Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Vanmiddag kon ik opeens mijn KPN ITV app niet openen.
Er was namelijk een nieuwe versie en deze moest ik downloaden..
Ik vind de app er vergeleken met de vorige versie zoiezo totaal niet overzichtelijk uitzien maar het vervelendste vind ik dat ik nergens ON DEMAND kan terugvinden:(
Ik kan nu dus geen videoland kijken.
Weet iemand waar ik dit kan vinden???

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Op je andere vraag heb ik niet zo snel een antwoord, maar ik kan bij het streaming team navragen hoe dit precies zit en wat de plannen zijn.Graag.
Reputatie 7
Weten jullie al wanneer de HD-"Glas" zenders in de app beschikbaar zullen komen zodat ik ook opnames van deze zenders kan bekijken?
Nu worden deze allemaal als onderstaand getoond.
Het issue met de unknown channels wordt in een volgende backend release opgelost. Ik verwacht dat deze over een week of twee/drie live staat. Deze fix is nodig om ook de detailpagina's te kunnen openen (die nog nog leeg/zwart blijven). Mocht je al HD op 1 hebben, dan verwacht ik dat je deze daarna ook af kunt spelen. Zo niet, laat het ons weten en dan kijken we weer verder :)
Ik heb HD op 1, maar het betreft hier dus opnames van HD-"Glas" zenders en die maken nog geen onderdeel uit van de HD op 1 functionaliteit. Wel hoop ik in de app opnames van deze HD-"Glas" zenders terug te kunnen kijken. Nu kan ik namelijk 80 van de 83 opnames niet terugkijken via de app.
Ik kan lang niet alle zenders casten... NPO, RTL, SBS-Talpa werken allemaal niet. De zenders uit het pluspakket dan weer wel. Het gaat lekker :|

Hoe goed is deze app getest vraag ik me dan af?
De nieuwe app werkt zo ver dat ik alleen maar een draaiend rondje zie.
Ik gebruik een ASUS Tablet met androidversie 7.0, dus daaraan zal het niet liggen.
De oude app werkte prima op deze tablet.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Badge +25
Bij mijn Ipad4 IOS 10.3.3. ook een zwart beeld.
Ik heb dat tijdens het testen meerdere keren aangegeven, dus nu geen werkende app meer, kennelijk is de minimum eis van IOS 10.0.0. niet juist.
Graag een oplossing en ook uitleg waarom het met IOS 10.3.3 niet werkt.

Ik heb hier zo geen antwoord op. Wellicht dat dit bekend is bij Nikki?

Ik vind de app er vergeleken met de vorige versie zoiezo totaal niet overzichtelijk uitzien maar het vervelendste vind ik dat ik nergens ON DEMAND kan terugvinden:(
Ik kan nu dus geen videoland kijken.
Weet iemand waar ik dit kan vinden???

Videoland content kun je nu vinden door op de titel te zoeken. Het kan voorkomen dat je series niet kunt vinden, in plaats daarvan zou je voor nu op de titel van de aflevering kunnen zoeken in plaats van de titel van de serie. We zijn al in gesprek met het backend-team om dit te verbeteren. Ik heb helaas nog geen tijdslijnen voor de fix.

Ik kan lang niet alle zenders casten... NPO, RTL, SBS-Talpa werken allemaal niet. De zenders uit het pluspakket dan weer wel. Het gaat lekker :|
Hier ook even getest en bij mij lukt dat prima. Krijg je een melding? Of iets anders? Wat voor snelheid heb je als je een speedtest doet op het apparaat waarmee je cast? (We raden 20 mbit/s aan)

De nieuwe app werkt zo ver dat ik alleen maar een draaiend rondje zie.
Ik gebruik een ASUS Tablet met androidversie 7.0, dus daaraan zal het niet liggen.
De oude app werkte prima op deze tablet.

Waar krijg je dat rondje te zien? Zodra je begint met kijken (of in ieder geval probeert)? Werkt het wellicht beter als je de kwaliteit aanpast in de instellingen?
Reputatie 7
Badge +7
Jammer dat je niet zo tevreden bent over de nieuwe app, @Ingrid2507 . Misschien moet je even wennen aan de nieuwe layout. Ik vind de gids best wel handig, er zijn meerdere manieren om erdoor heen te lopen, het kan ook per zender bijvoorbeeld.
Overigens kan je opnames via de app gewoon doorspoelen met het bolletje onderin. Als je deze naar rechts schuift kom je verderop in de opname.

