Beantwoord

beeldkwaliteit minder, speedtest lager sinds overstap naar KPN

  • 5 March 2021
  • 37 reacties
  • 498 keer bekeken

Reputatie 4
Badge

Sinds eergisteren overgestapt van Solcon glasvezel naar KPN itv glasvezel. De kwaliteit van het beeld is minder dan bij Solcon. Het lijkt wel of bv CNN niet in Hd wordt uitgezonden.

Ook vreemd is dat de speedtest download van 117 Mbps geeft en upload 37 Mbps. Ook dit was bij Solcon in beide gevallen 100Mbps.

( pakket is Hussel 100 Mbps)

Is hier een oplossing voor cq hebben anderen ook deze ervaring

Gr. René

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 8 March 2021, 11:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

37 reacties

upload 37 Mbps.

“Klink als...” verbinding op koper/DSL. En niet glas. Dit is de (maximum) upload bij DSL dus.

Staat er het HD icoontje bij als je CNN in de gids selecteert?

Vb met in de foto Comedy Central, maar zou ook voor CNN moeten gelden. Zie icoontjes bovenin.

OEPS… De foto is via m'n smartphone verkeerd terecht gekomen…..

Reputatie 4
Badge

Het modem zit direct op mijn glasvezel verbinding. In de gids staat Hd achter de naam van de zender.

Toch blijft het beeld minder scherp dan bij Solcon. De TV is dezelfde, een Samsung 4K smart.

Over het verschil in down en up load krijg ik geen goed antwoord van KPN. Down en up snelheid moet bij glasvezel gelijk zijn. Twee dagen geleden was dat ook zo bij Solcon ( met dezelfde glasvezelverbinding)

Hoe kan ik als leek uitzoeken of ik echt op glasvezel zit

Hoe kan ik als leek uitzoeken of ik echt op glasvezel zit

Als de Experiabox (of Box 12) met de WAN poort is aangesloten en het DSL poortje (grijs) leeg is.

Toch blijft het beeld minder scherp dan bij Solcon.

Het kán zijn dat de beeldinstelling van de ontvanger (nog) op 720p staat. Die moet minimaal op 1080i staan. Of Auto.

Reputatie 6
Badge +9

Hoe kan ik als leek uitzoeken of ik echt op glasvezel zit

Hallo @renebennie ,

Op de tv-ontvanger heb je dan glasvezel kanalen voor TV NPO1=661

Is dat betere kwaliteit ?

Zoals PeterG zegt het kan ook de instellingen zijn van de TV ontvanger.

Groet Bart

 

Reputatie 4
Badge

Ik heb het modem gecontroleerd. De WAN aansluiting wordt gebruikt en de grijze DSL is leeg.

Dus mag ik stellen dat wij zeker op glasvezel zitten.

Blijft het verschil in down en up loading.

Ik hoop dat KPN mij daar een verklaring voor kan geven. En dan niet aankomen met meneer test u het met een vaste kabel? ( ik werk op een chromebook en daar zit geen wan aansluiting op) plus met dezelfde computer had ik eergisteren bij dezelfde test 100/100

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb het modem gecontroleerd. De WAN aansluiting wordt gebruikt en de grijze DSL is leeg.

Dus mag ik stellen dat wij zeker op glasvezel zitten.

Blijft het verschil in down en up loading.

Ik hoop dat KPN mij daar een verklaring voor kan geven. En dan niet aankomen met meneer test u het met een vaste kabel? ( ik werk op een chromebook en daar zit geen wan aansluiting op) plus met dezelfde computer had ik eergisteren bij dezelfde test 100/100

Je zit ook niet op een koperaansluiting, maar je kan wel per ongeluk op een DSL snelhidsprofiel zitten in de Dslam.

Dat is optie 1, optie 2 is dat je op een oude KPN abonnementssnelheid bent gezet, namelijk 100/10. Dat is/was in de praktijk 120/35 dus dat komt wel heel dichtbij wat jij nu ervaart.

 

Wachten tot KPN Webcare hier kan reageren. Zij zouden het moeten kunnen nakijken. Overigens is het in alle gevallen wel handig om voor 15 euro een USB Ethernetadapter te kopen om af en toe bekabeld te kunnen testen. Niet perse nu, maar in andere gevallen kan het wel eens handig blijken.

Linksom of rechtsom is Wifi nooit gegarandeerd en altijd afhankelijk van externe factoren. Wat gisteren 100 Mbit als speedtest gaf, kan vandaag 70 zijn met exact dezelfde apparatuur. Alleen al omdat de luchtvochtigheid in huis toeneemt waardoor de radiosignalen wat moeilijker doorkomen. Om maar eens een voorbeeld te noemen.

