Beantwoord

Combinatie Devolo en Switch leidt tot hapering HD Glas?

• 15 juni 2015
  • 35 reacties
  • 1183 keer bekeken

Reputatie 3
Hi!

Ik heb een Alles-in-1 Glasvezel abonnement en kijk zoveel mogelijk naar de HD (Glas) zenders. De situatie is als volgt:

• TV 1: ExperiaBox -> directe kabel -> KPN Versterker -> iTV ontvanger (en Apple TV en Home Cinema Set). Op deze TV werken alle zenders, waaronder de HD (Glas) zenders, zonder problemen.
  • TV 2: ExperiaBox -> Devolo 650 -> KPN Switch (Netgear GS605 v4) -> iTV ontvanger (en Apple TV). Op deze TV haperen de HD Glas zenders. Alle andere zenders inclusief de gewone HD zenders werken wel gewoon goed.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Ik vermoed dat dit te maken heeft met de combinatie van de Devolo en de KPN Switch. Als ik de KPN Switch tussen de Devolo en de iTV ontvanger uithaal haperen de HD Glas zenders namelijk niet. Als ik het goed heb begrepen ondersteunt de KPN Switch die ik heb ontvangen geen IGMP Snooping (?). Dit zou wellicht ook een factor kunnen zijn. Voordat ik een switch met IGMP Snooping aanschaf hoop ik dat iemand mij kan vertellen of dit het probleem ook echt oplost. 

Bieden jullie inmiddels switches aan met IGMP Snooping aan? Als dit het geval is zou ik er graag een ontvangen, hopelijk lost dat het probleem dan op.

icon

Beste antwoord door eh8001 19 juni 2015, 12:36

Ik heb de switch mogen ontvangen: de Netgear GS605 v5 (de oude: Netgear GS605 v4). Nadat ik de nieuwe switch heb geplaatst heb ik geen haperingen meer. Alles zenders, inclusief de HD Glas zenders, werken goed!

& Heel erg bedankt voor het meedenken en de goede service! Waar het nou aan ligt is mij nog steeds een raadsel, maar het is in ieder geval opgelost.

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 1
Badge
upload 115 en download 95
Reputatie 7
Sluit eens alleen bedraad een PC op de devolo in de huiskamer en meet de snelheid met de KPN Speedtest.

Herhaal dit een aantal keren.

Wat is de snelheid die je meet (hoogste en laagste)?

Reputatie 1
Badge
Reputatie 3

Dat klopt. KPN heeft Routed TV met een firmware update bij iedereen ingevoerd. Dit kan niet worden aangepast. Maar dat zou niks uit moeten maken aangezien je alleen KPN apparatuur gebruikt (op de Devolo 1200+ na).

Hopelijk kan iemand anders helpen ( )?

Reputatie 1
Badge
Ik heb maar 1 router, de v9, en op de HM2260 kun je routed of bridged m.i. niet instellen; ik vond het niet bij instellingen. Dank voor alle hulp, waarschijnlijk zullen we er mee moeten leren leven....

Reputatie 3

Aangezien je zei dat de TV ook hapert als je de TV direct aansluit op de Devolo lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk.

Het enige wat ik kan verzinnen is dat de Devolo een instelling verkeerd heeft staan en dat dat botst met het onlangs ingevoerde Routed TV.

Reputatie 1
Badge
Die switch wordt gebruikt om bedraadde aansluiting te maken naar de HM2260, Onkyo TX-NR1009 home cinema receiver, Sonos en een blu-ray speler. Kan het zijn dat die met elkaar "botsen"?

Afgezien van de tv, Sonos en HM2260 kan de rest ook via wifi contact maken met de v9.

Reputatie 3

Dus sinds je de switch hebt gekocht hapert de TV? Of was er een andere reden?

Reputatie 1
Badge
Voorheen werkte alles prima. Vanuit de triple loopt 1 kabel naar de HM2260 en een andere kabel naar de switch Netgear GS108ev3, maar dat maakt geen verschil helaas.

Reputatie 3

Aha er zijn dus ook Devolo's met meerdere ethernetpoorten (650+ triple). Weer wat geleerd 😃.

Is de TV die hapert nieuw aangesloten of werkte het voorheen wel goed (om uit te sluiten dat het aan het stroomnetwerk ligt)?

