Beantwoord

Bugfix software 4K ontvangers (HDMI beeld/geluid issues)

  • 22 januari 2018
  • 416 reacties
  • 15292 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +27
Update: juni 2018

De 4K ontvanger ervoer, bij een deel van de klanten, beeld en geluidsproblemen die terug te leiden zijn tot issues met HDMI. Hiervoor zijn we in januari 2018 gestart met een aparte softwaregroep speciaal voor het oplossen van die issues. Mensen met problemen konden aangeven dat ze problemen hadden, waarna ze door ons werden omgezet. Afgelopen maand (mei) is de aparte softwaregroep weer samengevoegd met de reguliere software.

Mocht je nou opnieuw HDMI-gerelateerde problemen ervaren met je 4K ontvanger, laat dit in het topic weten. Had je nooit issues met je 4K ontvanger maar nu wel, laat dit ook hier weten. Dan kijken we of dat op te lossen is. Zo niet, dan kunnen we opnieuw mensen in een aparte softwaregroep zetten.

Oude tekst
Het is nu mogelijk om mensen met deze beeld/geluidproblemen met hun 4K ontvanger om te zetten naar de aparte softwaregroep. Om het reguliere updatetopic niet te overspoelen met de aanvragen, en feedback na omzetting, heb ik dit topic in het leven geroepen.

Hier een knip-en-plak van de tekst uit het update topic:
In het updatetopic van december hebben we ook veel gesproken over de 4K ontvanger en de issues die een deel van de klanten daarmee heeft. Daarvoor is een software update gemaakt. Deze software is nu bij een groep klanten actief en de resultaten zijn positief.

Echter, in sommige situaties, bij bepaalde typen televisies, zijn nog niet alle problemen opgelost. Daar wordt nog verder aan gewerkt. Daarom zal deze software voorlopig ook apart blijven van de reguliere updates.

Dat houdt in dat er nu twee software groepen zijn. De reguliere groep, waar alle niet-4K klanten en een groot deel van de wel-4K klanten in zitten, en de aparte 4K groep. De reguliere groep krijgt, zoals normaal maandelijkse updates met nieuwe ontwikkelingen en verbeteringen enz...

De aparte 4K groep blijft voor nu zitten op 7.1.37_5. Als er fixes waar nog aan gewerkt wordt klaar zijn, krijgt deze groep aparte updates alleen voor die fixes.

Pas als alle problemen zijn opgelost gaan ze deze softwaregroep weer samenvoegen met de reguliere update. Dit in het kader van zorgvuldigheid om te zorgen dat de meerderheid van de klanten die nu geen HDMI problemen hebben, hier ook niet onverhoopt mee geconfronteerd worden.



Dit topic kan verder gebruikt worden voor vragen, opmerkingen, feedback over de aparte 4K bugfix software.
icon

Beste antwoord door Erik_ 23 september 2018, 17:06

Hey mensen, excuses voor de radiostilte! We zijn het topic een beetje uit het oog verloren. De moeilijkheid zit hem erin dat er op dit moment geen structureel probleem is zoals die er voorheen wel was. We zien nu dat (naar verhouding) een paar klanten zich melden met problemen. Dat betekent dat we die meldingen ook individueel moeten gaan oppakken om te kijken wat er aan de hand is, en of we daar iets aan kunnen doen.

Dat betekent het volgen van het stappenplan wat ik eerder plaatste (en hieronder nog eens zal plaatsen). En als je echt alles van die lijst hebt geprobeerd, dan kunnen we er verder naar kijken. Maar dat wil, helaas, niet zeggen dat we ook in alle gevallen een oplossing hebben. Het blijft een wisselwerking tussen de software van de ontvanger, de bekabeling, en je tv (plus eventuele aanvullende apparaten die je gebruikt).