Reputatie 4
Badge

Hallo, 

Bedankt voor dit antwoord. Het zou mij niet verbazen wanneer ik op een verkeerd profiel zit.

De monteur die alles heeft geïnstalleerd heeft thuis bij mij telefonisch contact gehad met een collega en het gesprek ging over een profiel dat verkeerd stond of iets dergelijks.

KPN webcare, leest die dit ook of moet ik verder actie ondernemen

Reputatie 7
Badge +10

Ze reageren vanzelf maar wel vaak met een dag vertraging. Er zijn heel veel vragen en niet zoveel medewerkers.

Hoi, @renebennie 

Heb je je gegevens al ingevuld in je profiel op het forum? Dan kunnen ze gelijk kijken zodra ze aan je topic toe zijn:relaxed: . Dat scheelt weer tijd.

(alleen in je profiel invullen, daar staan ze afgeschermd voor de wereld. Vergeet niet onderaan het ingevulde op te slaan.)

En meten via wifi is idd niet aan te raden. Hier bekabeld 70/30 maar via wifi 40/25. (abonnement koper DSL 50/5)

Reputatie 4
Badge

Bedankt Peter,

Ik heb mijn profiel aangepast.

Ik probeer nu een chatsessie te openen met webcare maar dat duurt erg lang.

Begreep ik goed van jou dat webcare zelf contact met mij zoekt?

Ja. Er komen ook hier op het forum kpn moderators bij alle topics langs. Die kunnen het verder behandelen (dan de vrijwilligers en anderen).

B.t.w. als je niet de HDglas zenders van 661 t/m 670 hebt zul je zeker nog op een '’verkeerd'’ profiel zitten.

Reputatie 7
Badge +10

Webcare reageert vanzelf op alle topics op dit forum. Dus ook op dit topic.

En zonder mijn collega's af te willen vallen: de medewerkers op dit forum zijn echt veel beter onderlegd dan de medewerkers die telefoon en chat doen. 

Reputatie 7
Badge +10

Goeie opmerking van Peter.

@renebennie : heb jij zenders op kanaal 661 tot en met 670?

Reputatie 4
Badge

Bedankt Ward,  ik wacht het contact met webcare af.

Overigens is het toch gek dat wanneer ik glasvezel heb er afzonderlijke zenders zijn die de toevoeging “glas”hebben. Alle zenders zouden toch glas moeten zijn?

Reputatie 4
Badge

klopt ik heb die zenders

Reputatie 4
Badge

Ik wacht de reactie van Webcare af.

Maar begrijp ik goed dat het bij een Hussel 100 glasvezel abonnement niet altijd duidelijk is of je wel echt glasvezel hebt? ( met gelijke down en upload snelheid)

En dat het dus mogelijk is dat je met een glasvezelverbinding wordt aangesloten op een DSL profiel met een mindere bitrate?

( blijft vreemd dat ik al meer dan 3 jaar via Solcon over dezelfde glasvezelverbinding wel degelijk een 100/100 verbinding heb gehad)

Reputatie 7
Badge +10

Ik wacht de reactie van Webcare af.

Maar begrijp ik goed dat het bij een Hussel 100 glasvezel abonnement niet altijd duidelijk is of je wel echt glasvezel hebt? ( met gelijke down en upload snelheid)

En dat het dus mogelijk is dat je met een glasvezelverbinding wordt aangesloten op een DSL profiel met een mindere bitrate?

( blijft vreemd dat ik al meer dan 3 jaar via Solcon over dezelfde glasvezelverbinding wel degelijk een 100/100 verbinding heb gehad)

Ja, theoretisch kan dit maar het gebeurt weinig. En als het gebeurt is dat eigenlijk alleen bij de migratie van een DSL naar een glasaansluiting. Waarbij het DSL profiel op de een of andere manier actief blijft in de leverstraat.

In jouw geval klinkt het meer als een verkeerd FttH profiel. Vooral omdat je wel die speciale HD Glas zenders hebt (hetgeen weer een hele andere discussie is...)

En dat staat los van je Solcon diensten de laatste drie jaar. Je bent gemigreerd naar een nieuwe provider dus dat zou dat kunnen gebeuren. Fouten maken is menselijk, ook in een grotendeels automatisch systeem.

Onder Hussel is bij glasvezel de up- gelijk aan de download. Het zou dus 100/100 moeten zijn. Gelukkig doet de upload weinig tenzij je een eigen server thuis hebt met je website danwel een eigen vpn hebt of grote bestanden (video bv) moet versturen.

Staan al je gegevens al in je profiel zodat ze je kunnen vinden? Dan zal een kpn moderator dit zeker in orde gaan maken. Zodat je op een FttH profiel bent voor internet.

