Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

  • 30 May 2021
  • 774 reacties
  • 28945 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +16

Het Europees Kampioenschap voetbal staat voor de deur: op 11 juni 2021 klinkt het startschot voor de 16e editie van het EK. Dan is de leeuw ècht los!
Een EK dat voor het eerst in de historie verplaatst is en die in 11 speelsteden door heel Europa gehouden zal worden. Maar, er tellen straks twee meningen: van de bondscoach en die van de rest van Nederland 😉.

 

Een goede voorbereiding...

is het halve werk! Om de Oranje koorts verder aan te wakkeren, staat op kanaal 42 (Zender van de Maand) de muziekzender TV Oranje voor iedereen beschikbaar. Je kunt zelfs een speciaal oranje EK telefoonhoesje met je naam bestellen!
Hoe jij je nog meer kunt voorbereiden voor en tijdens het EK? Lees het snel in onze blog het EK bij KPN.

 

Het EK in 4K

De EK wedstrijden worden van 11 juni tot en met 11 juli uitgezonden door de NOS.
We gaan minder naar stadions en kroegen om de wedstrijden te zien; de huiskamer wordt een hele belangrijke plek
 dit EK. Als hèt netwerk van het Nederlandse voetbal bieden wij jullie het EK in haarscherpe beeldkwaliteit aan: in 4K met HDR!

Naast de reguliere uitzendingen op NPO1 zetten wij vanaf 11 juni 2 kanalen open:

  1. Kanaal 690 wordt NPO1 4K met HDR
  2. Kanaal 109 wordt NPO 1 HDR

Deze kanalen zijn voor iedereen met voldoende internetsnelheid en de juiste apparatuur tot en met 11 juli zichtbaar! 

Mededeling:

Op vrijdag 18 juni wordt om 18.55 uur op NPO 1 weer een Persconferentie Coronacrisis uitgezonden. Hierdoor wordt de tweede helft van Kroatië – Tsjechië vanaf 18.54 op NPO 2 uitgezonden.

Die schakeling kunnen we niet maken op de tijdelijke kanalen 690 en 109. Hierdoor zul je dan ook niet de tweede helft in 4K / HD met HDR kunnen kijken. Schakel op dat moment dan ook over naar de regulier NPO 2 op kanaal 2 / 662.

 

Wat heb ik nodig?

Om te kunnen genieten van deze beeldkwaliteit heb je voldoende internetsnelheid nodig en de volgende apparatuur:

  • 4K TV
  • 4K TV ontvanger (de VIP5202 of de ZXV8001)

We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal :fingers_crossed_tone4:.

Uiteraard is voor KPN-klanten zonder 4K tv-ontvanger het EK in gebruikelijk formaat te bekijken op kanaal 1. 

 

Ervaar je problemen met de beeldkwaliteit let dan op de volgende dingen:

  • Heb je een 5202, zet de HDR optie daar dan op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Bij de auto-stand is het echt de ontvanger die dingen regelt, bij de aan-stand kan het zijn dat de instellingen van de tv zelf ook nog proberen iets te doen. Wat dan juist averechts kan werken. 
  • Zet bij voorkeur op je tv alle instellingen voor beeldverbetering zoveel mogelijk op uit/standaard/basis, of eventueel de ‘game’ setting als je tv die heeft. 
    Als het daarmee niet goed is, dan kun je op dat moment kijken of het beter wordt als je daarin wat aanpast. 

 

Wat is 4K en HDR?

4K heeft te maken met de resolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 
Kortom, tel 4K en HDR bij elkaar op, en je hebt de ultieme kijkbeleving te pakken in je huiskamer.

 

We lezen graag wat je er van vond!

En dat mag in een reactie in dit topic!

  • Hoe heb je de beeldkwaliteit ervaren?
  • Wat viel je op: goed, minder goed, ter verbetering?
  • Van welke apparatuur maak je gebruik en hoe zijn ze aangesloten op de TV ontvanger en elkaar?

