Beantwoord

De instelling van de zenderlijsten verdwijnt steeds.

  • 8 January 2021
  • 27 reacties
  • 274 keer bekeken

We hebben eigen zenderlijsten aangemaakt. Maar de instelling / keuze van een van de eigen zenderlijsten verdwijnt steeds na een of meerdere dagen. Hierna staat de keuze weer op de standaard zenderlijst ‘Nieuw’.

Na wijzigen van de keuze werkt de eigen zenderlijst weer, totdat deze instelling weer verdwijnt.

Het probleem is begonnen na de grote software update vorig jaar.

Zij er meer mensen die dit probleem hebben?

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 12 April 2021, 14:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @ArmanIc. Ik herken het probleem niet direct. Wat ik je zou willen aanraden is in de eerste instantie een reset te doen van de TV ontvanger zoals aangegeven bij stap 2. Als je na die reset eens zou willen kijken of het probleem er nog is en dat kan laten weten. Daarnaast vroeg ik me af of je meerdere ontvangers hebt en zo ja of het probleem op alle ontvangers speelt. 

Bram, goed idee. Weet jij waar ik kan vinden wat ik na de reset opnieuw moet instellen? Behalve de zenderlijsten, natuurlijk.

Ik heb trouwens maar één ontvanger in bedrijf. Misschien kan ik de andere aansluiten en kijken hoe deze werkt.

Reputatie 7
Badge +17

Dingen als opnames en alles dat nog op de basis instellingen stond is na een reset hetzelfde. Wel is het nodig opnieuw in te loggen op de apps die op de ontvanger staan. Het zou daarnaast inderdaad handig zijn de andere ontvanger te testen als dat mogelijk is. 

Het onderzoek heeft enige tijd geduurd, maar er kunnen nu conclusies worden getrokken.

Wat ik gedaan heb is het volgende. Ik heb twee iTV-kastjes (ontvangers). Toen ik het probleem aanmeldde was ‘set 1‘ in gebruik en de eigen zenderlijst geselecteerd.  Daarna heb ik het tweede kastje ‘set 2’ geactiveerd (was nog niet gebruikt). Beide sets waren op dat moment volledig bijgewerkt qua software.

In set 2 was de eigen zenderlijst na inschakelen direct al beschikbaar en ook geselecteerd. Zowel de eigen zenderlijsten als de keuze hiervan wordt dus blijkbaar in de cloud bewaard.

Vervolgens (22/1) heb ik bij set 1 een reset naar de fabrieksinstellingen uitgevoerd. Hierbij liep het herstartproces vast met de foutmelding ‘Er zijn geen actieve zenders. Ga naar instellingen...’ Er was niets meer met set 1 te beginnen. Maar met de andere set (set 2) kon ik de zenderlijst omzetten op Alle zenders, waarna set 1 weer verder ging en begon met downloaden van de software. Hierna heb ik de eigen zenderlijst weer ingesteld.

Set 1 en de eigen zenderlijst bleef werken tot 02/12. Na 9 dagen ging het fout en stond de zenderlijst weer op Alle zenders.

Ik heb hierna afwisselend set 1 en set 2 gebruikt en genoteerd wat er gebeurde. Met beide sets verdween de ingestelde zenderlijst na een tijd variërend van 7 tot 15 dagen.

Conclusie:
1) Een reset naar fabrieksinstellingen van een iTV-kastje lost het probleem niet op.
2) Het probleem treedt op bij beide iTV-kastjes, het is dus onwaarschijnlijk dat het aan de kastjes zelf ligt.
3) Dus: het probleem zit ergens in mijn gegevens de KPN-cloud.

Het kan natuurlijk zijn dat ik de enige ben met deze klacht. Maar het kan ook een nog niet ontdekt of gemeld probleem zijn dat bij anderen ook optreedt.

Graag actie door KPN om het probleem op te lossen! :frowning2:

 

Via het iTV-kastje was een eigen zenderlijst geselecteerd. Vanwege problemen met deze eigen zenderlijsten (de selectie verdween steeds, zie andere forumdiscussie,

) heb ik een reset naar de fabrieksinstellingen uitgevoerd. Hierbij liep het herstartproces vast met de foutmelding ‘Er zijn geen actieve zenders. Ga naar instellingen...’ Er was niets meer met het kastje te beginnen.

