Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

  • 30 May 2021
  • 774 reacties
  • 28935 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +16

Het Europees Kampioenschap voetbal staat voor de deur: op 11 juni 2021 klinkt het startschot voor de 16e editie van het EK. Dan is de leeuw ècht los!
Een EK dat voor het eerst in de historie verplaatst is en die in 11 speelsteden door heel Europa gehouden zal worden. Maar, er tellen straks twee meningen: van de bondscoach en die van de rest van Nederland 😉.

 

Een goede voorbereiding...

is het halve werk! Om de Oranje koorts verder aan te wakkeren, staat op kanaal 42 (Zender van de Maand) de muziekzender TV Oranje voor iedereen beschikbaar. Je kunt zelfs een speciaal oranje EK telefoonhoesje met je naam bestellen!
Hoe jij je nog meer kunt voorbereiden voor en tijdens het EK? Lees het snel in onze blog het EK bij KPN.

 

Het EK in 4K

De EK wedstrijden worden van 11 juni tot en met 11 juli uitgezonden door de NOS.
We gaan minder naar stadions en kroegen om de wedstrijden te zien; de huiskamer wordt een hele belangrijke plek
 dit EK. Als hèt netwerk van het Nederlandse voetbal bieden wij jullie het EK in haarscherpe beeldkwaliteit aan: in 4K met HDR!

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar! 

Mededeling:

Op vrijdag 18 juni wordt om 18.55 uur op NPO 1 weer een Persconferentie Coronacrisis uitgezonden. Hierdoor wordt de tweede helft van Kroatië – Tsjechië vanaf 18.54 op NPO 2 uitgezonden.

Die schakeling kunnen we niet maken op de tijdelijke kanalen 690 en 109. Hierdoor zul je dan ook niet de tweede helft in 4K / HD met HDR kunnen kijken. Schakel op dat moment dan ook over naar de regulier NPO 2 op kanaal 2 / 662.

 

Wat heb ik nodig?

Om te kunnen genieten van deze beeldkwaliteit heb je voldoende internetsnelheid nodig en de volgende apparatuur:

  • 4K TV
  • 4K TV ontvanger (de VIP5202 of de ZXV8001)

We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal :fingers_crossed_tone4:.

Uiteraard is voor KPN-klanten zonder 4K tv-ontvanger het EK in gebruikelijk formaat te bekijken op kanaal 1. 

 

Ervaar je problemen met de beeldkwaliteit let dan op de volgende dingen:

  • Heb je een 5202, zet de HDR optie daar dan op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Bij de auto-stand is het echt de ontvanger die dingen regelt, bij de aan-stand kan het zijn dat de instellingen van de tv zelf ook nog proberen iets te doen. Wat dan juist averechts kan werken. 
  • Zet bij voorkeur op je tv alle instellingen voor beeldverbetering zoveel mogelijk op uit/standaard/basis, of eventueel de ‘game’ setting als je tv die heeft. 
    Als het daarmee niet goed is, dan kun je op dat moment kijken of het beter wordt als je daarin wat aanpast. 

 

Wat is 4K en HDR?

4K heeft te maken met de resolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 
Kortom, tel 4K en HDR bij elkaar op, en je hebt de ultieme kijkbeleving te pakken in je huiskamer.

 

We lezen graag wat je er van vond!

En dat mag in een reactie in dit topic!

  • Hoe heb je de beeldkwaliteit ervaren?
  • Wat viel je op: goed, minder goed, ter verbetering?
  • Van welke apparatuur maak je gebruik en hoe zijn ze aangesloten op de TV ontvanger en elkaar?

De NPO heeft ons laten weten dat het kan gebeuren dat je haperingen en/of glitches in beeld ervaart op de kanalen 109 en 690. Dit heeft te maken met hoe dit technisch is ingericht. Uiteraard proberen wij en de NPO dit zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht je tijdens een wedstrijd toch beeldproblemen merken, en je kunt deze met de normale stappen (instellingen controleren, herstart, reset) niet verhelpen, dan raden wij aan om over te schakelen naar de reguliere uitzending op NPO 1. Het heeft geen zin om hiervoor de klantenservice te bellen, zij kunnen tijdens de uitzending hier ook niets aan veranderen. Wel horen we dan hier in het topic graag (achteraf) welke problemen je ervaarde.

