Betere HD kwaliteit voor VDSL-klanten?

• 7 april 2015
  • 87 reacties
  • 3355 keer bekeken

Toon eerste bericht

87 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Het zou ongetwijfeld een hele operatie zijn maar ik weet gewoonweg niet of dit op (korte) termijn gaat gebeuren.Waarom zou dat een hele operatie zijn? Als HD vanaf 1 kan, dan kan HD Glas ook. Als onze verbinding eens automatisch gescreend zouden worden, dan zou het moeten kunnen. Hebben jullie die voorstel van @wjb nog niet begrepen? Bij deze vraag ik hem om die link hier ook eens te plaatsen. 😞 Ik ben die ongelijkheid nou eens zat, wat ik met koper: Alles In 1 Premium betaal net zoveel als iemand die het zelfde abonnement heeft, maar dan met glasvezel.
Reputatie 7
Badge +30
Sorry Dennis, maar HD "Glas" voor alle klanten is inderdaad een hele operatie. De kleine bandbreedte verhoging zorgt voor een relatief hoge impact op het netwerk en dat zou resulteren in klanten (en bedrijven) die hun internetsnelheid niet halen.
Reputatie 7
De impact van HD-"Glas" bij live TV kijken is marginaal en vormt ook geen enkele bedreiging voor de centrale infrastructuur. Bij live televisie kijken wordt immers gebruik gemaakt van IGMP Multicasts en dat betekent dat elke uitzending maar één keer verzonden wordt, ongeacht het aantal TV ontvangers dat afgestemd is op dat kanaal.
Anders wordt het bij uitgesteld kijken of het kijken van opnames immers dan heeft elke TV ontvanger zijn eigen stream (unicast).
Dat is ook de reden waarom het zo gruwelijk lang duurt om HD op 1 uit te rollen, want ook daarbij geldt dat niet het live kijken, maar het uitgesteld kijken leidt tot een extra belasting van de centrale infrastructuur waarvan KPN blijkbaar geen simulaties heeft doorgerekend om vast te stellen of er bottlenecks ontstaan.
Dan kunnen we ons blind blijven staren op de huidige situatie en dat HD-"Glas" dan voor VDSL abonnees niet mogelijk zou zijn. Ook zouden we out-of-the-box kunnen denken en open staan voor "wilde" alternatieven.
Zoals gezegd, het zijn niet de IGMP multicasts die leiden tot een significant hogere belasting van de infrastructuur.
Stel dat op VDSL het live televisie kijken op basis van HD-"Glas" zou worden aangeboden, maar het uitgesteld kijken op basis van gewoon HD. Als toekomstige STB's dan weer een wat groter buffergeheugen zouden hebben zodat daar zeg minstens 30 minuten HD-"Glas" gebufferd kan worden, dan verleng je de tijd dat er gebruik gemaakt kan worden van IGMP multicasts. Daarmee voorkom je dus dat er direct "uitgesteld" gekeken wordt o.b.v. unicasts en dat zorgt dan weer voor lagere belasting van de infrastructuur.
Waar een wil is is een weg. 🙂
Reputatie 7
Badge +18
De impact van HD-"Glas" bij live TV kijken is marginaal en vormt ook geen enkele bedreiging voor de centrale infrastructuur. Bij live televisie kijken wordt immers gebruik gemaakt van IGMP Multicasts en dat betekent dat elke uitzending maar één keer verzonden wordt, ongeacht het aantal TV ontvangers dat afgestemd is op dat kanaal.
Anders wordt het bij uitgesteld kijken of het kijken van opnames immers dan heeft elke TV ontvanger zijn eigen stream (unicast).
Dat is ook de reden waarom het zo gruwelijk lang duurt om HD op 1 uit te rollen, want ook daarbij geldt dat niet het live kijken, maar het uitgesteld kijken leidt tot een extra belasting van de centrale infrastructuur waarvan KPN blijkbaar geen simulaties heeft doorgerekend om vast te stellen of er bottlenecks ontstaan.
Dan kunnen we ons blind blijven staren op de huidige situatie en dat HD-"Glas" dan voor VDSL abonnees niet mogelijk zou zijn. Ook zouden we out-of-the-box kunnen denken en open staan voor "wilde" alternatieven.
Zoals gezegd, het zijn niet de IGMP multicasts die leiden tot een significant hogere belasting van de infrastructuur.
Stel dat op VDSL het live televisie kijken op basis van HD-"Glas" zou worden aangeboden, maar het uitgesteld kijken op basis van gewoon HD. Als toekomstige STB's dan weer een wat groter buffergeheugen zouden hebben zodat daar zeg minstens 30 minuten HD-"Glas" gebufferd kan worden, dan verleng je de tijd dat er gebruik gemaakt kan worden van IGMP multicasts. Daarmee voorkom je dus dat er direct "uitgesteld" gekeken wordt o.b.v. unicasts en dat zorgt dan weer voor lagere belasting van de infrastructuur.
Waar een wil is is een weg. :)
Ze moeten jou daar maar eens neerzetten bij die afdeling van de KPN. Dat jij ze maar eens wakker schud. 🙂
Reputatie 2
Zijn hier nog ontwikkelingen? Heb hier VVDSL en ga zometeen naar 200/20, nu al actueel 150/50 en zou kunnen upgraden naar het 4K abonnement.

