Beantwoord

Chromecast ondersteuning iTV

• 22 juni 2015
  • 24 reacties
  • 29082 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Hallo forum-leden,

Ik weet hoe ik de zoekfunctie op het forum moet gebruiken en weet dus ook dat er al meerdere topics met dit onderwerp voorbij zijn gekomen. Echter wou ik graag weten hoe de status op dit moment is en hoe jullie, de klanten er over denken.

Wat is het geval?
Op dit moment zijn wij al meerdere jaren lid bij Vodafone Thuis (de glasvezel dienst van Vodafone). Hun hebben afgelopen jaar de overstap gemaakt naar een nieuwe vorm van hun diensten. Hierdoor komen eind dit jaar hun oude diensten te vervallen. In de oude propositie van Vodafone zat analoge televisie. Vodafone is op dit moment al hun klanten die op de oude propositie zitten aan het opbellen met een aanbod om over te stappen op de nieuwe propositie, in deze nieuwe propositie zal geen analoge tv meer zitten.

Goed, het is 2015 dus het mocht onderhand wel eens gebeuren dat providers afscheid durven te nemen van analoge tv. Maar goed, op dit moment hebben wij op 3 van de 5 televisies in huis analoge televisie. Er is bijna geen ontkomen aan om over te stappen naar een andere provider (eventueel KPN dus) zonder analoge tv.

Hierbij moeten wij ethernet-kabels gaan leggen naar de televisies die boven in huis staan. Goed, voor ons is dit niet zo'n probleem maar ik kan mij goed voorstellen dat andere mensen hier helemaal geen zin in hebben. Hun zien enkel de nadelen, kabels leggen, een decoder erbij etc.

Toen kwam ik vanmiddag dit bericht op internet tegen:

Online.nl biedt tv kijken via Chromecast

''IPTV-aanbieder Online.nl heeft de app voor het mobiel bekijken van live tv-zenders verbeterd. Vanaf nu kunnen deze zenders via Chromecast ook naar een televisietoestel gestreamd worden.

Online.nl – onderdeel van het Luxemburgse mediabedrijf M7 Group – is hiermee de eerste grote aanbieder in Nederland die de tv-app voor gebruik met de Chromecast HDMI-stick geschikt maakt. Online.nl biedt de app voor het Apple iOS- en het Android-platform aan. Via tablet en smartphone kan men op deze manier naar de elf belangrijkste Nederlandse zenders van NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting in HD-kwaliteit kijken. Ook andere op de Nederlandse tv-markt beschikbare zenders als 24Kitchen en Discovery Channel zijn op deze manier te bekijken. Online.nl speelt met de toevoeging van Chromecast in de strreaming tv-app in op een veranderende vorm van mediaconsumptie die door steeds meer Nederlanders wordt omarmd. Hierbij wordt steeds minder op het primaire televisietoestel naar tv-zenders gekeken. De Chromecast-ondersteuning biedt de mogelijkheid om op elk scherm binnen het eigen huis zonder tussenkomst van een interactieve tv-decoder draadloos via Chromecast live naar de belangrijkste tv-zenders te kijken. In een toekomstige update voegt Online.nl ook uitgesteld kijken met Chromecast aan de tv-app toe.''

Bron: Totaal TV

Nu is mijn vraag dan ook. Hoe ver is KPN op dit moment met het uitrollen van Chromecast ondersteuning voor live tv en eventueel uitgesteld kijken? Zijn jullie deze functionaliteit intern aan het testen (of houden jullie dat geheim). Of zijn er in ieder geval op korte termijn plannen om deze functionaliteit door te voeren in jullie diensten.

Voorheen zag ik al veel tevreden gebruikers bij de Xbox 360 app (misschien ook een idee om een universele Windows 10 app te bouwen. PC / Xbox / Tablet / Smartphone). Simpelweg omdat het mogelijk was tv te kijken, zonder kabels te moeten leggen en zonder nieuwe apparatuur te hoeven kopen.

Ik zou het een enorme toevoeging vinden als een grote speler op de markt zoals KPN ook deze functionaliteit gaat bieden. Als een ''kleine'' provider als Online.nl het kan, dan moet KPN het toch ook zeker kunnen.

Ik ben zeer benieuwd naar de meningen van jullie klanten en wat hun graag in een dergelijke functionaliteit zouden willen zien. Welke zenders vinden jullie echt noodzakelijk bij de launch van deze functie, wat moet de minimale resolutie / bitrate zijn, moet KPN een Chromecast naast de decoders aanbieden (ondanks dat het natuurlijk veel storingsgevoeliger is), hoe moet de bediening van de app gebeuren etc.

icon

Beste antwoord door Marcia_ 11 april 2017, 11:00

Welkom @veronvb, leuk dat je ons forum hebt gevonden! We zijn er wel mee bezig om dit te introduceren. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ook bij ons niet duidelijk is wanneer we dat gaan doen. Zodra er meer duidelijk is, zal je dit hier natuurlijk lezen.