Het stappenplan:
  1. Haal de HDMI-kabel uit de ontvanger, wacht 10 seconden en plaats hem terug
  2. Maak de tv stroomloos en start hem opnieuw op
  3. Probeer andere HDMI-ingang(en) op de tv
  4. Als je tv alleen HDMI 1.4 ondersteunt: zet de beeldscherminstellingen van de ontvanger op 1080p@50hz
  5. Als je tv geen 4K maar een 2K model is: zet dan de HDMI-ingang van de tv op HDMI 1.4 (hoe dit precies moet, en hoe dit in de instellingen precies heet varieert per tv)
  6. Is je tv ouder dan 2009? Gebruik dan scart. Deze modellen hebben een HDMI versie lager dan 1.4 en zijn niet geschikt voor interactieve tv
  7. Zorg dat de tv de meest up to date firmware heeft
  8. Zorg dat je de meegeleverde Premium High Speed HDMI kabel gebruikt
  9. Sluit (tijdelijk) alleen de ontvanger aan en verwijder alle andere op de tv aangesloten HDMI apparatuur. Als het dan wel goed werkt is er een conflict met een van de andere apparaten. Plaats dan, één voor één, de apparaten terug om zo te achterhalen met welk apparaat het conflict ontstaat.
  10. Probeer een actieve HDMI switch tussen de tv ontvanger en de tv

Wat ik wil voorstellen, om elke klant die dit meldt zo goed mogelijk te kunnen helpen, is dat eenieder die nog HDMI-gerelateerde problemen ervaart met hun 4K ontvanger(s), hiervoor een eigen, los, topic aanmaakt. Vermeldt daarin zoveel mogelijk informatie. Dat wil zeggen, natuurlijk, het probleem dat je ervaart maar verder ook:
- Merken en typenummers van al je apparaten
- Hoe alles in huis is aangesloten op elkaar
- Of je nog aanvullende tv-gerelateerde apparaten gebruikt (versterker, home cinema set, etc...)
- Welke kabels je gebruikt.
- Welke instellingen op de tv ontvanger en op je tv je allemaal geprobeerd hebt
- Loop het stappenplan bij langs en geef aan wat je daarvan geprobeerd hebt en wat het resultaat was, vooral van punten 9 en 10

Tonny, om nog even op jou terug te komen. Je hebt hier in het topic, en ook eerder in privéberichten, al veel getypt. Toch wil ik jou ook vragen een nieuw topic aan te maken en die informatie daarin te kopiëren en plakken. Op die manier hebben we op een rijtje specifiek wat er bij jou speelt en kunnen we daar beter mee aan de slag.
Bekijk origineel

416 reacties

Reputatie 7
Badge +27
@ahbruinsma, voor jou is afgelopen vrijdag de software beschikbaar gekomen. Ik verwacht dat die dan ook inmiddels automatisch geïnstalleerd is.

Verder heb ik nieuws over de samenvoeging. Nadat eind van de maand de uitrol van de reguliere software klaar is, worden alle mensen die nu in de aparte groep zitten daar weer uitgehaald. Dat betekent dat jullie dan allemaal op dat moment de reguliere software gaan krijgen. Daarna wordt er nieuwe testsoftware klaargezet.

Mocht nou blijken dat je dan ook met de nieuwe reguliere software nog issues hebt, kun je dat weer komen melden. We kunnen je dan weer overzetten naar de nieuwe testsoftware.

Reputatie 5
@Ruben87 : Experimenteer met de True Motion instellingen van je LG tv, dat gaat wellicht helpen afhankelijk van wat je kijkt. Ook kan je de 4K box eens op UHD@50 zetten in plaats van UHD@60/automatisch
Reputatie 5
Op de stand automatisch pakt de settopbox de hoogst mogelijke resolutie en refresh rate die mogelijk is. Dit wordt bepaald op het moment van de hdmi handshake. Voor UHD tv’s is dat uhd@60.
-wjb tikt duidelijk sneller dan ik-
@Roko en @DennisSchreve zojuist aangepast en het lijkt verholpen te zijn. Thx voor jullie support!
Reputatie 7
@Erik_, heb jij al enigszins zicht op wanneer we weer mee kunnen doen met de reguliere updates van de TV ontvangers? ;)Waarschijnlijk worden de firmwares weer samengevoegd met de update van april maar dat is nog volledig onder voorbehoud.Bron.
Ik heb sinds de update tot nu toe totaal geen problemen meer mvg jeroen
Reputatie 7
zit nog op software 7.1.37_5 is er alweer nieuwe software te krijgen?Nee, het doel was na de uitrol van firmware versie 7.1.44_2 de bugfix firmware weer samen te voegen met de reguliere firmware. Dat loopt nu dus ook vertraging op.
Reputatie 7
Als je de 4K ontvanger op automatisch zet, dan wordt de hoogst mogelijke instelling gekozen die door zowel de 4K ontvanger als de TV ondersteund worden.
Als dat UHD is, dan zal de 4K ontvanger altijd upscalen naar UHD.
Ondertussen kan ik melden dat de problemen met de zwarte schermen als de ontvanger uit standby kwam, of de haperende start als de ontvanger kort niet actief was, bij mij opgelost zijn (in combinatie met mijn TV Samsung UE55MU7070). Softwareversie die draait is 7.1.37_5. Het enige puntje dat nog blijft is dat heel af en toe het beeld heel kort even troebel wordt. Meestal als het beeld volledig qua inhoud vervangen moet worden (camera standpunt wijzigt?), tenminste zo lijkt het. Het is niet op alle zenders. Meestal bij de commerciële.