De NPO heeft ons laten weten dat het kan gebeuren dat je haperingen en/of glitches in beeld ervaart op de kanalen 109 en 690. Dit heeft te maken met hoe dit technisch is ingericht. Uiteraard proberen wij en de NPO dit zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht je tijdens een wedstrijd toch beeldproblemen merken, en je kunt deze met de normale stappen (instellingen controleren, herstart, reset) niet verhelpen, dan raden wij aan om over te schakelen naar de reguliere uitzending op NPO 1. Het heeft geen zin om hiervoor de klantenservice te bellen, zij kunnen tijdens de uitzending hier ook niets aan veranderen. Wel horen we dan hier in het topic graag (achteraf) welke problemen je ervaarde.

Wij wensen je heel veel kijkplezier, geluk bij de vang de VAR winactie en vergeet niet:
als we het samen beleven, kunnen we niet verliezen! :soccer:

 

Veelgestelde vragen

 

 Heb ik de extra optie 4K nodig om het NPO1 4K met HDR kanaal te ontvangen? 

Nee, je hoeft niet de extra 4K dienst af te nemen bij KPN. Indien je de juiste apparatuur in huis hebt èn voldoende internetsnelheid, zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is.  

Kan ik met een ander type TV ontvanger ook naar kanaal 109 en/of 690 kijken?

Nee, kanaal 690 en 109 zullen alleen beschikbaar zijn voor klanten met een VIP5202 of de ZXV8001. Op alle andere TV ontvangers zijn deze kanalen niet beschikbaar.

Kan ik 4K kijken via de KPN iTV app of iTV online? 

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR. 

Kan ik de wedstrijden op kanaal 109 en/of 690 ook opnemen?

Ja, dat kan. De opgenomen wedstrijden zijn beschikbaar tot het moment dat de kanalen weer uitgezet worden. Wil je dat de opnames langer beschikbaar blijven, plan dan een opname in op het reguliere kanaal (NPO1).

Kan ik gebruik maken van ondertiteling?

Teletekst (888 ondertiteling) werkt niet op deze kanalen.

Moet ik zelf nog iets aanpassen in mijn instellingen?

Nee, wij regelen alles voor je. De kanalen zullen aan je pakket toegevoegd worden indien je aansluiting aan de voorwaarden voldoet. Zet de ontvanger nog even in standby en weer aan om er zeker van te zijn dat de meest recente wijzigingen worden opgevraagd. 

Ik zie het NPO1 4K HDR niet! Ik zie het wel, maar het beeld hapert! Hoe komt dat? 

Wanneer het beeld op kanaal 690 verstoort is of het geluid is niet goed, schakel dan over naar kanaal 109 om te blijven genieten van HDR. Is ook daar het beeld/geluid niet goed, dan gaat er mogelijk in de verwerking iets niet goed. Gelukkig blijft NPO 1 op kanaal 1 gewoon beschikbaar om op terug te vallen. 

Gaan jullie nog meer uitzenden in 4K?

We doen ons uiterste best om in de toekomst zoveel mogelijk KPN klanten de kwaliteit van 4K te laten ervaren!

 

Erik van KPN 2 jaar geleden

690 is verdwenen en 109 is alleen een banner! Houdt dit in dat de OS niet in 4k/UHD doorgegeven gaat worden? 

14-07: Voor het EK is alles nu inderdaad weer afgesloten. Of en wat we eventueel met de Olympische Spelen gaan doen is op dit moment nog niets over te zeggen. Komen we op terug zodra we meer weten.

Toevoeging 15-07: we doen, helaas, geen Olympische Spelen in 4K dit jaar.

 

En daarmee sluit ik graag dit topic af. We willen jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor alle feedback. Dit is voor ons en voor de NPO van hele grote waarde geweest!

 

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

Reputatie 3

tevreden over de kwaliteit maar een vervelend iets is dat als je de ontvanger op ‘automatisch’. zet hij 1080i ook naar 4K gaat opwaarderen terwijl automatisch voor mij betekent dat de KPN ontvanger het beeld doorgeeft zoals het binnenkomt. ( dus 1080i voor het gewone signaal) Misschien iets om aan te passen omdat ik liever heb dat de TV het beeld naar 4K doet en ik dus standaard 1080i heb ingesteld op de ontvanger. Nu krijg ik de zender dus in 1080i @Kpn 

Reputatie 7
Badge +30

Kan inderdaad zijn dat het is gedaan zodat je kunt controleren en eventueel kalibreren.

Kan ook zijn dat de NPO nog een test aan het doen is. Daar zijn we voor gewaarschuwd dat, in de periode tot het EK daadwerkelijk start, het kan zijn dat ze nog wat tests doen.

