Beantwoord

Bugfix software 4K ontvangers (HDMI beeld/geluid issues) [2018]

• 22 januari 2018
  • 416 reacties
  • 15491 keer bekeken

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

416 reacties

Hi,

Ik heb destijds in de testgroep gezeten. Het probleem leek verholpen maar heeft weer de kop opgestoken. Ik weet niet sinds welke software-versie dat is want heb dat niet gecontroleerd.

Kan ik weer toegevoegd worden aan een testgroep?

Alvast bedankt!

Remco Kortekaas

Het gebeurt overigens alleen als de 4K UHD Box is aangesloten op de Soundbar (Sony HT-ZF9). Aangesloten rechtstreeks op de TV (Samsung QE75Q7F) heb ik dit euvel niet.

Heb uiteraard al alle apparaten een keer volledig gereset (naar fabrieksinstellingen). Zonder verbetering. De firmware op de KPN 4K UHD Box is: 7.1.46_6
Reputatie 5
Lijkt mij dan toch meer op een issue in combinatie met de soundbar. Heb je daarop de meest recente firmware en gebruik je overal highspeed 2.1 hdmi kabels? Je kan dan eens proberen om de soundbar aan te sluiten nadat je eerst alles stroomloos hebt gemaakt. Stroom eraf (dus niet in standby), hdmi kabels aansluiten, opstarten.
Ben er helemaal klaar mee. Ieder keer als ik de tv(philips) en ontvanger aanzet heb ik sneeuw beeld.
Heb van alles geprobeerd,.
Kijk weer gewoon met de normale hd ontvager. Ik overweeg mijn 4k abbo maar op te zeggen.
Reputatie 5
Ben er helemaal klaar mee. Ieder keer als ik de tv(philips) en ontvanger aanzet heb ik sneeuw beeld. Heb van alles geprobeerd,.

Op welke hdmi poort van de TV zit de 4K ontvanger aangesloten en wat zijn de beeldinstellingen van de 4K ontvanger? Want uit de specs van je TV maak ik op dat hdmi poorten 1 en 2 4K@30Hz ondersteunen terwijl op poort 3 en 4 dat 4K@60Hz is.

https://www.philips.nl/c-p/65PUS6121_12/6000-series-ultraslanke-4k-smart-led-tv-met-pixel-plus-ultra-hd/specificaties
Video-ingangen op HDMI1/2
tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 30Hz
Video-ingangen op HDMI3/4
tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 60 Hz

Ik zie ook dat er 17 mei 2018 een laatste firmware update is klaargezet. Heb je die al?

In de handleiding lees ik ook nog een stukje specifiek over UHD...

HDMI Ultra HD
Deze TV kan Ultra HD-signalen weergeven. Sommige
apparaten – aangesloten via HDMI – herkennen een
TV met Ultra HD niet en werken mogelijk niet correct
of geven vervormd beeld of geluid weer. Om
incorrecte werking van een dergelijk apparaat te
voorkomen, kunt u de signaalkwaliteit instellen op
een niveau dat het apparaat kan verwerken. Als het
apparaat geen gebruik maakt van Ultra HD-signalen,
dan kunt u Ultra HD uitschakelen voor deze HDMI aansluiting.

De instelling UHD 4:4:4/4:2:2 is geschikt voor UHD
YCbCr 4:4:4 / 4:2:2-signalen. De instelling UHD
4:2:0 is geschikt voor UHD YCbCr 4:2:0-signalen.
De signaalkwaliteit instellen...
1 - Druk op *, selecteer Algemene instellingen en
druk op > (rechts) om het menu te openen.
2 - Selecteer HDMI Ultra HD > HDMI 3 & 4 en druk
op OK.