@macnoelDit had ik zelf ook! na wat hulp van medeforum leden tot een oplossing gekomen.. Samsung heeft een functie die je via instellingen kan benaderen, (ben je naam even vergeten.. maar in de tooltip zegt het iets van verbetert het beeld bij snelle scenes...) deze moet je uitzetten in ieder geval... Misschien kan iemand hier even de precieze benaming van deze functie geven

MOTION PLUS! 🙂
Reputatie 1
Badge
?? top dank u!
Reputatie 7
Badge +27
De eerste 4 namen zijn toegevoegd aan de aparte softwaregroep. Of dit dan betekent dat het nu al beschikbaar is als je herstart, of dat het vannacht voor je klaar wordt gezet durf ik niet direct te zeggen. Maar probeer gerust herstarten om te kijken of de nieuwe software wordt ingeladen.

Het gaat dan om:
@wjb
@Jeroen gae
@DennisSchreve
@eh8001

Morgen geef ik een nieuwe batch door 🙂
Reputatie 7
Badge +27
wjb, het geluidsprobleem is bekend. Daarvoor is in de reguliere software een update gedaan. Het is dan ook helaas wachten op het samenvoegen. Wat inderdaad, volledig onder voorbehoud, voorzichtig gepland staat voor april.
Reputatie 7
Badge +27
@EranW, ik heb zojuist gereageerd op je privébericht met een paar aanvullende vragen. Zou je die willen beantwoorden? Dan kan voor jou omzetting aanvragen.

@Maurice1975, voor jou heb ik omzetting aangevraagd. De nieuwe software zal vannacht of morgen voor je beschikbaar zijn.
Reputatie 7
Badge +27
Goedemorgen! Het is nu ongeveer een maand sinds de samenvoeging, dus een mooi moment om de balans op te maken.

Maurice was de eerste die aangaf nog problemen te hebben, Joran heeft dat opgepakt. Het lijkt zich nu uit zichzelf opgelost te hebben weer, dus dat is mooi. Zoals Joran ook al aangaf, als er toch weer problemen optreden, geef het aan. Dan kunnen we inderdaad alsnog andere firmware inladen.

Michael, welkom op het forum! Excuses dat we niet eerder op je gereageerd hebben. Kun je aangeven welk merk en type tv's je hebt, en hoe de 4K ontvangers daar op aangesloten zijn, en ook (voor de volledigheid) hoe de ontvangers op de Experia Box zijn aangesloten?

Dennis, ik heb naar je topic gekeken. Dank voor al het testen dat je al gedaan hebt. Goed om te lezen dat het nu opgelost lijkt met die aangepaste instelling. Wel onderschrijf ik de suggestie die daar ook al gedaan is, om toch nog eens te testen met een andere, high speed, HDMI-kabel.

Marcellux, welkom bij de 4K club 🙂 Het klopt inderdaad dat je op de ontvanger alleen maar kunt kiezen tussen SD en HD bij best mogelijke kwaliteit. Kies dan voor HD, die zorgt ervoor dat je HD krijgt op alle zenders die we in HD doorgeven, en 4K op de 4K-zenders. De basis van het idee achter die kwaliteitskeuze is eigenlijk dat je standaard HD instelt. Je krijgt dan alles in de beste kwaliteit die voor jou beschikbaar is gebaseerd op je abonnement en verbinding. En dat je SD eigenlijk alleen bewust kiest als je een lage brandbreedte hebt waardoor HD voor haperingen zorgt. Als je een 4K abonnement kunt afnemen, dan heb je in ieder geval genoeg bandbreedte dat dit laatste geen factor zal zijn en hoef je geen aanpassing te doen aan die instelling.


