Vraag

Dagelijks automatisch opnieuw inladen software? 4K ontvanger.

• 31 augustus 2017
  • 12 reacties
  • 237 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10
Hoi,
Mijn TV ontvanger vind het naast sneeuwen, na 3x resetten dagelijks leuk om continu de software weer opnieuw in te gaan laden. Wordt er echt knettergek van. Hoe los ik dit nu op?

12 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Chris, ik kan me voorstellen dat je er zo langzamerhand wel flauw van bent (ik zag je recentere topic ook al voorbij komen). Continu de software opnieuw inladen wordt meestal veroorzaakt doordat tijdens een update, of het installeren van de software na een reguliere reset, een kleine corruptie ontstaat. Hierdoor werkt de software niet helemaal zoals de bedoeling is. Hij zal dit dan proberen te herstellen maar als er dan net nog wat restjes achterblijven kan het een loop worden. Meestal is het handmatig software verwijderen via het menu afdoende om de corruptie te laten verdwijnen waarna het bij een nieuwe installatie weer goed gaat. Mocht dit ook niet werken, pak dan de optie Terug naar fabrieksinstellingen erbij in plaats van alleen Software verwijderen.
Reputatie 7
Badge +18
@Erik_, hier had ik inderdaad ook een topic over gemaakt: 4K ontvanger gaat spontaan rebooten, en het software opnieuw ophalen. Dit had ik dus 10 dagen geleden. Ik weet precies wat @ChrisWissink bedoeld. Hij had het in de andere topic er al over dat ie dat ding helemaal zat is. Maar weet je al wat meer over de firmware update van de 4K ontvanger? En dat die HDCP 2.2 dan ook is opgelost?
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Chris, ik kan me voorstellen dat je er zo langzamerhand wel flauw van bent (ik zag je recentere topic ook al voorbij komen). Continu de software opnieuw inladen wordt meestal veroorzaakt doordat tijdens een update, of het installeren van de software na een reguliere reset, een kleine corruptie ontstaat. Hierdoor werkt de software niet helemaal zoals de bedoeling is. Hij zal dit dan proberen te herstellen maar als er dan net nog wat restjes achterblijven kan het een loop worden. Meestal is het handmatig software verwijderen via het menu afdoende om de corruptie te laten verdwijnen waarna het bij een nieuwe installatie weer goed gaat. Mocht dit ook niet werken, pak dan de optie Terug naar fabrieksinstellingen erbij in plaats van alleen Software verwijderen.

Inmiddels ook die optie erbij gepakt inderdaad. Hij moet die software dus inladen omdat ik dat ding gemiddeld 25x per week reset? Omdat die dan een soort log bijhoud? @Erik_
Reputatie 7
Badge +18
Inmiddels ook die optie erbij gepakt inderdaad. Hij moet die software dus inladen omdat ik dat ding gemiddeld 25x per week reset? Omdat die dan een soort log bijhoud? @Erik_Hier ben ik ook wel eens benieuwd na, hoe dit werkt. Maar 25x per week een reset is wel ERG VEEL, @ChrisWissink! 😝
Reputatie 7
Badge +10
Inmiddels ook die optie erbij gepakt inderdaad. Hij moet die software dus inladen omdat ik dat ding gemiddeld 25x per week reset? Omdat die dan een soort log bijhoud? @Erik_Hier ben ik ook wel eens benieuwd na, hoe dit werkt. Maar 25x per week een reset is wel ERG VEEL, @ChrisWissink! 😝
Tsja.. Dat heb je al die steeds geen zin heeft om beeld te geven 😉. Heb afgelopen week geturfd, kwam echt op 25 uit 😞
Reputatie 7
Badge +18
Omdat die dan een soort log bijhoud? @Erik_Misschien zou dit best wel eens een idee kunnen zijn dat de TV-ontvangers zelf Feedback-software krijgen. Als er iets misgaat, dat de ontvanger het verstuurd naar KPN, zodat de technici van de ontvangers zelf kunnen zien wat er aan de hand is, en dat ze de TV-ontvanger kunnen "uitlezen." Erg handig zou het ook zijn als de klanten er helemaal niet meer uitkomen. 🙂
Reputatie 7
Badge +10
@DennisSchreve Geen verkeerd plan nee. Er zijn meer ''Noob'' klanten, dan ''expert'' klanten, hierdoor zal de tv ontvanger al uitgelezen kunnen worden, misschien ook handig als een niet gebruiker de apparatuur op afstand kan herstarten/ software herladen. Zijn ook genoeg klanten die er echt geen bal van snappen.