3 - Selecteer UHD 4:4:4/4:2:2, UHD 4:2:0 of
UHD Uit en druk op OK.
4 - Druk zo nodig enkele malen op < (links) om het
menu te sluiten.
Ik heb alle hdmi ingangen geprobeerd en ook alle beeldinstellingen van de 4k ontvanger.
De laatste firmware zit er ook op.
Uhd instellingen ook gedaan.
De software van de ontvanger meerdere keren verwijderd en opnieuw geinstalleerd..
Reputatie 2
Ik vindt de weegave op de Philips OLED 873 met de HDR-HLG op HDR ISF DAG momenteel de beste instellingen. Maar vraag me af wie er nu niet helemaal goed op de HDR in en uitgang signaal niet helemaal correct reageert, de OLED of de ZTE ontvanger. Want alleen bij de NPO1UHD moet de tv reageren en in de
de HDR modus gaan, echter bij op en neer zappen van bijvoorbeeld de andere "UHD" zender gaat de tv soms wel uit de HDR stand, soms blijft hij erin. Ook bijvoorbeeld van NPO1 UHD naar NPO1 "GLAS" reageert de tv soms niet correct op de wel of niet aanwezige dan wel afwezige HDR-HLG signaal, c.q. stand....
Loopt via een Denon AVR 2400H welke zeker de HDR-HLG goed doorgeeft, andere zenders o.a. van het HD+ via een VU+ UHD ontvanger reageert de tv vlekkeloos op de verschillende HDR signalen.
Reputatie 5
De hdr laag zit in de stream, de zte doet daar niks mee anders dan doorgeven. Maar alles is wel afhankelijk van elkaar. Ik denk dat voornamelijk de stream aanlevering vanuit Rusland en dat wat er nog in het Mediapark mee gedaan wordt bepalend is voor het eindresultaat op de tv. Op de tv zelf kan je wel wat aanpassen, maar dat is ook maar beperkt. Wat dat aangaat denk ik dat hdr dezelfde kant opgaat als 3d. Marketing technisch een leuke feature, maar praktisch niet altijd geschikt.
Reputatie 7
Badge +19

Wat dat aangaat denk ik dat hdr dezelfde kant opgaat als 3d. Marketing technisch een leuke feature, maar praktisch niet altijd geschikt.

Ik geloof dat je gelijk hebt Roko.
Het is nu ook niet zo dat het een geweldige beeldverbetering is.
Het schept meer problemen dan voordelen.
Reputatie 2
Badge +1
Welkom op het Forum Remco! Ik zie dat er veel reacties zijn waar je verder mee kunt. O.a. mijn collega Roko. Ga je hiermee verder komen? Of loop je toch nog ergens tegen aan? Dan hoor ik het graag van je!
Sinds 20-06-2018 kan ik op een tv alleen nog via scart beeld en geluid ontvangen.
Via HDMI geen beeld en geluid.

Geprobeerd om via het terugzetten van de update het probleem op te lossen maar dit werkt niet.
Reputatie 7
Badge +19
Sinds 20-06-2018 kan ik op een tv alleen nog via scart beeld en geluid ontvangen.

Geprobeerd om via het terugzetten van de update het probleem op te lossen maar dit werkt niet.

Heb je wel de juiste HDMI-ingang gekozen?
Scartkabel loshalen HDMI kabel er in en de juiste ingang kiezen
Hi,

Ik heb destijds in de testgroep gezeten. Het probleem leek verholpen maar heeft weer de kop opgestoken. Ik weet niet sinds welke software-versie dat is want heb dat niet gecontroleerd.

Kan ik weer toegevoegd worden aan een testgroep?

Alvast bedankt!

Remco Kortekaas

Het gebeurt overigens alleen als de 4K UHD Box is aangesloten op de Soundbar (Sony HT-ZF9). Aangesloten rechtstreeks op de TV (Samsung QE75Q7F) heb ik dit euvel niet.

Heb uiteraard al alle apparaten een keer volledig gereset (naar fabrieksinstellingen). Zonder verbetering. De firmware op de KPN 4K UHD Box is: 7.1.46_6
Lijkt mij dan toch meer op een issue in combinatie met de soundbar. Heb je daarop de meest recente firmware en gebruik je overal highspeed 2.1 hdmi kabels? Je kan dan eens proberen om de soundbar aan te sluiten nadat je eerst alles stroomloos hebt gemaakt. Stroom eraf (dus niet in standby), hdmi kabels aansluiten, opstarten.

Ik heb nieuwe ULTRA HIGH SPEED HDMI kabels aangeschaft. Alles stroomloos gemaakt. Soundbar aan, TV aan, KPN 4K Box aan. Euvel blijft. Bij selecteren ingang op Soundbar van de KPN Box krijg ik ongeveer 1 seconde geluid (en soms ook beeld) en dan zwart beeld en geen geluid.

