Betere HD kwaliteit voor VDSL-klanten?

• 7 april 2015
  • 87 reacties
  • 3355 keer bekeken

Wat ik me nou afvroeg, Ik heb VVDSL, en ik ben niet de enigste die VVDSL hebben.

Maar waarom kunnen wij geen betere HD kwaliteit krijgen? KPN kan nu ook 200 MB door koper pompen.

Wel met aanpassingen. Dan kunnen wij ook betere HD krijgen. 

Lees dit artikel maar eens:

KPN heeft de maximale snelheid op het koperdraad naar 200 Mbps verhoogd. Hierdoor levert het aan consumenten dezelfde maximale snelheid als Ziggo via het eigen kabelnetwerk doet.

Of KPN in de praktijk via de VDSL-techniek op het koperdraadnetwerk in alle gevallen dezelfde snelheid als Ziggo via de kabel kan aanbieden, is echter van veel factoren afhankelijk. Zo is de afstand van aansluiting naar de wijkcentrale een belangrijke factor. Ook is de nieuwe snelheid niet in elk huisgezin beschikbaar. KPN kan nu in de helft van de huishoudens 100 Mbps internet aanbieden. Dat moet eind 2016 tot 85 procent gegroeid zijn. Op datzelfde moment moet zeventig procent van de huishoudens de beschikking over 200 Mbps hebben. De verwachting is dat de maximale aangeboden internetsnelheid via het kabelnetwerk van Ziggo dan ook is verhoogd. Eigenaar Liberty Global biedt in Europa 500 Mbps kabelinternet aan.

Dan moet dit ook bij VVDSL-klanten kunnen.

Hoop echt dat we ook betere HD-kwaliteit krijgen. :D

87 reacties

Reputatie 7
Ik ben dit volledig met je eens.

Het is vreemd dat mensen met een FttH glasvezel aansluiting de beschikking hebben over "HD Glas" kanalen terwijl mensen met een koper aansluiting, maar met ruim voldoende bandbreedte, zich blijkbaar moeten blijven "behelpen" met de "gewone" HD zenders.

Alleen al de naam "HD Glas" voor zenders is weinig hoopgevend en eigenlijk ronduit verkeerd gekozen.

KPN, kunnen jullie eens goed naar dit topic kijken, als jullie organisaties als Ziggo naar de kroon willen steken, moeten jullie mijns inziens hier echt iets aan gaan doen.

Reputatie 7
Badge +18
Beste 

Ik ben het weer met jou eens dat KPN echt wat moet gaan doen met de HD-streams, en met de HD-zenders. Ik wil niet ondankbaar klinken, want nu hebben we onverwacht 3 HD zenders erbij. Dus we zitten nu op standaard 20 HD zenders. En 3 GOS HD zenders. Alles bij elkaar 23 HD zenders. Maar als ze willen concureren met Ziggo, moeten ze wel met meer HD-zenders komen, maar wel in het standaardpakket. Dan zijn ze goed bezig. Hopelijk beginnen ze hier ook gauw aan. Want meestal hebben ze iedere jaar op 2 juli een zenderwijziging. Zal mij benieuwen wat KPN gaat doen. Ook hoop ik dat ze de positie van de HD-zenders naar "1" willen verplaatsen. En dan niet naar "701".

Het is idd zeker tijd dat de HD zenders naar voren worden verplaatst.
Maar in principe moet er geen appart kanaal zijn voor HD of sd zenders. Laat de klant in het menu de kwaliteit selecteren.
Reputatie 7
Waarom moeten glasvezel- en/of VVDSL abonnees de beschikking krijgen over betere HD zenders? Ik heb 26 Mb/s VDSL maar betaal evenveel voor mijn Standaard abo als glasvezel of VVDSL abonees. Waarom moet ik voor minder snelheid evenveel betalen én dan ook nog eens niet de beschikking krijgen over betere HD-kanalen? Van mij mag iedereen die qua snelheid betere HD-zenders zou kunnen ontvangen die ook krijgen, maar breng dan wel weer differentiëring aan in de tarieven op basis van geleverde mogelijkheden.

