Beantwoord

Bugfix software 4K ontvangers (HDMI beeld/geluid issues) [2018]

• 22 januari 2018
  • 416 reacties
  • 15507 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +27
Update: juni 2018

De 4K ontvanger ervoer, bij een deel van de klanten, beeld en geluidsproblemen die terug te leiden zijn tot issues met HDMI. Hiervoor zijn we in januari 2018 gestart met een aparte softwaregroep speciaal voor het oplossen van die issues. Mensen met problemen konden aangeven dat ze problemen hadden, waarna ze door ons werden omgezet. Afgelopen maand (mei) is de aparte softwaregroep weer samengevoegd met de reguliere software.

Mocht je nou opnieuw HDMI-gerelateerde problemen ervaren met je 4K ontvanger, laat dit in het topic weten. Had je nooit issues met je 4K ontvanger maar nu wel, laat dit ook hier weten. Dan kijken we of dat op te lossen is. Zo niet, dan kunnen we opnieuw mensen in een aparte softwaregroep zetten.

Oude tekst
Het is nu mogelijk om mensen met deze beeld/geluidproblemen met hun 4K ontvanger om te zetten naar de aparte softwaregroep. Om het reguliere updatetopic niet te overspoelen met de aanvragen, en feedback na omzetting, heb ik dit topic in het leven geroepen.

Hier een knip-en-plak van de tekst uit het update topic:
In het updatetopic van december hebben we ook veel gesproken over de 4K ontvanger en de issues die een deel van de klanten daarmee heeft. Daarvoor is een software update gemaakt. Deze software is nu bij een groep klanten actief en de resultaten zijn positief.

Echter, in sommige situaties, bij bepaalde typen televisies, zijn nog niet alle problemen opgelost. Daar wordt nog verder aan gewerkt. Daarom zal deze software voorlopig ook apart blijven van de reguliere updates.

Dat houdt in dat er nu twee software groepen zijn. De reguliere groep, waar alle niet-4K klanten en een groot deel van de wel-4K klanten in zitten, en de aparte 4K groep. De reguliere groep krijgt, zoals normaal maandelijkse updates met nieuwe ontwikkelingen en verbeteringen enz...

De aparte 4K groep blijft voor nu zitten op 7.1.37_5. Als er fixes waar nog aan gewerkt wordt klaar zijn, krijgt deze groep aparte updates alleen voor die fixes.

Pas als alle problemen zijn opgelost gaan ze deze softwaregroep weer samenvoegen met de reguliere update. Dit in het kader van zorgvuldigheid om te zorgen dat de meerderheid van de klanten die nu geen HDMI problemen hebben, hier ook niet onverhoopt mee geconfronteerd worden.

Dit topic kan verder gebruikt worden voor vragen, opmerkingen, feedback over de aparte 4K bugfix software.
icon

Beste antwoord door Erik_ 23 september 2018, 17:06

Hey mensen, excuses voor de radiostilte! We zijn het topic een beetje uit het oog verloren. De moeilijkheid zit hem erin dat er op dit moment geen structureel probleem is zoals die er voorheen wel was. We zien nu dat (naar verhouding) een paar klanten zich melden met problemen. Dat betekent dat we die meldingen ook individueel moeten gaan oppakken om te kijken wat er aan de hand is, en of we daar iets aan kunnen doen.

Dat betekent het volgen van het stappenplan wat ik eerder plaatste (en hieronder nog eens zal plaatsen). En als je echt alles van die lijst hebt geprobeerd, dan kunnen we er verder naar kijken. Maar dat wil, helaas, niet zeggen dat we ook in alle gevallen een oplossing hebben. Het blijft een wisselwerking tussen de software van de ontvanger, de bekabeling, en je tv (plus eventuele aanvullende apparaten die je gebruikt).

Het stappenplan:
  1. Haal de HDMI-kabel uit de ontvanger, wacht 10 seconden en plaats hem terug
  2. Maak de tv stroomloos en start hem opnieuw op
  3. Probeer andere HDMI-ingang(en) op de tv
  4. Als je tv alleen HDMI 1.4 ondersteunt: zet de beeldscherminstellingen van de ontvanger op 1080p@50hz
  5. Als je tv geen 4K maar een 2K model is: zet dan de HDMI-ingang van de tv op HDMI 1.4 (hoe dit precies moet, en hoe dit in de instellingen precies heet varieert per tv)
  6. Is je tv ouder dan 2009? Gebruik dan scart. Deze modellen hebben een HDMI versie lager dan 1.4 en zijn niet geschikt voor interactieve tv
  7. Zorg dat de tv de meest up to date firmware heeft
  8. Zorg dat je de meegeleverde Premium High Speed HDMI kabel gebruikt
  9. Sluit (tijdelijk) alleen de ontvanger aan en verwijder alle andere op de tv aangesloten HDMI apparatuur. Als het dan wel goed werkt is er een conflict met een van de andere apparaten. Plaats dan, één voor één, de apparaten terug om zo te achterhalen met welk apparaat het conflict ontstaat.
  10. Probeer een actieve HDMI switch tussen de tv ontvanger en de tv