@Giant2000 Wil je mij dan uitleggen hoe ik de gids per zender kan zien? Dat krijg ik namelijk niet voor elkaar en ik kan het ook nergens vinden/lezen...
Reputatie 7
Badge +7

@Giant2000 Wil je mij dan uitleggen hoe ik de gids per zender kan zien? Dat krijg ik namelijk niet voor elkaar en ik kan het ook nergens vinden/lezen...

Laat maar @Giant2000 Heb het al gevonden. Gewoon even op de naam v.d. zender tikken.
Reputatie 6
Badge +10
Nu met de Chromecast functie is het zo jammer dat beide SD/HD FOX Sports, 1, 2 & 3 kanalen allemaal nog in dat vieze SD zijn.

Anders kon je mooi bij jezelf thuis of bij iemand anders thuis, mooi in HD streamen. Voetbalcompetitie duurt nog maar vijf wedstrijden plus Play-offs.
Nieuwe app gedownload momenteel in ierland. maar krijg steed een melding : sorry er ging iets fout verbind de pagina opnieuw fout bij het starten van de video (0) .

*Admin: topic samengevoegd met juiste topic
Reputatie 7
Wat voor snelheid heb je als je een speedtest doet op het apparaat waarmee je cast? (We raden 20 mbit/s aan)Waarom raden jullie 20Mbit/s aan, het apparaat waarmee je cast is immers helemaal niet betrokken in het tonen van de TV stream, die wordt namelijk door de Chromecast zelf opgehaald bij het iTV platform.
Kan iemand mij vertellen waar Videoland te vinden is na de update van de iTV app?
Bij iPad Pro 10.5 (2017) met iOS 11.3 geen full screen beeld.
Reputatie 2
Badge
Bij iPad Pro 10.5 (2017) met iOS 11.3 geen full screen beeld.

Bij mij wel. Je moet wel eerst bij de video op het vierkantje rechts onder klikken. Dan zou het wel full screen moeten zijn.
Deze is (nog) niet te vinden in de vernieuwde app. Vanmorgen al uitgebreid gesproken met een Kpn medewerker. Kwam hier ook achter na een inlog op zijn privé mobiel. Is besproken met zijn collega's. Dachten dat het hier om een "bouw fout" gaat. Ik heb om 18.00 nog de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Zonder resultaat
Ah, kijk dat doet inderdaad. ‘t Is alleen 5x op het vierkantje klikken/drukken. Zal de iPad is herstarten, wellicht dan betere reactie van iOS samen met de nieuwe iTV app.

Thx mmichael1991.
Waarom kan ik geen videoland meer bekijken op mijn ipad via itv??
Reputatie 7
Waarom kan ik geen videoland meer bekijken op mijn ipad via itv??Helaas is momenteel de enige manier om in de app een film/serie uit Videoland te bekijken door naar de film/serie te zoeken.
Waar kan ik videoland vinden in de nieuwe itv app op mijn telefoon/ tablet

Admin: topic samengevoegd met lopende topic
In de nieuwe up-date van itv kunnen we on demand geen series meer kijken. Het kopje on demand is niet aanwezig net als het kopje pluspakket. Er valt dus niets te openen terwijl dit wel in de instructies staat beschreven.
Graag zo snel mogelijk behandelen!

Admin: topic samengevoegd met juiste topic
Vandaag nieuw PKN ITV App geinstalleerd.
Waarom is On Demond is verdwenen

Admin: topic samengevoegd met juiste topic
Hoi hoi
Sinds vandaag ziet de app er ineens heel anders uit op mijn iPad... ik wil graag een serie vanuit het pluspakket kijken maar kom er niet op. Zie nergens meer het menu staan wat nor aal links in het scherm kwam. Ook de zoekfunctie levert niks op... wat nu? Echt mega irritant dit!

Admin: topic samengevoegd met juiste topic
Hoe kom ik op videoland via de app nu
Reputatie 7
Hoe kom ik op videoland via de app nuNiet.
De (voorlopig) enige manier om een film/serie van Videoland te bekijken is door naar die film/serie te zoeken.
Reputatie 7
ik wil graag een serie vanuit het pluspakket kijken maar kom er niet op. Zie nergens meer het menu staan wat nor aal links in het scherm kwam. Ook de zoekfunctie levert niks op... wat nu?Welke serie wil je dan bekijken? Als ik naar een serie uit het Pluspakket zoek, dan wordt die wel gevonden.