Reputatie 7
Badge +18
,  jullie waren het met me eens dat VDSL klanten ook wel die betere HD zenders willen ontvangen, net zo als die FttH klanten. Paar weken geleden zijn alle internetsnelheden omhoog gegaan. Ik heb zelfs 100Mbit/s. Dus ik kan makkelijk de HD-Glas zenders ontvangen, bandbreedte genoeg. En in ben niet de enigste. Dus hopelijk gebeurt het nog. 

Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat wij meer zouden moeten betalen voor nog hogere kwaliteit.

Je betaald voor het recht om de zenders te kijken. Niet voor de kwaliteit van de zenders. Dat is echt niet meer van deze tijd. Bij internet is het eigenlijk andersom. Je betaald voor de kwaliteit(snelheid) en niet voor het recht om er op te mogen. Maar die twee hebben oom een heel andere structuur.

Je geeft het argument dat je er niks aan hebt omdat je het toch niet kan ontvangen. Dus ik zou geen recht hebben op gratis beter kwaliteit zenders omdat jij het niet kan opvangen. Ik haal op VDSL een hogere snelheid dan mijn oma op Glasvezel. En zij kan wel de hd glas zenders ontvangen en ik niet, dat is toch raar.

Als ik jou was zou ik KPN pushen om te zorgen dat jij meer snelheid zou kunnen halen zodat jij OOK ooit mogelijk de hd glas kanalen zou kunnen ontvangen.

Reputatie 7
,

Ik geef groot gelijk.

Het is natuurlijk belachelijk dat HD-"Glas" zenders niet beschikbaar zijn op VDSL aansluitingen met (meer dan) genoeg bandbreedte. Dit ligt niet aan de klant, maar aan KPN. Zij zouden de klant de keuze moeten geven of ze HD of HD-"Glas" willen kijken en dus genoegen nemen met iets minder bandbreedte voor Internet.

Zolang KPN "weigert" HD-"Glas" aan te bieden aan VDSL klanten vind ook ik dat zij eigenlijk minder zouden moeten betalen.

Kijk nu eens naar DennisDatema68, 100Mbps downstream snelheid en geen HD-"Glas". Ronduit belachelijk.

Reputatie 1
Badge
En zou ook moeten gelden voor de weigering van KPN om verouderde settopboxen om te ruilen voor exemplaren die wel HD kunnen ontvangen!

Reputatie 7
,

Helemaal eens en anders zorg je er als KPN voor dat het niet een half jaar (en wellicht langer) duurt totdat die oudere ontvangers ook geschikt zijn voor HD-"Glas".

Reputatie 1
Badge
Precies!

Reputatie 7
Badge +18
wjb schreef:
@DennisDatema68,

Heb jij dan nog geen HMB2260 of Arris 2952, want daarmee zou jij gewoon HD-"Glas" zenders moeten kunnen ontvangen.

, ik heb de Arcadyan HMB2260, maar kan GEEN HD-Glas ontvangen. Want ik heb Vectoring VDSL. (VVDSL) Helaas is het alleen voor Glasvezel-klanten... ik ben bij een klant geweest, die had wel glasvezel. En ook HD-Glas. Nou ik zag het verschil met de normale HD (8 MBit/s) en met HD-Glas, (12 Mbit/s) Dat is maar 4 Mbit/s meer. Dat kan een VDSL-klant makkelijk aan die 12 Mbit/s. Maar 2x HD dat gaat misschien lastiger worden. Omdat er ook VDSL-klanten zijn met maximaal 24 Mbit/s. En met Pairbonding 48 Mbit/s. Dan zou het wel kunnen, 2x HD = 2x 8 Mbit/s = 16 Mbit/s. 2x Glas HD =2 x 12 Mbit/s = 24 Mbit/s. Dan hou je met de aansluiting met Pairbonding nog 24 Mbit/s over. Van de 48 Mbit/s. Alleen iemand met maximaal 24 Mbit/s gaat dat lastig om 2x HD-Glas te kunnen kijken. 1x HD-Glas zou wel kunnen, maar dan krijg je ook scheve gezichten. Omdat ze op de 2e ontvanger geen HD kunnen kijken. Ik denk dat KPN het daarom niet doet om VDSL-klanten HD-Glas van 661 t/m 670 te geven. Misschien dat dan de lijn onstabiel gaat worden. Dat de modem ook teveel FEC en CRC fouten kan geven. Dan zou je weer last kunnen krijgen van: Glitches of Freezing van het tv-beeld. :D

Reputatie 7
,

Een hoop technische bedenkingen, maar we leven in 2015 en ik lees geen enkele bedenking die mijns inziens niet overwonnen kan worden met een beetje intelligentie.