Wat ik wil voorstellen, om elke klant die dit meldt zo goed mogelijk te kunnen helpen, is dat eenieder die nog HDMI-gerelateerde problemen ervaart met hun 4K ontvanger(s), hiervoor een eigen, los, topic aanmaakt. Vermeldt daarin zoveel mogelijk informatie. Dat wil zeggen, natuurlijk, het probleem dat je ervaart maar verder ook:
- Merken en typenummers van al je apparaten
- Hoe alles in huis is aangesloten op elkaar
- Of je nog aanvullende tv-gerelateerde apparaten gebruikt (versterker, home cinema set, etc...)
- Welke kabels je gebruikt.
- Welke instellingen op de tv ontvanger en op je tv je allemaal geprobeerd hebt
- Loop het stappenplan bij langs en geef aan wat je daarvan geprobeerd hebt en wat het resultaat was, vooral van punten 9 en 10

Tonny, om nog even op jou terug te komen. Je hebt hier in het topic, en ook eerder in privéberichten, al veel getypt. Toch wil ik jou ook vragen een nieuw topic aan te maken en die informatie daarin te kopiëren en plakken. Op die manier hebben we op een rijtje specifiek wat er bij jou speelt en kunnen we daar beter mee aan de slag.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

416 reacties

Reputatie 7
Badge +27
De eerste 4 namen zijn toegevoegd aan de aparte softwaregroep. Of dit dan betekent dat het nu al beschikbaar is als je herstart, of dat het vannacht voor je klaar wordt gezet durf ik niet direct te zeggen. Maar probeer gerust herstarten om te kijken of de nieuwe software wordt ingeladen.

Het gaat dan om:
@wjb
@Jeroen gae
@DennisSchreve
@eh8001

Morgen geef ik een nieuwe batch door 🙂
Reputatie 7
Ik ga het als ik straks thuis ben direct checken.
Tenzij Dennis mij voor is en al kan zeggen of de upgrade beschikbaar is of niet. 😎
Reputatie 7
Badge +18
Ik ga het als ik straks thuis ben direct checken.
Tenzij Dennis mij voor is en al kan zeggen of de upgrade beschikbaar is of niet. 😎
Ik ben het nu aan het checken @wjb,

Bedankt voor de info @Erik_. ?
Reputatie 7
Badge +18
@Erik_ en @wjb ik krijg de melding dat er nieuw software beschikbaar is:

Gelukt!!! ??
Reputatie 3
Ook ik heb de 7.1.37_5 software inmiddels binnen. Hopen dat het probleem hiermee is opgelost (we zouden het snel genoeg moeten merken)!
Reputatie 7
Badge +18
Ik heb hem binnen:

@wjb en @Erik_. ??
Reputatie 7
En nu maar hopen dat de zwarte schermen voor eens en voor altijd tot het verleden behoren.
Reputatie 7
Badge +18
En nu maar hopen dat de zwarte schermen voor eens en voor altijd tot het verleden behoren.Dat hoop ik ook. 😉
Dat hoop ik ook haha
Goedemorgen na de update van gisteravond zette ik vanochtend de tv aan jeuhhh voor het eerst geen zwart scherm hopen dat het zo blijft.

Gr jeroen
Reputatie 2
Vanochtend is ook bij mij de versie 37_5 aangekomen..
Dus nu (TV op standby) en radio aan en dan over paar uur vanmiddag maar weer eens hopelijk ongestoord over kunnen schakelen naar TV-kijken.

We wachten af.

Alvast bedankt.
Reputatie 3
Hier lijkt het ook voorlopig goed te gaan. Hopen dat dat zo blijft.
Reputatie 7
Badge +18
Dit heb ik ook regelmatig:

En nu weer met het nieuwe firmware. Heeft niks met die HDMI problematiek te maken. Maar wil het toch even gezegd hebben.
Reputatie 7
Badge +18
Het gaat dan om:
@wjb
@Jeroen gae
@DennisSchreve
@eh8001

Morgen geef ik een nieuwe batch door :)
Dit was gisteren, ben benieuwd welke batch @Erik_ vandaag heeft. 😉
Badge
Concreet dus het volgende:
Je kunt bij mij aangeven dat je omgezet wilt worden. Stuur me daarvoor een privébericht met je postcode en huisnummer. Ik verzamel en geef het door aan de iTV mensen die je dan zullen omzetten..

