DD5.1 op VIP 1853

• 20 augustus 2013
  • 10 reacties
  • 5620 keer bekeken

Ik heb zowel de beschikking over een VIP 1853 als een VIP 1963, vanwege de snelheid prefereer ik de VIP 1963, echter is het geluidsniveau via HDMI laag, en geven de HD zenders welke zouden moeten zijn uitgerust met DD5.1 geen DD5.1 terwijl ze dit op de VIP 1963 wel doen. Vraag is daarom, kan de VIP 1853 wel DD5.1 of Andere Dolby formaten aan, en kan het geluids signaal verhoogd worden?

Dick

10 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Volgens mij is er alleen 5.1 geluid op Discovery HD binnen het standaard pakket en die doet het bij mij op de 1853. Of zijn er inmiddels meer zenders met 5.1?

Waarom prefereer je trouwens de 1963? Die is trager.

Excuus ik prefereer de vip1853, maar ik krijg geen DD5.1. Zowel brave tv, Discovery hd, animal planet hd en BBC hd geven op de 1963 wel dd5.1.
Reputatie 1
Ik heb alleen discovery 5.1 met de 1853 idd.

Het geluid bij kpn glasvezel is schandelijk, heb er geen andere woorden voor.

Bij upc had ik bij rtl7 films in hd gewoon echt 5.1 geluid (zoals bij dvd's); nu een slap **bleep** van stereo wat ook nog eens erg laag is qua volume nivo.

Heb wat mensen in de omgeving die schotel hebben genomen de laatste tijd; betalen €130 per jaar en hebben alle HD zenders in 5.1 (film1, hbo etc) , begint wat sneu te worden wat kpn presteert met tv inmiddels. Ik betaal €125 per maand voor het pakket en ben ontevreden.

Reputatie 4
Badge +3
Het is met name gênant  dat hier nog steeds staat dat KPN met glasvezel de hoogste kwaliteit biedt.

Leg nou eens uit waarom dat daar staat! 

In werkelijkheid is er geen enkele aanbieder te vinden die slechtere kwaliteit levert dan KPN, en krijg je gewoon precies hetzelfde als over koper.

Reputatie 7
Badge +16
HBO is ook in DD5.1, ik heb ooit eens een proefabonnement gehad.

Overigens merk ik weinig verschil tussen DD5.1 en stereo, wat in feite stereo met dolby surround is, en daarmee kwa beleving nauwelijks veel anders is dan DD5.1. Dus de redenering dat het geluid bij KPN slecht is kan ik niet beamen.

Reputatie 4
Badge +3
Ik merk dat wel, zelfs al bij veel reclames. Of bijvoorbeeld het applaus van liveshows, alsof je erbij bent. Toen ik nog UPC had (met weer zijn eigen gebreken, laat dat duidelijk zijn) kon ik kiezen, vaak uit meerdere talen (Eurosport - geen tenenkrommend Nederlands commentaar, cartoon network in de originele taal, DD5.1 of stereo), KPN stuurt maar één stream mee en dan ook nog de slechtste (ook weer niet onhoorbaar slecht, maar wel het slechtste wat je kunt krijgen). En dat terwijl KPN niet eens alle streams van alle zenders tegelijk hoeft te broadcasten (zoals de coax aanbieders) maar alleen hetgeen werkelijk bekeken wordt én (in het geval van glasvezel) de bandbreedte zowat onbeperkt is.

Reputatie 1
Giant2000 schreef:
HBO is ook in DD5.1, ik heb ooit eens een proefabonnement gehad.

Overigens merk ik weinig verschil tussen DD5.1 en stereo, wat in feite stereo met dolby surround is, en daarmee kwa beleving nauwelijks veel anders is dan DD5.1. Dus de redenering dat het geluid bij KPN slecht is kan ik niet beamen.

Dat je het nauwelijks anders beleeft zegt wat mij betreft alles over je aansluiting en/of receiver en niet over kpn. 2 kanaals stereo met een beetje surround mixing gevoel is een wereld van verschil met echte 5.1.

Om dd5.1 uberhaupt te horen moet je de kpn box direct met de optische audio uit (toslink kabel) op je receiver aansluiten. Als je audio uit van je tv aansluit op je receiver is het zeker door je tv weer gedownmixed naar stereo ivm hdmi content protectie, tenzijn je ARC (audio return loop) hebt op zowel je tv als je receiver; in dat geval gaat dd5.1 terug via hdmi naar je receiver (als je de receiver ook apart via hdmi op je tv aangesloten hebt).

Hoe heb je het aangesloten en wat voor receiver gebruik je? Pas als je receiver op zijn display aangeeft dat hij 5.1 binnenkrijgt is het goed en met een goede set hoor je dan een wereld van verschil met PRO logic II mixed vanuit stereo.

Reputatie 7
Badge +16
Zit daar niet over in, alles zit goed aangesloten.Natuurlijk is er duidelijk verschil, ik praat ook over de 'beleving' ervan. Toegegeven, ik ben iemand van Cinema/cult  films met lange dialogen en niet van spectaculaire Hollywood krakers.

Overigens ben ik het zeer eens dat KPN meertalige streams moet aanbieden. Maar ik roep dat al jaren in de woestijn zonder resultaat.

Ik heb sinds 2 weken FTTH 100Mbit met het basis iTV abonnement. Hiervoor had ik KPN iTV via ADSL.

Bij de overgang naar glas zijn de decoders (1963) vervangen door (1853). Nu geeft de 1853 geen Dolby Digital meer door op DiscoveryHD, daar waar de 1963 op ADSL dit wel deed.

Vanuitgaande dat de streams gelijk zijn tussen ADSL en Glas mag ik verwachten dat de Decoder (1853) dit niet doorzet. Echter in dit topic lees ik ook gebruikers van de 1853 die wel DD op DiscoveryHD hebben. 

Kan dit door een Firmwareupdate gewijzigd zijn, of via een instelling/service menu aan te zetten?

Vip1853

UI: 1.0.7_10

Software: 1.0.7_10

SDK: 1.0.7_10

iemand een suggestie?

Gr Arco

Reputatie 3
Badge +2
Beste Arco.

Ik weet niet of het de oplossing is, maar je software versie is in iedergeval niet de recenste (2.0.8_24). Door in het boot menu "software verwijderen" te kiezen, wordt de nieuwste sofware bij kpn opgehaald.

http://forum.kpn.com/t5/Televisie/Decoder-resetten/td-p/15493

Probeer dit eens, en kijk of het dan wel werkt!

Reageer