Play van KPN is wel te gebruiken met een Chromecast.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Welkom @veronvb, leuk dat je ons forum hebt gevonden! We zijn er wel mee bezig om dit te introduceren. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ook bij ons niet duidelijk is wanneer we dat gaan doen. Zodra er meer duidelijk is, zal je dit hier natuurlijk lezen.

Reputatie 7
Badge +16
KPN is op dit moment Play aan het testen, deze ondersteund Chromecast. Het zou dus best kunnen dat dit in de toekomst ook op de itv app ingebouwd zal worden.

Reputatie 7
Badge +16

(Play ondersteund het ook nog niet trouwens)

Play heeft de ondersteuning via Chromecast vanaf het begin gehad. Ik heb zelf in de testgroep gezeten waarin het werd geïntroduceerd, nog vóór Play officieel op de markt kwam.
Reputatie 7
Badge +16
KPN gaat geen chromecast-ondersteuning toevoegen aan de ITV-app omdat ze dan niks meer kunnen verdienen aan de huur van extra decoders. Iedereen gaat dat dan in de slaapkamer streamen naar zijn TV, in plaats van de tweede (derde) decoder gebruiken.
Van alle redenen die men kan bedenken lijkt me dit toch wel de meest onwaarschijnlijke.
Reputatie 7
En Google kijkt lekker over je schouder met je mee ...

Reputatie 6
Badge +9
KPN gaat 22 zenders en Chromecast-ondersteuning aanbieden in testversie Play-app

KPN heeft aangekondigd dat een testversie van zijn iptv-dienst Play 22 zenders zal gaan bevatten. Een bèta van de Play-app komt deze zomer voor een groep van vijfhonderd testers beschikbaar, waarna de dienst in het najaar voor iedereen beschikbaar moet komen.

In het live-tv-aanbod van Play zijn de meest bekeken publieke en commerciële zenders van Nederland te bekijken, aangevuld met Discovery Channel, National Geographic, MTV, Comedy Central, TLC, Xite, Disney Channel, Nickelodeon en Discovery ID. Ook de drie betaalzenders van HBO zullen via Play worden aangeboden, maar deze zullen vermoedelijk geen onderdeel gaan vormen van het standaardpakket. Ook de prijs voor een basisabonnement op Play is nog niet door KPN bekendgemaakt.

Play zal ook video-on-demand-diensten aanbieden, zoals films en tv-series. Details hierover heeft KPN nog niet gegeven. Programma's van NPO, SBS en National Geographic kunnen tot zeven dagen worden teruggekeken, terwijl op de meeste andere zenders 'opnames' zijn te maken.

KPN is momenteel op zoek naar vijfhonderd testers die de Play iOS- en Android-app deze zomer willen testen. De apps zullen ondersteuning krijgen voor Chromecast, zodat beelden naar een tv zijn te streamen. De Play-dienst, die over elke internetverbinding moet gaan werken, zal komende herfst op de markt geïntroduceerd worden.

http://tweakers.net/nieuws/103886/kpn-gaat-22-zenders-en-chromecast-ondersteuning-aanbieden-in-testversie-play-app.html

Volgens NU.nl schijnt de kwaliteit SD te zijn. Geen HD anno 2015. Goed bezig!!!!

Naast live tv zal Play ook on-demand films en series aanbieden, al is nog onduidelijk hoe het aanbod op dat vlak eruit zal zien. De beeldkwaliteit is vooralsnog niet hd, KPN zegt te kijken of de kwaliteit in de toekomst kan worden verhoogd.http://www.nu.nl/internet/4074511/kpn-gaat-22-zenders-via-internet-aanbieden.html

Reputatie 7
Het casten met Chromecast is juist niet zoals Airplay het simpelweg doorzetten van gegevens (beeld/geluid) van (mobiel) apparaat naar de Chromecast, maar het is de Chromecast opdracht geven om zelfstandig de gegevens (beeld/geluid) bij de bron op Internet op te halen. Je kunt het (mobiele) apparaat daarbij zelfs rustig uitzetten, de Chromecast heeft die niet nodig voor het weergeven van de bron.
Overigens zou het niet zo moeilijk moeten zijn om Chromecast ondersteuning in de KPN ITV app op te nemen. Ik heb begrepen dat de KPN ITV app en de KPN Play app op hetzelfde framework zijn gebaseerd.
Reputatie 7
Natuurlijk kan jouw eigen device ook als "bron" fungeren voor de Chromecast. Dit is bijvoorbeeld het geval bij screenmirroring.
Reputatie 7
Maar waarom zou je scherm/audio casten voor de NPO app, je kunt in de NPO app toch de uitzending gewoon casten?
Reputatie 7
Badge +24
Op 1 juli krijgt de app een update waardoor hij alleen nog voor android 4.3 + is. Of dat betekent dat er eindelijk cast ondersteuning komt wil KPN tot nu toe niet vertellen.
Nee, dat is niet voor de ondersteuning voor Chromecast. In deze update zitten geen nieuwe "features" maar voornamelijk foutoplossingen en prestatieverbeteringen. Helaas moeten we nog wachten op Chromecast ondersteuning. Nog geen datum bekend. 😞
Reputatie 7
Badge +24
De reden dat we Android versies van 4.2 en lager binnenkort niet meer ondersteunen (en ook daadwerkelijk niet meer werkt) is vanwege de manier waarop Android de gegevens (pincode/abonnementsnummer) beveiligt op apparaten. Google biedt hier vanaf Android 4.3 een veilige oplossing voor, maar op oudere Android versies is dit niet veilig genoeg bevonden.
Reputatie 7
Badge +30
Op 1 juli krijgt de app een update waardoor hij alleen nog voor android 4.3 + is. Of dat betekent dat er eindelijk cast ondersteuning komt wil KPN tot nu toe niet vertellen.
't Is al heel vaak genoemd dat het er aan zit te komen, maar waarom is dan 4.3+ nodig?