Gangbare Samsung (QE75Q7F) TV, gangbare Sony soundbar (HT-Z9F) allen met allerlaatste firmware.

iemand nog ideeën? Bedankt alvast!
Reputatie 5
En als je de settopbox gewoon op de tv aansluit op b.v. hdmi 1 en dan de tv op de soundbar via hdmi 2-arc. Dan geeft je tv gewoon al het geluid door aan je soundbar en hoef je niet de settopbox direct aan je soundbar aan te sluiten.
Reputatie 7
En als je de settopbox gewoon op de tv aansluit op b.v. hdmi 1 en dan de tv op de soundbar via hdmi 2-arc. Dan geeft je tv gewoon al het geluid door aan je soundbar en hoef je niet de settopbox direct aan je soundbar aan te sluiten.Met als zeer groot nadeel dat je de televisie aan moet hebben staan om radio te luisteren.
Reputatie 5
Optical tussen settopbox en soundbar voor alleen radio
Reputatie 7
Optical tussen settopbox en soundbar voor alleen radioPrecies, die heb ik ook tussen STB en HTS, werkt prima als je tenminste via HDMI-CEC het volume kunt blijven regelen zodat dat gewoon met de KPN afstandsbediening kan.
En als je de settopbox gewoon op de tv aansluit op b.v. hdmi 1 en dan de tv op de soundbar via hdmi 2-arc. Dan geeft je tv gewoon al het geluid door aan je soundbar en hoef je niet de settopbox direct aan je soundbar aan te sluiten.

Het hoort gewoon te werken... zonder truuken of voorwaarden.
Reputatie 7
Het hoort gewoon te werken... zonder truuken of voorwaarden.Je hebt wat mij betreft volkomen gelijk dat het gewoon zou moeten werken. Ik ben alleen bang dat KPN deze methode van aansluiten nog niet binnen de scope van haar ontwikkelingen en testscenario's ziet.
Ik zie de aansluiting via HDMI-ARC/CEC overigens niet als "truken".
Dat er een aparte optical kabel opgenomen moet worden om zonder het aanzetten van de televisie naar de radio te kunnen lusiteren vind ik wel een nadeel(tje) t.o.v. de mijns inziens zeer nette methode van aansluiten die jij voorstaat.
Het hoort gewoon te werken... zonder truuken of voorwaarden.Je hebt wat mij betreft volkomen gelijk dat het gewoon zou moeten werken. Ik ben alleen bang dat KPN deze methode van aansluiten nog niet binnen de scope van haar ontwikkelingen en testscenario's ziet.
Ik zie de aansluiting via HDMI-ARC/CEC overigens niet als "truken".
Dat er een aparte optical kabel opgenomen moet worden om zonder het aanzetten van de televisie naar de radio te kunnen lusiteren vind ik wel een nadeel(tje) t.o.v. de mijns inziens zeer nette methode van aansluiten die jij voorstaat.

Ik heb begrepen dat zolang eARC (let op de 'e' voor de ARC) nog geen gemeengoed is, de retour van hoge bandbreedte / complexe audio nog niet betrouwbaar is. Voor soundbars die b.v. ATMOS ondersteunen is om die reden gekozen voor het aansluiten van alle hoge resolutiebronnen op de soundbar en van de soundbar naar het weergave-apparaat via ARC (in mijn geval met name omwille van de smartapps die in de TV gebakken zitten). Toegegeven, ik kan dat oplossen door het glasvezeltje ook aan te sluiten op de TV wat technisch gezien geen truuk is maar logisch gezien wel omdat het in principe gewoon zou moeten werken. Als de KPN box HDCP 2.2 ondersteunt, de soundbar en de TV ook; zou er niets aan de hand moeten / mogen zijn. De vraag is, waar de breuk in de keten in mijn geval zit.... Ik sluit de soundbar wat dat betreft ook niet uit omdat deze net op de markt is.
Reputatie 2
Leuk alternatief om de geluid doorgave via een optische kabel door te willen geven van de tv, c.q. de KPN box, echter worden dan lang niet alle signalen juist doorgegeven. Geluid doorgave via de HDMI en met name op de met HDMI ARC gekenmerkte aansluitingen hebben de voorkeur, voor de betere en uitgebreidere geluid sporen.
Een optische kabel geeft bijvoorbeeld geen DOLBY ATMOS door, dit gaat prima met de HDMI-ARC en de toekomstige deels al in gebruik zijnde e-ARC. o.a. de de nieuwste LG tv`s en enkele AVR modellen.