Maar eigenlijk zou ik nog steeds het meest blij worden van de GLAS HD streams, dat is eigenlijk het enige punt waarom ik een overstap naar Ziggo zou overwegen.
Reputatie 7
Badge +30
Op dit moment is daar nog geen publieke informatie over.

Echter, er wordt nog steeds gewerkt aan het CDN, en volgensmij ook aan de extra metro locaties. Ik verwacht dat zodra dat op niveau is dat de grens tussen HD "Glas" en HD langzamerhand verdwijnt.
Reputatie 2

Echter, er wordt nog steeds gewerkt aan het CDN, en volgensmij ook aan de extra metro locaties. Ik verwacht dat zodra dat op niveau is dat de grens tussen HD "Glas" en HD langzamerhand verdwijnt.

Bedankt Robin.

Welke HD streams heeft het 4K abo over vvdsl eigenlijk?
Reputatie 7
Badge +30
Het 4K abonnement biedt de normale SD en HD streams. Neem je het 4K abonnement af via glasvezel dan krijg je ook de HD "Glas" streams.
Bij dit abonnement krijg je ook een handvol 4K streams (HEVC 25Mbit/s)

Robin
Reputatie 7
Badge +17
Goedemiddag Gerwin72,

Het aanbod is inderdaad nog redelijk beperkt. Op dit moment is er 1 tv-zender (Muziekzender Xite) en er komen 2 nieuwe 4K-zenders bij (Insight en LoveNature) met de zenderwijziging die er binnenkort aankomt. On Demand zijn er films en documentaires beschikbaar.

Op deze pagina kan je het rustig nalezen en hier vind je meer informatie over de Zenderwijzigingen van 2018
Reputatie 4
Badge +6

Ziggo heeft de HD-kwaliteit van o.a. Discovery HD, Nat Geo HD, Fox HD verhoogd naar 11 Mbit/s. Zie https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-verbetert-beeldkwaliteit-hd/ . Zou goed zijn als KPN dat ook gaat doen, in ieder geval via glasvezel. En als HD op 1 is uitgerold en het netwerk het aan kan, zou wat mij betreft z.s.m. HD Glas ook via VDSL beschikbaar moeten komen. En dan heet het dus geen HD Glas meer, maar krijgen gebruikers met voldoende bandbreedte automatisch de hoogst mogelijke kwaliteit. Ongeacht of ze op VDSL of glasvezel zitten.
Reputatie 7
Badge +13

Ziggo heeft de HD-kwaliteit van o.a. Discovery HD, Nat Geo HD, Fox HD verhoogd naar 11 Mbit/s. Zie https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-verbetert-beeldkwaliteit-hd/ . Zou goed zijn als KPN dat ook gaat doen, in ieder geval via glasvezel. En als HD op 1 is uitgerold en het netwerk het aan kan, zou wat mij betreft z.s.m. HD Glas ook via VDSL beschikbaar moeten komen. En dan heet het dus geen HD Glas meer, maar krijgen gebruikers met voldoende bandbreedte automatisch de hoogst mogelijke kwaliteit. Ongeacht of ze op VDSL of glasvezel zitten.

Mee eens.
Zo wie zo wordt het tijd dat er veel meer HD-Glas kanalen komen.
Dat is het signaal dat KPN ook ontvangt.
Voor glasvezel en snelle kopernetwerken moet dat geen probleem zijn volgens mij.
Reputatie 7
Badge +18

Mee eens.
Zo wie zo wordt het tijd dat er veel meer HD-Glas kanalen komen.
Dat is het signaal dat KPN ook ontvangt.
Voor glasvezel en snelle kopernetwerken moet dat geen probleem zijn volgens mij.
Dat kan ook geen probleem zijn, alleen KPN wilt er niet aan. Ik heb nu op me koper 150/60 Mbit/s, dus ik kan die Glaszenders makkelijk hebben. Want ik heb ook na 18 juli 2 4K zenders erbij, in totaal 3. En die vragen volgens mij al 20 a 25 Mbit/s. Ik heb de glaszenders ook een tijdje gehad, maar dat was een fout van KPN, en hebben dit weer teruggedraaid. 😞 Maar ik vind wel dat ze dat nou eens vrij mogen geven bij klanten die ze wel kunnen hebben op hun verbinding.

Reageer