Beantwoord

Ci+ glasvezel

• 17 september 2017
  • 13 reacties
  • 6386 keer bekeken

Hallo,

Komt er ook een mogelijkheid een ci+ module te plaatsen in de tv zodat ik via glasvezel ook zonder externe decoder kan kijken? En zo ja on welk termijn?
icon

Beste antwoord door joss1965 17 september 2017, 10:18

Nee, dat zit er niet in. KPN werkt op glasvezel met IPTV en er zijn geen tv's die dat kunnen ontvangen. Daar heb je een interactieve tv-decoder voor nodig.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Nee, dat zit er niet in. KPN werkt op glasvezel met IPTV en er zijn geen tv's die dat kunnen ontvangen. Daar heb je een interactieve tv-decoder voor nodig.
Ok en waarom kom ik dan dit tegen op internet???

KPN werkt aan het leveren van iptv zonder dat daar een settopbox voor nodig is. De dienst gaat gebruikmaken van de CI+ 1.4-standaard en werkt alleen in combinatie met een beperkt aantal smart-tv's. Volgend jaar moet een test plaatsvinden.
Reputatie 7
Badge +10
Ik zie het op https://tweakers.net/nieuws/99577/kpn-werkt-aan-iptv-zonder-settopbox.html. Dat is een bericht uit 2014 en ik weet niet of daar nog een vervolg op gekomen is.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Er zijn daar inderdaad plannen voor, maar in de praktijk zie je daar nog helemaal niets van en zijn er geen TVs die het ondersteunen. Daarom is vooralsnog @joss1965' antwoord correct.

Robin
Reputatie 7
Badge +10
Nog wat leesvoer over dit onderwerp van een paar maanden geleden op dit forum...
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/ci-1-4-module-430317
Reputatie 4
Badge +2
Ik moet eerlijk zeggen dat Ons Brabant Net dit jaren geleden al leverde (niet interactief). OBN is echter overgenomen door KPN en hiermee is deze route afgesloten. De ip/Coax omzetter zat direct in het glasmodem, waardoor er "inderdaad" geen settopbox meer nodig was. Ik ben er echter van overtuigd dat de IPTV technologie op termijn betere kansen biedt.
Reputatie 7
Badge +13
Op je glasvezel modem komen 2 fibers binnen.
De fiber waar DCB-C opzit, wordt helaas niet door KPN gebruikt.
Reputatie 7
Met CI+ 1.4 heb je geen DVB-C nodig voor CI+, dat kan dan ook met IPTV. Helaas heb ik er na 2014 niets meer over gehoord. Ook Ziggo doet - voor zover ik weet - nog steeds geen interactieve tv via CI+. Ook zij leveren interactieve tv nog steeds uitsluitend via een STB, net als KPN. Het gebruik van STB's is voor providers een stuk eenvoudiger (en dus goedkoper) dan CI+. Voor CI+ moeten ze alle interactieve functies geschikt maken voor alle individuele tv's en dat zijn er heel veel. Via STB's houden ze zelf de controle over wat mogelijk is en wat niet en zijn ze niet afhankelijk van hoe dat door de afzonderlijke tv-fabrikanten is geïmplementeerd.
Reputatie 7
Badge +30
Ziggo deed wel interactieve TV via CI, @Henk2304
Reputatie 4
Badge +2
@gerbenz Al met al is de kans klein dat dit gebeurt. Ik ben bang dat KPN weinig goeds voorheeft met Coax bekabeling. Is er een specifieke reden (netwerk bekabeling) om niet met de KPN STB's te willen werken? Zelf heb ik ervaring met Moca, maar ik zou dit voorlopig niet aanraden want het werkt nog steeds maar met 1 STB tegelijk.... Kennelijk heeft Hirschmann nog geen behoefte gehad samen met de KPN STB's te testen.
Reputatie 7
Ziggo deed wel interactieve TV via CI, Henk2304OK, sinds wanneer dan? Ik heb een hele tijd Ziggo via CI+ gehad maar - hoewel er op het (destijds onafhankelijke) forum over Ziggo wel steeds naar gevraagd werd - deed Ziggo daar toen het zwijgen toe. Voor interactieve tv moest je een (Humax) stb gebruiken. Het aandeel kijkers via een CI+ insteekkaart was toen relatief laag.
Reputatie 7
Badge +30
Ja idk, maar met de Quantis of Smit module wordt interactieve tv geadverteerd: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/quantis-interactieve-ci-module/
De oudere modules (de blauwe bijvoorbeeld) doet t niet.
Reputatie 7
OK, weer wat geleerd. 't Is ook al lang geleden dat ik klant van Ziggo was😉

Reageer