Via een ander iTV-kastje kon ik de zenderlijst omzetten op Alle zenders, waarna het probleemkastje vervolgens weer verder ging en begon met downloaden van de software en tenslotte weer normaal werkte.

Reputatie 6

En uhm wat wil je nou precies weten?

Ik meld een probleem met het iTV-kastje. Blijkbaar kan de software van het kastje de situatie die ik beschrijf niet aan en is het kastje daarna niet meer bruikbaar.

Wat ik van KPN verwacht is dat bekeken wordt of de combinatie reset èn een hiervoor geselecteerde eigen zenderlijst wel op de juiste manier wordt afgehandeld. En zo niet: software aanpassen. En zo ja: vertel mij dan waar het dan wel aan ligt. Oké?

Reputatie 7

Via een ander iTV-kastje kon ik de zenderlijst omzetten op Alle zenders, waarna het probleemkastje vervolgens weer verder ging en begon met downloaden van de software en tenslotte weer normaal werkte.

Dit is een beetje vreemd, de instelling of een eigen zenderlijst actief is of "Alle zenders" is immers niet abonnementgebonden maar per TV ontvanger. Het feit dat jij op een andere TV ontvanger kiest voor "Alle zenders" zou dan ook geen enkele invloed mogen hebben op de TV ontvanger die niet op wilde starten.

 

Ik gebruik al sinds jaar en dag een eigen zenderlijst en ik ervaar daarbij geen enkel probleem, ook niet na een reset naar fabrieksinstellingen.

Reputatie 7
Badge +17

@ArmanIc ik wil je mijn welgemeende complimenten geven voor de uitvoerigheid waarmee je deze duidelijke informatie naar me hebt gestuurd. Ik wil graag voor je kijken of we dit kunnen herproduceren. Dan weten we of we een aanpassing moeten doen in onze systemen of dat ik het voor je door kan zetten naar de technische dienst en het op individuele basis op kunnen lossen. Zou je om die reden nog je profiel in kunnen vullen en hier laten weten als je dat gedaan hebt? Dan zet ik het voor je door. :relaxed:

Inderdaad, dit is vreemd.

Zie ook: https://forum.kpn.com/interactieve%2Dtv%2D11/de%2Dinstelling%2Dvan%2Dde%2Dzenderlijsten%2Dverdwijnt%2Dsteeds%2D526563 voor het hele verhaal.

Hallo Bram, bedankt voor je reactie. Ik heb het profiel bijgewerkt.
Mochten er nog meer gegevens nodig zijn, dan hoor ik dat wel. Communicatie doe ik liefst via e-mail.

Ik heb dit topic nu, voor de zekerheid, 2 x doorgelezen.

Wat ik nog mis: gaan de tv ontvangers uit of staan ze bij niet gebruik gewoon op stand-by?

De ontvanger staat 's nachts altijd en overdag meestal uit, d.w.z. stroomloos. Er is slechts één ontvanger in gebruik.

De ontvanger staat 's nachts altijd en overdag meestal uit, d.w.z. stroomloos.

Dat zal de oorzaak zijn. Het zal waarschijnlijk niet meer voorkomen (zenderlijst probleem) als je eerst de ontvanger minimaal 3 minuten op stand-by laat staan en dan pas uit zet met de schakelaar op de achterkant.

Heb je geen radio aan? Bij mij gaat de ontvanger 's morgens direct aan en zet ik op een radiozender i.c.m. versterker. Rond uur of 18:00 gaat de televisie (ook) aan en de ontvanger op tv-zender. 'S nachts stand-by, start ie ook sneller.

Hier ook één ontvanger. Verder nog een tv met Chromecast. En ik kijk ook nog wel via de laptop (met extra speakers).