Ik pas verder het startbericht wat aan zodat duidelijker is wat de huidige stand van zaken is rondom de firmware en aparte software.
Reputatie 2
@dennisschreve ik zie nu wat je bedoelde met als die op automatisch staat gaat mijn Samsung TV haperen. Ik heb mijn Samsung UE48JU7000 ook op UHD 50Hz vast gezet en inderdaad hapert (schokt) het beeld nu niet meer. Ik merk dat vooral bij de nieuwsbalk onderaan het TV beeld. Opmerkelijk dat jouw Sony dan weer geen moeite mee met UHD 60 Hz heeft
Reputatie 7
En nu maar hopen dat de zwarte schermen voor eens en voor altijd tot het verleden behoren.
Reputatie 7
Badge +18
Ik heb hem net aangezet, om nog een reset uit te voeren en ik heb weer beeld:


Snap jij het nog? Ben een half uurtje bezig, geen beeld. En dan zet ik hem gewoon weer aan, en heb ik beeld. Hmm, ? mysterieus.
Reputatie 7
Het kan fout gaan, maar de meesten hebben geen problemen met de 4K-ontvanger.Wie zegt dat de meesten geen problemen hebben met de 4K-ontvanger?

Je moet weten, alleen de klagers schrijven, de anderen hebben geen behoefte te schrijven.Ik reken mijzelf niet tot "de klagers", net zoals ik denk dat er geen klagers bestaan, alleen abonnees die zeer terecht een zeer vervelend probleem melden dat ze zo snel mogelijk opgelost willen zien.
Hallo @Erik, even een tussentijdse update.
Ik heb tot op heden geen problemen meer ondervonden.
Het systeem werkt nu goed en ik hoop dat het zo blijft.

groet, @puimbak😉
Hallo @Erik, even een tussentijdse update.
Ik heb tot op heden geen problemen meer ondervonden.
Het systeem werkt nu goed en ik hoop dat het zo blijft.

groet, @puimbak😉


Hallo, het gat nog steeds goed, houden zo.😜
Reputatie 2
Na de update nog geen dipje in het geluid gehad. Dus tevreden 👍🏼
Reputatie 7
wjb, ik geef het geluidsissue door aan de ontwikkelaars.Ik heb de software opnieuw laten installeren en nu hebben we weer geluid op alle zenders.
Badge
Hier een heldere toelichting van Totaal TV:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/uitleg-npo-veel-klachten-beeld-en-geluid-npo-1-uhd/
So far so good!
Geen problemen meer ondervonden tot op heden!
Reputatie 7
Toch ben ik bang dat jouw issue door de Marantz veroorzaakt wordt. HDCP 2.2 vereist dat de hele keten HDCP 2.2 compliant is. De Marantz doet vast en zeker een HDCP 2.2 ketencheck wat inhoudt HDCP 2.2 in ... dan ook HDCP 2.2 uit.

Als de 4K-ontvanger op een non HDCP 2.2 apparaat aangesloten wordt dan accepteert deze dat echter wordt de 4K functionaliteit uitgezet. De 4K-ontvanger werkt dan feitelijk als een gewone TV-ontvanger. Dit is waarom de 4K-ontvanger goed werkt als deze rechtstreeks op de televisie aangesloten wordt. Wordt hij echter op de Marantz aangesloten, dan wordt dus wel een HDCP 2.2 compliant verbinding opgezet tussen 4K-ontvanger en de Marantz echter is de HDCP 2.2 ketencheck op de Marantz niet succesvol en krijg je daarmee de foutmelding.
Kan je op de Marantz configureren dat een hdmi ingang geen HDCP 2.2 mag gebruiken?

Wellicht dat KPN zou kunnen overwegen om de 4K-ontvanger alleen HDCP 2.2 compliant verbindingen te laten opzetten als de beeldkwaliteit op een UHD kwaliteit gezet wordt.

Reageer