Het zal wel veel werk schelen voor KS, webcare en hier op het forum, als er automatisch een soort van cookie log aan gemaakt zou worden bij bugs, zodat er veel makkelijker geoptimaliseerd kan worden.
Maar aan de andere kant heb je dan weer te maken met toestemming die klanten daarvoor moeten geven.
Al vraag ik me wel af of dat nodig is, aangezien er verder geen persoonlijke informatie wordt meegestuurd zoals bij een computer.
Reputatie 7
Badge +28
Inmiddels ook die optie erbij gepakt inderdaad. Hij moet die software dus inladen omdat ik dat ding gemiddeld 25x per week reset? Omdat die dan een soort log bijhoud?
Dat niet. Als je hem reset hoort hij eerst de software te verwijderen, dan dit opnieuw te downloaden en installeren. Het kan echter soms voorkomen dat er of bij het verwijderen iets niet helemaal goed gaat waardoor er een restje achterblijft dat dan bij het opnieuw installeren van de software voor problemen kan zorgen. Of dat het juist tijdens het downloaden of installeren van de software iets niet helemaal goed gaat. Datapakketje dat dan niet helemaal binnenkomt of tijdens het installeren corrupt raakt.

Dit hoeft dan niet per sé gevolgen te hebben. Maar het kan er voor zorgen dat de software in de war raakt. Hij merkt dan dat er iets niet klopt en probeert dit te herstellen. En als dat niet goed lukt, dan krijg je herstartloops. Maar daarbij baseert hij zich op de software die hij op dat moment heeft en lukt het dan niet altijd om de corruptie kwijt te raken. Dan handmatig resetten verwijdert de software weer en geeft de ontvanger de kans de software goed binnen te halen. Lukt dat niet, dan kun je Terug naar fabrieksinstellingen erbij nemen. Die veegt wat dieper schoon.

Dat gezegd hebbende, 25 keer moeten resetten is natuurlijk veel te veel. Ik zal zo dadelijk bijlezen in je andere topic en kijken of ik daar nog wat te melden heb, ik kan me in ieder geval voorstellen dat je hem het raam uit wilt gooien.

Wat betreft feedback vanuit de ontvangers: We kunnen op afstand de ontvangers al uitlezen op kwaliteit van de stream in het algemeen zonder inhoudelijk te zien om welke zenders/programma's het gaat. Voor dieper uitlezen zit je echter wel met privacy en de wetgeving daaromheen. Dit omdat er in zo'n geval gegevens meegestuurd worden die aangeven wat de klant op dat moment aan het doen was of aan het kijken was. En dat is dan gekoppeld aan het apparaat, waardoor we het ook weer kunnen koppelen aan de klant. En dat mag niet vanuit de wet. Wel wordt er gewerkt aan een manier om de ontvangers ook op afstand te kunnen resetten, net zoals we nu bij Experia Boxen al kunnen.

Reputatie 7
Badge +10
Thanks voor de uitleg @Erik_. Recent heb ik inderdaad via menu- Instellingen- 2x gele knop de software verwijderd en een fabrieksherstel uitgevoerd. Sinds dien werkt ie wel iets minder tegen, dan voorheen. Ik heb nu wel een workaround draaien op basis van dat ik de ontvanger vanaf nu altijd aan laat staan op radiomodus. Dit voorkomt het euvel dat de ontvanger de connectie met mijn tv verliest, of gaat sneeuwen (Tip voor @wjb) . Maar eind deze maand moet er echt wel wat komen om de bugs te pletten, want het is echt overleven met deze ontvanger, en dat voor 5 euro pm extra in vergelijking met mijn oude abonnement. Om ook even mijn andere topic erbij te pakken, ik wil nog best wel wachten tot eind deze maand, als de update ook beloofd gaat worden, mocht die uitgesteld worden, dan krijg je de ontvangers retour afzender. 😉.
Reputatie 7
...Ik heb nu wel een work around draaien op basis van dat ik de ontvanger vanaf nu altijd aan laat staan op radiomodus. Dit voorkomt het euvel dat de ontvanger de connectie met mijn tv verliest, of gaat sneeuwen (Tip voor @wjb) ...Dank voor de tip. Wij zetten als workaround altijd eerst de 4K Ultra-HD ontvanger aan en daarna de televisie zelf. Ook dat lijkt het aantal sneeuwbuien te verminderen, niet te stoppen.
Reputatie 7
Klanten klagen over 4K Ultra HD-decoder KPN.
Reputatie 7
Badge +10
@wjb Had in mijn andere topic al mijn onvrede geuit op de schrijver van dat nutteloze artikel. 😉

Reageer