Wij wensen je heel veel kijkplezier, geluk bij de vang de VAR winactie en vergeet niet:
als we het samen beleven, kunnen we niet verliezen! :soccer:

 

Veelgestelde vragen

 

 Heb ik de extra optie 4K nodig om het NPO1 4K met HDR kanaal te ontvangen? 

Nee, je hoeft niet de extra 4K dienst af te nemen bij KPN. Indien je de juiste apparatuur in huis hebt èn voldoende internetsnelheid, zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is.  

Kan ik met een ander type TV ontvanger ook naar kanaal 109 en/of 690 kijken?

Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

Kan ik 4K kijken via de KPN iTV app of iTV online? 

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR. 

Kan ik de wedstrijden op kanaal 109 en/of 690 ook opnemen?

Ja, dat kan. De opgenomen wedstrijden zijn beschikbaar tot het moment dat de kanalen weer uitgezet worden. Wil je dat de opnames langer beschikbaar blijven, plan dan een opname in op het reguliere kanaal (NPO1).

Kan ik gebruik maken van ondertiteling?

Teletekst (888 ondertiteling) werkt niet op deze kanalen.

Moet ik zelf nog iets aanpassen in mijn instellingen?

Nee, wij regelen alles voor je. De kanalen zullen aan je pakket toegevoegd worden indien je aansluiting aan de voorwaarden voldoet. Zet de ontvanger nog even in standby en weer aan om er zeker van te zijn dat de meest recente wijzigingen worden opgevraagd. 

Ik zie het NPO1 4K HDR niet! Ik zie het wel, maar het beeld hapert! Hoe komt dat? 

Wanneer het beeld op kanaal 690 verstoort is of het geluid is niet goed, schakel dan over naar kanaal 109 om te blijven genieten van HDR. Is ook daar het beeld/geluid niet goed, dan gaat er mogelijk in de verwerking iets niet goed. Gelukkig blijft NPO 1 op kanaal 1 gewoon beschikbaar om op terug te vallen. 

Gaan jullie nog meer uitzenden in 4K?

We doen ons uiterste best om in de toekomst zoveel mogelijk KPN klanten de kwaliteit van 4K te laten ervaren!

 

Erik van KPN 2 jaar geleden

690 is verdwenen en 109 is alleen een banner! Houdt dit in dat de OS niet in 4k/UHD doorgegeven gaat worden? 

14-07: Voor het EK is alles nu inderdaad weer afgesloten. Of en wat we eventueel met de Olympische Spelen gaan doen is op dit moment nog niets over te zeggen. Komen we op terug zodra we meer weten.

Toevoeging 15-07: we doen, helaas, geen Olympische Spelen in 4K dit jaar.

 

En daarmee sluit ik graag dit topic af. We willen jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor alle feedback. Dit is voor ons en voor de NPO van hele grote waarde geweest!

 

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

Wanneer krijgen jullie nieuwe 4k ontvangers ? En wanneer kunnen jullie deze uitleveren. Dit ivm chip tekorten. Ik zou heel graag het ek in 4k willen kijken. 

Reputatie 2

Even paar vragen n.a.v. bovenstaande:

  • Is kanaal 109 ook alleen te gebruiken met een VIP5202 of ZXV8001? Of is die zender ook beschikbaar met de andere ontvangers? Dat laatste denk ik niet, zo te lezen? Dat zou wel jammer zijn, zeker gelet op het kennelijke tekort van die 4k-ontvangers. De meerwaarde van 109 is dan wel vrij beperkt. Dan lijkt het dat 109 er voornamelijk is als back-up, om toch nog een betere (1080p/i met HLG kan nog altijd een stuk beter zijn dan sdr) ervaring te bieden in geval dat er bij een gebruiker bijvoorbeeld bandbreedte-issues zouden zijn bij kanaal 690?
  • Wat is (grosso modo) de bitrate van kanaal 690 en 109?
  • Is kanaal 109 qua resolutie 1080p of 1080i?

Mooi dat er in ieder geval gewerkt wordt aan 5.1-geluid.

Reputatie 1

Zouden beide kanalen nu al moeten werken? Op 109 zie ik een mooi test kanaal met verwijzing naar dit forum maar kanaal 690 is nog niet beschikbaar (Xs4all glasvezel, vip5202)

Ik zie ook alleen 109.