Edit: blijkt een beetje van allebei :)

 

Marcellux, dat neem ik ook even mee richting onze iTV mensen.

Reputatie 6
Badge +8

Kan inderdaad zijn dat het is gedaan zodat je kunt controleren en eventueel kalibreren.

Kan ook zijn dat de NPO nog een test aan het doen is. Daar zijn we voor gewaarschuwd dat, in de periode tot het EK daadwerkelijk start, het kan zijn dat ze nog wat tests doen.

Edit: blijkt een beetje van allebei :)

 

Marcellux, dat neem ik ook even mee richting onze iTV mensen.

 

  

Ik zet net even 109 aan, en wat een verschrikkelijk beeld is dat! Flets, geen dynamiek, zo plat als het maar zijn kan. Nu is de herhaling van Op1.

Ik begrijp ook niet waarom dit zo uitgezonden wordt, de hele gamma curve is anders, en dat gaat nu helemaal fout.

 

Graag uitleg als die beschikbaar is. Daarbij graag zo veel mogelijk technische details vermelden.

 

  

@Paul_

Het beeld valt een beetje tegen moet ik zeggen en dan heb ik het vooral over de kleur. Het lijkt wel of er een grijze waas overheen zit. Het NPO 1 Glas kanaal is veel kleurrijker en helderder.

Ik weet niet of meer mensen dit ervaren.

 

 

Natuurlijk valt het “HDR” beeld tegen op 109/690! Dit om precies dezelfde reden als het HDR debacle van vorig jaar: 

 

https://tweakers.net/nieuws/164198/kpn-wil-forceren-hdr-weergave-op-televisies-ongedaan-maken.html

https://tweakers.net/nieuws/164034/kpn-draait-forceren-van-hdr-in-tv-ontvanger-niet-terug.html

https://tweakers.net/nieuws/166030/kpn-test-hdr-als-optie-voor-tv-ontvangers-na-eerder-forceren-van-hdr-modus.html

 

Het verbaast bij dat er zo veel onkunde is bij KPN op dit vlak.

De normale uitzendingen op NPO1 zijn van zichzelf NIET in HDR. Door de TV in HDR modus te forceren klopt er niets meer van de kleuren. Dat speelde vorig jaar al met bovenstaande blunder waarbij KPN geen idee leek te hebben en speelt dus nu weer.

Alleen bij de voetbalwedstrijden waar daadwerkelijk HDR meta-informatie aan de stream is toegevoegd zal het beeld prima zijn met een breder kleurgamma. Alle andere uitzendingen welke niet HDR zijn zullen allemaal veel fletser weergegeven worden.

Het is echt zo simpel… Een uitzending wordt niet HDR omdat de TV op HDR-modus geforceerd wordt.

 

 

 

Reputatie 5
Badge +4

Bij 109;

Als ik HDR in de decoder op aan zet is het HDR10. Zet ik HDR is de decoder op auto dan is het HDR (HLG).

Dat klopt neem ik aan..

Reputatie 4
Badge +2

Heb 2 decoders, een 8001en een 5202. 

De 5202 laat beide zenders in HLG zien, tv gaat netjes in HLG modus. Via een OLED tv. 

De 8001 via een Panasonic GX900 LED tvgeeft probleempje: kanaal 109 wil geen HLG weergeven terwijl op kanaal 690 de tv wel degelijk in HLG modus gaat. Vreemd een zender correct en de andere niet, ook een reboot van de 8001 maakt geen verschil. Op 109 geeft info button een knipperend flikkerende inforegel. Op de 5202 word deze correct weergegeven. 

Klachten over matige beeld bij de huidige uitzendingen zijn hierboven al meerdere keren verklaard. Het is echt wachten tot vrijdagavond de start met de originele 4K beelden   met het oorspronkelijke HLG signaal.

Reputatie 6
Badge +8

Bij 109;

Als ik HDR in de decoder op aan zet is het HDR10. Zet ik HDR is de decoder op auto dan is het HDR (HLG).

Dat klopt neem ik aan..

Dat laatste is goed, want het wordt in HLG uitgezonden. Als KPN bij hun geforceerde HDR stand dit ook nog eens forceert op HDR10, dan hebben ze nog een bug te fixen in hun decoder firmware.