Reputatie 1
Badge
Ik gebruik 2 Devolo's. De 1200+ in de meterkast en de 650+ triple voor 1 tv. De andere tv's in huis zijn via netwerkkabel aangesloten. Die haperen niet.

Reputatie 3

rechtstreeks aangesloten of via de nieuwe switch geen verschil op hd of glaszenders. allebei manieren haperen ze regelmatig.

Dan heeft het dus niks met de switch te maken maar met de Devolo's.

ik heb 2 startersets 650+ en 1200+. in de meterkast staat de 1200 bij experiabox en de 650+ triple bij de tv.

Je hebt dus 4 Devolo's in totaal (1 x 1200+ en 3 x 650+)? In de meterkast hangt 1 Devolo 1200+ en bij drie TV's heb je een Devolo 650+ hangen. Hapert het beeld slechts bij één van de TV's (waar je de nieuwe switch hebt geplaats)? Haperde het beeld daar altijd of pas sinds kort?

Reputatie 1
Badge
netgear heeft nieuwste firmware, die zette ik er direkt op.

ik heb 2 startersets 650+ en 1200+. in de meterkast staat de 1200 bij experiabox en de 650+ triple bij de tv. rechtstreeks aangesloten of via de nieuwe switch geen verschil op hd of glaszenders. allebei manieren haperen ze regelmatig.

snelheid devolo zonder switch via kabel 95 up en 115 down. devolo's correct aangesloten met nieuwste firmware.

Reputatie 3

Sorry, misschien was ik onduidelijk, maar de nieuwe Netgear GS108ev3 switch ondersteunt snooping. 

Is de nieuwste firmware al geïnstalleerd? Misschien lost dat nog iets oplost.

Snelheid van router naar Devolo 650+ bij tv in woonkamer volgens opgave programma cockpit van Devolo is 425 Mbit.

Omgekeerd van tv naar router (met 1200+ Devolo) is snelheid 480 Mbit. M.i. ruim voldoende.

Als ik het goed begrijp wordt er dus verbinding gemaakt via een Devolo 1200+ in de meterkast/waar de router staat naar een Devolo 650+ in de woonkamer? Of zijn dit twee verschillende sets? Wat is de opstelling?

Internetsnelheid via netwerkkabel volgens speedtest: 95 MB download en 115 upload. (abo 100/100 MB/glasvezel).

Dit is de gemeten snelheid achter de Devolo via een internetkabel? Met of zonder switch?

• Haperen alle zenders of alleen de HD (Glas) zenders?
  • Hapert de TV ook als je de internetkabel uit de Devolo direct op de (haperende) TV aansluit? Dus zonder switch ertussen. 
  • Zijn de Devolo's op een 'correcte wijze' aangesloten?
Devolo correct?

Reputatie 1
Badge
Zonder Devolo heb ik geen tv in woonkamer, want er loopt daar geen netwerkkabel (niet mogelijk).

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Cockpit zet 450Mbit, maar als je dit met een PC/Laptop meet, hoeveel is dit dan?

Je kan dezelfde opstelling zonder Devolo testen, maar met switch e.d, om te zien of de Devolo het probleem is.

Ik verwacht niet dat de V9 het probleem is, en ook niet dat een V10 dit oplost.

Robin

Reputatie 1
Badge
Sorry, misschien was ik onduidelijk, maar de nieuwe Netgear GS108ev3 switch ondersteunt snooping. Daarvoor heb ik 'm speciaal gekocht ter vervanging van de kpn-switch. Ik heb ook contact gehad met Devolo in Duitsland. Zij vertelden dat de 650+ en 1200+ snooping niet blokkeert.

Andere tv's en computers zijn bedraad aangesloten met switches ertussen en die haperen niet.

Kan het zijn dat de v9 niet lekker samenwerkt met Devolo? Is een v10 de oplossing? Of ligt het aan de Devolo?

Snelheid van router naar Devolo 650+ bij tv in woonkamer volgens opgave programma cockpit van Devolo is 425 Mbit.

Omgekeerd van tv naar router (met 1200+ Devolo) is snelheid 480 Mbit. M.i. ruim voldoende.

Internetsnelheid via netwerkkabel volgens speedtest: 95 MB download en 115 upload. (abo 100/100 MB/glasvezel).

Reputatie 3

Volgens mij gaat het er juist om dat de switch IGMP snooping ondersteund (of bedoel je dat ook?). Haperen alle zenders? Of alleen de HD (Glas) zenders? Hapert het beeld ook zonder de switch?