 

En Dolby 5.1? Geen Atmos zoals bij het Songfestival? Dat was fenomenaal! 

Reputatie 7
Badge +8

Is kanaal 109 ook alleen te gebruiken met een VIP5202 of ZXV8001? Of is die zender ook beschikbaar met de andere ontvangers?

 

Kanaal 109 is voor iedereen beschikbaar, maar je hebt er alleen maar echt wat aan als je een ZVX8001 of VIP5202 TV ontvanger hebt, want alleen die ontvangers ondersteunen HDR.
Ik dacht dat kanaal 109 wel een iets hogere bitrate is dan het standaard kanaal, dus dit kan misschien iets beter beeld opleveren.

 

Zouden beide kanalen nu al moeten werken?

 

Kanaal 109 zou best wel alvast aan kunnen staan. Dat weet ik niet zeker. Kanaal 690 is nu nog niet beschikbaar.

 

En Dolby 5.1? Geen Atmos zoals bij het Songfestival? Dat was fenomenaal! 

 

Ik ben geen video engineer, maar ik dacht dat wij Dolby 5.1 krijgen vanuit de bron bij NPO. En dan kun je er geen Atmos van maken denk ik?

Reputatie 7
Badge +16

Wanneer krijgen jullie nieuwe 4k ontvangers ? En wanneer kunnen jullie deze uitleveren. Dit ivm chip tekorten. Ik zou heel graag het ek in 4k willen kijken. 

Dat weten wij helaas nog niet! 

Zouden beide kanalen nu al moeten werken? Op 109 zie ik een mooi test kanaal met verwijzing naar dit forum maar kanaal 690 is nog niet beschikbaar (Xs4all glasvezel, vip5202)

Nee, beide kanalen werken nu nog niet. Kanaal 109 staat al wel open, kanaal 690 volgt nog!

Ik zie ook alleen 109.

 

En Dolby 5.1? Geen Atmos zoals bij het Songfestival? Dat was fenomenaal! 

Ja, hè! Heel veel positieve reacties op ontvangen! We werken inderdaad aan Dolby 5.1. De vraag over Dolby Atmos had ik stiekem al verwacht :wink::ear_tone4: De NPO heeft ervoor gekozen om geen Dolby Atmos te leveren bij het EK.

Reputatie 7
Badge +16

Even paar vragen n.a.v. bovenstaande:

  • Is kanaal 109 ook alleen te gebruiken met een VIP5202 of ZXV8001? Of is die zender ook beschikbaar met de andere ontvangers? Dat laatste denk ik niet, zo te lezen? Dat zou wel jammer zijn, zeker gelet op het kennelijke tekort van die 4k-ontvangers. De meerwaarde van 109 is dan wel vrij beperkt. Dan lijkt het dat 109 er voornamelijk is als back-up, om toch nog een betere (1080p/i met HLG kan nog altijd een stuk beter zijn dan sdr) ervaring te bieden in geval dat er bij een gebruiker bijvoorbeeld bandbreedte-issues zouden zijn bij kanaal 690?

 

Ja, beide kanalen (109 en 690) zijn alleen beschikbaar voor de VIP5202 en ZXV8001. Alle andere ontvangers kunnen de HDR niet verwerken.

 

  • Wat is (grosso modo) de bitrate van kanaal 690 en 109?

Voor het 4K kanaal met HDR is de bitrate 26,5 (maar work in progress, dat kan nog veranderen), voor kanaal 109 gaan we het met de huidige bitrate doen. 

  • Is kanaal 109 qua resolutie 1080p of 1080i?

Het antwoord op deze vraag hou je van mij tegoed! 

*Admin toevoeging antwoord@Joriss Resolutie is 1080P! 

 

Mooi dat er in ieder geval gewerkt wordt aan 5.1-geluid.

 

Reputatie 1

Na een bezoek aan de winkel en een online chat lijkt het duidelijk te worden dat ik niet kan gaan genieten van het EK in hoge kwaliteit. Ik heb nu HMB2260 V2 decoder die niet hiervoor geschikt is. Ik zou prima tegen bijbetaling een 2e decoder willen afnemen die wel geschikt is voor de EK 4K HD uitzending, maar het lijkt er op dat deze niet meer leverbaar gaan worden voor het EK? Ik vind dit wel erg zuur, komt er eindelijk een beetje kwaliteit beschikbaar kan ik er niet van meegenieten. Ik denk dat het wel een fors verschil maakt op mij 65 inch OLED.