Lees anders ook dit bericht nog even.

Zo moeilijk moet het toch niet zijn om automatisch het best mogelijke kanaal te kiezen, afhankelijk van bandbreedte en TV ontvangers die tegelijkertijd gebruikt worden.

Ik kan me zelfs voorstellen dat je zou kunnen realiseren dat bij een bandbreedte van bijvoorbeeld 24Mbps HD-"Glas" gekozen wordt als er één TV ontvanger aan staat en dat, zodra een tweede TV ontvanger aangezet wordt, beide TV ontvangers automatisch terugschakelen naar HD. Als er dan weer één uit gezet wordt, springt de andere natuurlijk weer automatisch naar HD-"Glas".

Reputatie 7
Badge +18
Dus als ik het zo lees, denk je meer aan automatische detectie van het internet verbinding. Om het even in ABN te zeggen. Ik heb toen die tijd die topic van jou gelezen. Dat is ook een goed idee. Maar maakt KPN hier ook gebruik van? We wachten het af! 😉
Reputatie 7
Badge +13
Kleine aanvulling.

HD 701 etc. is 7,1 MB

HD glas 661 - 670 is 12,7 MB

Verder ben ik het ermee eens, als je download het toelaat, moet het kunnen.

Beeld is inderdaad heel erg mooi, en de verwachting is dat er straks meer HD glas kanalen komen.

Vreemd dat je het nog niet in het tv overzicht ziet.

Het mooiste wat komt, is dat ze straks op 1 etc staan.

Bij glasvezel de HD glas kanalen.

Daar wordt ik echt blij van.

Is er misschien ergens statistiek te vinden over de verbindingen die de klanten hebben van KPN.

Want als 2% van de klanten maar een 100mb verbinding hebben dan snap ik dat ze de mogelijkheden niet onderzoeken. Maar als het 20% is dan zouden ze zeker naar de mogelijkheden moeten kijken. En als het al bijna 50% is dan moeten ze het sowieso aan gaan bieden.

Zeker nu KPN bezig is met bonding op vvdsl (200mb) moeten ze toch wel overwegen om hd+ zenders aan de gaan bieden over vvdsl.

Kom op, zorg voor die ontwikkeling, dit is het enige waar jullie nog achterlopen op een ziggo of andere provider. Verder is jullie TV platform bijna beter dan die van ziggo en andere kabelproviders.

Reputatie 7
Ik vind het eigenlijk niet zo interessant of dat nu 2%, 20% of 50% is.

Ik vind dat klanten die nu (bijvoorbeeld) 20Mbps of meer kunnen ontvangen ook nu HD-"Glas" zouden moeten kunnen ontvangen wetende dat:

1. Zij evenveel betalen als voor hetzelfde abonnement in de glas-variant.
  2. Het, als ik het mag geloven, de policy van KPN is om zoveel mogelijk klanten te gaan voorzien van (V)VDSL en daarmee dus voldoende bandbreedte.
Waarom wachten totdat een bepaald percentage behaald is terwijl je de techniek al in huis hebt.

Dus KPN, ga nu HD-"Glas" beschikbaar stellen op (V)VDSL.

Er is toch nog wel een verschil tussen de Glas en de vvdsl klanten.

Bij glas is er altijd voldoende bandbreedte beschikbaar voor de hdglas zenders.

bij vvdsl moet er een check plaatsvinden om te kijken of het mogelijk is om die zenders aan te bieden aan die klant.

Er moet dus best veel gebeuren (technisch gezien) voordat het aangeboden kan worden aan de vvdsl klanten. Daarom zou ik graag willen weten hoeveel klanten een aansluiting hebben met een bepaalde snelheid. 