Beste Dennis, je mag de software vrijgeven voor ons. 😄

Admin: quote verkleind in kader van de leesbaarheid, adresgegevens verwijderd i.v.m. privacy
Reputatie 7
Badge +27
@kareldussel Fijn dat jij ook al de nieuwe software beschikbaar hebt. Ik had jouw gegevens nog doorgezet, maar daarbij eerst een typefout gemaakt. Hierdoor was het bij jou pas vanmorgen beschikbaar.

Voor nu heb ik de volgende batch doorgezet. Dat zijn:
@puimbak
@Assie1969
@macnoel en
@ALSU-Startpagina

Later vandaag of anders morgen zal de software voor jullie beschikbaar zijn.
@kareldussel Fijn dat jij ook al de nieuwe software beschikbaar hebt. Ik had jouw gegevens nog doorgezet, maar daarbij eerst een typefout gemaakt. Hierdoor was het bij jou pas vanmorgen beschikbaar.

Voor nu heb ik de volgende batch doorgezet. Dat zijn:
@puimbak
@Assie1969
@macnoel en
@ALSU-Startpagina

Later vandaag of anders morgen zal de software voor jullie beschikbaar zijn.

Oke bedankt.
Reputatie 2
😣 😞
Nou valt dat even tegen..............
Gisteren met de vernieuwde software geen problemen gehad. maar vandaag..................☹

Na vanochtend naar het tennis te hebben gekeken mijn TV (40PUK6400 Philips) weer op standby, alsmede de STB.
Maar zojuist de boel weer niet aan de praat kunnen krijgen..
De truc met even naar startpagina van Netflix geprobeerd en daarna weer terug naar gewoon kanaal gaf even in een flits een beeld maar gelijk weer ZWART scherm en BLAUWE menubalk...........

HELAAS................
ik zal de boel weer even geheel spanningsloos moeten maken en opnieuw laten opstarten...........
Vooralsnog ben ik geen stap verder gekomen.
Badge
Ik heb de 37_5 binnen en nu maar hopen dat de black schermen niet meer komen
Reputatie 7
Zijn er tot nu toe echt nog maar negen abonnees overgezet naar firmware 37_5?
Zou het kunnen zijn dat de abonnee gewoon niet op te hoogte is van het feit dat ze zich bij Erik aan kunnen melden?

Hoe lang denkt KPN nodig te hebben voor het samenvoegen van de fixes in de reguliere firmware?

Afkloppen en het is nog kort dag, maar hier geen problemen meer ondervonden.
Reputatie 5
Men gaat de branches weer samenvoegen als voor iedereen de HDMI fiks ook echt werkt en dat is volgens mij nog niet het geval zoals ik hierboven lees bij @kareldussel
Reputatie 7
Men gaat de branches weer samenvoegen als voor iedereen de HDMI fiks ook echt werkt en dat is volgens mij nog niet het geval zoals ik hierboven lees bij @kareldusselPrecies, maar hoe lang denkt KPN daar dan wel voor nodig te hebben.
Als dat namelijk langer dan een week of twee is, is het dan niet verstandig pro-actief een bericht op de TV ontvanger te pushen om abonnees die dit probleem ondervinden er attent op de maken dat er een alternatieve firmware is die in testfase is maar wellicht voor hun ook uitkomst zou kunnen bieden en dat ze zich hier kunnen melden om die firmware te krijgen.
Graag ontvang ik zsm de update voor de 4k ontvanger om de bug te fixen.. Knipperend beeld met LG Oled TV.. Ido bloem

*Admin: bericht verplaatst naar centrale topic over dit onderwerp en postcode & huisnummer verwijderd ivm privacy
Ik heb nu ook firmware versie 7.1.37_5, maar de zwarte schermen blijven. Of (na wat langere tijd) is het scherm zwart en moet ik de ontvanger uit en weer aanzetten óf, als er een kortere onderbreking is (ik kijk bijv even iets via de chromecast), en ik ga daarna weer naar de ontvanger, wordt het beeld zo'n 6 a 7 keer kortstondig zwart en daarna weer beeld. Erg vervelend. Voor mij heeft dit dus niets opgelost of verbeterd.
Reputatie 7
Ik heb nu ook firmware versie 7.1.37_5, maar de zwarte schermen blijven.Welk merk en type televisie heb je?