Is er nog enige mogelijkheid, kans of optie die ik nog kan doen om toch nog een geschikte decoder te krijgen voor het EK?

Reputatie 6
Badge +6

Ook ik wil graag het EK in 4K kunnen zien, dus heb ik net gebeld met KPN. Tot mijn verbazing heeft de medewerker het 4K pakket aangezet. Ik krijg wel maar 1 ontvanger, maar dat is genoeg. Dus mijn advies zou zijn om gewoon even te bellen met 0800-0402 en te vragen of het toch mogelijk is.

Reputatie 1

Ook ik wil graag het EK in 4K kunnen zien, dus heb ik net gebeld met KPN. Tot mijn verbazing heeft de medewerker het 4K pakket aangezet. Ik krijg wel maar 1 ontvanger, maar dat is genoeg. Dus mijn advies zou zijn om gewoon even te bellen met 0800-0402 en te vragen of het toch mogelijk is.


Dank je voor de reactie, helaas is die optie na een lang gesprek in de winkel en een lange chatsessie niet aangeboden, ondanks dat ik dit en andere opties wel aangaf. Het probleem is denk ik dat ik geen hussle heb, ik kan de optie 4K niet activeren. Ik heb het er best voor over om te upgraden maar zelfs dat was geen optie :(

Ik voel me als 4k abonnementhouder wel een beetje in de aap gelogeerd. Ik zit anderhalf jaar te wachten tot er eindelijk meer 4k kanalen komen is het eerste de beste nieuwe kanaal gratis voor iedereen. Ik kan het beste dus mijn 4k abboopzeggen?  Het modem heb ik toch al en die paar leeuwen en krokodillen in 4k heb ik nu wel al 100x gezien. 

Ik begrijp je; anderzijds: zonder 4k-abo had je destijds wellicht geen 4k-ontvangers gekregen en had je nu ook dat gratis kanaal niet kunnen zien. Maar niets belet je om het 4k-abo op te zeggen, de kans is groot dat je de ontvangers gewoon mag blijven gebruiken (geen garantie).

Reputatie 6
Badge +8

5.1 geluid zou inderdaad het aanbod compleet maken.

Wordt 109 dan 1080p25 of 1080p50?

En hetzelfde voor 690: Wordt dat 2160p25 of 2160p50?

Ik zie een reactie van @Jeroen-bart Engelen over een iets hogere bitrate voor 109 om HDR toe te voegen en van @Shyrin_ die zegt dat het 1080p wordt. De huidige HD zenders zijn 1080i (7,5 Mb/s) en het is m.i. niet mogelijk om met iets meer dan 7,5 Mb/s én HDR én 1080p door te geven. Of zie ik dat verkeerd.? 

Reputatie 7
Badge +16

Ik begrijp je; anderzijds: zonder 4k-abo had je destijds wellicht geen 4k-ontvangers gekregen en had je nu ook dat gratis kanaal niet kunnen zien. Maar niets belet je om het 4k-abo op te zeggen, de kans is groot dat je de ontvangers gewoon mag blijven gebruiken (geen garantie).

Ja de ontvangers mag je gewoon houden zolang je gewone abonnement loopt. Je kan het 4K pakket dan na 6 maanden stoppen en de ontvangers in bruikleen houden. 

Waarom haalt KPN dit topic niet weg. 

Door het gebrek aan chips vind ik het echt onterend tegenover @Shyrin_ . Er is niemand die hier iets aan kan doen behalve de Ceo van KPN (en mogelijk die ook niets). 

Dit enthousiasme (startbericht) is niet aardig t.o.v. van vaste klanten die nu niet over kunnen naar een 4k ontvanger. Ik had er mijn abonnement voor gewijzigd. Maar ja, dat heeft nu geen zin. Houd m'n huidige abo nog maar even.

Ik mis wel nog een vraag bij FAQ.

Kan ik NPO 1 HDR gebruiken met een HD-ontvanger (2952/2260), en dan gebruiken i.c.m. een 4k HDR televisie?

Kan ik NPO 1 HDR gebruiken met een HD-ontvanger (2952/2260), en dan gebruiken i.c.m. een 4k HDR televisie?

