Beantwoord

beeldkwaliteit minder, speedtest lager sinds overstap naar KPN

  • 5 March 2021
  • 37 reacties
  • 498 keer bekeken

Reputatie 4
Badge

Sinds eergisteren overgestapt van Solcon glasvezel naar KPN itv glasvezel. De kwaliteit van het beeld is minder dan bij Solcon. Het lijkt wel of bv CNN niet in Hd wordt uitgezonden.

Ook vreemd is dat de speedtest download van 117 Mbps geeft en upload 37 Mbps. Ook dit was bij Solcon in beide gevallen 100Mbps.

( pakket is Hussel 100 Mbps)

Is hier een oplossing voor cq hebben anderen ook deze ervaring

Gr. René

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 8 March 2021, 11:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

37 reacties

Reputatie 4
Badge

Mijn WIFI signaal is overal in huis “Sterk”  ( niet zo gek een houten huis ! )

Hier kan het verschil in Speed down en Up dus niet liggen.

w.b.t. de upload: je meet wel bedraad? Met utp kabel aan je laptop?

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @renebennie ,

Dan is daar ook nog de laptop die van invloed kan zijn op de meting.

Operating system en driverversie van de netwerkdriver. Software die daar op werkt kan ook een negatieve invloed hebben. (wifi analyzer o.i.d.)

Heb je als eens andere PC/laptop gebruikt ?

Groet Bart

Reputatie 4
Badge

ja op verschillende laptops. Beide ongeveer 4 maanden oud. En op beide laptops gaf Solcon wel degelijk 100/100

Mijn WIFI signaal is overal in huis “Sterk”  ( niet zo gek een houten huis ! )

Hier kan het verschil in Speed down en Up dus niet liggen.

Je had denk ik bij Solcon een FritzBox, nu een KPN Box V12. Dat kan enorm uitmaken, als ik een gokje zou moeten wagen, zet ik mijn kaarten op een FritzBox kwa ontvangst performance voor diverse WiFi kanalen.

Maar als het antwoord op de vraag van PeterG is: Ja, ik meet op de 4 maanden oude laptops via kabel en heb de WiFi van die dingen uitstaan, dan vergeet dat WiFi gebeuren maar.

 

Kwa TV: Ook heb je nu denk ik een ander TV-kastje, dus je TV enz stellen zich opnieuw in. En ook al is de birate/codering van de videostreams hetzelfde, in die TV-kastjes van KPN kan hele andere (na)bewerking plaatsvinden dan bij Solcon. HDR enz, weet verder geen details.

Reputatie 4
Badge

Nog even als reactie op Erik als moderator KPN.

Waarom zendt KPN de tv signalen met een mindere bitrate?

Ik zou zeggen,  Solcon is nu van KPN cq KPN heeft een groot belang in Solcon, vraag eens aan Solcon hoe zij de bitrate instellingen hebben. 

De beelden bij Solcon zijn duidelijk scherper!

Overigens heeft KPN een aantal voordelen extra. Ik ga niet besluiten weer terug naar Solcon te gaan.

Reputatie 4
Badge

Reactie op tmoesel:

Ik werk al jaren op een chromebook. Die hebben geen wan aansluiting. Dus doe ik de speedtest altijd, al jaren , via WIFI.

Overigens heb je gelijk dat ik bij Solcon een Fritzbox had.

De beelden bij Solcon zijn duidelijk scherper!

De kanalen 661 t/m 670 zouden écht geen verschil mogen maken met Solcon. Die zijn gewoon gelijk aan de Mediagateway. (1080i50; 12 Mb/s; H.264)
Staat de kpn ontvanger onder Beeld-instellingen wel op minimaal 1080i uitvoer?

Solcon is voor zover ik weet gewoon kpn itv. Toch ook met dezelfde ontvangers? Arris vip2952 danwel Arcadyan hmb2260?

Reputatie 4
Badge

De TV staat op 1080p.

Solcon werkt met Animo ontvangers.

Ik moet overigens zeggen nadat ik de TV van automatisch naar 1080p heb gezet is de kwaliteit beter. Hierdoor is wat mij betreft het beeldkwaliteits probleem uit de wereld.

Jij bedankt voor alle handige tips en trucs.

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik moet overigens zeggen nadat ik de TV van automatisch naar 1080p heb gezet is de kwaliteit beter. Hierdoor is wat mij betreft het beeldkwaliteits probleem uit de wereld.

 

Fijn dat het tv deel al verder besproken is :)

Ik heb nog een keer naar de lijn gekeken, @renebennie. In het technisch systeem staat het profiel goed, netjes op 128/128. Maar, omdat je dat qua upload dus duidelijk niet haalt ben ik er verder ingedoken. En in het administratieve systeem ben ik wél een foutje tegengekomen. Daar mist inderdaad het glasvezel vinkje. Dat heb ik zojuist hersteld. Dat wordt dan verwerkt als een wijziging, dus je krijgt een bevestiging per e-mail daarvan. Het verandert verder niets aan je abonnement qua kosten en inhoud, het past alleen het glasvezel vinkje aan. Je zou dan ook binnen een half uur al verbetering moeten merken. Dit omdat het technisch gezien al goed zit, maar dat werd onderdrukt door het administratieve vinkje. 

Reputatie 4
Badge

Hallo Erik,

 

Bedankt voor je inspanning. Inmiddels de speedtest gedaan ( met WIFI ) en de download en upload snelheid zijn beide gemeten op 124 .

Ik ben weer helemaal tevreden en ben blij dat je het “ vinkje” alsnog heb weten te zetten.

Groet,  René

 

Reputatie 7
Badge +30

Top, goed om te horen :)