Dus alleen het kanaal uitzenden tijdens de wedstrijd uitzendingen.

Hoi, @Jack van Dijk .

Zelf zou ik naar de gewone NPO 1 kijken behalve wanneer de wedstrijd begint. Helaas heb ik geen 4k-ontvanger.

Ik ga niet naar Hussel 4k om zo'n ontvanger te bemachtigen. Dan ben ik duurder uit en na het EK zit ik weer met dat oninteressante 4k zenderpakket. Wat ik na 6 maanden wel uit kan zetten, maar dan heb ik hetzelfde als nu met hogere kosten (en een ontvanger zonder display; lastig met alleen radio overdag). En een 4k ontvanger waar ik hoegenaamd niets aan heb. Want voor Netflix e.d. heb ik 't via de tv zelf al.

Ik lees verschillende verhalen over wat ik moet hebben.  Ik heb het volgende:

  • Hussel abo
  • 50 mb internet
  • Glasvezel upgrade 
  • Zojuist omwissel aangevraagd voor het nieuwste 4K kastje

Kan ik hiermee het EK in 4K kijken? Of moet ik eerst mijn internetsnelheid upgraden naar 100 MB?

 

Of moet ik eerst mijn internetsnelheid upgraden naar 100 MB?

Nee, de lijnsnelheid van glasvezel (1000 Mb/s) is al ruim voldoende. Snelheid afgenomen abonnement doet niet ter zake.

Zojuist omwissel aangevraagd voor het nieuwste 4K kastje

Kon je dat doen zonder het 4k zenderpakket te gaan afnemen?

Ik lees verschillende verhalen over wat ik moet hebben.  Ik heb het volgende:

  • Hussel abo
  • 50 mb internet
  • Glasvezel upgrade 
  • Zojuist omwissel aangevraagd voor het nieuwste 4K kastje

Kan ik hiermee het EK in 4K kijken? Of moet ik eerst mijn internetsnelheid upgraden naar 100 MB?

 

Hallo @Trouweklantkpn , de enigste voorwaarde is dat jouw lijnsnelheid geschikt is voor 100Mbit/s of hoger. Zelf hoef je geen 100Mbit/s-abo te hebben en je hebt ook geen glasvezelverbinding nodig en ook geen 4K-upgrade van €2,50 per maand, alleen nog een geschikte decoder om van voetbal in hoge kwaliteit te kunnen genieten met een Hussel-abo.

 

Of moet ik eerst mijn internetsnelheid upgraden naar 100 MB?

Nee, de lijnsnelheid van glasvezel (1000 Mb/s) is al ruim voldoende. Snelheid afgenomen abonnement doet niet ter zake.

Zojuist omwissel aangevraagd voor het nieuwste 4K kastje

Kon je dat doen zonder het 4k zenderpakket te gaan afnemen?

Ik moest wel een 4k abonnement nemen van 2,50 per maand. Maar die zet ik dan na een maand weer uit.

Wat is dit nu voor een rare actie van KPN voor alle ITV klanten, het EK in 4K?? Als trouwe klant (>10 jaar) van KPN ben ik nog steeds in het bezit van de evenoude ITV ontvanger en nooit een upgrade naar de nieuwste versie ontvangen. Omdat ik ook wel gebruik wilde maken van deze “geweldige” actie, toch maar even de klantenservice gebeld die mij vertelde dat de nieuwe kastjes pas vanaf augustus weer beschikbaar zijn??? Nou KPN bedankt voor …. niets!!

10 jaar? Heb je dan nog de Motorola vip1853, @Fred Band ?

Reputatie 7
Badge +30

Right, ik heb even gesproken met een der iTV mensen hierover. De kleuren zoals ze nu zijn, zijn een gevolg van upscalen en downscalen. We krijgen de stream binnen en die upscalen we en die gaat naar het 690 kanaal. Die versie doen we vervolgens weer downscalen en die gaat naar 109. Gesimplificeerd gezegd, upscalen creëert meer pixels waardoor het systeem ook denkt dat er meer kleur is. Die creëert vervolgens een groter kleurverloopt. Als die versie dan weer gedownscaled wordt, dan gaan er weer pixels tussenuit, en vermindert ook het kleurverloop. Waardoor de kleuren er dus minder mooi kunnen uitzien. Let op: dit is alleen buiten de wedstrijden zo. Tijdens de wedstrijden hebben we andere streams waar dit up- en downscalen niet nodig is. De grijze waas die genoemd werd zal dan ook minder worden. Of hij helemaal verdwijnt durf ik niet helemaal te zeggen.