Nee, alleen de 4k-ontvangers ondersteunen HDR..

En ja pech voor klanten zonder zo'n ontvanger, ook voor KPN trouwens, want die hadden vast veel meer 4k-opties kunnen afsluiten. 

Maar de 4k ontvangers hebben toch al het 4k HDR kanaal? Wat is dan het nut van nog een NPO 1 HD HDR kanaal??? @Henk2304 

Ik dacht juist dat dat voor de HD-ontvangers werd ingezet, maar dit is wel raar.

Tja, ik heb me daarover ook al verbaasd. Misschien zijn er HD tv's die HDR kunnen? Maar meestal zie je dat 4k en HDR (diverse varianten) gecombineerd worden. Voor 109 hoef je de resolutie niet op UHD@50Hz in te stellen (b.v. als je geen 4k-optie hebt) en volstaat 1080i, waarbij de tv zelf de up-scaling kan doen. 

Reputatie 7
Badge +8

Maar de 4k ontvangers hebben toch al het 4k HDR kanaal? Wat is dan het nut van nog een NPO 1 HD HDR kanaal??? @Henk2304 

Ik dacht juist dat dat voor de HD-ontvangers werd ingezet, maar dit is wel raar.

Er zijn ook mensen die wel een 4K TV met HDR hebben en een 4K ontvanger, maar niet de bandbreedte om het 4K signaal te ontvangen. Dit is een kleine groep, maar die hebben dan alsnog iets extra’s.

Ja, dat is natuurlijk een goede reden. Ik vermoed zo maar die die groep nog wel eens groter zou kunnen zijn dan je denkt. In ons dorp heeft onze wijk vorig jaar een actieve straatkast gekregen en kan een deel daarvan (die niet te ver van die kast wonen) ongeveer 100 (200 met bonding) halen, maar het grootste deel van het dorp komt niet verder dan zo'n 50 Mb/s. En zo zijn er nog wel meer wijken in steden en dorpen zonder glasvezel en zonder actieve straatkasten.

Anderzijds zie je regelmatig dat die mensen inmiddels hun toevlucht tot de coax genomen hebben, want daarmee kunnen ze vaak wel hogere snelheden halen.

Reputatie 7
Badge +16

5.1 geluid zou inderdaad het aanbod compleet maken.

Wordt 109 dan 1080p25 of 1080p50?

En hetzelfde voor 690: Wordt dat 2160p25 of 2160p50?

50fps! Daar gaan we voor, voor beide kanalen, maar we zijn ook afhankelijk van de NPO. :fingers_crossed_tone4: 

Ik zie een reactie van @Jeroen-bart Engelen over een iets hogere bitrate voor 109 om HDR toe te voegen en van @Shyrin_ die zegt dat het 1080p wordt. De huidige HD zenders zijn 1080i (7,5 Mb/s) en het is m.i. niet mogelijk om met iets meer dan 7,5 Mb/s én HDR én 1080p door te geven. Of zie ik dat verkeerd.? 

Ik heb nagevraagd of je dit verkeerd ziet: we komen er op terug! 

Maar de 4k ontvangers hebben toch al het 4k HDR kanaal? Wat is dan het nut van nog een NPO 1 HD HDR kanaal??? @Henk2304 

Ik dacht juist dat dat voor de HD-ontvangers werd ingezet, maar dit is wel raar.

Raar, maar waar! :wink: Precies om de reden die @Jeroen-bart Engelen uitlegt: het NPO1 HDR kanaal (109) staat open voor de klanten die de juiste apparatuur hebben (VIP5202 / ZXV8001) maar een lagere internetsnelheid hebben. Geen hoge resolutie van 4K maar wel het verbeterde kleurcontrast van HDR.
Ik zal de vraag die je nu mist, toevoegen aan het startbericht, @PeterG

Ben al jarenlang trouwe klant bij  kpn. Ik wil graag het ek kijken in 4k. Jullie adverteren hier ook mee. Als nieuwe klant krijg je direct de 4k tv ontvanger. Want kunnen jullie voor trouwe kpn klanten doen? Het zou oneerlijk zijn als die niet dezelfde mogeliikheden krijgen…

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Badge +19

Vanwege het wereldwijde tekort aan computerchips zijn er geen 4k ontvanger op voorraad helaas.