Wat voor tv heb je in gebruik voor je opstelling in combinatie met de 4K decoder?
Zoals geopperd, kabels eruit halen, ook even de 220 V eraf bij zowel je tv als de decoder.
Dan eerst de HDMI kabel(s) aansluiten, en vervolgens de 220V er weer op, denk dat dan de HDCP codering je beelden weer vrij geeft.
Let erop dat de HDMI instellingen ook goed staan ingesteld voor de juiste 4K weergave, en niet alle HDMI aansluitingen op een tv kunnen alle normen en coderingen juist verwerken, c.q. doorgeven.
Succes.
Reputatie 5
Eens, maar helaas werkt dat dus niet altijd. Ikzelf heb alles via een simpele Onkyo AVR lopen (TX-L50) en alles werkt prima. Waarom het soms dan niet werkt is lastig te bepalen, helemaal als alle fabrikanten aangeven volledig hdcp2.2 compatibel te zijn. Blijkbaar is die spec nogal rekbaar waardoor het af en toe toch niet werkt zou je gaan denken.
Eens, maar helaas werkt dat dus niet altijd. Ikzelf heb alles via een simpele Onkyo AVR lopen (TX-L50) en alles werkt prima. Waarom het soms dan niet werkt is lastig te bepalen, helemaal als alle fabrikanten aangeven volledig hdcp2.2 compatibel te zijn. Blijkbaar is die spec nogal rekbaar waardoor het af en toe toch niet werkt zou je gaan denken.

Als de testgroep nog bestaat en deze gericht is op het oplossen van 1 of meerdere HDCP issues, dan zou ik daar nog steeds graag in willen participeren; zeker als dat het compatibiliteitsniveau mogelijk verhoogd want dan is er een kans dat mijn probleem daarmee direct of indirect opgelost wordt.
Sinds juni KPN in mijn woning en heb af en aan het volgende probleem,
Beeld is zwart en geen geluid (aangesloten met de nieuwe kpn 4k ontvanger) ik zie wel het menu en als ik van kanaal wissel die ik de overlay die aangeeft dat het kanaal verwisseld is. Enkel geen beeld/geluid.
Al gebeld met de helpdesk maar ook deze wisten het niet. 2 verschillende ontvangers geprobeerd en nog steeds hetzelfde probleem.

TV: Samsung 55" curved ( UN55KU6500F )

Het volgende heb ik geprobeerd:
Modem fabrieksinstellingen
Software terug gezet op ontvangers
Meerdere malen overal stroom af en 10+ sec gewacht.
Settings van tv verwissels tussen 1080i en 1080p

Ik word er langzaamerhand gek van wie of wie kan mij hier verder mee helpen?
Reputatie 5
Wees er zeker van dat je een High Speed 2.0 HDMI kabel gebruikt, zoals de meegeleverde kabel en dat de HDMI poort op je TV minimaal HDCP 2.2 compatibel is. Zet de 4K box en je TV helemaal uit (dus niet in standby), sluit de 4K box aan op een andere HDMI poort en zet dan alles weer aan.
Ik gebruik de meegeleverde HDMI kabel en mijn tv is HDCP2.2 compatibel. Ik merk wel dat als het scherm zwart is en ik zet de tv uit (helemaal) ik trek de HDMI kabel uit en stop hem weer in dezelfde poort dat het dan wel weer werkt. Dus ik zou zelf ook denken dat het aan de TV ligt. enkel heb ik dit probleem met de vorige 4k tv box (de oude van kpn) bij mijn ouders nooit last van gehad. daarna een jaar ziggo gehad en geen last gehad alleen nu met de nieuwe KPN box is dit probleem verschenen. is er nog iets wat je aanraad? ik denk zelf aan, nieuwe HDMI kabel halen en firmware van TV proberen te updaten.