Reputatie 4
Badge

Bedankt Ward en Peter voor jullie antwoorden.

Alle antwoorden voor mij zeer leerzaam. ( ik ga het nog eens echt begrijpen ! :)) )

Het is nu wachten op de KPN moderator.

Goed weekend verder

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @renebennie, hier is de medewerker :) Welkom op het forum, en welkom bij KPN.

Wat de vergelijking in beeldkwaliteit betreft, het kan zijn dat er verschil is tussen onze streams en die van Solcon op gebied van bitrate, maar over het algemeen genomen zou dat wel gewoon gelijkwaardig moeten zijn. Controleer op de tv ontvanger via Menu > Instellingen > Beeldscherm wat je instellingen zijn bij beeldschermresolutie. De standaardinstelling is automatisch, maar wellicht dat het bij jou beter is als je het op een specifieke waarde instelt. Experimenteer dan even met wat je beter vindt lijken van de verschillende 1080 opties.

Daarnaast hebben we dus een tiental ‘glas’ zenders vanaf 661. Deze hebben een nog wat hogere bitrate dan de reguliere HD zenders. Het is een beetje 50/50 of je daadwerkelijk verschil ziet. Sommige klanten zien het wel, sommige niet. 

Dan, de snelheid. Daar heb ik naar gekeken. Je profiel staat goed ingesteld, dus je zou de volledige 100 makkelijk moeten halen op zowel up- als download. Dit gaat uit van een bekabelde verbinding, op wifi kan het minder zijn. En dat kan ook heel erg fluctueren. Ward benoemde al het een en ander. Wifi is heel erg afhankelijk van omgevingsfactoren. Het aanpassen van de wifiinstellingen in je Box 12 kan helpen. Dit kun je handmatig doen door in te loggen op de webinterface (via 192.168.2.254) of met de Wifi Manager. Zo kun je wat experimenteren met instellingen om te kijken wat het beste, stabiele, resultaat geeft. Ook simpele dingen als het bijdraaien van je Box 12 of hem iets verplaatsen kan al helpen. 

Reputatie 4
Badge

Bedankt Erik voor je antwoord.

Inmiddels heb ik de beeldinstelling op 1080i gezet en het resultaat is iets beter. Toch vind ik nog steeds dat de scherpte van het beeld bij Solcon beter was dan bij KPN.

Het blijft toch wel sterk dat ik m.b.t de snelheid op een 100/36 Mbps zit. Volgens andere reacties is dat precies de snelheid die jullie vroeger aanboden. Met dezelfde computers en dezelfde glasvezellijn gaf Solcon altijd 100/100 Mbps aan.

Kan het toch niet zijn dat ik op een verkeerde Ftth profiel zit ( zie de reactie van Ward en Peter, KPN medewerker). De oude KPN instelling was ook 110/10 zegt Ward ook nog.

Ik blijf denken dat ik minder krijg voor wat ik heb besteld. In alle reclame uitingen geven jullie aan dat Hussel 100 een snelheid heeft van down en up van “ ongeveer 100 Mbps.

Los daarvan is het toch gek dat mijn meting down wel altijd 117 aangeeft en, bij glasvezel is per definitie de down en up snelheid gelijk , de upsnelheid anders is.

Toen de monteur het afgelopen woensdag kwam installeren kreeg hij eerst geen verbinding waarna hij belde met een collega die vertelde dat mijn verbinding op een verkeerd profiel stond. Overigens zou de oplevering op 29 januari plaatsvinden maar door technische problemen met “printplaten” in het eindstation( zoals mij herhaaldelijk werd verteld) heeft de oplevering twee maanden vertraging opgelopen.

Wellicht dat je nogmaals nauwkeurig naar de instellingen bij jullie wilt kijken

Reputatie 4
Badge

Hallo Erik,

Ik probeer in te loggen op mijn Box 12. Er wordt gevraagd om het wachtwoord. Dat is toch dat lange wachtwoord dat achterop de Box staat?  De inlognaam is admi, is dat corect?

Inlognaam is admin……

Wachtwoord, je kan beter van inlogsleutel spreken, heeft ook leestekens. Soms het eerste al. Laatst iemand waar het met dubbele punt : begon.

Verder: doe je wel de kpn speedtest? Speedtesten kunnen erg verschillen m.b.t. de aangekozen server.

kpn.com/speedtest

Reputatie 4
Badge

Ik heb het wachtwoord gevonden. Achterop de Box 12 is het het onderste wachtwoord.

Reputatie 4
Badge

Deze speedtest gebruik ik ook. Geeft nu down 127 Mbps en Upload 37Mbps