Het enigste wat ik kan bedenken is dat ze iets met hardware-keys of MediaDRM doen wat sinds 4.3+ (beter) werkt.
Reputatie 7
Badge +30
Lekkere foutoplossingen zijn dat dan. Gewoon de platformen die veel crashen uitsluiten. Zo kan ik het ook.
Reputatie 7
Badge +30
Zoals eerder gemeld wordt er aan gewerkt.

Verder kan je natuurlijk overstappen naar een andere provider, mocht je je daar beter bij voelen.
KPN gaat geen chromecast-ondersteuning toevoegen aan de ITV-app omdat ze dan niks meer kunnen verdienen aan de huur van extra decoders. Iedereen gaat dat dan in de slaapkamer streamen naar zijn TV, in plaats van de tweede (derde) decoder gebruiken.
Giant2000 schreef op 24 jun '15 om 12:55u
KPN is op dit moment Play aan het testen, deze ondersteund Chromecast. Het zou dus best kunnen dat dit in de toekomst ook op de itv app ingebouwd zal worden.

Die toekomst duurt al bijna twee jaar!

ik heb het op 10 april 2014 al gevraagd voor de iTV app. Blijkbaar zijn de vaste klanten niet belangrijk, want in Play is het wel ingebouwd. Mijn zoon heeft Vodafone (diminuer betaalt dan ik voor mijn KPN) en daar zit gewoon in je abo, net als in Frankrijk bij SFR ( overigens hebben die een geweldige app!).

KPN doe wat voor je bestaande klanten als je ze wil behouden.

En blijkbaar nog steeds geen chromecast ondersteuning voor iTV van KPN.
De concurrenten hebben ondersteunen dit wel.
Kom op KPN!
Wanneer gaat het chromecast er komen?
(Play ondersteund het ook nog niet trouwens)
Graag een reactie van KPN.

Mooi dat Play chromecast ondersteunt, maar wat heb ik daar aan als KPN iTV gebruiker?
Is er al nieuws over chromecast ondersteuning voor KPN iTV?
Gezien de zeer lange geschiedenis van 2 jaar (toen de vraag hier voor de eerste keer werd gesteld) en er nog altijd geen vooruitzicht is dat chromecast in combi met iTV gebruikt kan worden, overweeg ik nu toch echt om over te stappen naar één van de concurrenten waar dat wel kan.
Zou het niet veel eenvoudiger zijn als Google Chromecast (audio) gewoon ALLES wat er normaal uit de speakertjes/headphone komt naar Chromecast doorzet, zoals bij externe Bluetooth speakers? Bij de NPO-app werkt Chromecast Audio wel - alleen denkt hij dat er ook video doorgezet moet worden, dus het beeld op de iPad bevriest. Wat een gedoe...
Verhelderende uitleg, dank! En hoe werkt “scherm/audio casten”, wat m’n Android biedt? Met die optie kan ik muziek afspelen zónder het te uploaden...
Klopt, m’n Medion/Android tablet biedt in de Google Home app de optie ‘Scherm/audio casten’. Ik kan dan in de NPO-app inderdaad alleen de audio casten, maar helaas loopt het beeld en geluid niet synchroon - het geluid ijlt flink na... Weet iemand daar een oplossing voor?
Bij de NPO-app wil ik in de keuken blijven KIJKEN op de iPad terwijl het geluid via een ‘Chromecast Audio’ device naar de speakers op de keukenkastjes gaat. Beeld+geluid casten gaat wel - maar ik heb geen extra scherm in de keuken. Omdat de NPO-app denkt dat er gecast moet worden gooit hij ALLES over de cast waarbij het beeld op de iPad bevriest. Wat een gedoe... Mij Medion/Android tablet kent ‘Scherm/audio casten’, dan loopt het beeld door maar het geluid via de Chromecast Audio ijlt na op de boxen. Ik moet dus weer terug naar de Bluetooth-koppeling vrees ik, of Apple AirPlay kopen...

Reageer