen in ieder geval. Zie mijn vorige post voor de speedtest uitslagen. 

Goedeavond misschien IS de kabel defect die van af de modum naar tv probeert eens een andere kabel er kan een breukje in zitten 🤔

Toen we de experiabox van de woonkamer naar de meterkast hebben verplaatst, hebben we ook deze kabels vervangen, maar het loste het probleem niet op.

Dat brengt me wel bij een vraag. Momenteel is de experiabox met een platte telefoonkabel (flexibele kern) verbonden met het ISRA punt. Dus met een stekkertje (RJ11?) in de experiabox en aan de andere kant zit de gestripte kabel in het ISRA punt vastgeschroefd. Heeft het zin om dit kabeltje te vervangen door een kabeltje met vaste kern?

Badge +19

Proberen kan altijd maar als internet goed werkt lijkt me dat niet echt de oorzaak. Zijn de overige kabels kant en klaar of is het stekkertje eraan gezet?

Proberen kan altijd maar als internet goed werkt lijkt me dat niet echt de oorzaak. Zijn de overige kabels kant en klaar of is het stekkertje eraan gezet?

Alleen de kabel die uit de muur komt, moest in de wandcontactdoos worden vastgezet. De rest van de aansluitingen is kant en klaar.

Badge +19

Heb je de hdmi kabel ook al vernieuwd?

Heb je de hdmi kabel ook al vernieuwd?

Ja alle HDMI kabels zijn ook vervangen.

Zou een ander apparaat in huis op de een of andere manier deze storing van de tv kunnen veroorzaken?

Badge +19

Dat kan toch bijna niet.  Alles is bekabeld met  nieuwe kabels, nieuw modem en ontvanger begreep ik. Zelfs een ander huis!! Ik snap er niks van. Welk modem heb je?

Badge +19

Maar het beeld valt weg en je krijgt geen foutmelding van de ontvanger??

Experiabox V10, ZXHN H369A

Zonder foutmelding van de ontvanger inderdaad.

En het geluid en ook de Ambilight (die zich aanpast aan de kleuren van het beeld) gaan gewoon verder als het beeld wegvalt.

Badge +19

Dat is dan weer vreemd want de ontvangers geven meestal foutcodes als er iets niet goed gaat. Ik begin toch steeds meer in de richting van de tv te denken. Maar hoe of wat weet ik ook nog niet. 

Het kan aan de box liggen, het kan aan de hdmi kabel liggen of aan de TV,.    Kwestie van uitsluiten, begin met de HDMI kabel te vervangen.  Als dat niks uit haalt… box op een andere TV aansluiten. 

Badge +19

@Terrestrial zoals je hebt kunnen lezen is alles al vervangen.

Ik denk dat hij iets over het hoofd heeft gezien of de informatie klopt niet. Bovendien een kabel kan opnieuw stuk gaan, hij schrijft wel alle kabels zijn vervangen maar geldt dat ook voor de HDMI kabel ?

Wat hij omschrijft kan een handshake probleem zijn, de ontvanger kan stuk zijn gegaan  (evt. een bug) of zijn TV kan problemen geven.  Aangezien het geluid door loopt en er geen melding verschijnt van signaal verlies kun je het netwerk/internet deel volledig uitsluiten. 

Badge +19

Ja dat laatste denk ik ook. Maar de hdmi kabel zou ook al vernieuwd zijn. Heb ik expliciet gevraagd. Maarja zowel op de oude en nieuwe tv hetzelfde probleem.  Vreemd toch?

Ja daarom, er is iets over het hoofd gezien, misschien is de box vervangen maar de hdmi kabel toen niet en later de hdmi kabel door misschien een zelfde hele goedkope kabel. Wij weten het niet.

Reputatie 7
Badge +21

Goedemorgen @Marin0. Ik kan mijn voorstellen dat het erg vervelend is wanneer het beeld steeds wegvalt en het geluid wel gewoon doorloopt. Ik lees dat je al een tijdje last hebt van dit probleem. Je geeft aan dat de TV-ontvanger bekabeld is aangesloten op de ExperiaBox. Heb je al eens geprobeerd om de TV-ontvanger op een andere netwerkpoort aan te sluiten van de ExperiaBox?

Het is voor mij onduidelijk of je nou wel of niet de HDMI kabel hebt vervangen. Als je de HDMI kabel nog niet hebt vervangen, dan zou ik je willen vragen om dit alsnog te doen. Wil je je gegevens achterlaten op het KPN Forum profiel? Zodra ik je gegevens heb ontvangen kan ik een nieuwe HDMI kabel toesturen. Wanneer het probleem niet wordt verholpen d.m.v. een nieuwe HDMI kabel, dan zou ik je willen vragen om de tv-ontvanger met een Scart kabel te verbinden met de televisie. Als dit wel goed werkt dan zit het probleem in de HDMI poort van de tv-ontvanger en stuur ik een nieuwe tv-ontvanger jou kant op. 

Dank voor alle reacties!

Beide hdmi kabels zijn vervangen, maar ik denk niet dat dat tegelijk met het vervangen van de tv ontvanger is gebeurd.

Terrestrial, wat is een handshake probleem?

Ik heb woensdag de hdmi kabel vervangen door een scart kabel. Daarbij heb ik de Fidelio er tussenuit moeten halen, want die heeft geen scart aansluiting. Sindsdien is het probleem niet meer opgetreden, maar omdat het wel vaker enkele dagen goed gaat, wil ik het nog even iets langer aankijken, voordat ik concludeer dat de aansluiting via scart geen problemen geeft.

Wordt vervolgd...

Beste Marin0,  een handshake is vertaald uit het engels een handdruk, je moet het als volgt zien, de ontvanger en tv spreken met elkaar af bepaalde instellingen te gebruiken om het video en audio signaal over te brengen naar de TV.   Kortom er zit intelligentie achter en als ze het niet eens worden over de gebruikte instellingen kun je problemen ervaren.  

 

Maar wat mij enorm verbaasd, je zegt ik heb de Fidelio er tussen uit gehaald, nu moest ik even googlen wat dat was (surround set van philips) maar is het nooit bij je opgekomen dat dat de veroorzaker kan zijn?   Je hebt nergens in je verhaal verteld dat er een extra apparaat tussen de ontvanger en de TV zat.  

Reageer