Beantwoord

Bug in laatste update van TV-ontvangers.

  • 11 July 2020
  • 12 reacties
  • 312 keer bekeken

Na de update van mijn TV-ontvanger HMB2260 heb ik last van een storend bedieningsprobleem. Ik maak soms gebruik, bij een opgenomen programma, van ondertiteling via teletekst. Met de oude software kon je de teletekstmode uitschakelen via de knop "TV” op je afstandbediening. Hiermee stopte de ondertiteling en liep het programma gewoon verder.
Na de software-update stopt nog steeds de ondertiteling na het drukken op de knop "TV”, maar ook stopt de weergave van mijn opgenomen programma met de vraag of ik wil stoppen of doorgaan.

Duidelijk is er bij de update een foutje ingeslopen, namelijk na het drukken op de knop "TV” moet de firmware zich afvragen of hij in TV- dan wel Teletekst-mode staat. In TV-mode moet hij met vraag komen van stoppen/doorgaan en in geval van Teletekstmode moet hij alleen teletekst uitschakelen.

icon

Beste antwoord door Paul van KPN 15 July 2020, 10:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Na de update van mijn TV-ontvanger HMB2260 heb ik last van een storend bedieningsprobleem. Ik maak soms gebruik, bij een opgenomen programma, van ondertiteling via teletekst. Met de oude software kon je de teletekstmode uitschakelen via de knop "TV” op je afstandbediening. Hiermee stopte de ondertiteling en liep het programma gewoon verder.
Na de software-update stopt nog steeds de ondertiteling na het drukken op de knop "TV”, maar ook stopt de weergave van mijn opgenomen programma met de vraag of ik wil stoppen of doorgaan.

Duidelijk is er bij de update een foutje ingeslopen, namelijk na het drukken op de knop "TV” moet de firmware zich afvragen of hij in TV- dan wel Teletekst-mode staat. In TV-mode moet hij met vraag komen van stoppen/doorgaan en in geval van Teletekstmode moet hij alleen teletekst uitschakelen.

@Ger_son Ja, dit is een probleem in de interface. Als ik het mij goed herinner, zijn de developers bezig met een oplossing.

Voor nu kun je bij de vraag Stoppen Of Doorgaan, kiezen voor “doorgaan". Dan loopt de opname verder maar dan zonder teletekst.

Reputatie 7
Badge +25

Hoi @Ger_son, en @Katana321 natuurlijk. Ik heb het hier ook even getest. Zou je het volgende eens willen proberen? Speel de opname af, en zet ondertiteling aan via teletekst. Om de ondertiteling dan uit te zetten, druk je 2 x op de teletekstknop. Dan gaat als het goed is de ondertiteling weg, maar blijft de opname gewoon doorspelen.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Ger_son, en @Katana321 natuurlijk. Ik heb het hier ook even getest. Zou je het volgende eens willen proberen? Speel de opname af, en zet ondertiteling aan via teletekst. Om de ondertiteling dan uit te zetten, druk je 2 x op de teletekstknop. Dan gaat als het goed is de ondertiteling weg, maar blijft de opname gewoon doorspelen.

Helaas @Paul_   Zojuist getest maar het werkt bij mij niet.

Misschien werkt jouw manier wel op een ander type tv-ontvanger of ander type AB?

Reputatie 7
Badge +25

Hoi @Ger_son, en @Katana321 natuurlijk. Ik heb het hier ook even getest. Zou je het volgende eens willen proberen? Speel de opname af, en zet ondertiteling aan via teletekst. Om de ondertiteling dan uit te zetten, druk je 2 x op de teletekstknop. Dan gaat als het goed is de ondertiteling weg, maar blijft de opname gewoon doorspelen.

Helaas @Paul_   Zojuist getest maar het werkt bij mij niet.

Misschien werkt jouw manier wel op een ander type tv-ontvanger of ander type AB?

Daar was ik al een beetje bang voor. Het is best een mooie oplossing, maar dan moet het wel voor iedereen werken natuurlijk. Dit zal sowieso al wel bekend zijn, maar ik zal het voor de zekerheid nog eens doorgeven. Elke keer die vraag krijgen is best irritant lijkt me.

Hoi @Ger_son, en @Katana321 natuurlijk. Ik heb het hier ook even getest. Zou je het volgende eens willen proberen? Speel de opname af, en zet ondertiteling aan via teletekst. Om de ondertiteling dan uit te zetten, druk je 2 x op de teletekstknop. Dan gaat als het goed is de ondertiteling weg, maar blijft de opname gewoon doorspelen.

Paul, jij hebt het waarschijnlijk met een andere ontvanger getest. Herhaald drukken op de knop Teletekst laat een doorzichtige (zonder zwarte achtergrond) of normale teletekst pagina zien.
Nog een aantal knoppen geprobeerd met enkel of meerdere keren drukken, maar alles zonder resultaat. 
Het lijkt me verstandig om de software-ontwerpers nog maar eens aan het werk te zetten of zorg dat we jouw type ontvanger krijgen.