We horen dan ook graag, na de wedstrijd van vanavond, hoe jullie dat vonden qua kleur. Zowel ten opzichte van het beeld op 690/109 nu als ten opzichte van regulier tv kijken.

 

In het algemeen zien we wel dat het beste beeld er is als je de instellingen van je tv zoveel mogelijk op standaard of basis zet zodat tv en ontvanger elkaar niet dwars gaan zitten. Kijk eventueel of je een Game beeldinstelling hebt. Deze doet het minst met het beeld qua bewerking omdat het bij gamen belangrijk is dat beeld zo snel mogelijk wordt weergegeven. 

 

tevreden over de kwaliteit maar een vervelend iets is dat als je de ontvanger op ‘automatisch’. zet hij 1080i ook naar 4K gaat opwaarderen terwijl automatisch voor mij betekent dat de KPN ontvanger het beeld doorgeeft zoals het binnenkomt. ( dus 1080i voor het gewone signaal) Misschien iets om aan te passen omdat ik liever heb dat de TV het beeld naar 4K doet en ik dus standaard 1080i heb ingesteld op de ontvanger. Nu krijg ik de zender dus in 1080i @Kpn 

Wat dit aangaat. Bij automatisch zetten we de tv ontvanger in als bepaler van wat het beste beeld is. Dat betekent, als je UHD hebt ingesteld als maximale kwaliteit, de ontvanger dus ook het upscalen doet omdat dat dan je beste beeld is. Verschil tussen hoe de ontvanger de upscaling doet versus je tv is vaak een kwestie van smaak. Het is niet iets wat op de planning staat om veranderd te worden, maar ik neem het nog wel even mee als feedback richting de firmware ontwikkelaars. Maar, mocht hierin iets veranderen, dan zal dat in ieder geval niet tijdens het EK zijn. Dus als je de wedstrijden in 4K wilt zien, dan zul je (in ieder geval tijdens de wedstrijden) de instelling op automatisch moeten zetten.  

 

Heb 2 decoders, een 8001en een 5202. 

De 5202 laat beide zenders in HLG zien, tv gaat netjes in HLG modus. Via een OLED tv. 

De 8001 via een Panasonic GX900 LED tv geeft probleempje: kanaal 109 wil geen HLG weergeven terwijl op kanaal 690 de tv wel degelijk in HLG modus gaat. Vreemd een zender correct en de andere niet, ook een reboot van de 8001 maakt geen verschil. Op 109 geeft info button een knipperend flikkerende inforegel. Op de 5202 word deze correct weergegeven. 

Dit is een combinatie van hoe de stream bij ons aangeleverd wordt versus hoe de chipsets van de beide ontvangers dingen doen, en wellicht ook nog wat invloed van je tv. Kunnen we ook niets aan doen op dit moment. 

 

Bij 109;

Als ik HDR in de decoder op aan zet is het HDR10. Zet ik HDR is de decoder op auto dan is het HDR (HLG).

Dat klopt neem ik aan..

Dat laatste is goed, want het wordt in HLG uitgezonden. Als KPN bij hun geforceerde HDR stand dit ook nog eens forceert op HDR10, dan hebben ze nog een bug te fixen in hun decoder firmware.

Dit forceren van HDR10 komt niet vanuit de ontvanger, zou ook gewoon de HLG moeten zijn. De beeldinstellingen en dergelijke van je tv hebben echter ook invloed, dus we denken dat het daardoor bij HDR op aan HDR10 wordt. Je kunt experimenteren met de instellingen van je tv zelf, of hem op auto laten staan.

Reputatie 7
Badge +30

Wat is dit nu voor een rare actie van KPN voor alle ITV klanten, het EK in 4K?? Als trouwe klant (>10 jaar) van KPN ben ik nog steeds in het bezit van de evenoude ITV ontvanger en nooit een upgrade naar de nieuwste versie ontvangen. Omdat ik ook wel gebruik wilde maken van deze “geweldige” actie, toch maar even de klantenservice gebeld die mij vertelde dat de nieuwe kastjes pas vanaf augustus weer beschikbaar zijn??? Nou KPN bedankt voor …. niets!!

