bereik afstandsbediening

• 27 februari 2012
  • 10 reacties
  • 11189 keer bekeken

Hallo,

Heeft iemand een idee wat het bereik van de afstandsbediening zou moeten zijn? De ontvanger werkt alleen als het donker is. Als de lampen ('s avonds) branden reageert de ontvanger niet, terwijl de TV wel reageert. Als ik de lampen uit doe, reageert de ontvanger wel. Het vreemdste is dat als e.e.a. wat langer aanstaat (ongeveer 10 minuten) de ontvanger wel reageert.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is??

Alvast dank!

Rene

10 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Dat kan verschillende oorzaken hebben.

- batterijen zwak -> vervangen door nieuwe

- tuner staat niet goed in bereik van de afstandsbediening -> verplaats de tuner, bijvoorbeeld direct onder of naats de tv en doe hem niet in een tv/audio-kast met glazen deur

- het infrarode licht wordt op e.o.a. manier overdag gebroken of opgenomen door witte muren, spiegels e.d. -> probeer de tuner op een andere plaats

- het infrarode licht wordt gestoord door randapparaten zoals telefoons, magnetrons etc. -> randapparaten uitzetten, verplaatsen

- de afstandsbediening werkt niet goed meer -> resetten: haal de batterijen eruit en maak heel even kortsluiting met de + en - pool. Je dient dan wel weer de tv in te stellen op je afstandsbedieneing.

Hallo Giant,

Dank voor je antwoord.

De tuner staat direct onder de TV. En de TV reageert wel prima. Wat ook vreemd is is dat na een minuut of 10 alles wel werkt zoals het moet. Het lijkt wel of de sensor in de tuner moet opwarmen of zo...

Rene

Reputatie 5
Badge +7
Even een toevoeging. Het is bekend dat LED lampen (en sommige spaarlampen ook) kunnen storen op de AB. Mogelijk dat daar de oorzaak in zit? Lamp in de buurt van de TV?

Bommy, er staat inderdaad een spaarlamp naast de bank. Dus in de buurt van de AB.

Blijft het wel vreemd dat de TV wel reageert, en de tuner pas na 10 minuten.

Reputatie 5
Badge +7
Ben ik met je eens, er zal vast een of andere verklaring voor zijn, maar zo thuis ben ik niet in dat soort zaken. Maar het valt te proberen. Doe die lamp eens een keer niet aan, werkt het dan wel normaal...

Zo ja, ben ik erg benieuwd naar het merk van je lamp (als ie van n specifiek merk is)

In het donker werkt het inderdaad wel. En na een paar minuten (als de lamp helemaal opgewarmd is??) ook.

Het is trouwens een lamp van dat grote bekende, blauwe Zweedse woonwarenhuis...

Reputatie 5
Badge +7
Dat is inderdaad een lamp waarvan bekend is dat het verstoring kan geven.

Oorzaak is bekent lijkt me dan.

Reputatie 7
Badge +8
gaat het om de verbinding tussen tv of de kpnbox?  de eeste kan IR (infrared) zijn en de andere is RF (radio freq) de Ab is namelijk dualmode. je kan dit testen als je gericht moet zenden (bv het harder-zachter zetten), als je een zender wilt wisselen kan je het bij wijze op een muur richten. 

IR is inderdaad soms licht gevoelig, maar je kan ook een verkeerde code gebruiken, als je automatisch een gevonden hebt, probeer dan eens door te zoeken naar een andere of voer handmatig een andere code in die ook werkt.

RF kan gevoelig zijn voor andere radiogolven, maar ook electro kan storingen geven. 

los van de AB valt me ook wel eens op de de KPNbox 'vast' loopt, dan kun je drukken wat je wil, de box geeft zelfs rood signaalontvangt maar er gebeurd verder niks, zelfs uitzetten werkt dan niet. dan moet je even 1 minuut wachten en dan werkt alles weer. erg vervelende bug.

Heb je het probleem al opgelost René?

anders kun je het probleem wellicht omzeilen door een infraroodverlenger te kopen (speciaal ook voor KPN boxen): http://www.marmitek.com/nl/product-details/audio-video-at-home/overal-bedienen/bedienen-van-av-apparaten-die-uit-het-zicht-staan/powermid-xl.php of http://www.marmitek.com/nl/product-details/audio-video-at-home/overal-bedienen/bedienen-van-av-apparaten-die-uit-het-zicht-staan/ir-control-8.php 

Het blijkt inderdaad een probleem te zijn met de spaarlampen van Ikea. Lamp uit en alles werkt prima, lamp laten opstarten (paar minuten) en de problemen zijn ook opgelost. (ander merk lamp lijkt ook te werken).

Reageer