Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Hier ook zwart beeld. Wel connectie maar de stream komt niet op gang.

2 x Chromecast V3 en 1 x Chromecast Ultra in huis.

Zowel vanaf Android 9 en 10 als IOS 14.2 naar alle 3 de apparaten hetzelfde probleem.

Beste @markvlie,

Er is een storing geweest, als het goed is moet het weer werken.

TV is nog altijd zwart. Zondagavond 18.50 u.

 

@Adhil zou je het nog eens willen proberen, als het goed is moet het weer werken. Storing is namelijk opgelost.

Dennis, er is weer beeld! Bedankt.

We hadden trouwens vanmiddag ook gereageerd, misschien is dat niet geplaatst.

Dennis,

Bedankt voor het melden!

Ook hier hebben we weer beeld op de Chromecast 3 en de Chromecast Ultra.

 

Reputatie 7
Badge +22

Dennis, er is weer beeld! Bedankt.

We hadden trouwens vanmiddag ook gereageerd, misschien is dat niet geplaatst.

 

Dennis,

Bedankt voor het melden!

Ook hier hebben we weer beeld op de Chromecast 3 en de Chromecast Ultra.

 

Veel kijkplezier beide!

Reputatie 7

:sweat: *klimt in de spreekwoordelijke pen om het nogmaals onder de aandacht te brengen.

Blijkbaar nog altijd niet succesvol immers het probleem bestaat nog steeds.

Hoe kan ik nu zien hoeveel ik gewonnen heb? :wink:

Reputatie 7
Badge +30

Het was even een paar pagina's terugbladeren, maar ik heb het gevonden. En navraag gedaan voor je, @wjb. Zodra ik wat hoor, laat ik het weten!

Hallo,

ik lees in deze topic dat meerdere mensen problemen hebben ondervonden met casten naar chromecast vanuit de iTV app. Er is een update geweest en ik zag daarna veel reacties dat het weer werkte. Bij ons werkt het echter nog steeds niet, ook niet na de laatste update. Het cast icoontje is wel te vinden in de app, maar onze apparaten staan niet in de lijst. Het gaat om iPad met IOS 14.2 en Chromecast v3.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @MarjoleinVer heb je je chromecast ook al teruggezet naar de fabrieksinstellingen? Wat voor netwerkapparatuur gebruik je allemaal?

Hoi @MarjoleinVer heb je je chromecast ook al teruggezet naar de fabrieksinstellingen? Wat voor netwerkapparatuur gebruik je allemaal?

Hoi @Thomas , bedankt voor de reactie. Nee ik heb niets gedaan met de chromecast omdat hij verder prima werkt, met andere apps zoals Netflix en YouTube kan ik gewoon casten. Wij hebben een KPN Experia Box v10 en de iPads en chromecast zijn aangesloten op dat WiFi netwerk.

Reputatie 7
Badge +20

Ah ja als het met de andere apps wel werkt moet het haast wel iets met onze app zijn inderdaad. Ik heb het nog even nagevraagd en we hebben deze vraag nog bij de ontwikkelaars uitstaan. Dit moet met een update opgelost worden!

@Thomas oke bedankt voor het navragen. Ik hoop dat het dan binnen redelijke tijd kan worden opgelost aangezien dit probleem zich al enkele maanden voordoet inmiddels. Wij kijken uit naar een nieuwe update!

Reputatie 7
Badge +30

Het was even een paar pagina's terugbladeren, maar ik heb het gevonden. En navraag gedaan voor je, @wjb. Zodra ik wat hoor, laat ik het weten!

@wjb in de loop van februari krijgt de Android app een opfrisser en dit wordt dan ook meegenomen als het goed is! 

Reputatie 7

Het was even een paar pagina's terugbladeren, maar ik heb het gevonden. En navraag gedaan voor je, @wjb. Zodra ik wat hoor, laat ik het weten!

@wjb in de loop van februari krijgt de Android app een opfrisser en dit wordt dan ook meegenomen als het goed is! 

Dank je voor jouw antwoord.

Ik hoop dat er ook twee andere verbeteringen in die versie opgenomen zijn. :wink:

Reputatie 4
Badge +6

Met mijn Lenovo 7” tablet kan ik met alle streamdiensten casten (Netflix, You Tube, Hub, Kabel Noord, NL Ziet, KIJK ) maar de iTV-app kan ik niet casten, het castsymbool komt niet in beeld. Met mijn Huawei "goede” tablet, mijn Huawei mobiel lukt het allemaal wel, maar dus niet met de Lenovo. Heb deze al terug gezet naar fabrieksinstelling, de app meerdere malen geïnstalleerd en gede-installeerd. Mag allemaal niet baten. Ook het casten vanaf een Wico Sunny3 werkt niet
Juni 2019 heb ik over bovenstaande ook al geklaagd, (Mbt tot de Wico Sunny, maar het probleem is ws hetzelfde) maar het euvel is nog steeds niet verholpen, jammer!.

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst

Er zijn meer casting problemen met de app. Ook ik kan dat niet meer. Maar gelukkig werken mijn ontvangers prima en heb ik de app voor LG tv's ook nog, dus heb ik er geen behoefte aan. 