Hallo @Fred Band, welkom hier. Als je op dit moment geen Arris 5202 of ZTE 8001 hebt, dan is het alleen mogelijk om een Arris te krijgen door het 4K pakket af te nemen. Daarvoor moet wel de bandbreedte op jouw adres voldoende zijn. 

Heb je op dit moment alleen maar Motorola 1853's in huis, dan kun je via deze servicetool ze omruilen voor nieuwere modellen. Je krijgt dan Arris 2952 of Arcadyan 2260.

10 jaar? Heb je dan nog de Motorola vip1853, @Fred Band ?

Reputatie 4
Badge +2

@Erik_ blijft toch wel erg vreemd dat kanaal 109 geen HLG signaal herkent/weergeeft en kanaal 690 het wel correct ontvangt bij de 8001 ontvanger op een en hetzelfde apparaat. 

Maar thanks dat je er aandacht aan besteedt hebt. 

 

Een nieuwe herstart, c.q. nieuwe software laden brengt op de 8001 ook geen verbetering. 

Trouwens in de info regel staat nu bij mijn op kanaal 109 NPO1 met dik UHD, terwijl dit de HD zender zou zijn. Druk je nog keer voor de programma info is het wel correct te zien door het HD embleem.

  Op kanaal 690 is geen UHD te bekennen in de inforegel,  alleen bij 2e keer drukken zie dat dit in 4K is met het witte embleem. 

Kanaal 109 schakelt heel even naar HLG en dan weer terug - kennelijk een bekende bug op de 8001 zo begrijp ik. 690 lijkt het beter te doen. 

 

Ik vind de zwarttonen te zwart, de schaduwen lopen dicht. Ben benieuwd hoe dat tijdens een wedstrijd is. (8001 en LG OLED55C7V)

Als ik het dus goed begrijp is 690 het beste en daarna 109 en dan 1? 690 geeft bij mij ook 4k ala ik druk op ‘geel’

 

de game truc werkt bij mijn sony kd55. Betere kleur. 

Reputatie 7
Badge +22

Ik heb ook nog de 8001, alleen als ik 690 ga kijken dan gaat de HDR aan. Maar dan wordt het beeld heel donker! 🤔 op de 5202 heb ik nog niet gekeken, maar helaas is het bij de 8001 de HDR niet uit te zetten om weer helder en licht beeld te krijgen. 

Reputatie 4
Badge

Het is nu een half uur voor de aftrap. Het beeld op kanaal 690 is niet om aan te zien. Alsof er eenwaas over hangt.

Ik heb een Samsung 4K UDH tv met een KPN  tv ontvanger 5202

 

Admin: samengevoegd met verzameltopic

De AV sync  zit er verschrikkelijk naast op 690. 109 is iets beter. kanaal is is spot-on. (openingsceremonie)

Reputatie 7

Gelukkig dat ik geen voetbal ga kijken maar ik heb echt medelijden met mensen die zich verheugd hadden op 4K Ultra-HD uitzending maar ... man ... man ...wat een erbarmelijk donker flets beeld heeft zowel kanaal 690 als kanaal 109. Veruit het beste beeld wordt nog altijd geleverd op kanaal 661. En ga nu niet vertellen dat dat aan mijn televisie ligt want ik kijk regelmatig 4K HDR titels via Netflix en daarbij is de beeldkwaliteit fantastisch.

Dat heb ik ook gevraagd, maar ik moet wel mijn abonnement wijzigen in een duurder abonnement, dat was dus niet het geval bij mijn kennissen/familie, daar werd de decoder omgeruild zonder abonnements wijziging.

Hebben die wellicht al Hussel?

Nee hetzelfde oude abonnement als ik, zonder probleem decoders omgeruild!

Dat heb ik ook gevraagd, maar ik moet wel mijn abonnement wijzigen in een duurder abonnement, dat was dus niet het geval bij mijn kennissen/familie, daar werd de decoder omgeruild zonder abonnements wijziging.

Maar wat wil je hiermee zeggen. Kunnen  jouw kennissen wel 4K kijken zonder 4K abonnement ?

Ja die 2 aparte kanalen zijn beschikbaar.