Reputatie 7
Badge +25

Paul, jij hebt het waarschijnlijk met een andere ontvanger getest. Herhaald drukken op de knop Teletekst laat een doorzichtige (zonder zwarte achtergrond) of normale teletekst pagina zien.
Nog een aantal knoppen geprobeerd met enkel of meerdere keren drukken, maar alles zonder resultaat. 
Het lijkt me verstandig om de software-ontwerpers nog maar eens aan het werk te zetten of zorg dat we jouw type ontvanger krijgen.

Net besproken met een ontwerper. Dit verschil ligt inderdaad aan het type ontvanger. Het komt ook nog voor de andere types, maar op dit moment nog alleen op de 5202.

Paul,

Ik krijg niet de indruk dat er vaart achter gezet wordt. Is er enig zicht op een oplossing of moet ik de technische dienst toch maar om een andere decoder vragen?
Daarnaast ontdekte ik zojuist dat bij KPN iTV niet alle opgenomen programma's en geplande opnames zichtbaar zijn. Zo te zien heeft deze laatste update van jullie software niet veel goeds gebracht.

 

Reputatie 7
Badge +25

Paul,

Ik krijg niet de indruk dat er vaart achter gezet wordt. Is er enig zicht op een oplossing of moet ik de technische dienst toch maar om een andere decoder vragen?
Daarnaast ontdekte ik zojuist dat bij KPN iTV niet alle opgenomen programma's en geplande opnames zichtbaar zijn. Zo te zien heeft deze laatste update van jullie software niet veel goeds gebracht.

Ik verwacht deze, of volgende week. Een andere tv-ontvanger kun je hier niet voor aanvragen (behalve als je het 4K-pakket aanvraagt). Opnames moeten wel gewoon in de opnamelijst staan natuurlijk. Geplande (serie-)opnames zie je alleen staan zodra de gids ook zover is. Ervaar jij dit anders?

Paul,

Bedankt voor je snelle antwoord. Wat de opnames en geplande opnames betreft, die worden bij KPNiTV niet allemaal getoond. Nu zie ik bij de geplande opnames alleen 4 opnames bij BBC-First staan, terwijl als ik op de tv kijkt zie ik een hele lijst van diverse zenders.
Bij de gemaakte opnames staan alleen de BBC1, BBC2, BBC-First en Canvas, mijn opnames van Nederlandse programma's staan er niet bij. 

Voor de duidelijkheid, de korte lijst zien ik alleen op mijn PC, via de TV zijn de lijsten wel compleet. Maar op de PC is het gemakkelijker om de lijsten op te schonen, maar dan moet er wel alles instaan.

Ik begrijp ook dat de programma's in HD op de PC niet afgespeeld kunnen worden, maar dat zie je door het symbool in de opname.

Reputatie 7
Badge +25

Hi @Ger_son. Dus als ik het goed begrijp is de opnamelijst op https://tv.kpn.com/ waar het verkeerd lijkt te gaan. En dan juist de NL programma's. Heb je toevallig glasvezel? Zo ja, maak jij de opnames via de tv-ontvanger op de HD-glaszenders? Dus 661 etc. Want dan ‘klopt’ het dat je die niet kan zien online. 

 

Hi @Ger_son. Dus als ik het goed begrijp is de opnamelijst op https://tv.kpn.com/ waar het verkeerd lijkt te gaan. En dan juist de NL programma's. Heb je toevallig glasvezel? Zo ja, maak jij de opnames via de tv-ontvanger op de HD-glaszenders? Dus 661 etc. Want dan ‘klopt’ het dat je die niet kan zien online. 

Paul,
dat klopt. Met glasvezel kijk je natuurlijk in de hoogste resolutie. Maar het is natuurlijk wel toevallig dat dit ineens is veranderd, want tot voor kort kon ik gewoon de lijsten op mijn PC bekijken.

Reputatie 7
Badge +25

 

Hi @Ger_son. Dus als ik het goed begrijp is de opnamelijst op https://tv.kpn.com/ waar het verkeerd lijkt te gaan. En dan juist de NL programma's. Heb je toevallig glasvezel? Zo ja, maak jij de opnames via de tv-ontvanger op de HD-glaszenders? Dus 661 etc. Want dan ‘klopt’ het dat je die niet kan zien online. 

Paul,
dat klopt. Met glasvezel kijk je natuurlijk in de hoogste resolutie. Maar het is natuurlijk wel toevallig dat dit ineens is veranderd, want tot voor kort kon ik gewoon de lijsten op mijn PC bekijken.

Je hebt ze nooit kunnen bekijken, maar ze hebben er inderdaad wel tussen gestaan. Dat is overigens niet recent geweest, maar inmiddels al een langere tijd. Helaas kan ik dit niet voor je oplossen… Hoewel dit signaal vaker is doorgegeven (je bent natuurlijk niet de enige), weet ik niet of dit binnenkort mogelijk gaat zijn.