Beantwoord

Bugfix software 4K ontvangers (HDMI beeld/geluid issues) [2018]

• 22 januari 2018
  • 416 reacties
  • 15491 keer bekeken

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

416 reacties

Reputatie 1
Badge
Ik kijk ook naar de hd versie! Uhd spuug lelijk wel scherper dat wel maar de kleuren???
Reputatie 7
Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat NPO1 UHD met HDR uitzendt en dat de KPN 4K Ultra-HD ontvanger of de televisie niet goed overweg kan met dit HDR signaal?

Tevens ben ik benieuwd naar het merk en type televisies waarmee dit ervaren wordt.
Reputatie 1
Badge
Denk van niet aangezien dat youtube wel goed is met dezelfde instellingen met hlg hdr?
Reputatie 7
Denk van niet aangezien dat youtube wel goed is met dezelfde instellingen met hlg hdr?Is dat via de YouTube app op de televisie of op de 4K TV ontvanger?
Reputatie 1
Badge
Klopt maar dan is de ontvanger dus niet goed met hdr hlg?
Reputatie 7
Klopt maar dan is de ontvanger dus niet goed met hdr hlg?Dat zou kunnen, ik liet nog in het midden of de TV of de TV ontvanger de oorzaak zou kunnen zijn.
Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat NPO1 UHD met HDR uitzendt en dat de KPN 4K Ultra-HD ontvanger of de televisie niet goed overweg kan met dit HDR signaal?
De kans dat dit veroorzaakt wordt door de TV ontvanger is wel een stuk aannemelijker.
Reputatie 2
@wjb Ik heb een Samsung UE48JU7000 en net HDR getest op de Netflix app van mijn Samsung TV. Alles prima dus ligt het niet aan mijn TV. Ook nog de VIMEO app van de KPN ontvanger gebruikt met HDR en ook daar niks mis mee. We zullen vanmiddag kijken hoe het gaat bij de wedstrijd Egypte - Uruguay.
Reputatie 7
Badge +19
Op de satelliet heb je hetzelfde, met HDR wordt het altijd een beetje donkerder
Op mijn Philips is het weinig en niet storend, maar het is dus wel aanwezig.
Reputatie 2
@huistijger het beeld is overbelicht waardoor de kleuren flets lijken.
Reputatie 7
Badge +19
Ja dat is wat anders, dat is volgens mij de schuld van Rusland
Ik heb mijn TV wat anders afgesteld waardoor het beeld beter is.

Maar dat heeft niets met de 4K-ontvanger te maken het beeld van Eurosport 4K was perfect
Reputatie 1
Badge

Maar dat heeft niets met de 4K-ontvanger te maken het beeld van Eurosport 4K was perfect

Klopt maar die was bij mij niet in hlg hdr! Probleem ligt bij het hlg hdr volgens mij
Reputatie 7
Badge +19

Klopt maar die was bij mij niet in hlg hdr! Probleem ligt bij het hlg hdr volgens mij

HLG heeft mijn Philips niet alleen HDR
Reputatie 7

Maar Eurosport 4K heeft geen HDR en daar zit nu net de crux.
Ik vermoed dat de 4K TV ontvanger nog wat moeite heeft met HDR.
De oorzaak moet dus zeer waarschijnlijk juist wel in de TV ontvanger gezocht worden.

De schuld ligt ook niet bij de Russen immers de gedownscalede HD stream heeft dit probleem niet.
Reputatie 7
Badge +19
Nee wjb het zit in de HDR van elke zender die HDR uitzendt, lees mijn andere bericht.
De 4K-ontvanger is in dit geval onschuldig.🐱

Maar mijn bericht ging meer over de fletse lichte beelden die Riusland uitzendt, want die beelden waren ook op de satelliet te zien.
Reputatie 7
Op de satelliet heb je hetzelfde, met HDR wordt het altijd een beetje donkerder
Op mijn Philips is het weinig en niet storend, maar het is dus wel aanwezig.
Ervaar jij dan niet het fenomeen dat in het onderstaande bericht getoond wordt.

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/bugfix-software-4k-ontvangers-hdmi-beeld-geluid-issues-444862/index13.html#post629011

Nu kijken wij sowieso geen voetbal, maar als de ogen dan ook nog eens gepijnigd zouden worden door die verschrikkelijke kleuren ...

En die verschrikkelijke kleuren zijn blijkbaar alleen bij de UHD stream, niet bij de HD stream terwijl ook die gewoon dezelfde 4K HDR camera als bron heeft.
Badge
Hier een heldere toelichting van Totaal TV:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/uitleg-npo-veel-klachten-beeld-en-geluid-npo-1-uhd/
Reputatie 7
Badge +19
Ja wjb dat ervaar ik ook
Mijn eerste indruk was dat het beeld gewoon slecht was, flets en veel te helder,
De tweede indruk was dat het geluid niet synchroon liep.
Het geluid kon ik niet veranderen maar de kleuren en contrast. kun je afstellen.
Alhoewel dat natuurlijk niet noodzakel;ijk zou moeten zijn, maar goed je wilt toch goed kijken dus doe je dat.

En zie de link van @MvdEijk dan kun je ook zien dat de KPN-4K-decoder niet de schuldige is.
Reputatie 1
Badge
50hz uhd check staat goed alle beeldverbeteraars uit check ook goed! Ga niet voor alleen Die zender weer alles opnieuw instellen terwijl alle andere apparatuur goed is met dezelfde instellingen! Kijk wel gewoon HD probleem opgelost voorlopig hoor wel wanneer het fletse beeld weg is
Reputatie 2
Dat het beeld flets is heeft niets met de instellingen van de TV te maken en al heemaal niet te herleiden naar verschillende ‘image engines’. XITE 4K via KPN is helemaal goed net als UHD by HD+ op de satelliet. En zoals ik eerder schreef is HDR via de VIMEO en Netflix Samsung TV app helemaal top met 2160p. ik wacht met spanning nu op de wedstrijd van 14.00u
Reputatie 2
bij mij zijn de beelden met close-up camera's helemaal goed nu en die zijn ook in UHD. Zoals de beelden van de spelers in de tunnel. Dat was gisteren ook al zo en alleen de camera die het hele speelveld in beeld brengt is 'overbelicht'
Reputatie 7
Badge +19
Het beeld is nu een stuk beter dan gisteren
Perfect beeld is het nu
Reputatie 2
@huistijger klopt, het is nu helemaal goed!
Reputatie 3
Ik vind ook dat het beeld een stuk beter is. Wel heb ik HDR/HLG nog uit staan omdat ik het beeld dan te donker vind. Hebben jullie die ervaring ook?
Daarnaast is er nog steeds een vertraging van het geluid, maar dat wordt dus pas uiterlijk maandag opgelost.
Reputatie 2
@eh8001. ik heb die HDR/HLG instellingen niet op mijn Samsung TV
Hi,

Ik heb destijds in de testgroep gezeten. Het probleem leek verholpen maar heeft weer de kop opgestoken. Ik weet niet sinds welke software-versie dat is want heb dat niet gecontroleerd.

Kan ik weer toegevoegd worden aan een testgroep?

Alvast bedankt!

Remco Kortekaas