Dan kan er eerlijk gekeken worden of met technisch haalbaar is en of de kosten die daarbij horen te verantwoorden zijn.

Reputatie 7
Sorry hoor, maar dat is niets nieuws, die functionaliteit zit nu ook al in die STB's echter dan om te bepalen of de HD zenders beschikbaar gesteld kunnen worden of alleen de SD zenders.

Zoveel hoeft er technisch dus niet te gebeuren.

Het is een multicast systeem he. Dus als de decoder het niet nodig heeft dan betekend dat niet dat de lijn niet gevuld word met de signalen. 

Okee, ik ken de details niet maar het lijkt mij niet heel makkelijk te regelen.

Ik vind wel dat kpn het moet gaan regelen en anders met een goede verklaring komt waarom ze het niet regelen.

Reputatie 7
mikecinjee schreef:
Het is een multicast systeem he. Dus als de decoder het niet nodig heeft dan betekend dat niet dat de lijn niet gevuld word met de signalen. 

Dat is dus niet het geval. Een IGMP multicast TV stream wordt alleen doorgegeven naar jouw Experia Box als er zich een TV ontvanger op die TV stream geabonneerd heeft.

Geen TV ontvanger aan, dan ook geen belasting van jouw Internet lijn.

Reputatie 7
Badge +13
 Ik denk dat je DVB en IPTV door elkaar haalt.

Bij DVB (DVB-C Ziggo of te wel kabel, DVB-S Sattelliet, en DVB-T via de ether) zijn alle signalen altijd aanwegig op je lijn.

Bij IPTV is er niets aanwezig op de lijn als er niets gevraagd wordt. Pas als jij bijvoorbeeld NPO1 HD vraagd via de decoder dan staat op jouw lijn alleen NPO1 HD (701 of 661 bij glas). Meer niet.

Of bedoelde je iets anders?

Reputatie 7
Badge +18
mikecinjee schreef:

Okee, ik ken de details niet maar het lijkt mij niet heel makkelijk te regelen.

Ik vind wel dat kpn het moet gaan regelen en anders met een goede verklaring komt waarom ze het niet regelen.

, ik hoop ook dat KPN met een verklaring komt waarom ze dit niet regelen, ook hier zouden ze met automatische detectie kunnen werken, bandbreedte genoeg? Oké! HD Glas is nu ook bij VDSL. Maar ja, automatische detectie zeker nog niet uitgevonden bij KPN. En ze kunnen bij klanten toch zien wat voor aansluiting we hebben, en hoeveel bandbreedte een klant heeft? We hebben hier ook een discussie over HD op 1. En  heeft daar een oplossing voor. Maar nu hopen dat KPN hier wat mee gaat doen. En dan hoop ik ook VDSL-klanten dat ze HD-Glas kunnen krijgen. Is dat gelukt dan moeten ze de naam veranderen van HD-Glas naar HD+ ;)

Reputatie 7
Vandaar ook dat ik HD-"Glas" ook altijd HD-"Glas" zal blijven noemen totdat dit gewoon HD heet of totdat de termen SD, HD en HD-"Glas" volledig uit de communicatie verbannen zijn omdat wij als klant dat niet interessant meer vinden aangezien we toch altijd automatisch naar de best mogelijke kwaliteit kunnen/zullen kijken. Dat is dus wat mijn voorstel bewerkstelligt.

Reputatie 7
schreef:
@Henk2304 Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat wij meer zouden moeten betalen voor nog hogere kwaliteit.

Je betaald voor het recht om de zenders te kijken. Niet voor de kwaliteit van de zenders. Dat is echt niet meer van deze tijd. Bij internet is het eigenlijk andersom. Je betaald voor de kwaliteit(snelheid) en niet voor het recht om er op te mogen. Maar die twee hebben oom een heel andere structuur.

Je geeft het argument dat je er niks aan hebt omdat je het toch niet kan ontvangen. Dus ik zou geen recht hebben op gratis beter kwaliteit zenders omdat jij het niet kan opvangen. Ik haal op VDSL een hogere snelheid dan mijn oma op Glasvezel. En zij kan wel de hd glas zenders ontvangen en ik niet, dat is toch raar.