Reputatie 1
Badge
ik heb vandaag een netgear gs108e aangesloten op de devolo 650+ die snooping ondersteunt. echter haperend beeld blijft, dus 45 euro voor nix uitgegeven
Reputatie 7
Badge +27
Ik ben erg blij te horen dat het opgelost is! Ik weet nog niet direct wat nou de oorzaak was, maar aangezien het met de nieuwe switch is opgelost vermoed ik toch een defect in de oude. Rest mij op dit moment niets anders dan je veel plezier te wensen met je niet-haperende HD zenders :)

Hartelijke groet,

Erik

Reputatie 3
Ik heb de switch mogen ontvangen: de Netgear GS605 v5 (de oude: Netgear GS605 v4). Nadat ik de nieuwe switch heb geplaatst heb ik geen haperingen meer. Alles zenders, inclusief de HD Glas zenders, werken goed!

& Heel erg bedankt voor het meedenken en de goede service! Waar het nou aan ligt is mij nog steeds een raadsel, maar het is in ieder geval opgelost.

Reputatie 7
Badge +27
Als ook wjb het niet weet, dan is het inderdaad een vreemde situatie o.0 Dan lijkt ook mij het een goed idee om het eerst met een nieuwe KPN switch te proberen. Ik heb een naar je opgestuurd. Je krijgt een sms bevestiging, en hij zal binnen een dag of twee door PostNL geleverd worden. De huidige hoeven we niet pe sé terug, dus die mag je houden. Ik hoor dan graag of dit enig effect heeft!

Hartelijke groet,

Erik

Reputatie 3

Oh nee! Dit heb ik nog niet eerder gezien :S

Het liefst zou ik een nieuwe internetkabel trekken, maar helaas is dit heel lastig. Ik heb dit een tijdje geleden geprobeerd maar de bestaande kabels zitten (voor zover ik kan zien) muurvast. Het zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn, maar dan zal ik professionele hulp moeten inhuren. Dit kan behoorlijk prijzig uitvallen. Daarnaast haalt mijn devolo redelijke snelheden dus voor nu vind ik het de investering niet waard.

Graag zou ik het willen proberen met een andere switch. Ik hoor graag wat mogelijk is.

Reputatie 7
Nou Erik, hierbij ook mijn antwoord.

Ik heb geen logische verklaring voor dit fenomeen :(.

Oeps, wat zeg ik nu, ja je leest het goed, geen logische verklaring. :S

Het probleem lijkt niet in de switch te zitten, immers de switch werkt prima als deze m.b.v. een netwerkkabel met de Experia Box verbonden is.

Ook de snelheid van de devolo lijkt voldoende te zijn.

Het fenomeen dat de wifi "versterker" achter de devolo wel goed werkt zou je doen vermoeden dat het ontbreken van IGMP snooping op de switch de boosdoener is. Dat zou echter alleen zo mogen zijn als er naast de TV ontvanger nog een ander apparaat op de switch is aangesloten waarvan de netwerkkaart op 10Mbps is ingesteld. (Bijvoorbeeld een PC die "standby" gezet is.) Het is echter zo dat het fenomeen ook optreedt als er geen enkel ander apparaat op de switch is aangesloten.

Nu heb ik wel het vermoeden dat dit probleem verholpen zal worden door het gebruik van een switch met IGMP snooping, maar in dit geval durf ik mijn hand daar niet voor in het vuur te steken omdat ik het huidige gedrag niet kan verklaren.

Het kan natuurlijk ook zijn dat deze switch een maandagochtend model is en dat zou kunnen betekenen dat omruilen het probleem ook zou kunnen verhelpen.

Wat ik als TS zou doen is als het mogelijk is de devolo vervangen door een "echte" netwerkkabel, maar dan moet je natuurlijk wel electriciteitsbuis hebben de leeg is of waar een niet gebruikte telefoonlijn of coax kabel doorheen loopt.

Als dat niet mogelijk is, dan zou ik jullie vragen de switch om te ruilen. Nee heb je, ja kan je krijgen. ;)

Werkt die ook niet naar behoren, dan zou ik alsnog een Netgear GS105Ev2 aanschaffen.

Helaas ondersteunt geen enkele switch van KPN IGMP snooping.

Reputatie 3

Ik heb op 28 juni 2014 een Netgear GS605 v4 mogen ontvangen. Hopelijk lost een nieuwe switch het probleem op.

Reageer