Beantwoord

dataverbruik Chromecast met mifi, iPhone en TV

  • 9 September 2019
  • 8 reacties
  • 4608 keer bekeken

Om tv te kijken in de camper overweeg ik de volgende configuratie:
* mifi met datasim
*(met mifi te verbinden) iPhone waarop ITV (live-uitzendingen en opnamen)
* TV om groter beeld te hebben
* Chromecast om beeld van iPhone naar TV te casten

Daarbij twee vragen:
* Ik moet op het datagebruik letten. Ik begrijp dat de Chromecast ook contact met internet maakt (in dit geval via de mifi). Betekent dit dat ik dubbel datagebruik heb: van de iPhone om ITV te draaien en ook nog een keer van de Chromecast?
* Ik begrijp dat ITV en Chromecast nu samenwerken, maar in reviews/reacties lees ik dat dat niet altijd het geval is bij het bekijken van opnamen.

Aanvullend:
Als dit (vooral vanwege het datagebruik) niet de oplossing wordt, zou een alternatief kunnen zijn om de iPhone met een originele Apple MD826ZM/A interfacekaart/-adapter HDMI (lightning-HDMI) aan de TV te verbinden. Maar kan ik dan alle ITV-faciliteiten (bekijken van live-uitzendingen en opnamen) gebruiken? Ik lees reviews die problemen melden.
icon

Beste antwoord door wjb 9 September 2019, 15:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
* Ik moet op het datagebruik letten. Ik begrijp dat de Chromecast ook contact met internet maakt (in dit geval via de mifi). Betekent dit dat ik dubbel datagebruik heb: van de iPhone om ITV te draaien en ook nog een keer van de Chromecast?
Het is niet zo dat beide apparaten een TV stream ophalen. Als je cast dan zal alleen de Chromecast deze ophalen, de iPhone wordt alleen nog maar gebruikt om de Chromecast te bedienen. De TV stream via de Chromecast vergt ongeveer 3GB per uur ongeacht de beeldkwaliteit instelling in de iTV app.

* Ik begrijp dat ITV en Chromecast nu samenwerken, maar in reviews/reacties lees ik dat dat niet altijd het geval is bij het bekijken van opnamen.
Ik zal dit vanavond voor de zekerheid nog even controleren, maar voor zover ik weet zou je opnames gewoon moeten kunnen casten. Ik gebruik de iTV app eigenlijk nooit voor het terugkijken van opnames omdat wij 98% van de opnames toch niet terug kunnen kijken aangezien dit opnames zijn van HD-"Glas" zenders.

Als dit (vooral vanwege het datagebruik) niet de oplossing wordt, zou een alternatief kunnen zijn om de iPhone met een originele Apple MD826ZM/A interfacekaart/-adapter HDMI (lightning-HDMI) aan de TV te verbinden. Maar kan ik dan alle ITV-faciliteiten (bekijken van live-uitzendingen en opnamen) gebruiken? Ik lees reviews die problemen melden.
Dat gaat niet werken i.v.m. DRM (Digital Rights Management) of wel kopieer beveiliging.
Dank voor je snelle en zeer uitgebreide antwoord!
Aanhakend bij je schatting van het datagebruik van ca 3GB/uur bij gebruik van de chromecast: iha wordt het datagebruik bij tv kijken op de iPhone/ipad geschat op ca 1GB/uur. Via de chromecast is dat dus een factor 3 hoger, wellicht omdat de chromecast een betere kwaliteit kiest. Klopt dat, want dan kan het datagebruik uiteindelijk aanzienlijk hoger worden dan ik aanvankelijk had verwacht...
Reputatie 7
Aanhakend bij je schatting van het datagebruik van ca 3GB/uur bij gebruik van de chromecast: iha wordt het datagebruik bij tv kijken op de iPhone/ipad geschat op ca 1GB/uur. Via de chromecast is dat dus een factor 3 hoger, wellicht omdat de chromecast een betere kwaliteit kiest. Klopt dat, want dan kan het datagebruik uiteindelijk aanzienlijk hoger worden dan ik aanvankelijk had verwacht...
Via 3G/4G wordt bij beeldkwaliteit hoog zo'n 2GB per uur verbruikt.


Via wifi ligt dat bij 3GB per uur.


Een Chromecast is altijd via wifi aangesloten en de beeldkwaliteit wordt altijd op hoog gezet vanwege het feit dat er dan vrijwel altijd grotere schermen gebruikt worden.

Overigens kan je bij het kijken op een iPhone de beeldkwaliteit rustig op laag zetten en bij een iPad op gemiddeld.
Reputatie 7
* Ik begrijp dat ITV en Chromecast nu samenwerken, maar in reviews/reacties lees ik dat dat niet altijd het geval is bij het bekijken van opnamen.Ik zal dit vanavond voor de zekerheid nog even controleren, maar voor zover ik weet zou je opnames gewoon moeten kunnen casten.
Ik heb het even gecontroleerd en zoals ik al verwachtte, ook opnames zijn gewoon te casten.
Dank voor de aanvullende reactie. Ik kies voor een eenvoudiger oplossing: ik ga KPN ITV kijken op mn Macbook en verbind deze met een mifi met internet. Het Macbook scherm is groot genoeg om in de camper goed tv te kijken, het scheelt de aanschaf van een chromecast en tv(scherm), ik heb de bekende functionalteiten van ITV en afhankelijk van MB-tegoed kan ik eenvoudig de kwaliteit aanpassen.
Reputatie 7
Badge +25
Welkom hier @Willem2712. Wjb heeft je al supergoed(!) geïnformeerd zie ik. Mocht je toch nog vragen hebben, laat het vooral weten!

Het enige advies wat ik nog kan geven is om het MB-verbruik een beetje in de gaten te houden zodat je geen verrassingen hebt in de camper. Veel plezier!

Vraag aansluitend bij deze topic van lang geleden:

Als je op voorhand via de netflixapp films en series download verbruik je dan nog veel data om van je gsm naar de Chrome cast te streamen?

Wij gaan binnenkort op vakantie naar een stacaravan met beperkt internet. Dus zou wel zo handig zijn...

Reputatie 7

Ik ben bang dat gedownloade Netflix titels niet offline gecast kunnen worden.

Een Chromecast maakt zelfstandig een verbinding met de Netflix server om de titel daar op te halen.