Als ik jou was zou ik KPN pushen om te zorgen dat jij meer snelheid zou kunnen halen zodat jij OOK ooit mogelijk de hd glas kanalen zou kunnen ontvangen.

Waar heb je mij zien zeggen dat je meer zou moeten betalen? Met differentiëring bedoel ik alleen maar dat klanten die minder (snelheid, mogelijkheden, kwaliteit) krijgen ook minder zouden moeten betalen. Niet dan jij meer zou moeten betalen. Verder ontzeg ik niemand welk recht dan ook, maar hopelijk jij mij ook niet het recht om scheefgroei in mogelijkheden aan te kaarten en dat financieel gecompenseerd te willen zien. Als jij vindt dat kwaliteit geen prijskaartje zou moeten hebben, vind je waarschijnlijk ook dat een Mercedes net zoveel zou moeten kosten als een Dacia want met beide kun je immers autorijden.

Maar wellicht dat KPN van z'n koperklanten af wil, zeker als ze in minder interessante gebieden wonen. Als je ziet hoe wij tegenwoordig achtergesteld worden: standaard geen koperaansluiting meer in nieuwbouwwoningen, alleen nog als er een abonnement is afgesloten en dan meestal ook nog geen bonding mogelijk, geen HD Glaszenders, lang niet overal VVDSL of zelfs maar bonding mogelijk; het heeft er alle schijn van dat KPN (ondanks berichten die anders willen doen geloven) vol inzet op glasvezel om de concurrentie met Ziggo aan te kunnen en daarbij koperklanten (vooral in minder dicht bevolkte gebieden) minder prioriteit geeft en accepteert dat (een deel van) die klanten de overstap naar Ziggo maken.

En ik vind de discussie over automatische detectie technisch interessant, maar als daar uit komt dat HD-zenders of zelfs HD-glaszenders niet mogelijk zijn, dan betekent dat toch feitelijk een achterstelling door technische beperkingen. En dat zou gecompenseerd moeten worden, financieel of anderszins, vooral ook omdat door die beperkingen juist de internetsnelheid ook al laag is.

Reputatie 7
Mocht het al zo zijn dat de HD Glaskanalen beschikbaar komen voor xDSL, dan vermoed ik dat dat alleen voor VVDSL zal zijn. Met VVDSL zijn immers glasvezelachtige snelheden tot 100 Mb/s (en vanaf eind dit jaar, begin volgend jaar met bonding tot 200 Mb/s) mogelijk.

Een paar punten ter overweging:

1. VVDSL is alleen mogelijk als je bent aangesloten op een FttC buitenring straatkast.
  2. FttC buitenring straatkasten worden doorgaans niet aangelegd binnen een straal van ruwweg 2 km rond een wijkcentrale of in dun bevolkte gebieden (zoals buitenwegen en agrarische gebieden).
  3. Ik vermoed dat in gebieden met FttC buitenring straatkasten geen FttH glasvezel beschikbaar komt.
  4. Er zijn voor zover mij bekend geen plannen om wijkcentrales geschikt te maken voor VVDSL; dit komt omdat wijkcentrales i.t.t. de FttC buitenring straatkasten niet allen door KPN maar ook door andere providers (o.a. prijsvechters) worden gebruikt.
  5. In nieuwbouwwoningen wordt sinds 2013 standaard geen koperaansluiting meer aangelegd, alleen nog op verzoek als er een abonnement is afgesloten of verhuisd wordt. En áls er dan koper wordt aangelegd dan meestal slecht één aderpaar zodat bonding niet mogelijk is of wordt.
Als je dit op je laat inwerken dan kom je tot de ontdekking dat veel klanten (ook in steden zonder glasvezel en binnen 2 km van een wijkcentrale en vooral ook in veel dorpen met vaak wel een eigen wijkcentrale) het nog geruime tijd zullen moeten doen zonder de hogere snelheden die anno 2015 als acceptabel gezien worden. En dus ook zonder HD Glaskanalen. Maar och, in steden en dorpen kun je dan altijd nog kiezen voor Ziggo :manfrustrated:

Reageer