Hallo PeterG,

Het is mij niet duidelijk welk probleem je probeert op te lossen: (1) het verdwijnen van de instelling van de zenderlijsten, of (2) het niet kunnen resetten van de ontvanger als er een eigen zenderlijst actief is.

Ik heb geconstateerd dat (1) fout gaat in de cloud, niet in de ontvanger zelf. Maar ik zal je advies volgen en de ontvanger de komende tijd drie minuten op standby laten staan vóór het uitschakelen.
Omdat de fout altijd pas na enige tijd optreedt, zal ik het resultaat over pas ca. twee weken (21 maart) kunnen melden.

Nummer (1).

(2) is mij redelijk ontgaan, ook na nu herlezen van het topic. Een reset (frisse start) zou gewoon moeten kunnen kunnen ook met actieve andere zenderlijst dan “alle zenders”. Maar ja, digitale techniek….

Reputatie 7
Badge +17

@ArmanIc Ik heb contact opgenomen met de afdeling die gaat over de relevante software. Zodra ik daar reactie van heb zal ik het hier laten weten. Ik verwacht dat antwoord nog deze week voor je te hebben. 

Hallo Bram, bedankt. Ik wacht...

Reputatie 7
Badge +17

@ArmanIc ik heb ondertussen reactie gekregen. Het probleem zou met een aantal weken opgelost moeten zijn. Op dat moment zal een software update plaatsvinden waarin onder andere dit probleem zal worden opgelost! :relaxed:

Hallo Bram, bedankt voor het nieuws. Een aantal weken… dus ~10 mei. Ik ben benieuwd.

Hallo Bram,

De software van de iTV-ontvanger is onlangs geüpdatet. De selectie van de zenderlijst was hierna nog goed, maar een dag later stond deze weer op Alle zenders. Aangezien de instelling van de zenderlijst in de cloud wordt opgeslagen (conclusie van alle proeven), was het ook niet waarschijnlijk dat een software-update van de ontvanger zou helpen.
Er zijn ook anderen die dit probleem melden. Zie de melding van zes maanden geleden: (Garvels 2020-11): https://forum.kpn.com/search?q=zenderlijst%20alle&tags%5B0%5D=interactieve%20tv&tags%5B1%5D=probleem

Dat een fout zo lang kan bestaan, is geen reclame voor KPN. Graag actie!

 

 

Reputatie 7

Aangezien de instelling van de zenderlijst in de cloud wordt opgeslagen (conclusie van alle proeven), was het ook niet waarschijnlijk dat een software-update van de ontvanger zou helpen.

Volgens mij is dat nu juist een instelling die niet in "the cloud" opgeslagen wordt. De zenderlijst zelf uiteraard wel, maar niet welke zenderlijst geselecteerd is.

Lees het verslag van mijn uitgebreid onderzoek en de conclusies (nu 1 maand geleden) nog eens na.
Ik ben benieuwd waarop jou ‘Volgens mij is dat nu juist...’ op gebaseerd is.
Je kunt natuurlijk altijd zelf eens een test doen.

Ik heb ook een eigen zenderlijst actief aan staan. Al maanden.

De ontvanger staat 's nachts altijd en overdag meestal uit, d.w.z. stroomloos.

Dit is de oorzaak dat ie er steeds uit is. Blijft bij mij ook niet ingesteld na uitschakelen van de stroom.

Heb je de Arcadyan 2260 dan kan je beter de deep-sleep stand in standby inschakelen. Dan blijft er een beetje stroom op en blijft de boel bewaard.

Overigens kun je voor de lijst Alle Zenders ook de zenders uitzetten die je niet wilt hebben. Zie instelling Zenders Verbergen. Lijkt me voor jouw dan handiger.

Reputatie 7

Ik heb ook een eigen zenderlijst actief aan staan. Al maanden.

De ontvanger staat 's nachts altijd en overdag meestal uit, d.w.z. stroomloos.

Dit is de oorzaak dat ie er steeds uit is. Blijft bij mij ook niet bewaard na uitschakelen van de stroom.

Vreemd want bij mij blijft de geselecteerde zenderlijst wel actief, ook na het volledig uitschakelen van de TV ontvanger.