Reputatie 7

Er zijn meer casting problemen met de app. Ook ik kan dat niet meer. Maar gelukkig werken mijn ontvangers prima en heb ik de app voor LG tv's ook nog, dus heb ik er geen behoefte aan. 

Wil jij zeggen dat jij niet meer kunt casten met de iTV app?

Is dat vanaf jouw OnePlus 5T of vanaf een ander apparaat?

De reden waarom ik het vraag is omdat ik geen enkel probleem ervaar mer het casten vanuit de iTV app op zowel mijn OnePlus 5T als Huawei MediaPad M3.

Vanaf onze OP5T's (allebei dus), direct naar LG OLED. Heeft goed gewerkt, al heb ik 't een tijd niet gebruikt want niet nodig. YouTube casten naar de LG gaat prima. Ook de app voor LG doet 't prima. 

Reputatie 7

Vanaf onze OP5T's (allebei dus), direct naar LG OLED. Heeft goed gewerkt, ...

Maar die LG draait geen Android. Als je daar dus naar hebt kunnen "casten" dan moet dat wel betekenen dat die communicatie tussen de iTV app op jullie 5T's en smart TV app op de LG loopt. Dan snap ik in ieder geval wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Reputatie 4
Badge +6

Er zijn meer casting problemen met de app. Ook ik kan dat niet meer. Maar gelukkig werken mijn ontvangers prima en heb ik de app voor LG tv's ook nog, dus heb ik er geen behoefte aan. 

Wil jij zeggen dat jij niet meer kunt casten met de iTV app?

Is dat vanaf jouw OnePlus 5T of vanaf een ander apparaat?

De reden waarom ik het vraag is omdat ik geen enkel probleem ervaar mer het casten vanuit de iTV app op zowel mijn OnePlus 5T als Huawei MediaPad M3.

Ik heb ook Huawei, zowel een Mediapad T5 en een telefoon P30, casten geen probleem, alleen met de Lenovo lukt dit niet. Ik heb expres een goedkope 7” tablet aangeschaft om de tv boven mee te kunnen bedienen, Hier staat verder niks op (Geen mail, facebook, spelletjes enz) alleen maar streamingsapps als Netflix, YouTube, Kijk en dus iTV. Puur een afstandsbediening, kan gewoon boven blijven. Nu heb ik  ijn mediapad boven en eigenlijk vind ik  dit wel zonde omdat die Lenovo, nu werkeloos in de vensterbank ligt. Moet ie maar op Marktplaats.

Vanaf onze OP5T's (allebei dus), direct naar LG OLED. Heeft goed gewerkt, ...

Maar die LG draait geen Android. Als je daar dus naar hebt kunnen "casten" dan moet dat wel betekenen dat die communicatie tussen de iTV app op jullie 5T's en smart TV app op de LG loopt. Dan snap ik in ieder geval wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Het werkte al voordat ik de smartTV app had. Zoals je weet was die er veel later dan voor Samsung. Mijn oorspronelijke opmerking was alleen maar bedoeld om aan te geven dat er wel meer mensen zijn waarbij casting via de slimfoon app niet (meer) werkt. Zoals gezegd, ik gebruik de ontvangers en kan bij storing daaraan nog uitwijken naar de smartTV app voor LG. Dus ik heb er verder geen last van. 

Reputatie 7

Het werkte al voordat ik de smartTV app had.

Waar castte je dan naartoe met de iTV app voordat je de smart TV app had? De LG heeft immers geen ingebouwde Chromecast, iets wat noodzakelijk is om er naar te kunnen casten.

Sinds de nieuwste versie van de app ook hier problemen met het casten via de chromecast. Alle andere apps die je op je tv kunt streamen doen het nog prima, alleen de itv app niet meer;  de chromecast is niet meer te zien (en dus niet te kiezen als cast optie). Heeft voor de update altijd prima gewerkt maar nu met versie 7.3.2 wordt de chromecast niet meer gevonden op zowel een iphone se 2020 als de nieuwste ipad.. dus vermoed dat het aan de update ligt…

Alles al geprobeerd (opnieuw de app installeren, chromecast opnieuw ingesteld), iemand de gouden tip? Of gewoon wachten tot een nieuwe update van de app…?:-/...

Sinds de nieuwste versie van de app ook hier problemen met het casten via de chromecast. Alle andere apps die je op je tv kunt streamen doen het nog prima, alleen de itv app niet meer;  de chromecast is niet meer te zien (en dus niet te kiezen als cast optie). Heeft voor de update altijd prima gewerkt maar nu met versie 7.3.2 wordt de chromecast niet meer gevonden op zowel een iphone se 2020 als de nieuwste ipad.. dus vermoed dat het aan de update ligt…

Alles al geprobeerd (opnieuw de app installeren, chromecast opnieuw ingesteld), iemand de gouden tip? Of gewoon wachten tot een nieuwe update van de app…?:-/...

Opgelost👍

Lekker KPN weer storingen, waar betalen we nu voor? Dan maar weer verder tv kijken met Ziggo GO TV app.

@wlin , waar loop je tegen aan? “Storingen” kan zóó veel zijn.